Billigt Windows 8 släpps i dag

zsm
Medlem

Jag tror att många som protesterar win8 gör det enbart för att det är "coolt", och för att Gabe & CO inte gillar att MS inkräktar på "deras" territorium.

Jag fick precis min kampanjkod...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av zsm:

Jag tror att många som protesterar win8 gör det enbart för att det är "coolt", och för att Gabe & CO inte gillar att MS inkräktar på "deras" territorium.

Antagligen, hade Gabe prisat Windows 8 hade alla suttit här och älskat det

Medlem
Skrivet av Posuic:

Såsom jag förstod det gick det inte att använda sig av den om man vill uppgradera från 32 till 64-bitars så blir att jag avstår för tillfället, stör mig så mycket på att jag bara har 32-bitars

Är inte riktigt med på vad du menade men det går att uppgradera från 32-bitars till 64 men man kan inte göra det från uppgraderings-assistenten utan måste hala ut 150kr extra för uppgraderings-DVD'n.

Skrivet av Microsofts site:

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 8?

Ja, men du kan inte göra det med Uppgraderingsassistenten. Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8, men du måste köpa Windows 8 på dvd-skiva.

Det går heller inte att behålla några filer, inställningar eller appar när man uppgraderar från en 32- till en 64-bitarsversion.

Mer läsning här.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Så fort Metro går att stänga av så byter jag direkt.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av zsm:

Jag tror att många som protesterar win8 gör det enbart för att det är "coolt", och för att Gabe & CO inte gillar att MS inkräktar på "deras" territorium.

Antagligen, hade Gabe prisat Windows 8 hade alla suttit här och älskat det

Inte jag iaf. Windows 8 kanske är bra på tablets, mobiler och möjligtvis på bärbara, men aldrig på en stationär! win7 duger utmärkt och man slipper metro-skiten


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv
Skrivet av FUtech:

Blir lätt ett köp!
Har kör "ful"-windows allt för länge nu. 279kr för ett sprillans nytt windows 8 kan man ju inte avstå. Äntligen kommer Vista licensen till någon användning

Om du kör "fulvarianten" av Vista/Win7 gnälls det inte om licensen ifall du kör Win8 uppdateringen då?
Fungerar det med Vista OEM? Har en sådan över nämligen.

Skrivet av Qvisten:

Du klickar på köp knappen så laddas ett litet program ner därigenom köper du får nyckel och allt så frågar den om du vill installera direkt, uppgradera med gamla filer kvar, helt fräscht system. om du vill ladda ner bara och installera sen ja typ alla alternativ du kan behöva. SÅ du får en nyckel och du kan välja om du även vill få en dvd skickat för ca 150kr extra.

Låter ju suveränt bra, så egentligen struntar dom i om man har en licens eller inte redan? Teoretiskt borde jag kunna köra denna guide på jobbets Win7 dator, betala med mitt egna kreditkort o sen få en nyckel o skiva hemskickad?

Medlem

Jag har bara en partion på min HDD. Jag har filmer på barnen liggandes på den. Kommer dom att finnas kvar eller måste jag köra över dom på en backup om jag gör en uppdatering?
Jag har Vista

Inaktiv
Skrivet av bojaka:

Ni missade ett alternativ...

(*) Aldrig i helvete

-Fan va cool du é som hatar Windows 8. Jag ville också vara trendig, men jag prioriterade prestandaökning istället.

Inaktiv
Skrivet av Citroner:

Håller nog kvar vid windows 7 ett tag, man är tveksam om detta.

Sluta tveka och testa operativsystemet snarast!

Skrivet av bojaka:

Ni missade ett alternativ...

(*) Aldrig i helvete

Det bästa som hänt Windows sedan Windows!

Medlem

Jag skickade ett mail med min fråga "Kan man välja att göra en ren installation av Windows även med uppgraderingsversionen, eller är man tvungen att behålla nuvarande installation och uppgradera?" till Microsoft och Komplett, här är deras respektive svar:

Skrivet av sverige@microsoft.com:

Hej Fredrik,

Tack för att du kontaktar Microsoft Kundservice.

Det är inte en enkel process, så jag rekommenderar dig att kontakta vår Teknisk Support som tar hand om såna ärenden.

Det kan du göra via vår support sida http://support.microsoft.com/ eller på telefon 08-55 99 00 00, tonval 2+5.

Du kan även besöka följande länk för mer information om de supportresurser som finns tillgängliga ;

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/contact-suppo...

http://answers.microsoft.com

Med vänliga hälsningar

Sandra

Microsoft Kundservice

Ok..... tack.

Skrivet av Komplett:

Hej

Du måste ha Windows 7 i botten och sedan uppgradera till Windows 8. Men andra ord kan du inte installera Windows 8 utan att ha Windows 7 (eller tidigare för den delen) installerat.

