Intervju med Jimmie Åkesson

Medlem
Skrivet av Achronos:
Skrivet av assman:

"Barn med språksvårigheter ska tvingas till extralektioner"

Måste väl gälla alla barn isf. Ska man nu tvinga saker som jag är emot så kan man ju införa det på varje ämne i skolan. Bara för att man klarar svenskan och sen inte några andra ämnen gör ju inte att man klarar sig mycket bättre senare i livet.

Att kunna prata svenska på ett godkänt sätt är utan tvekan den största inkörsporten till det svenska samhället. Man vinner inte så mycket på att vara duktig på t.ex biologi eller matte om man inte kan prata språket i det landet man bor i.

Visst ska detta tvång till svensklektioner gälla alla barn, men jag har aldrig sett något svenskfött barn som inte kan prata bra svenska.

Har inte påstått att det inte är viktigt men man kanske måste se en helhet och inte bara stirra sig blint på en sak. Svenska är jätte viktigt för att kunna klara sig i det svenska samhället men bara en del av en grund som är viktig som man tar med sig från skolan.

Medlem

Ett annat exempel är ute i trafiken. Får man verkligen bära burka när man kör bil?

Särskilt eftersom man "träffar" andra människor ute på vägarna och måste kunna läsa av andras ansiktsuttryck.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Achronos:
Skrivet av assman:

"Barn med språksvårigheter ska tvingas till extralektioner"

Måste väl gälla alla barn isf. Ska man nu tvinga saker som jag är emot så kan man ju införa det på varje ämne i skolan. Bara för att man klarar svenskan och sen inte några andra ämnen gör ju inte att man klarar sig mycket bättre senare i livet.

Att kunna prata svenska på ett godkänt sätt är utan tvekan den största inkörsporten till det svenska samhället. Man vinner inte så mycket på att vara duktig på t.ex biologi eller matte om man inte kan prata språket i det landet man bor i.

Visst ska detta tvång till svensklektioner gälla alla barn, men jag har aldrig sett något svenskfött barn som inte kan prata bra svenska.

Många svenska barn, ungdomar och vuxna pratar/skriver katastrofalt dålig svenska.

Är man ett ess på Biologi, Matte och ett valfritt språk blir man antagligen framgångsrik. Andelen personer som pratar svenska är en myggfis i rymden. Internationella företag finns i Sverige också.

(Med det sagt tycker jag såklart att det är en fördel att kunna göra sig förstådd på det inhemska språket.)


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Haha, vad fan.
Inte en jävel klagar väl på folk i gamla 240 på vintern som måste sitta med vinterjacka och huva på sig när de kör bil för att "man inte ser deras ansiktsuttryck". Och inte fan ser jag ansiktsuttryck på alla jävla bilister i stan, med parkeringen på IKEA som undantag.
Seriöst.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag menar naturligtvis inte i alla trafiksituationer.
Ursäkta om det var luddigt uttryckt.

Mer ontopic:

Svt1 kommer sända en dokumentär som kommer fokusera på sd väg in i riksdagen. Nu på torsdag 21.00.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag menar naturligtvis inte i alla trafiksituationer.

Vilka situationer tycker du då att du måste fästa mer uppmärksamhet på förarens ansiktsuttryck än omgivande trafik!?

Jag är betydligt mer intresserad av positionsljusen, blinkers, trafiksignaler, vägmärken och körbanan.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Håller med . låter extremt luddigt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av magma:

Jag menar naturligtvis inte i alla trafiksituationer.

Vilka situationer tycker du då att du måste fästa mer uppmärksamhet på förarens ansiktsuttryck än omgivande trafik!?

Jag är betydligt mer intresserad av positionsljusen, blinkers, trafiksignaler, vägmärken och körbanan.

T ex under en vänstersväng i tättbebyggt område. Då risken är stor för påkörning framifrån.

Som sagt, formuleringen och frågeställningen var lite luddig. Jag syftar närmare på vad burka har för roll i olika trafiksituationer (om vi ska gå in närmare på kommunikation). Menade inte att glida ifrån huvudämnet.

Undrade bara vad andra har för synpunkter.

Absolut. Det är också viktiga faktorer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

T ex under en vänstersväng i tättbebyggt område. Då risken är stor för påkörning framifrån.

Risken vid vänstersväng är att du får en bil i röven.

Skrivet av magma:

Som sagt, formuleringen och frågeställningen var lite luddig. Jag syftar närmare på vad burka har för roll i olika trafiksituationer (om vi ska gå in närmare på kommunikation). Menade inte att glida ifrån huvudämnet.

Den enda faran jag kan se är att förare med burka har skymt synfält. Och det faller under samma kategori som att du te.x har tonad framruta eller inte skrapat bort frost eller smuts som gör sikten obefintlig.

