Steam utsatt för massivt hacker-intrång

Medlem
Skrivet av jyggen:

nedkortat mumbojumbo

mjöl cykel månlandning!
Kan du snacka gojja så kan jag också. Har ingen aning av vad det du sa betyder, men jag litar på att allt är filbunke

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Om man nu har kommit över alla databaserna kan man väl ha kommit över nyckeln också. Någonstans finns ju den lagrad menar jag.

De har kommit åt en databas, inte alla. Jag tror det är lugnt personligen, Steam Guard, olika lösenord, med mera. För de som eventuellt har samma lösenord till Steam Forum och Steam vore väl ett byte på plats, och steam guard.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av jyggen:

nedkortat mumbojumbo

mjöl cykel månlandning!
Kan du snacka gojja så kan jag också. Har ingen aning av vad det du sa betyder, men jag litar på att allt är filbunke

Jo, men inlägget blev förhoppningsvis mer trovärdigt pga. det än om jag skrivit "det är lungt"

Kortfattad tldr; Har man samma lösenord till sin mail som på steamforumet så bör man oroa sigt. Har man samma lösenord på steamkontot som på forumet och inte har SteamGuard påslaget bör samma grad av oro sprida sig i kroppen. Har man olika lösenord överallt som bl.a. innehåller hästar och batterier och SteamGuard påslaget bör man vara lugn.

Inaktiv
Skrivet av Valek:

Tur man är skyddad av Steam Guard!

Otur att det är omöjligt att aktivera sedan ett par dagar tillbaka. :/

Medlem

Haha damn kaostråd. Lugna folk, det är nog inte så stor chans att kreditkorten kommer ut okrypterade.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Är det säkert att handla på steam idag då?

Inaktiv
Skrivet av KoP:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av red_laces:

Kanske dags att sätta upp en paramilitär internetpolis som letar upp hackare och skjuter dem vid identifiering.

precis vad jag har sagt i många år!

Ja, och snattare ska vi hugga händerna av och spottar man ut ett tuggummi på gatan ska man få tungan utskuren?

De är ändå män och kvinnor nog att stå för sina handlingar.. Lägre straff.

Medlem

Varför betalar man inte med paysafecard??

Medlem
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av KoP:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av red_laces:

Kanske dags att sätta upp en paramilitär internetpolis som letar upp hackare och skjuter dem vid identifiering.

precis vad jag har sagt i många år!

Ja, och snattare ska vi hugga händerna av och spottar man ut ett tuggummi på gatan ska man få tungan utskuren?

De är ändå män och kvinnor nog att stå för sina handlingar.. Lägre straff.

De gör det väl inte? De står bakom ett nickname, inte sitt riktiga namn. Står man för sina handlingar säger man vem man är också, man gömmer sig inte bakom ett internetnamn.

Medlem
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Är det säkert att handla på steam idag då?

ja men du bör använda e-kort eller liknande när du handlar på nätet.

jag kommer börja med det idag. Alldeles för många siter hackade på sistone

Medlem

På grund av vems lathet sparas kontokortsinformation?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av jyggen:

/.../
Du kan kolla hur säkert ditt lösenord är här, vet dock inte exakt vad sidan utgår ifrån för krypteringsmetod.

Haha skulle ta 77 miljoner år att dekryptera mitt lösenord med hjälp av en desktop pc enligt sidan så känner mig relativt lugn, kanske ska modifiera det lite grann bara

Medlem
Skrivet av jyggen:

Källa? Tycker mig se lite misstänksamma pixlar där, eller inte men seriöst: Källa?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

På grund av vems lathet sparas kontokortsinformation?

Det är ju säkert en service de erbjuder (eller inte berättar om).


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Avskum! Samhällets slödder, som ger sig på oss gamers åter igen!
De är såklart för fega för att ge sig på knarkkvarteller och maffiosos och skatteförskingrare, men vi som inte kan skada dem vågar de ge sig på minsann.
Nu sitter de och mår jäääävligt bra, höga på testosteronet av att ha lyckats hacka sig in på Steam och sno åt sig information om oss från arbetarklassen som lagt våra surt förvärvade pengar på lite enklare nöjen.
Varför vill de förstöra för oss? Varför vill de trycka ner oss på knä, vi som redan står med ena foten i graven på grund av hårt arbete, usel pension och ingen framtidstro? Är de så jävla sadistiska som de beter sig?

Snacka om fega djävlar. Chickenshits!!

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av jyggen:

Källa? Tycker mig se lite misstänksamma pixlar där, eller inte men seriöst: Källa?

http://steamunpowered.eu/steam-database-compromised-what-now

MFC
Medlem

Detta var ju intressant.

Förväntar mig ett gratis spel på steam-kontot


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ni som är oroliga över era kreditkort, jag antar att ni endast tar ut pengar i fysisk bank då även bankomater blir hackade med jämna mellanrum.

