Medlem

För kort? Jag har spelat 17 timmar nu på 360n och inte nått slutet än, tycker längden verkar vara helt fördelaktig.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av gryzor:
Skrivet av mosoloa1:

FZ? Det finns alltid något som är mindre bra, men liksom. Inget? Vadå inget?
så INGENTING är dåligt med spelet, helt 100% 5/5 "most buy"?.. Don't sound real...

Inte för att vara elak, men håll dig till svenska så är du halvt begripligt. 'Most' felstavat, 'don't' hör inte hemma där, blir mer pinsamt än coolt -- sorry.

Jag vill bara få det att låta mäktigt okej, jag stava fel.
Tror inte någon dör av lite stavfel

Men jo okej jag tar tillbaka det som blev fel, såpp.:up:


signatur

hejsanhejsanhejsan

Avstängd

Jag tycker inte att storyn behöver någon eloge. Så extremt enkel att förutsäga...
Annars toppenspel!

Inaktiv

Får nog dra mig mot butiken för en titt

Medlem
Skrivet av gryzor:
Skrivet av mosoloa1:

FZ? Det finns alltid något som är mindre bra, men liksom. Inget? Vadå inget?
så INGENTING är dåligt med spelet, helt 100% 5/5 "most buy"?.. Don't sound real...

Inte för att vara elak, men håll dig till svenska så är du halvt begripligt. 'Most' felstavat, 'don't' hör inte hemma där, blir mer pinsamt än coolt -- sorry.

"Coolt" och "sorry"... *fniss*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Blir att köpa PC versionen sen när det gått ner i pris.
Kul att köra igenom det på PC också.

Underbart spel btw.

Medlem
Skrivet av lapa:

striderna gjorde att jag inte orkade spela vidare. så ofantligt tråkiga...

Folk är då fan inte lättroade idag.

Medlem

enda som drar ner spelet är den fullständigt paranoida kopieringsskydd som implementerats


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

aa, men spelet blir ju inte sämre av det


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jag tycker att det bara finns ett enda stort minus med ME, det är sidouppdragens planeter. De är i stort sett likadana och fiendens bas är uppvyggd efter model A eller B.
Allt annat i spelet tycker jag är välgjort och underhållande.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Inaktiv
Skrivet av lapa:

striderna gjorde att jag inte orkade spela vidare. så ofantligt tråkiga...

Jag spelade inte Mass Effect för att njuta av stridsystemet. Jag fuskade (hata mig inte) fram den högsta leveln och bästa vapnena direkt bara för att snabbare kunna komma fram till det som verkligen betydde något:

-Dialogerna
-karaktärsutvecklingen
-storyn

Det som fick mig att verkligen älska Mass Effect var att man, vid flera tillfällen, blev tvungen att göra moraliska val.

Medlem

zauii89:Må kanske vara för att han laddat ned det? Brukar vara så, att man är mer kritisk när det är "gratis". När man köpt, så är man mer villig att spela igenom spelet, hur dåligt det än är, just för att man lagt ned en förmögenhet på spelet.

Kan ju även nämna att vissa vill ha kortare spel, andra längre. 8timmar tycker jag verka vara rätt okej, vissa har ju inte tid att sitta 30timmar o spela samma spel. Och spelet är ju säkerligen hypat en del, fast det kanske inte är jätte nytt nu. GTA 4 tycker jag var rätt hypat, visst var det bra, men när man kört igenom halva storyn så ville man bara att det skulle ta slut. Har efter jag klarat storyn inte spelat det mer, verkligen inte kännt mig sugen, så lånade ut det till en kompis. Får väl tillbaka det år 2010, då han inte spelar särskilt mycket.

Medlem

Visst, sidouppdragen kunde varit mer varierande men det var fortfarande roligt att göra dem. Besöka och utforska planeten med sin Mako samt döda fienden. Antingen med sin sniper eller med Mako. Väldigt underhållande också.

Sen spelets storyline är heltenkelt, enastående tycker jag.

När jag såg att man tvingades välja vem som skulle överleva mellan Ashley och Kaiden

så gjorde det spelet perfekt! Sen är dialog systemet också bra då man kan välja "hur" man ska vara trevlig eller elak.