Mao är burkas i trafiken ett ickeproblem, då det redan faller under gällande lagstiftning.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av magma:

T ex under en vänstersväng i tättbebyggt område. Då risken är stor för påkörning framifrån.

Risken vid vänstersväng är att du får en bil i röven.

Skrivet av magma:

Som sagt, formuleringen och frågeställningen var lite luddig. Jag syftar närmare på vad burka har för roll i olika trafiksituationer (om vi ska gå in närmare på kommunikation). Menade inte att glida ifrån huvudämnet.

Den enda faran jag kan se är att förare med burka har skymt synfält. Och det faller under samma kategori som att du te.x har tonad framruta eller inte skrapat bort frost eller smuts som gör sikten obefintlig.

Mao är burkas i trafiken ett ickeproblem, då det redan faller under gällande lagstiftning.

Ja, på landsväg. Hittade ingen bra bild till denna situation. Men du förstår nog ändå vad jag syftar på.

En bra poäng där. Instämmer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ish
Medlem

edit/ Jävla krångel med quotes!

Skrivet av Nestor:

*burka skymmer sikten osv*..då det redan faller under gällande lagstiftning.

Men det tillhör ju deras religion och den måste vi ju respektera?

Liknande exempel är ju sk. hedersmord. Det är okej inom deras religion, men är det ok inom landest lagar och förordningar? Mord är mord. En trafikförseelse är en trafikförseelse oavsett om religion är inblandat eller ej.

Det är dem som skall anpassas sig efter oss, inte tvärt om. Men så är det ju också typiskt Sverige att vika sig i dessa situationer också, med väldigt få undantag. Svenskar är allmänt fega och går gärna inte särskilt lång för att hävda sig, fråga vilken utlänning som helst..

Tycker det är jävligt bra med färska partier i riksdagen som i alla fall vet vad dem vill!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Nej, hedersmord är inte något gemene muslim accepterar.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Ish
Medlem
Skrivet av v1ctory:

Nej, hedersmord är inte något gemene muslim accepterar.

Muslimska ledare har inte visat något intresse att ta ställning emot det i alla fall. Så nog finns det en viss acceptans.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av v1ctory:

Nej, hedersmord är inte något gemene muslim accepterar.

Muslimska ledare har inte visat något intresse att ta ställning emot det i alla fall. Så nog finns det en viss acceptans.

Bland ledarna ja, få muslimer lär dela de värderingarna.

Men visst, religiösa ledare blir lätt ganska knäppa. Det håller jag med om.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Bra liknelse..nått som inte är ett problem el olagligt och liknar det med mord.

Så bara för att vissa människor inte tar avstånd för något så drar man en hel religion över samma kam. Verkar genom tänkt och vettigt...

Menar du inte anpassa sig efter dig? Så länge man inte gör nått olagligt så får man väl utöva sin religion än vad du tycker är rätt el fel.

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av v1ctory:

Nej, hedersmord är inte något gemene muslim accepterar.

Muslimska ledare har inte visat något intresse att ta ställning emot det i alla fall. Så nog finns det en viss acceptans.

Det är enbart shia-muslimer (ungefär 10% av världens muslimer är shia-muslimer) som har religiösa ledare som verkar likt präster, resten av alla muslimer är sunni-muslimer som inte accepterar religiösa ledare som agerar präster för det är idolisering. Något som inte är särskilt accepterat.

Så, hedersmord är enbart accepterat av en minoritet (en väldigt liten minoritet) och är därmed inte en del av "deras religion".


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Ish:

edit/ Jävla krångel med quotes!

Skrivet av Nestor:

*burka skymmer sikten osv*..då det redan faller under gällande lagstiftning.

Men det tillhör ju deras religion och den måste vi ju respektera?

Respektera och respektera. Lagen är lagen och det är inte olagligt att bära heltäckande slöja.
Däremot är det olagligt att framföra fordon på ett sådant sätt att man riskerar skada medtrafikanter, fotgängare och egendom.

Din poäng var?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Ish:

Muslimska ledare har inte visat något intresse att ta ställning emot det i alla fall. Så nog finns det en viss acceptans.

Ursäkta, men skitsnack. Den sk. "hederskulturen" som de flesta refererar till när det gäller "hedersmord" (läs: muslimska män som mördar en muslimsk kvinna) är störst utbredd ibland de muslimska kurderna. Dvs. en mycket tydlig minoritet i sammanhanget. Det finns en hel del med högt uppsatta (bland annat inom den akademiska världen) vilka pekar mycket tydligt på att hedersmord (eller mord överhuvudtaget) inte är okej. De muslimska ledare som du tänker på i länder som t.ex. Iran och Pakistan (?), är i tydlig minoritet. Tyvärr är det endast den minoritet av "onda muslimer" som får utrymme att sprida sina åsikter.

