Medlem

Aah nostalgitrippar är aldrig fel

Kul att oKKuns svar kom med till slut, det är en skön samling kufar det där, saknar dock lite andra legendarer och personligheter från den tiden som Hobbex, Kryo, Sniket, Nerdkiller mfl.

/LeoN_sWeMoB


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Medlem

Grabbar, jag har hört talas om en ganska cool pryl: Grafiska MUD:s. Någon som vill kolla? Ser helt sjukt fett ut.

Om någon bråkar så startar jag 7th Sphere och floodar ut er med mina botar.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

e inte gammal men läsa om q1 får en att känna sig lastgammal gymnasiedatorerna gick varma på det.. och känslan i q1/qw e fasen inte överträffad än. känns så hårfint precist och direkt (gäller även q2,q3 även fast de e långsammare spel). styrningen framförallt. brukar spinna igång det någon gång varje år på test. och det e fortfarande kul.


signatur

Farming is the only true way to happiness.

Vila i frid

Någon som minns anka.pobox.se?
Där spenderade jag många timmar.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Jag hade UT installerat innan jag skaffade quake så det fick liksom aldrig chansen.:)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av leon65:

Aah nostalgitrippar är aldrig fel

Kul att oKKuns svar kom med till slut, det är en skön samling kufar det där, saknar dock lite andra legendarer och personligheter från den tiden som Hobbex, Kryo, Sniket, Nerdkiller mfl.

/LeoN_sWeMoB

Hur går det med Hackers Software? Jag vill köpa ett sportspel till min ABC80!!

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Någon som minns anka.pobox.se?
Där spenderade jag många timmar.

Jadå, jag hände på dom ibland. Spelade också på kalle servrarna

Medlem
Skrivet av Guru Meditation:
Skrivet av leon65:

Aah nostalgitrippar är aldrig fel

Kul att oKKuns svar kom med till slut, det är en skön samling kufar det där, saknar dock lite andra legendarer och personligheter från den tiden som Hobbex, Kryo, Sniket, Nerdkiller mfl.

/LeoN_sWeMoB

Hur går det med Hackers Software? Jag vill köpa ett sportspel till min ABC80!!

Haha nu pratar vi verkligen oldtimes här (katedralskolan 84/85 eller hur), nä det va ett tag sen jag koda sportspel i basic till abc80 och liknande.

Uj nu känner jag mig riktigt gammal plötsligt


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Skrivet av leon65:
Skrivet av Guru Meditation:
Skrivet av leon65:

Aah nostalgitrippar är aldrig fel

Kul att oKKuns svar kom med till slut, det är en skön samling kufar det där, saknar dock lite andra legendarer och personligheter från den tiden som Hobbex, Kryo, Sniket, Nerdkiller mfl.

/LeoN_sWeMoB

Hur går det med Hackers Software? Jag vill köpa ett sportspel till min ABC80!!

Haha nu pratar vi verkligen oldtimes här (katedralskolan 84/85 eller hur), nä det va ett tag sen jag koda sportspel i basic till abc80 och liknande.

Uj nu känner jag mig riktigt gammal plötsligt

En ödmjuk lama hälsar

Medlem

Snacka om nostalgi...var inte på något sätt delaktig i svenska quake-klan-scenen (eller någon annan klan-scen på den tiden) men namn som DOOMer och oKKun klingar ändå bekant, lustigt. Q1 lirades ju konstant på gymnasiedatorerna, sjukt kul.

Men - någonting jag reagerade på. I början av artikeln nämns det att "spelglädjen var allt på den tiden, grafiken spelade ingen som helst roll" - när Quake lanserades berodde ju en stor del av dess framgång på att spelet låg just främst i framkanten av datorgrafik i spel. Borta var "sprite-3D" och nu hade man "riktig 3D" - kommer ihåg hur man fascinerat kollade på 3dmodellerna av döda gubbar som man faktiskt kunde gå runt och se på ur olika vinklar.
Sen håller jag förstås med om att spelkänslan var grym, och en stor anledning till att spelet var (är?) så populärt så länge.