Kontrollerna och spelet i säg är mycket bättre än 360 versionen tycker jag.

Heltklart rätt betyg 5/5!

Medlem
Skrivet av Fenix:

enda som drar ner spelet är den fullständigt paranoida kopieringsskydd som implementerats

Personligen tycker jag det är ett steg framåt, dom tog bort 10 dagars limiten - så efter installationen aktiverar du och thats it, du behöver inte ens använda skivan längre annat en vid ominstallation!

Medlem

Jag har spelat om Knights of the old republic kanske 10 gånger totalt..Men Mass Effect är (för mig) inte kul nog att spela om. Det saknar nånting

Medlem

När jag såg ME hos en polare på 360:n förra året, så tänkte jag inte på om de grafikbuggar i form av dynamiska skuggorna på karaktären fanns även där.
Dvs, det är de skuggor som karaktärens utrustning och kroppsdelar kastar på sig själv som jag har problem med.
De renderas inte korrekt hos mig iaf, utan det ser väldigt fult ut :/

För nog är det väl fler än jag som stör sig på detta i cut scenes och dialoger ?

BeW
Medlem

Nice:) blir ett klart köp!

Vox
Medlem
Skrivet av q0rra:

Precis. Det tycker inte han, för att klargöra det här en gång för alla; det är alltså han som recenserade spelet d v s att all text i recensionen reflekterar över vad han tyckte om spelet inte vad ni tyckte. Tycker ni att en recension ska se ut så här: "Jag älskade spelet på grund av dess fria upplägg härliga design etc. men eftersom jag kan tänka mig att inte ni tycker om designen så drar jag bort en pinne från betyget samt bilfysiken som jag hört på forum att folk stör sig (Jag älskade den) så den får också stå som minus då jag kan tänka mig att ni också stör er på den." ? - Nej, tänkte väl inte det heller. Sluta då klaga på recensionen/recensenten och bara skriv vad ni tycker om spelet, alt. skriv en egen minirecension i eran blogg. Okej ifall ni inte gillar sättet recensenten skriver på men att störa sig på recensentens omdöme är ju inte logiskt på något sätt.

Dessutom tycker jag inte skribenter ska behöva vara försiktiga när dom skriver en recension och behöva läs igenom texten flera gånger så att dom har sett till att det står "jag tycker/jag gillar/jag gillade inte" hela tiden utan kan skriva t.ex Den var dålig istället för Jag tyckte den var dålig då människor ska ha lärt sig att recensioner är objektiva vid det här laget.

Jag kommenterade medvetet hans val av betyg och inte recensionen som sådan. Innan jag kommenterade tittade jag upp vilka spel som tidigare fått betyget PERFEKT. Det är inte alltför många. Varför? För att ordet stället helt enorma krav på spelet. I min värld är i princip betyget helt omöjligt att uppnå för det finns alltid något att förbättra. I Mass Effects fall är bristerna relativt uppenbara, som många redan påpekat och som jag inte tänker gå in på. Jag förstår att recensenten kanske satt med en pulserande erektion under dom femton eller så timmar det tog att spela igenom spelet, men själva poängen med att vara en rescensent för en respektabel sida är väl att ge ett så balanserat intryck som möjligt? Alltså, lura inte alla som läser att tro att Mass Effect är guds gåva till människan. Det har brister. Och dom är en hel del. Spelet är fortfarande fruktansvärt bra och ni som läser detta och tror att det helt plötsligt inte är värt pengarna så kan jag lungt intyga er om att det är det. Förvänta er ett par riktigt, riktigt bra dagar av spel...Men förvänta er inte det bästa spelet någonsin.

Jag håller helt med dig om att recensenten inte ska behöva vara rädd för att tycka - vare sig positivt eller negativt. Det är hans jobb att tycka saker. Men personligen tycker jag också det är hans jobb att ge ett balanserat, rättvist omdöme. För att det finns folk som faktiskt köper spelet baserat på hans åsikter.

Sen är detta inte en sån stor grej...En femma eller en fyra, so what, men jag tyckte det var värt att skriva lite om det och försöka ge mina tankar om det. Tidigare har jag skrivit en del negativa kommentarer, istället för att fokusera mig på att vara konstruktiv. Negativa kommentarer har egentligen ingen poäng...man bara agerar översittare.

