Dataspelsutställning på Tekniska museet

Robot
Dataspelsutställning på Tekniska museet

Dataspelens historia handlar inte bara om "Made in Japan" och USA. Det finns gott om svenska bidrag till utvecklingen som nu har samlats i utställningen "Dataspel" på Tekniska museet i Stockholm.


Medlem
Rapport - svensk spelhistoria

Stavas det inte datorspel, eller är jag helt ute och cyklar?

Medlem

Det går att stava både och enligt nåt förbund var det iallafall... Fast jag prefer (glömde bort vad det hette på svenska ;S) 'datorspel'


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Redaktör

Rent logiskt ska det stavas "datorspel" eftersom "data" syftar på siffror och statistik. Men av nån anledning är "data" en vedertagen synonym för "dator".

För övrigt förvånas jag varje gång över att ungefär alla gamers tycks vara medvetna om detta språkliga lilla problem. Språk och grammatik är ju annars inget som går hem i dessa kretsar...


signatur
Medlem

Militär "spel"-utveckling sker ju fortfarande inom Rikets gränser.
Vi är tydligen rätt så bra på det.
Rätt så kul att se föregångaren från dataSAAB,
det jag gjorde var lite... annorlunda

ED:

Skrivet av q0rra:

Fast jag prefer (glömde bort vad det hette på svenska ;S)

Föredrar är det nog som du menar.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Philip:

Stavas det inte datorspel, eller är jag helt ute och cyklar?

care

Inaktiv

Själv så säger jag dataspel,
och det är ju inte fel.
Låt nu denna tråden få en chans utan en massa tjöt om det ska heta dataspel eller datorspel.

Medlem

Verkar vara en bra utställning. Kul det där att man får prova på alla spel som ställs ut också


signatur

Spelar på: PC, PS3, PS4
PSN ID: dedday

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Philip:

Stavas det inte datorspel, eller är jag helt ute och cyklar?

care

Det borde du :E

Dator och data är två helt olika saker.

Medlem

Dataspel kallas det när det involverar både konsoll- och datorspel.
Detta för att samla både konsolers och datorers spel under ett namn.

Detta har killen som fixat utställning förklarat för mig då jag påpekade att dataspel är en fånig term

För övrigt var väl reportaget en "preview" av utställningen i sthlm? På IT-ceum i Linköping har jag för mig att det fanns Sega Megadrives och dylikt att beskåda, samt en hel del moderna svenska spel typ World in Conflict och intervjuer med folk från Massive.

Detta borde finnas på tekniska museet också...

Medlem

Engelbreksskolan 4 ever.... not
för er alla som inte vet Engelbreksskolan suxxar hårt.


signatur

B lup

Inaktiv

eller så kallar man allt för vad det är: "spel". sällan det behövs specificeras med nogrannt.

Medlem

Började mitt TV-spelande med en Intellivision i början på 80-talet. http://en.wikipedia.org/wiki/Intellivision
Sedan blev det en MSX (MicroSoft eXtended) dator som är helt grym. Klart underskattad i Sverige. Många fina Konami spel som började på MSX, Ex: Metal Gear. http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
Kompisen hade en Atari 2600, Atari 5200 och Nintendo 8-bitars.

Efter det blev det Super Nintendo och datorspelande på en PC 486. Härliga tider 80-talet!

Medlem

Gä i Shadowgate på NES är ju en klassiker


signatur

Welcome to the Manglerdome

Redaktör
Skrivet av Maekh:

eller så kallar man allt för vad det är: "spel". sällan det behövs specificeras med nogrannt.

Jo, ibland behövs det - /spel-adresser ställer till saker och ting.


signatur
Medlem

"Första dataspelet på plats"

DATORspelet?

men wee, vad kul med lite tetro!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Svensk spelhistoria är inte fy skam, inte på senare år iaf, man skämms ju inte som man gör med den svenska filmindustrin (senare år)

Medlem

Jag är då stolt över Dice och dem andra svenska spelföretagen.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Inte har det väl gått 30 år sedan mitten av 80-talet? För övrigt kan det heta både dator- och dataspel. I skövde kan man exempelvis gå dataspelsutveckling. Personligen föredrar jag nog datorspel alternativt TV-spel om det är en konsoll.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

För övrigt förvånas jag varje gång över att ungefär alla gamers tycks vara medvetna om detta språkliga lilla problem. Språk och grammatik är ju annars inget som går hem i dessa kretsar...

huvud @ spik


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Bara ett sätt för gejmers att känna sig lite bättre än andra.