Inaktiv

Steam är total jävla dynga. Nu får man sitta å vänta på att Skyrim installeras med 200kb/s... Jävla skit. Man fick ju med en install-dvd? Vad är den till för?? Fuck Steam.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av jyggen:

Även fast det finns flera teorier om hur så har ingen lyckats knäcka AES ännu (och då har säkerhetsexperter försökt sen det kom 1998 ), så alla kontonummer är skyddade. Det skulle vara lättare om dom tog dina adressuppgifter från databasen och bankar skiten ur dig tills du ger dom all information. Som någon skrev så spelar det ingen roll om USA's försvar har folk anställda att stirra på nätverket, det gör inte AES mindre säkert för det.

Sen skulle det förvåna mig om lösenorden var vanliga md5(salt+pw), utan jag tror Valve är duktiga nog att köra med typ PBKDF2, bcrypt eller liknande och klurar till det lite med salt, key stretching och dylikt. Så istället för att testa varje siffer- och bokstavskombination på 40 sekunder (i ett 6 tecken långt lösenord) så tar det minst 12 år (beroende på olika faktorer), sen multiplicerar man detta med antalet steam-användare och det faktum att folk oftast har längre lösenord än sex tecken och även använder specialtecken.

Du kan kolla hur säkert ditt lösenord är här, vet dock inte exakt vad sidan utgår ifrån för krypteringsmetod.

Länken du gav är ju ett smart sätt att samla lösenord på!

Medlem

Jag är inte ett dugg orolig. Men blir smått irriterad att man tankar skyrim från steam med bara 200kb/s....

Medlem
Skrivet av Plasmabengt:

Länken du gav är ju ett smart sätt att samla lösenord på!

Jupp, om den skulle göra allt serverside, men nu är det bara javascript. Spara ner sidan och dra ut sladden om du är osäker

Medlem

Är det därför det tar sån jäkla tid att installera Skyrim eller?
Skulle ju iofs kunna vara hyffsat bra tryck på servrarna pga Skyrim också kom jag på.

Medlem

Vad bra att jag aldrig handlat på steam förr då!

Har bara det där gratis alienspelet som kom för ett tag sedan ;p


signatur

Everybody needs help.

mg
Medlem

Well, förhoppningsvis är det någon som gjort det för "för att de kan" och inte för att stjäla våra spel och pengar.. steam lär sig en läxa och lagar sina säkerhetshål, slutet gott allting gott.

kukigt av steam att inte gå ut mer med nyheten bättre till sina användare däremot, har inte sett någonting om att de blivit knäckta förän jag läste på FZ..

Något meddelande i klienten har jag inte sett skymten av, bara att notisen om att forumen inte är tillgängliga blivit ändrad till att dom blivit "hackade".. borde det inte stå fetstilt under "news" =P ?

Medlem

Kände att jag va tvungen att kommentera det här. Hatar hackers, men är det bara jag som tycker att det är lite komiskt att det va just Steam med tanke på hur det lät här när Sony hackades?

"Fyfan för Sony! Rätt åt dom! Dom bryr sig bara om pengar, inget om oss gamers! *insert gnäll*
Det är bara Sony som kan bli hackade. Tacka vet jag Steam och XBL, dom kan man lita på! *slår sig för bröstet*
Tur att man är en äkta gamer som använder Steam, det skulle aldrig kunna hända där. PC FTW! GO HACKERS GO!"

Inaktiv
Skrivet av red_laces:
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av KoP:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av red_laces:

Kanske dags att sätta upp en paramilitär internetpolis som letar upp hackare och skjuter dem vid identifiering.

precis vad jag har sagt i många år!

Ja, och snattare ska vi hugga händerna av och spottar man ut ett tuggummi på gatan ska man få tungan utskuren?

De är ändå män och kvinnor nog att stå för sina handlingar.. Lägre straff.

De gör det väl inte? De står bakom ett nickname, inte sitt riktiga namn. Står man för sina handlingar säger man vem man är också, man gömmer sig inte bakom ett internetnamn.

Jag menade att snattare och nedskräpare står för sina handlingar naturligtvis.

Medlem

Haha, bytte mitt steamlösenord dirr! Gick även in på internetbanken för att kolla så inga pengar hade dragits xD Man blir ju fan livrädd för sånt här, även om chansen att de skulle få tag på ens kreditkortsuppgifter och so on är väldigt låg..Mitt upp i allt också när jag fick Skyrim av postgubben för en halvtimme sen!

Medlem
Skrivet av ToRcH:

Är det därför det tar sån jäkla tid att installera Skyrim eller?
Skulle ju iofs kunna vara hyffsat bra tryck på servrarna pga Skyrim också kom jag på.

Yup, om du känner för att installera med skivan (förutsatt att du har köpt en kopia med skiva): http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1318656

Skriv svar