Bra artikel! Riktigt kul att läsa!

Inaktiv

Nostalgi!

Nar man lirade Doom2 i skolan, drog ihop polarna och gibbade quake pa lan (coaxial ofc).. eller kanske lirade Duke3D via seriellport.. mer an 10 ar sen.. jisses.. those where the days!
Typ da man inte hade uppkoppling till Internet och korde "Stingnet" istallet.. haha

http://www.challenge-world.com/features/origin/chau13.shtml

Forresten sa var jag riktigt seglivad pa RQ, vagrade ga over till QW pa ett bra tag, tills man var sa illa tvungen

Medlem

Nostalgitripp indeed. Men som med all nostalgi ska man nog ta det med en nypa salt, minnesbilderna överträffar verkligheten. Enkelhet i all ära, men då var det ju av nödvändighet och det är ingen slump att dagens spel siktar på lite mer komplexitet och djup.

...men visst värmer det att minnas när PTA förudmjukade BD på dm2

Medlem

Kul läsning! Ren nostalgi!

FF 96' är fortfarande ett av mina bästa spelminnen. Av nån anledning ligger Swedish Chefs gamla site kvar på swipnet fortfarande så för de som vill läsa mitt nu 10 år gamla reportage från FF 96' så är det bara att glida in på denna länk:

http://home.swipnet.se/~w-15114/swchefs/ffest96.htm

Edit: Läste sidan själv en gång till och såg att det är exakt 10 år sedan FF 96' på dagen idag. 10-års jubileum. Fan vad man är gammal...

Dance of SC

Medlem
Skrivet av Dance:

Kul läsning! Ren nostalgi!

FF 96' är fortfarande ett av mina bästa spelminnen. Av nån anledning ligger Swedish Chefs gamla site kvar på swipnet fortfarande så för de som vill läsa mitt nu 10 år gamla reportage från FF 96' så är det bara att glida in på denna länk:

http://home.swipnet.se/~w-15114/swchefs/ffest96.htm

Edit: Läste sidan själv en gång till och såg att det är exakt 10 år sedan FF 96' på dagen idag. 10-års jubileum. Fan vad man är gammal...

Dance of SC

Aah Dance och de gamla kockarna, det är nostalgi det

Nikodemus borde ha varit med i detta reportage också.

/LeoN_sWeMoB


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Medlem

jag fann vår gamla sida och la upp den för allmän beskådan.

http://multimedia.campus.luth.se/bugsy/swemob/

/bugsy

Medlem

Underbar artikel! Blev nästan tårögd!
Kommer ihåg att jag satt på internetsupport då när Telia körde igång sin "Man kan inte köpa ett modem för en krona!"-kampanj.
Frustrerade internetanvändare ringde in till support och hade problem med att komma ut på internet - och fick betala 8 kronor i minuten för samtalet - samtidigt som vi spelade Quake DM över nätverket samtidigt som vi supportade...

Det var tider det! *snyft*


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Tjena Leon och Bugsy!

Ja, Niko borde vart med.

Kul att se er gamla sida, många minnen som kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av bugsy:

jag fann vår gamla sida och la upp den för allmän beskådan.

http://multimedia.campus.luth.se/bugsy/swemob/

/bugsy

Hehe sjukt kul o se sidan!
Hittade tillomed mitt customskin jag gjorde till Honk.

Ett tema med en trumpet och ordet "Tuut" dvs, Honk på svenska. så lol.

Shoutout till dig honk. Du var sjukt bra på quake och är idag lika framgångsrik i spelindustrin.

*Bow down*
*Bow down*


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Fick "tyvärr" aldrig uppleva Quake-eran utan kom igång med onlinespelande när den allra första betan av CS kom ut. Det var på den gamla goda tiden när man fortfarande kunde zooma med colten och allas favoritbana vad Siege eller Mansion

Aja ska inte sitta å snacka CSminnen i en Quaketråd

Qth
Medlem

Grymt rolig läsning! Fick gåshud.

