"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

Robot
"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

Free Radical-grundaren Steve Ellis säger att det är extremt svårt att tjäna pengar på nya FPS-spel idag, om spelet inte heter Call of Duty eller Battlefield.

#free-radical, #timesplitters, #timesplitters-4, #call-of-duty-black-ops-2-2, #treyarch


Medlem
"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

Sebastian din buse!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Ni kanske skulle ta och utveckla spel till andra genrer. Det finns nog en hel drös med spelare (jag till exempel) som är urless på FPS och vill ha andra sorters spel. Ta 3D-plattformare till exempel, det är min favoritgenre, men det görs knappt ett enda spel i den kategorin längre...

Inaktiv

Crysis 2 var väl när man gick runt och sköt Nordkoreaner + Aliens i bästa B-filmsstil? Saknas bara zombies, ondskefulla vikingar, ryssar och monster för att spelet skulle bli komplett.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Jag ska göra ett FPS spel nu.

Medlem

Senaste jag "köpte" var Tribes: Ascend, jävligt bra spel! Gratis att prova men man låser upp nya saker så långsamt om man aldrig har köpt något med pengar.

Köpte Crysis 2 också men inte var det mycket att ha..

Medlem

Med tanke på att inte mindre än tre rubriker under denna är tillägnade Black Ops 2 på första sidan så kan jag förstå att det blir svårt att hävda sig.

Det är klart att det finns utrymme till andra pangare men det är sällan det ges.


signatur
Medlem

Det är den här skolan av spelbranschen som får mig att vilja sluta med spel. Folk som tycker att Counter-Strike är tidernas bästa spel och att Crysis är höjden av innovation...

Har Steve Ellis ens hört talas om FPS som Thief, Deus Ex eller System Shock? Han ser antagligen Call of Duty: Modern Warfare 2 som en klassiker...


signatur

Imperator

Medlem

det kommer för mycket FPS samt remakes av gamla kult spel görs till FPS med varierat resultat

Medlem

Tror snarare att FPS-spel inte säljer eftersom de alla försöker efterlikna Call of Duty och då får man ju skylla sig själv. Ge oss Unreal/Quake-aktiga spel och annat gott istället

Medlem

Det senaste fps spel som jag köpte var.. Borderlands....
men.. i Cod serien.. hm, Cod2 kanske?

FPS spel är inte kul till att börja med.
bara om det är singleplayer only eller har LAN stöd så man kan lira på lan med polare, men för det mesta så är det tråkigt

och COD?, det är ett spel för folk som inte vet bättre, sorry, men måste säga det, Mainstream folk, och korkade personer.
är det överflödigt att använda hjärnan nowadays eller?. börjar se ut som det.
Yes, I said it.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

"Det är ingen som köper andra FPS-spel än Call of Duty"

"[...] de inte heter Call of Duty eller Battlefield."

FZ, ni är bäst på att sätta rubriker.


signatur

"En dåres bifall gör mera ont än hans kritik."
- Nicolas Boileau-Despréaux

Medlem

Senaste fpsen jag köpte var Hard Reset och Red Orchestra 2, så långt ifrån CoD/BF man kan komma.

Medlem

Steve Ellis, jobbat inte hans team på multiplayern i crysis 2?
Ah, nu förstår jag, han klagar på att inga köper cod kloner.

Skrivet av zhrooms:

Men för i helvete, 4 cod nyheter på 30 minuter, jag orkar inte lägga en kommentar i varje jävla nyhet, detta är löjligt. Bunta ihop dom eller lägg ner, jag behöver inte veta om någon anställd på Activision byter sin blöja

Det är ju faktiskt ingen som tvingar dig att varken kommentera eller klicka på nyheterna, så du behöver inte bli så upprörd.

Medlem
Citat:

Jag menar, se på Crysis 2: bra spel

Pfff hahahaha.

Medlem

Personligen: Battlefield över allt annat. CoD inte i närheten att ens få mig nyfiken att köpa nåt av dom.

Som vanligt är det pengar som lockar, och bromsar utvecklingen. Ungefär vad som sker i hela världen ändå.

Pengar. Detta satyg!


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Medlem

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.


signatur

Rwa?

Medlem

Skulle nog säga att allt från Valve också står sig stabilt.

Skrivet av Annanaz:

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.

Jag håller med, det vore skoj om vi kunde få tillbaka lite mer mångfald i FPS-genren. Framförallt saknar jag de snabba pc-centrerade FPS-titlarna av Quake-stuk. Jag gillar visserligen dagens lite långsammare spel med, men det vore som sagt kul med variation.

