Dead Space 3 – en rak konsolportning

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tja, de är iaf ärliga om det. Alltid något?

Så om tjuven som snor din bil lämnar en lapp eller t o m ringer på dörren innan så skall han ha cred menar du?
"Tjena, jag tänkte sno din bil bara så du vet.."
"Fan va sjysst att du sa till, tack!'

"Bara så du vet så kommer vi att försöka analpenetrera dig med nästa Dead space men vi förväntar oss ändå att du kommer att hosta upp 500 spänn.. är det ok?"
"Jamen, vad snällt av er att berätta det! Sjysst!"


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv

År 2013.. vi är fortsatt fast med en standard från 2005~2006.

Medlem
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Ztreek:

jamen va kul, döda ett spel som inte är släppt,

Jag undrar när UbiSoft ska lära sig att man inte säljer raka konsolportningar på PC.

Ubi? Är ju EA som är förläggare.

Var lite nyvaken när jag skrev, ursäkta.

Medlem

Det borde vara dags att tillsammans säga emot mot att bli behandlade på detta vis. Att tillsammans vägra att köpa ett spel från ett företag som inte bryr sig om sina kunder och ger dålig service med den.
Tyvärr är det alltför många som inte klarar sig utan att spela nästa nya spel och detta kommer bli norm och EA samt andra kommer till insikt att vi accepterar vilken sorts behandling som helst. Och därmed kommer det bli värre och värre för ju mer vi tolerar.
Ladda ner illegalt visar inget, bara spär på deras teori om att PC-plattformen är infekterad och inte profitabel och därmed av lägre prioritet.
Det krävs enad bojkott, men det är inget som kommer ske, tyvärr.

Medlem
Skrivet av AxxT:

Jaha, ladda ner med andra ord. Konsolport skit

Enda bre med det hela, att jag kommer köra spelet på min bärbara via tv med 360 kontroll.
Efter som konsolport kräver typ inget av en dator

Eller så spelar man det inte alls, jag är knappast ett fan av EA men att ladda ner är verkligen inte rätt väg att gå, det ger de bara ännu mer kött på benen att skylla på piratkopiering och inte den verkliga orsaken, deras arrogans mot spelare.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Bassseee:
Skrivet av AxxT:

Jaha, ladda ner med andra ord. Konsolport skit

Enda bre med det hela, att jag kommer köra spelet på min bärbara via tv med 360 kontroll.
Efter som konsolport kräver typ inget av en dator

Så att ladda ner är okej om det är en dålig port? Lägg ner.

Ja nästan så, iallafall är det inte rätt att porta rakt av till PC för kvalitén blir så jävla lidande, och detta antar jag att man gör till fullpris. Eventuella köp ingame för att upplevla hela singelplayerkampanjen som den ska upplevas ej inräknade. Förstår fullt o helt folk som piratar detta spel innan köp för att se vad man egentligen får, frågetecknen är ju många och dom verkar gör allt för att sabba försäljningen innan release.

Ingameshop o konsollport, antalet förhandsbokningar som avbokas måste vara betydande.
Men för att säga något positivt så älskade jag DeadSpace 2, riktigt bra spel trots konsollandet och den lite halvt obekväma styrning, men lätt värt de ca 100-200SEK jag la för det.

Fast det är ju skillnad på att ladda ner och testa för att se om spelet är värt att köpa om man sedan verkligen köper spelet om man gillar det eller tar bort det efter att man upptäcker att det inte är något man gillar. Själv bojkottar jag detta företag och önskar att jag inte hade gått emot mina principer och köpt Old Republic men det misstaget gör jag nog aldrig mer om.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Fast det är ju skillnad på att ladda ner och testa för att se om spelet är värt att köpa om man sedan verkligen köper spelet om man gillar det eller tar bort det efter att man upptäcker att det inte är något man gillar. Själv bojkottar jag detta företag och önskar att jag inte hade gått emot mina principer och köpt Old Republic men det misstaget gör jag nog aldrig mer om.

Jadå absolut jag håller med dig. Gillar man det, oavsett anledning så ska man självklart betala för sig.

AW8
Medlem

Helt rätt av Visceral Games. PC'n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Raklödder:

År 2013.. vi är fortsatt fast med en standard från 2005~2006.

Just därför har jag gått över till konsol, ingen större mening att pumpa ut pengar på att uppgradera datorn för 3mer fps varje år...(dom pengarna kan man lägga på andra elektronikprylar)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av AW8:

Helt rätt av Visceral Games. PC'n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).

Det är nog inte Viscerals beslut, utan EA. Inget demo till PC, dålig portning, mikrotransaktioner. Nja, de sköt sig själva i foten med detta.

Medlem
Skrivet av Preed:

Ajajaj *håller för öronen och blundar*

Och glöm inte gapa högt "LALALALALALALALALALJAG KAN INTE HÖRA LALALALALALALALALALAL"

Så, det kommer alltså bli en konsolportad mikrotransaktions actionrökare av det vi vet så långt?