Medlem

själv så lira man mycket på algonets Quake servrar, det va ruskiga köer ibland så man fick vänta länge på att komma in,

men det komiska var att efter ett tag blev alla som inte körde med algonets abb bannade på algonets servrar, så man bytte till algonet abb bara för att fortsätta kunna köra på deras servrar,

man va en del på passagens servrar också, och en server som man inte minns va den hette, men man fick minuspoäng om man dödade medspelare.

den första klanen man var med i det var Core, eller så hette dom evil of core nåt sånt,
ledaren hette iaf Nyman, å så var det Popcorn som man minns från den klanen,

sen harvade man runt i skrotklaner som CoLM,
Clan off lost minds med Underdog som ledare och det va ruskigt kul, fast bra det va vi inte

det roligast var nog iaf när man hoppade in på den första ctf servern,
och man fatta inte vad dom sysslade med, kutade runt och hämntade nycklar i varsin bas, det va ju nycklar först och sen blev det flaggor.

Inaktiv

Aaah, the memories....

Artikeln handlade ju bara om lpbs, medan man själv satt på sitt modem på den tiden. Minns när hela klanen delade sina abb så man kunde se vilken pool man fick bäst ping på..

Skulle ha gått på FF96, men det var ju 18-årsgräns på det (yeah right), fatta besvikelsen när man såg alla småfjun på bilderna efteråt.. :-/ Har ju varit på tusen lans efter det, men jag hade nog fan bytt alla mot att få ha varit med på det första stora

Helt klart kul läsning, men vill ha mer nostalgiiiiiiiii... Måste kolla igenom lite gamla demos nu

-- pooh! [tpc]

Medlem
Skrivet av Hjohan:

Aaah, the memories....

Artikeln handlade ju bara om lpbs, medan man själv satt på sitt modem på den tiden. Minns när hela klanen delade sina abb så man kunde se vilken pool man fick bäst ping på..

Skulle ha gått på FF96, men det var ju 18-årsgräns på det (yeah right), fatta besvikelsen när man såg alla småfjun på bilderna efteråt.. :-/ Har ju varit på tusen lans efter det, men jag hade nog fan bytt alla mot att få ha varit med på det första stora

Helt klart kul läsning, men vill ha mer nostalgiiiiiiiii... Måste kolla igenom lite gamla demos nu

-- pooh! [tpc]

Nja, jag tror det bara va DOOMer, oKKun och Calvin som va LPBs på den tiden vad jag minns, vi andra slava med 28.8k modem och ägde upp dessa LPBs, eller var det tvärtom, svårt och minnas ibland

/LeoN_sWeMoB


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Medlem

Härligt! Blev först lite upprörd över att en hel del namn inte fanns med bland de bästa. Men sen kom jag ihåg att artikeln bara handlade om '96.

CTF for life!

Inaktiv

Detta fick mig just påmind om att jag har haft fragzone som startsida i över 10 år.. kudos!

Inaktiv
Skrivet av Bard:

Åhh, så jag önskar att quake-eran fanns nu. Även om jag inte var speciellt bra eller duktig så har jag så många fantastiska minnen från quake tiden. Tänk om tiden kunde återgå till 1996 igen...

Ja av fler anledningar, bättre lever, mer hår på huvudet, baksmälla existerade inte, inget ansvar - listan kan göras lång.

Inaktiv

Härlig nostalgi detta. Saknar sköna Da Swedish Mob, det var en fin klan det och väldigt oseriös var den också Bugsy: Minns du när jag drog ett par rockets i ryggen på dig under match för att du snodde ett vapen av mig

/OverLord_sWeMoB

Medlem
Skrivet av Lord_sWeMoB:

Härlig nostalgi detta. Saknar sköna Da Swedish Mob, det var en fin klan det och väldigt oseriös var den också Bugsy: Minns du när jag drog ett par rockets i ryggen på dig under match för att du snodde ett vapen av mig

