Gräv ner dig i Minecraft
Det jag ser med spelet är att det utöver att vara roligt och beroendeframkallande nu har helt galet mycket potential. Så sinnessjukt mycket möjligheter för framtida utveckling. Galet.
G.A.L.E.T.
Såg även att vår käre Nylund bloggat om händelsen med en riktigt trevlig länk till [http://www.rockpapershotgun.com/tag/mine-the-gap/ roliga artikelserie.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Det är inte 100% unikt då det återanvänder många koncept ifrån Wurm Online som Notch som kodar Minecraft tidigare jobbade med (och som blivit mycket sämre sedan han fick mindre inflytande över det).
Dock är Minecraft ett bevis på att indieutvecklare totalt krossar den etablerade spelindustrin i innovation. Notch har sålt närmare 200000 exemplar av spelet, som bara är i tidig Alpha, och dragit i ca 16 miljoner kronor redan i ett sånt här tidigt stadium.
Konceptet med dynamiskt genererade världar som i Minecraft och Wurm Online där spelarna själva skapar ingamecivilisationen och tilllika majoriten av all content kommer bli jättestort, och de stora speljättarna är hopplöst efter med sina scriptade hollywoodfilmsspel på räls som de försöker sälja fantasilöst DLC till istället för att låta spelare och moddare skapa det själva.
Konceptet med dynamiskt genererade världar som i Minecraft och Wurm Online där spelarna själva skapar ingamecivilisationen och tilllika majoriten av all content kommer bli jättestort, och de stora speljättarna är hopplöst efter med sina scriptade hollywoodfilmsspel på räls som de försöker sälja fantasilöst DLC till istället för att låta spelare och moddare skapa det själva.
Nu finns det ju väldigt många bra "vanliga" spel också som industrin spottar ut oavsett att det kommer med DLC etc.
Men det är väldigt trevligt att indievärlden och PC får starka spel som det här med flera. Då som sagt den står för väldigt mycket mer vågade satsningar och risktagande (då det inte är sådana enorma pengar investerade som det är i blockbusterspelen). Vilket leder till mer nyskapande och kreativa spel.
Såg på Rock Paper Shotgun att någon gjort Columbia från Bioshock Infinite i Minecraft.
http://www.rockpapershotgun.com/2010/09/19/built-a-tower-to-t...
Tänkte för ett par dagar sen om ni skulle skriva om detta spelet. Å här är inlägget.
http://www.minecraftwiki.net/wiki/Crafting
Denna länk är bra för nybörjare (även fast wikisidan verkar nere).
Livsfarligt spel. Jag och en till spelade MP och trots att servern buggade så att det ej fanns några zombies (eller kanske är någon inställning någonstans?) så fastnade vi alldeles för många timmar.
Vad gjorde vi? Byggde ett fint slott samt planterade blommor. Och hittade ett grottsystem att springa vilse i...
Alltid trott att Minecraft var något skräp jag aldrig skulle kunna komma in i. Lite Runescape kanske! Men en dag på fyllan så fick jag för mig att köpa det, och fan, jag ångrar inte det köpet! Det är helt underbart! Fast jag vill verkligen få Survival att fungera i multiplayer. Riktigt lovande spel.
Och det fick mig även att inse hur lite jag verkligen bryr mig om grafik.
Servrar: http://servers.minecraftforum.net/
Synd att det ej finns fler Svenska servrar, fanns en igår dock verkar det som den krashade inatt.
Väldigt intressant spel, men det känns som om grafiken är medvetet tillbakaskruvad, snarare än att det är en konsekvens av spelets uppbyggnad.
Spelet körs på Java som har väldigt begränsat minne så det blir nog inte mycket snyggare än såhär. Fördelen är ju dock att det fungerar utmärkt på alla operativsystem som har Java.
Sen finns ju skin-packs om man vill piffa upp texturerna:
http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=12352
Spelet körs på Java som har väldigt begränsat minne så det blir nog inte mycket snyggare än såhär. Fördelen är ju dock att det fungerar utmärkt på alla operativsystem som har Java.
Klart som tusan att det är ett medvetet designval. Du tror väl inte att solen är fyrkantig för att det är Java?
För övrigt verkar du inte ha koll på att Wurm Online som Notch också har kodat Javaklienten för är betydligt "snyggare" och kan fläskas på grafikmässigt ganska ordentligt:
http://i125.photobucket.com/albums/p80/davidude36/wurm2008102...
Väldigt intressant spel, men det känns som om grafiken är medvetet tillbakaskruvad, snarare än att det är en konsekvens av spelets uppbyggnad.
Spelet körs på Java som har väldigt begränsat minne så det blir nog inte mycket snyggare än såhär. Fördelen är ju dock att det fungerar utmärkt på alla operativsystem som har Java.
Sen finns ju skin-packs om man vill piffa upp texturerna:
http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=12352
Att komma förbi javas "minnesspärrar" är väldigt enkelt och är för bekvämlighetens skull förinställt i minecrafts exe-loader till windows.
Detta spelet är typ ospelbart på min dator, fattar inte varför.
Det hackar lite nu och då och när det hackar så beroende på vilken knapp jag håller in medans de hackar så låser sej den knappen. Så om ja springer frammåt medans det hackar till så buggar frammåt knappen fast så den springer frammåt automatiskt.
e6600 2.8ghz
2gb ram
gf8800 gtx 768gb