Jag kan tipsa dig om att läsa nyare korantolkning eller rapporter från hadith-seminarier som hålls årligen i Europa, senast i Tyskland tror jag.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Angående burka och niqab är problemet följande:

"1 § Den som på allmän plats deltar i en allmän sammankomst enligt ordningslagen (1993:1617), som utgör demonstration eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet, får inte helt eller delvis täcka ansiktet på ett sätt som försvårar identifikation, om det vid sammankomsten uppkommer en störning av den allmänna ordningen eller en omedelbar fara för en sådan störning. Detsamma gäller den som på allmän plats deltar i en folksamling, som inte utgör allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt ordningslagen, om folksamlingen genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna.
Förbudet gäller inte den som täcker ansiktet av religiösa skäl. Det gäller inte heller i den utsträckning deltagare i en allmän sammankomst, som avses i första stycket, med stöd av 2 kap. 11 a § ordningslagen fått tillstånd att helt eller delvis täcka ansiktet."

(https://lagen.nu/2005:900#P3S1)


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Sacrilege: Är niqab-täckta kvinnor som samlas till stora demonstrationer ett problem i Sverige?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

bjosarn,
Just det är inte ett problem i sig, nej. Problemet är att det förbud som faktiskt finns inte gäller för dom som bryter mot förbudet av religiösa skäl. Varför skall (endast vissa) religioner ges särkilda privilegier?

Varför skall religiösa människor särbehandlas när det kommer till hur man får klä sig (i vissa fall)?

Förbjuda plaggen bör man heller inte göra, gör man däremot det bör man även förbjuda all annan maskering av precis samma skäl. Att särbehandla just dessa två (?) plagg anser jag vara idiotiskt.

Bortser man från religionen är detta en jävla icke-fråga egentligen. Får man täcka ansiktet så får man det (clownmask, niqab, pappkasse, rånarluva) får man det inte så får man det inte - punkt.


signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Ish
Medlem

Är ni verkligen så pass engagerade i frågan eller vill ni bara vinna argument? Ren och skär underhållning hur som helst

Just for the sake of argument: Religion är grunden till all ondska.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Ish: Rena faktafel känns så opassande i diskussioner som den här.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Ish
Medlem

Opassande? För att det handlar om religion eller av någon vettig anledning? Jag ljög lite i min förra post. Religion är inte grunden till all ondska (läs elände), men en stor del av det.
Och vad definierar ett faktafel? I min mening är hela jävla bibeln ett faktafel, but hey.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Att säga att (insinuerar på alla) muslimska ledare inte tar avstånd emot hedersmord är ett direkt faktafel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Att säga att (insinuerar på alla) muslimska ledare inte tar avstånd emot hedersmord är ett direkt faktafel.

Däremot har flera av dom uttalat sig positivt om att avrätta homosexuella. Muslimska Ungdomsförbundet bjöd in flera av dessa personer.

Medlem

Fargo: Det motstrider jag inte, vänd inte på min argumentation. Jag poängterade att man som muslim inte per automatik anser att hedersmord eller våld emot homosexuella är ok. Vilket framgår tydligt om man bryr sig om att sätta sig in i islam som en religion och inte som islam=Iran/Pakistan/Taliban.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Fargo: Det motstrider jag inte, vänd inte på min argumentation. Jag poängterade att man som muslim inte per automatik anser att hedersmord eller våld emot homosexuella är ok. Vilket framgår tydligt om man bryr sig om att sätta sig in i islam som en religion och inte som islam=Iran/Pakistan/Taliban.

Att dom är för hedersmord är inget jag hört talas om. Men om man som ungdomsorganisation bjuder in dessa människor blir jag lite mörkrädd. Muslimer har väl tillräckligt dåligt rykte. Flera av de stora "lärda filosoferna" inom islam verkar ju ha en hel del skumma åsikter tbh. Säger inte att alla muslimer är såna självfallet. Men det skapar ju en rätt suddig bild.

Medlem

Skumma och verklighetsfrånvända värderingar hittar man ju av bland alla religioner.
Och det här med het manlove är ju ytterst infekterad mark i alla religioner öht


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag ser inte Muslimska ungdomsförbundet som muslimska ledare...
Så förstår inte varför vi låst fast det vid dem. Jag hörde också att de bjudit in förintelseförnekare och andra kontroversiella muslimer.
Har du läst något från mer "normala" muslimska teologer? Jag förstår om man inte gjort det, för de får oftast inte så mycket plats som de förtjänar. Det är ayatollor från Iran som brukar få mediautrymme. Jag skulle nästan kunna dra det så långt som att likna det med att kalla Westboro Baptist Church för ledande kristna.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

123
Skriv svar