Lol kan vi inte klistra in den där Holy Grail Killer Bunny här igen lol


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot
Skrivet av bleak:
Skrivet av Harakiri:

Fick 1an med gratis med nån steam-sale .. testade det under 2 separata smärtsamma tillfällen
Jag gav det 2 chanser med några månaders mellanrum för att jag verkligen ville att det skulle vara bra!

Musaccelerationen och interfacet i själva spelet gjorde det så smärtsamt att spela att jag avinstallerade inom 40 minuter bägge gångerna.

Vill minnas att 1a spelet också var en rak portning?

Musaccelerationen gick väl att fixa har jag för mig?

Nåja tråkigt detta men det ser ändå rätt bra ut av det man sett.

Testade nåt fix men det gjorde inte musaccelerationen speciellt bättre , den var helt värdelös , med eller utan vsync.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Harakiri:

Fick 1an med gratis med nån steam-sale .. testade det under 2 separata smärtsamma tillfällen
Jag gav det 2 chanser med några månaders mellanrum för att jag verkligen ville att det skulle vara bra!

Musaccelerationen och interfacet i själva spelet gjorde det så smärtsamt att spela att jag avinstallerade inom 40 minuter bägge gångerna.

Vill minnas att 1a spelet också var en rak portning?

Musaccelerationen gick väl att fixa har jag för mig?

Nåja tråkigt detta men det ser ändå rätt bra ut av det man sett.

Testade nåt fix men det gjorde inte musaccelerationen speciellt bättre , den var helt värdelös , med eller utan vsync.

Varför ska de ha med sådan här dynga hela tiden, såvitt jag förstått det finns det inga som helst fördelar med musacceleration utan bara nackdelar. Avskyr den här formen av s.k hjälpmedel och jag är inte heller ett fan av dessa när det kommer till konsoler heller (aimbot och allt vad det heter fördärvar spelen för mig).

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av WildThing:

Tja, de är iaf ärliga om det. Alltid något?

Så om tjuven som snor din bil lämnar en lapp eller t o m ringer på dörren innan så skall han ha cred menar du?
"Tjena, jag tänkte sno din bil bara så du vet.."
"Fan va sjysst att du sa till, tack!'

"Bara så du vet så kommer vi att försöka analpenetrera dig med nästa Dead space men vi förväntar oss ändå att du kommer att hosta upp 500 spänn.. är det ok?"
"Jamen, vad snällt av er att berätta det! Sjysst!"

Och hur tänker du nu. De är ju ärliga och talar om att spelet är en direkt port, Bättre att de talar om det innan du förhandsbokar/köper spelet direkt på release och blir förbannad för att du kastat pengarna i sjön.

Hur kan du överhuvudtaget ens jämföra det med att någon varnar dig innan denna tar något från dig. Du har ju full kontroll över om du köper spelet eller inte, och nu vet du även innan du bestämmt dig vad du kan förvänta dig av spelet, och de är något som andra inte gör.

Medlem

Sålänge kontrollerna är vettiga så att det funkar lika bra att köra med mus och tangentbord som med tex en xbox 360 gamepad så är jag nöjd.

Skrivet av AW8:

Helt rätt av Visceral Games. PC'n är överskattad och bör lämnas till att dö (vilket den är på väg att göra redan).

Vet inte om du är seriös eller ej, men är du seriös så låter det ganska så vilset. PC håller långt ifrån på att dö. Det har det ropats om hur länge som helst redan.

Medlem

Säga vad man vill, men EA kan man lita på, de gör en aldrig besviken utan satsar alltid på att förstöra sina spel så mycket som möjligt och leverera en så usel produkt de bara kan.
EA kan som ingen annan slakta IPn och förstöra serier, länge leve EA

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Säga vad man vill, men EA kan man lita på, de gör en aldrig besviken utan satsar alltid på att förstöra sina spel så mycket som möjligt och leverera en så usel produkt de bara kan.
EA kan som ingen annan slakta IPn och förstöra serier, länge leve EA

Haha, fan jag håller med dig här Grumbledock!

Medlem

de var det jäääääävligaste!
och så ska de ha 400 spän för ett spel man klarar på ~6 timmar (utan att ens försöka hasta sig igen skiten), det är ett väldigt dyrt och oprisvärt spel IMO (om man tar priset/ antal timmar).

Medlem

Och så undrar utvecklarna varför människor laddar ner spel...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Raklödder:

År 2013.. vi är fortsatt fast med en standard från 2005~2006.

Just därför har jag gått över till konsol, ingen större mening att pumpa ut pengar på att uppgradera datorn för 3mer fps varje år...(dom pengarna kan man lägga på andra elektronikprylar)

Lite överdrivet. Jag kör på ett 560GTX och jag kan t o m köra ARMAII med allt påslaget.
Och man kan knappast räkna det som top of the range längre. Snarare är det så att tycker du om
portade konsollspel så behöver du inte uppgradera alls så den logiken håller inte som argument.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Chomag:

Och så undrar utvecklarna varför människor laddar ner spel...