"Sitter du spelar dataspel igen eller?"
"Du DATORspel heter det faktiskt!"

Notera även att stavningskontrollen tyckte att dataspel var rätt stavat men inte datorspel...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv
Skrivet av Snowman01:

Svensk spelhistoria är inte fy skam, inte på senare år iaf, man skämms ju inte som man gör med den svenska filmindustrin (senare år)

beror på vad för slags film man gillar,
det har ju gjorts en del skräckisar dom senaste åren i sverie som jag uppskattar iaf,
tänker då på Frostbiten och Storm.

Inaktiv

Har ingen koll alls på gammla svenska spel,
men man började lira med mattels intellivision, och en skum maskin som heter Vectrex.

Och om jag inte har läst fel så var det i ett Vectrex spel där tal var med första gången ? I ett spel som heter Spike från 1983.

http://vgdb.vectrex.com/vec.pl?vgdbcode=VGDB111

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Snowman01:

Svensk spelhistoria är inte fy skam, inte på senare år iaf, man skämms ju inte som man gör med den svenska filmindustrin (senare år)

beror på vad för slags film man gillar,
det har ju gjorts en del skräckisar dom senaste åren i sverie som jag uppskattar iaf,
tänker då på Frostbiten och Storm.

Fast bara en av dem är väl en skräckis, och ingendera särskilt bra? Och dessutom är väl det dem ENDA filmerna som skapats i både skräckis och whatever storms genre är dem senaste åren i Sverige? 2 filmer är ingen trend. Bra med experimentella filmer dock, att någon iallafall försöker!

Nej, håller med om att svensk filmindustri är värdelös. Kul med spel dock!


signatur

Videomupp

MFC
Medlem

är såååå glad att jag var en del av denna era.. när NES o C64 var prylar alla ville äga =).. lyx!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hur ska vi som är språknördar göra då? Ordet "dataspel" när man menar både konsolspel och datorspel låter vettigt och logiskt, men om man säger "dataspel" om man pratar om spel till datorer, känns ungefär på samma nivå som en förståndshandikappad unge som "sitter och äter bulla och spelar dataspel" (notera att det är "bullar" jag eftersöker). Nu får man inte bunta ihop alla gamers med de skolkande små särskrivande WoW:arna.

Kul utställning förresten. Man minns de där simpla robotröstprogrammen, som har kommit en bra bit längre på vägen nuförtiden.

Medlem

Jag var och såg utställningen när den var här i linköping och då var den absoult inget att hänga i granen. Väldigt lite information om vad som faktiskt stod i montrarna och ett knippe halvtrasiga spelmaskiner. Vi får hoppas att de bättat på det.

Sen ang. själva artikeln. Jag är född i mitten av 80-talet och vill nog tro att jag är närmare 20 än 30 i alla fall

Inaktiv

Ondskan som kom 2003 är iaf den bästa film som gjorts i sverige på många år.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

Ondskan som kom 2003 är iaf den bästa film som gjorts i sverige på många år.

Okej, har du läst den? Jag tror jag föredrar boken framför filmen, men båda var bra:D

Medlem

Dataspel kan väl rimligen användas om både TV-spel och datorspel eftersom en viktig gemensam nämnare är att de båda bygger på större mängder lagrad data. Att däremot skilja på tv-spel och dataspel är störtlöjligt

Jag vill annars slå ett slag för videospel som då inte åsyftar (som en del tror) på att video i stil med VHS skulle vara inblandat utan på att spelen bygger "video" d.vs. rörliga bilder som visas på en bildvisare. Det ursprungliga latinska verbet (videre) som i första person blir video är också ganska klockrent för att beskriva vad det handalr om: spel som till stor del handlar om att man tittar på något

Dessutom ligger det bra till med engelskans video games. De har inga problem att samla allt under ett logiskt namn. Varför har vi det?

1
Skriv svar