Återkom gärna vid ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,
Henrik, Sälj och Kundservice

Bättre svar

Lite synd att man inte kan göra som tidigare, som t ex med Win7:

  1. Man har en dator med Win Vista på

  2. Man sätter i skivan med Win7 och startar om datorn, bootar från skivan

  3. Booten från skivan startar installationsprogrammet för Win7

  4. Installationsprogrammet känner av att man har Vista på datorn och godkänner därmed uppgraderingslicensen

  5. Därefter kan man välja mellan att uppgradera befintlig installation eller installera på en annan partion, eller ta bort en partion och göra en ny

  6. Om man då väljer att ta bort befintlig partion, så raderas allt gammalt och det blir en ny "ren" partion med bara Win7 installerat

Men dom får det att låta som om man inte kan radera Win7-partionen från installationsprogrammet och dra in en helt ny...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

har aldrig köpt windows men hur fungerar dessa "uppgraderingar".

om man har win7 nu och vill ha win8 och köper en uppgradering?
har man win8 då även om man formaterar om och vill installera det eller måste man installera win7 och sen uppgradering win8 ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Funkar inte riktigt så, med tanke på allt ett OS måste ta ställning till (filsystem, processor/minneshantering etc.) så är det ganska komplicerat, nu har ju windows en stabil grund att bygga på så det är ju inte som att utveckla ett nytt men det gäller ju nästan alla spel också?

Det tror jag inte ett dugg på.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Skrivet av FZ.se:

Erbjudandet är tidsbegränsat; vi vet inte hur länge eller vilka priser som kommer gälla sen.

Står en liten notis längst ner på sidan om hur länge erbjudandet gäller.

Skrivet av Microsoft:

* Erbjudandet gäller från 26 oktober 2012 till och med 31 januari 2013 och är begränsat till fem uppgraderingslicenser per kund. För att installera Windows 8 Pro måste kunden ha Windows XP SP3, Windows Vista eller Windows 7.

Och en länk till mer info: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/terms-conditions

Det är med andra ord ingen brådska med att uppgradera. Jag ska nog fundera ett litet tag till innan jag bestämmer mig, men det kan faktiskt bli att jag gör det tillslut. Skönt att veta att jag inte behöver stressa för att det ska vara billigt.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Helt klart för dyrt!

Medlem

Jag fick nu svar från Inet angående samma fråga som jag skrev om i mitt förra inlägg:

Skrivet av Inet:

Hej,

Det skall gå bra som du säger att man bara behöver visa att man har en win 7-licens sen tidigare. Exakt hur det går till vet jag inte men man skall kunna installera win 8 direkt bara man har tillgång till tidigare licensnyckel samt installationsskiva.

Med vänliga hälsningar
Gustaf
Kundtjänst

Så på honom verkar det som att det bara är att installera på en tom disk efter verifiering.

Olika bud alltså...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

zsm
Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av zsm:

Jag tror att många som protesterar win8 gör det enbart för att det är "coolt", och för att Gabe &amp;amp;amp; CO inte gillar att MS inkräktar på "deras" territorium.

Antagligen, hade Gabe prisat Windows 8 hade alla suttit här och älskat det

Inte jag iaf. Windows 8 kanske är bra på tablets, mobiler och möjligtvis på bärbara, men aldrig på en stationär! win7 duger utmärkt och man slipper metro-skiten

Duger bra? Förvisso, men vill man ha ut lite mer kräm är win8 ett smart val. Mycket bättre prestanda, finns inget att ens diskutera på den punkten. Användarmässigt skiljer det sig inte så "katastrofalt" mycket från win7, oavsett vad många säger.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av bojaka:

Ni missade ett alternativ...

(*) Aldrig i helvete

-Fan va cool du é som hatar Windows 8. Jag ville också vara trendig, men jag prioriterade prestandaökning istället.

Ja men inte är det nått märkbart förutom uppstart och nerstängning. Finns grejer windows 7 är snabbare på med, 3dmark test t.ex. inget våldsamt alls men ändå.

http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/page2...

Inaktiv

Köper nog hellre ett nytt spel än uppgraderar till Windows 8.

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Funkar inte riktigt så, med tanke på allt ett OS måste ta ställning till (filsystem, processor/minneshantering etc.) så är det ganska komplicerat, nu har ju windows en stabil grund att bygga på så det är ju inte som att utveckla ett nytt men det gäller ju nästan alla spel också?

Det tror jag inte ett dugg på.

Tro vad du vill, läs på om vad ett operativsystem måste hantera och ta hänsyn till och återkom sen. Har du ens programmerat något mindre program för att inse hur mycket tid som går åt för att bara fixa felhantering åt idiotiska användare?