Medlem

Vilken version är bäst PC eller 360 ?

Medlem

den som man har störst skärm till

Medlem

För de som vill debattera vad en recension "bör" innehålla, så har jag skrivit en blog här på FZ om saken.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Bobbenja:

Vilken version är bäst PC eller 360 ?

Pc.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Håller med om att det är ett av de absolut bästa spel jag hittills kört, helt i klass med baldurs Gatearna vad gäller storylinen.
2 saker är dock irriterande:

Dynamiska skuggningen av ansikten är rätt kackig. Bugg eller?
Fysiken när man kör Makon är rätt bisarr på planeter med mycket berg, likaså när man kör på Husk-antennerna. Hela bilen studsar som en gummiboll, ingen realistisk skada ens.
Följer inte heller planetens gravitation vilket rimligen borde påverkat fysiken rätt avsevärt.

Annars gjutet spel.


signatur

"You can't make a deal with him. Even if you gave him the money he'd still kill you. He's a peculiar man."

Medlem
Skrivet av Horza:

Håller med om att det är ett av de absolut bästa spel jag hittills kört, helt i klass med baldurs Gatearna vad gäller storylinen.

"Helt i klass", dvs medioker?

BG serien är känd för sina karaktärer och interaktionerna mellan dom som är ganska bra gjord. Storyn är väldigt medelmåttig, imo. Sen är jag kanske bortskämd med att ha läst mycket böcker, men även jämfört med datorspel så är den verkligen inget speciellt.

Någon sa att striderna är tråkiga, och det är ju lite där hela spelet faller i stort sett. Med roliga strider hade man haft.. roligare.

AI'n är jämförbar med Pac-Man (vilket iaf inte imponerar mig). Striderna är antingen toksvåra (man blir "one-shotted" direkt och striden är över på en gång) eller så "råkar" man utnyttja den korkade AI'n. Te.x att stå vid en dörröppning (dörrarna reagerar bara på huvudpersonen och inte på ens team members eller fiende AI.)


signatur
Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av Bobbenja:

Vilken version är bäst PC eller 360 ?

Pc.

Okej, pc får det bli;)

Inaktiv
QRT
Medlem

klarade spelet precis. satan vilken story, nästan värt 5/5 enbart pga av den. ujuj.

Medlem

Det bästa singleplayerliret jag soekat på år och dar, grym story förutom de andra plusen. Fungerar klockrent på pc.


signatur

Your words are as empty as your future...

Medlem

Har spelat igenom spelet två gånger nu. Första gången tog ungefär 12.5 timmar. Gjorde det mesta som gick att göra på Citadel och utforskade några planeter tills jag insåg att det inte var någon större mening med det. Andra gången tog ungefär 16 timmar och då gjorde jag i stort sett allt.

För mig så är spelet en solklar 4/5. Huvudstoryn gillar jag även om den inte är speciell eller så men den duger helt klart. Universumet är väldigt välgjort. Bra röster och musiken är för det mesta väldigt passande också. De olika huvudpersonerna är hyfsat intressanta med Wrex osv.

Sen kommer de mindre bra grejerna, som strids-AIn och den någelunda repetetiva stridsmusiken, och att huvudstoryn även om den dugar så är den relativt kort.

De tråkiga delarna, dvs utforskningen av planeter och större delen av sidouppdragen. Känns som om

månen

är det enda vettiga att göra tack vare belöningen. Och gränssnittet för ens grejer skulle kunna förbättras rejält. Och att man inte kan trycka förbi ett flertal cutscenes, och det är något man vill göra då man spelat spelet ett flertal gånger. Funkar inte så bra med att trycka förbi dialogerna heller, då man gör det med mellanslag men man väljer även dialogsalternativ med mellanslag. Håhå jaja, vissa delar känns inte så genomtänkta.

QRT
Medlem

vem vill skippa dialog å cutscenes?

12.5 timmer? För mig tog det drygt 40 :p. Och jag är en ärkenörd när det kommer till rpgs.

Skriv svar