Logitech G25
Hur du än vrider och vänder på det är racingspel inte samma sak som att köra bil. Men med G25, Logitechs nya lyxprodukt i fråga om datorrattar, kommer skrivbordschaufförer milslånga kliv närmare känslan av att rejsa en alldeles egen monsterkärra. Om de har råd, vill säga.
Ypperlig. Har ett risigt metalldatorbord med "hög framkant" som bråkat med Momo, den Logitech-ratt jag äger nu och en tidigare skapelse (Thrustmaster om jag minns rätt) - alla funkade bara efter visst besvär. G25-ratten har två fästen framtill, med pluggar som kan skjutas bakåt för att öka spännvidden, och detsamma på växelspaken (plus en skruv lite längre fram). Gissar att fästena som mest gapar 5 cm.
Väl på plats sitter de som fastsvetsade, trots att jag spänner fast både ratt och spak i blott ett par millimeter "bänkskiva" (värdelöst datorbord för ändamålet, trappformad framkant i flera steg - inget bra utrymme att sätta en ratt i).
Har beställt min G25a från Komplett.se men den blir hela tiden fördröjd. Skulle släppts den 11/10 men är fram flyttad ett flertal tillfälle och det senaste är den 23/11. Man känner för att knåpa ihop ett gnäll-brev till komplett men tyvärr är det inte deras fel. De har varit jäkligt bra i tidigare köp jag gjort.
//Erik
Trevlig recension måste jag säga!
Enda jag inte samtycker med är växelspaken då jag tyckte att den var alldeles för "lätt" att växla med. Har en DFP med Frex spak och pedaler. Pedalerna på G25:an tycker jag är mycket sköna men, växelspaken hade dom kunnat göra mycket mycket bättre tycker jag faktiskt.
Älskar ratten och i viss mån pedalerna men spaken skulle jag nästan kunnat vara utan. Är å andra sidan _väldigt_ skönt att kunna växla mellan sekventiell och stegad låda vilket jag har saknat på Frex's spak.
+ Känslan av ratten i sig. Robust!
+ Ljudet! Eller, avsaknaden av det. Tog tre-fyra timmar av körande innan DFP'n började knarra och gnälla. G25:an's knorrande är nästan skönt att lyssna på. Kvalitets-knorr!
+ Läder! Underbart.
+ Byggkvalitet.
+ FFB precisionen är... För bra.
+ Pedalerna! Verkar som att Logitech fixat Trevlig recension måste jag säga!
Enda jag inte samtycker med är växelspaken då jag tyckte att den var alldeles för "lätt" att växla med. Har en DFP med Frex spak och pedaler. Pedalerna på G25:an tycker jag är mycket sköna men, växelspaken hade dom kunnat göra mycket mycket bättre tycker jag faktiskt.
Älskar ratten och i viss mån pedalerna men spaken skulle jag nästan kunnat vara utan. Är å andra sidan _väldigt_ skönt att kunna växla mellan sekventiell och stegad låda vilket jag har saknat på Frex's spak.
+ Känslan av ratten i sig. Robust!
+ Ljudet! Eller, avsaknaden av det. Tog tre-fyra timmar av körande innan DFP'n började knarra och gnälla. G25:an's knorrande är nästan skönt att lyssna på. Kvalitets-knorr!
+ Läder! Underbart.
+ Byggkvalitet.
+ FFB precisionen är... För bra.
+ Pedalerna! Verkar som att Logitech äntligen fixat potentiometrarna. DFP'n hade (iaf dom tidigare versionerna) gott om strul med halkandes potentiometrar men har inte lyckats rubba dom för fem öre.
+ Priset! Japp!. Jämfört med vad ett Frex eller liknande system skulle gå på så är detta ett &#"& fint kap om man vill byta ut sin gamla Logitech GT Force/Momo.
- I min åsikt är växelspaken för "slapp" har flera ggr växlat snett och lyckats peta växeln ur läge vilket inte är en så vidare trevlig upplevelse i långa loppet. Det är ju å andra sidan lite som att säga att du smörar på fel sida av mackan så.... Smaken är som baken.
Skrev detta någon dag efter att jag fått ratten (snart 2 veckor sen).
Snabb review
Ratten:
Känns grymt bra, FFB:n är mycket bättre än på min MS-ratt, och betydligt bättre precision också. I LFS så känns bilen mycket mer stabil och kapabel till mycket bättre car-control. I nuläget är jag en del långsammare men kommer nog snart att bli ganska snabb när jag lär mig att använda ratten ordentligt. Några veckor kanske...
Pedalerna:
Alla pedaler är tyngre än på min gamla ratt, känner att jag har bättre kontroll över pedalerna vilket ger stabilare körning. Bromsen är grymt tung, nästan lite för tung, men det kan bero på att jag inte använt nån kraft alls i princip tidigare för pedaler. Kommer nog ta ett tag innan jag tycker att tyngden är okej.