Medlem
Skrivet av Flying Bacon:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Funkar inte riktigt så, med tanke på allt ett OS måste ta ställning till (filsystem, processor/minneshantering etc.) så är det ganska komplicerat, nu har ju windows en stabil grund att bygga på så det är ju inte som att utveckla ett nytt men det gäller ju nästan alla spel också?

Det tror jag inte ett dugg på.

Tro vad du vill, läs på om vad ett operativsystem måste hantera och ta hänsyn till och återkom sen. Har du ens programmerat något mindre program för att inse hur mycket tid som går åt för att bara fixa felhantering åt idiotiska användare?

Har du programmerat ett Windows någon gång?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Installerade retail idag på jobbet och ja fick vissa små problem vid installation men löste det, metro startbilden samt dom färändringar hur man kommer in på inställningar etc tar några extra minuter att vänja sig sen är det som att köra windows 7.

har du kört windows 7 så är det ingen stor grej att köra windows 8.

Dock har du windows 7 idag, så behöver du inte uppgradera bara för att.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Funkar inte riktigt så, med tanke på allt ett OS måste ta ställning till (filsystem, processor/minneshantering etc.) så är det ganska komplicerat, nu har ju windows en stabil grund att bygga på så det är ju inte som att utveckla ett nytt men det gäller ju nästan alla spel också?

Det tror jag inte ett dugg på.

Du får tro precis vad du vill.

Medlem

Tog hem det direkt, måste säga att jag gillar det! Än så länge, har iofs hållt mig till det som Windows erbjuder. Jag lär väl rycka av mig håret ett antal gånger när jag vill få vissa saker att fungera.

Medlem
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Flying Bacon:
Skrivet av ScarFace:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av ScarFace:

Fortfarande för dyrt. Borde väl vara enklare att utveckla än ett spel.

Funkar inte riktigt så, med tanke på allt ett OS måste ta ställning till (filsystem, processor/minneshantering etc.) så är det ganska komplicerat, nu har ju windows en stabil grund att bygga på så det är ju inte som att utveckla ett nytt men det gäller ju nästan alla spel också?

Det tror jag inte ett dugg på.

Tro vad du vill, läs på om vad ett operativsystem måste hantera och ta hänsyn till och återkom sen. Har du ens programmerat något mindre program för att inse hur mycket tid som går åt för att bara fixa felhantering åt idiotiska användare?

Har du programmerat ett Windows någon gång?

Haha vilken nöt du är

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av FUtech:

Blir lätt ett köp!
Har kör "ful"-windows allt för länge nu. 279kr för ett sprillans nytt windows 8 kan man ju inte avstå. Äntligen kommer Vista licensen till någon användning

Om du kör "fulvarianten" av Vista/Win7 gnälls det inte om licensen ifall du kör Win8 uppdateringen då?
Fungerar det med Vista OEM? Har en sådan över nämligen.

Skrivet av Qvisten:

Du klickar på köp knappen så laddas ett litet program ner därigenom köper du får nyckel och allt så frågar den om du vill installera direkt, uppgradera med gamla filer kvar, helt fräscht system. om du vill ladda ner bara och installera sen ja typ alla alternativ du kan behöva. SÅ du får en nyckel och du kan välja om du även vill få en dvd skickat för ca 150kr extra.

Låter ju suveränt bra, så egentligen struntar dom i om man har en licens eller inte redan? Teoretiskt borde jag kunna köra denna guide på jobbets Win7 dator, betala med mitt egna kreditkort o sen få en nyckel o skiva hemskickad?

Jag har Vista liggandes som jag köpte en gång i tiden, får åberopa sinnesförvirring!
Men har kört win7 sedan det släpptes, "fulvarianten". Så jag hoppas kunna uppgradera till win8 m.h.a vista licensen jag har, minns inte om den är OEM. Men hoppas inte det blir problem.

Medlem

Skön omröstning... Man kan rösta ja men inte nej.. Bra där.

Kommer aldrig nedgradera till detta eländet.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Nej . Kanske köper det till min sängdator . då den är behov av ett nytt OS , Men i nuläget har jag inge problem med 7an på min vanliga dator . Så , nej .
Kul att de iaf har bra priser ,,


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Windows 8 är intressant då det verkar rappare än Windows 7. DOCK bara med avaktivering av Metro samt Start8 från Stardock.

Medlem

fattar inte vad tjockisen Gabbe wajnar om (och alla andra?) den enda stora skillnaden ifrån W7 är att start knappen fattas..(köpte precis w8 för 279kr)..saknar dock att Metro inte stöder dual screen det hade varit sexigt att ha.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

123
Skriv svar