/OverLord_sWeMoB

haha, ja hur skulle jag kunna glömma, jag misstänker att många matcher gick förlorade på grund av mycket larv, men som jag sa i intervjun så var det inte så seriöst alla gånger, och därav mycket roligare. Det var ofta som hela clanen stod vid rl på dm3 och slogs om spawnen, och fick du vapnet så blev du boomstickad av resten av gänget, oftast så var det en individuell tävling om vem som skulle hamna högst upp i scoreboarden. Men vi skärpte oss faktiskt när det var stora matcher emellanåt. Många trodde ju under en lång tid att mobben hade någon sorts av dundertaktik eller dylikt, men så var nog icke fallet, det var ganska disträ många gånger. (Nu talar jag bara för hpw-sektionen iof). Sql-segern över TB borde vara det bästa ögonblicket för hpw-mobben som jag minns iaf, då skärpte vi oss. Taktiken var inte så utarbetad då som nu, dvs att man fick en uppgift och skulle i princip sköta den matchen igenom, det var inte så mycket flexibilitet som det är idag, med rotation på placeringarna i händelse av infiltrering av din position av motståndarlaget. Men i det stora hela var det roligt och fritt, jag tror faktiskt att jag tröttnade när det blev för allvarligt när det gäller taktik osv... Men ibland får man sig en släng av nostalgi och installerar qw för ett par snabba dm's. Märkligt att ett spel med 10 år på nacken fortfarande kan vara så förbannat roligt.

/Bugsy_sWeMoB

Medlem
Skrivet av bugsy:
Skrivet av Lord_sWeMoB:

Härlig nostalgi detta. Saknar sköna Da Swedish Mob, det var en fin klan det och väldigt oseriös var den också Bugsy: Minns du när jag drog ett par rockets i ryggen på dig under match för att du snodde ett vapen av mig

/OverLord_sWeMoB

haha, ja hur skulle jag kunna glömma, jag misstänker att många matcher gick förlorade på grund av mycket larv, men som jag sa i intervjun så var det inte så seriöst alla gånger, och därav mycket roligare. Det var ofta som hela clanen stod vid rl på dm3 och slogs om spawnen, och fick du vapnet så blev du boomstickad av resten av gänget, oftast så var det en individuell tävling om vem som skulle hamna högst upp i scoreboarden. Men vi skärpte oss faktiskt när det var stora matcher emellanåt. Många trodde ju under en lång tid att mobben hade någon sorts av dundertaktik eller dylikt, men så var nog icke fallet, det var ganska disträ många gånger. (Nu talar jag bara för hpw-sektionen iof). Sql-segern över TB borde vara det bästa ögonblicket för hpw-mobben som jag minns iaf, då skärpte vi oss. Taktiken var inte så utarbetad då som nu, dvs att man fick en uppgift och skulle i princip sköta den matchen igenom, det var inte så mycket flexibilitet som det är idag, med rotation på placeringarna i händelse av infiltrering av din position av motståndarlaget. Men i det stora hela var det roligt och fritt, jag tror faktiskt att jag tröttnade när det blev för allvarligt när det gäller taktik osv... Men ibland får man sig en släng av nostalgi och installerar qw för ett par snabba dm's. Märkligt att ett spel med 10 år på nacken fortfarande kan vara så förbannat roligt.

/Bugsy_sWeMoB

Ja det där är sant, då hade vi nästan noll taktik, alla sprang bara omkring och fragga allt som rörde sig. Att jämföra med tex BF1942 som jag kört seriöst några år senare, då hade vi benhård taktik (som vår käre quakekungen hade lagt upp).
Vi får ta och nostalgikvejka lite på FZs server lite senare och visa upp våra oldschoolskillz (uj, jäklar vilken frispark jag lägger upp nu, undrar vem som kommer nappa på denna först:) )

/Gudfarsan 8)


signatur

/LeoN_sWeMoB (Quake1) aka [IFS] LeoN (Tribes1-2) aka FF|LeoN (BF1942) aka Don.LeoN (TF2/L4D1-2/BF:BC2)

Inaktiv

Mycket bra skrivet!

123
Skriv svar