Det har också hänt att jag tryckt ner fel pedal när jag kommer till en kurva, så bilen går bara rakt fram, detta när jag använder H-lådan med kopplingen, annars går det ganska bra.
H-lådan:
Inte lika bra som ratten och pedalerna, väldigt lätt att få i fel växel, men det tar väl ett tag innan man kommer på var alla växlar ligger. Lyckades också vid några tillfällen att få H-lådan att låssna från bordet.
Jag har inte fått i backen av misstag, tycker det var lite halvsvårt att få i backen på det sättet jag håller spaken. Har inte heller fått spaken att röra sig när jag använder knapparna på lådan, dock har jag lite svår att få spaken att stanna kvar i position vid växelbyte ibland.
Slutsats:
Bra ratt och pedaler, lite sämre H-låda.
Testade också NFS:Carbon, fungerade sådär, växelspaken fungerar okej, dock så finns det ingen användning för kopplingen vid växlingar (i alla fall med de inställningar jag har använt), men vad förväntar man sig från ett skitspel.
--
Har i stort sett bara spelat Live for Speed med ratt, alla andra spel var det skitsvårt med totalkass känsla, tror det beror på främst vilken typ av FFB som används. I LFS är det krafterna på "steering-column" (vad nu det heter på svenska) som vrider på ratten.
LFS gav en sådär känsla med den gamla ratten men det gick att köra ganska snabbt när FFB:n var stabil. Normalt har den gått från FFB på full kraft med väldigt dålig uppdatering från spelet till lätt FFB med bra uppdatering från spelet under ett varv i princip. När ratten gav bra output och input (avläsningssaken är något skadad tror jag) till/från spelet var jag snabb annars var jag inte det.
NFS:Carbon är bättre med G25 än med min gamla ratt.
Har också provat rFactor sen jag skaffade ratten, och där är den också långt mycket bättre än min gamla MS-ratt, dock så ger spelet kass FFB. Krafterna känns helt onaturliga, får se om det finns nån bra config för G25:an för FFB:n (löjligt att det ens finns en sådan med många inställningar).
Har inte testat GTR2 än, ska göra det när jag har tid.
Jag hittade farten igen efter ca 1 veckas användande och nu är jag snabbare än vad jag var tidigare, och har mer stabila varvtider.
Och jag kan inte köra med koppling ordentligt då jag vid inbromsningar inte kan trycka ner bromsen och kopplingen samtidigt utan jag stolen åker bakåt. Kan faktiskt inte använda bromspedalen samtidigt som någon annan pedal utan att stolen rör sig bakåt.
"Dont argue with an idiot, or else he will drag you down to his level and beat you with experience."
En tredje utgörs av force feedback-motorn.
Om jag inte minns helt fel är det tom 2 FF-motorer i ratten.
Creds till FZ men lite mer tester tack.. Saitek X-52 kan man ju glömma.. men det hängde väl på att någon inte skickade utrustningen till FZ?
Lite mer tester av Joystickar hade uppskattats.. känns som det bara är möss och musmattor och då denna ratten, och ett o annat tangentbord..
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Lyxig kringutrustning är bland det trevligaste som finns och den här ratten är numera definitvit på önskelistan, tillsammans med den här joysticken.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=12735&ref=Pricerunner&td...
Inte för att jag ägt någon flygsim på hur länge som helst, men för att den är så fet.
Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!
Skön recension, men jag skulle vilja ha nämnt ett gäng bil-lir som passar sig bra. GT Legends och GTR2 har jag redan, men om det finns något annat bra simulations spel, tack på förhand!
Om nu någon har missat det så gillar jag #Live for Speed en hel del.
Gällande priset är så är det enda jag kan säga "smakar det så kostar det". Jag klarar mig ganska bra med min Sidewinder Force Feedback, kör inte bil på datorn allt för mycket.
Men tänk er ett ganska stort rum med projektor och en biffig 5.1 anläggning, en rallysits och den ratten. Måste vara nirvana eller vad säger ni?
Blir ett måste köp, använder idag en DFP till min PS2'a med GT4 vilket är en underbar kombo speciellt på Nurnberg Ring, ..detta blir ju ett måste till PS3'an och GTHD..
Var är den billigast ??
"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"
Lyxig kringutrustning är bland det trevligaste som finns och den här ratten är numera definitvit på önskelistan, tillsammans med den här joysticken.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=12735&ref=Pricerunner&td...
Inte för att jag ägt någon flygsim på hur länge som helst, men för att den är så fet.
ah på tal om joystickar .. tänkte nämna det innan.
URUSELT utbud!...
1 joystick!.. om man vill ha en bra flygsimulator jojje .. wtf?
Tycker cogarn inte är så bra heller för den delen.
Übergammal, och formen är spceialicerad .. ej allround. Sen skulle de va skönt med en som har inbyggt gasreglage.
Och skulle ja villja ha en spceialdesignad .. vill ja ha en JAS 39C GRIPEN!... inte F-trams16.
Förjäkligt :C hyffsat less på alla vanliga jojjar med drogade potentiometrar.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.