Medlem

Sebastian som trollar runt nu.

Medlem

Så sant, men dom företagerna lurar inte folk på pengar iallafall

Skrivet av Hannu:

Sebastian som trollar runt nu.

Hur tänker du nu, bäste herrn?

Medlem

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Tribes har ju typ 400 000 spelare

CS har väl nån miljon? Team Fortress också, TF2 har ju funnits bra många år

Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Hannu:

Sebastian som trollar runt nu.

Hur tänker du nu, bäste herrn?

Syftar på artikel rubriken

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

TF2 har över en miljon spelare, vilket det har haft bra många år.. vilket gör det till ett av de bästa FPS spelen ute just nu,
Tänk bara på alla hattar å skit folk köper via Steam också, dragit in flertal miljoner på det.

Se bara CoD, ingen spelar något CoDspel förutom CoD4 och det nuvarande spelet som är ute.. finns anledningar till det.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Annanaz:

Som sagt tidigare, spel failar pga "omöjligt att få någon utgivare att våga satsa på ett FPS-spel som går ifrån Call of Duty-normen"

Men om dem bara vågar göra COD Rip offs så kmr ju ingen att köpa det -.-

Gör något nytt, chansa, kanske blir det succé.

Jag håller med, det vore skoj om vi kunde få tillbaka lite mer mångfald i FPS-genren. Framförallt saknar jag de snabba pc-centrerade FPS-titlarna av Quake-stuk. Jag gillar visserligen dagens lite långsammare spel med, men det vore som sagt kul med variation.

Personligen önskar jag för riktigt långsamma spel.

Var ingen dator spelare på tiden Quake kom (kom liksom 1 år efter jag föddes ) så har aldrig riktigt fått uppleva dessa "snabba fps".
Har dock spelat en hel del Unreal Tournament, om nu det räknas in i kategorin?

Hursomhelst föredrar jag långsamma spel, gäller i princip varenda genre, gillar att få använda hjärnan och tänka lite strategiskt, ist för snabba reflexer.
Och snälla misstolka inte det, jag har inget emot "fast phased spel" i sig (även fast det kanske låter så, beroende på hur man läser föregående mening)

Men jag gillar verkligen att spela Men of war: AS och sitta och bygga upp en försvars linje eller planera en "ambush" och noggrant placera ut minor, taggtråd, vart och hur mina enheter ska stå etc för att på bästa sätt utnyttja de resurser jag innehaver och slå ut så många fiende enheter som möjligt, samtidigt som jag slösar så få av mina enheter som möjligt.


signatur

Rwa?

Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

TF2 har över en miljon spelare, vilket det har haft bra många år.. vilket gör det till ett av de bästa FPS spelen ute just nu,
Tänk bara på alla hattar å skit folk köper via Steam också, dragit in flertal miljoner på det.

Du har en poäng där så klart, det är svårt att avgöra vilka kriterier som är bäst för att mäta vilka spel som är "störst". Man kan mäta det på flera olika sätt, men just försäljningen/betygen är väl kanske det vanligaste. Att TF2 är "ett av de bästa FPS-spelen just nu" baserat på att det haft många spelare under en längre tid är ju också ett sätt att se på saken.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Ztreek:

jag hörde talas om spel som hette Tribes Ascend, Team Fortress 2 och Counter Strike

Jag vet inte riktigt, men jag tror dessa spel är jävligt stora?

Visst är de poppis, men när det gäller just kommersiell sprängkraft så är det inga FPS-konkurrenter som är i närheten av CoD och BF. Möjligtvis CS back in the day.

Jag tycker inte man ska mäta spel i antal sålda exemplar, utan genomsnittig spelarbas utöver hur många år som spelet har varit ute.

TF2 har över en miljon spelare, vilket det har haft bra många år.. vilket gör det till ett av de bästa FPS spelen ute just nu,
Tänk bara på alla hattar å skit folk köper via Steam också, dragit in flertal miljoner på det.

Se bara CoD, ingen spelar något CoDspel förutom CoD4 och det nuvarande spelet som är ute.. finns anledningar till det.

För att vara rättvis så spelas alla CoD från 4:an och uppåt ganska konstant.
Det är inget "Proffsen spelar CoD4 och nabsen spelar det som kom ut senast och när ett nytt kommer dör det gamla herp derp ^^"


signatur

Rwa?

Skriv svar