Ja, det är väll trevligt att folk (alltmer) köper nedladdningsversionerna som du inte kan sälja vidare utan att det går att utvärdera spelvärdet i produkten. För en produkt som inte har mer värde än 6 timmars speltid vägrar jag betala mer än jag gör för en film. De kan inte komma och gnälla över utvecklingskostnader heller, för de är inte högre än för musik eller filmindustrin.
Ändå kan du köpa en 250MUSD produktion för 250 spänn. De dyraste spelproduktionerna ligger på runt 100MUSD (ex GTAIV).

Ekvationen går inte ihopa mer än i huvudet på spelförlagen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Hoppas dom släpper en update för oss pc spelare ang texturer och annat skit

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Hoppas dom släpper en update för oss pc spelare ang texturer och annat skit

Det var ju precis de som de sa att de inte kommer att göra..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

hatar portningar, dom är så jävla begränsade och värdelösa då blir det att ladda ner det gratis istället. betalar inte för det om dom inte ens lägger pengar på det själva.


signatur

//monster

Medlem
Medlem

Jag blev lite intresserad av att trolla med siffror nu.. (sorry för att tabellen blir lite "!#!¤%)

Jag valde två hyffsat lika produktioner i film och spelbranchen:
(Priser och info från webhallen.se)
Speltid (min) Konsoll PC Kr/Min Konsoll Kr/Min PC
Deadspace 360 549kr 449kr 1.53 1.25
Spiderman 136 189kr 189kr 1.39 1.39

Amazing Spoderman [sic!] kostade i runda slängar 230MUSD att ta fram.
Jag hittade inga siffror på Dead space men en uppskattning är att det kostade 50MUSD baserat på att
1. Motorn är samma (ingen ny kostnad)
2. De dyraste spelen kostar ca 100MUSD och då inberäknas en hel drös med utveckling.
Så med tanke på att de kan återanvända ett helt gäng saker och inte har några direkta R&D kostnader tror jag på en siffra runt 50MUSD.

EA säger i en intervju (http://www.computerandvideogames.com/353788/ea-we-dont-want-t...) att de vill ha ca 5000000 sålda kopior för DS 3 för att de skall fundera på att fortsätta.
Om vi antar att konsollspel kostar ca 500SEK (det variarerar lite runtom i världen) så blir det i SEK 2 500 000 000 i försäljning. Detta ger oss att om utvecklingskostnaderna är ca 320 000 000 SEK så vill de alltså ha en en liten nätt vinst runt 2 miljarder.

When is enough enough?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Ja, det är väll trevligt att folk (alltmer) köper nedladdningsversionerna som du inte kan sälja vidare utan att det går att utvärdera spelvärdet i produkten. För en produkt som inte har mer värde än 6 timmars speltid vägrar jag betala mer än jag gör för en film. De kan inte komma och gnälla över utvecklingskostnader heller, för de är inte högre än för musik eller filmindustrin.
Ändå kan du köpa en 250MUSD produktion för 250 spänn. De dyraste spelproduktionerna ligger på runt 100MUSD (ex GTAIV).

Ekvationen går inte ihopa mer än i huvudet på spelförlagen.

Nu är det inte helt rättvist att jämföra med film. En "storfilm" går först på biografer sedan tillkommer hyrformat, köpformat, streaming, betalkanaler och till sist "vanliga" kanaler.

Ett spel är oftast tvärdött något år efter att det kom ut.

För många spel är det en extremt stor framgång om de lyckas sälja en miljon exemplar totalt. Sist jag såg en bio-annons så hade Hobbit setts av 800 000+ besökare på bio enbart i Sverige - sedan kommer andra format att öka på den siffran.

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Om vi antar att konsollspel kostar ca 500SEK (det variarerar lite runtom i världen) så blir det i SEK 2 500 000 000 i försäljning. Detta ger oss att om utvecklingskostnaderna är ca 320 000 000 SEK så vill de alltså ha en en liten nätt vinst runt 2 miljarder.

When is enough enough?

Du har inte funderat på att återförsäljare kanske vill tjäna lite pengar? Staten kanske vill ha lite i skatt? Tillverkning, transporter mm?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jämförelsen att musik skulle ha liknande utvecklingskostnader är bara löjlig.

Är det? Visa mig lite siffror då? Lösa antagande kommer du inte långt med.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Margy:

Du har inte funderat på att återförsäljare kanske vill tjäna lite pengar? Staten kanske vill ha lite i skatt? Tillverkning, transporter mm?

Inte om vi säger digitala nedladdningar. Eftersom jag inte gjort någon särskiljning på kopior och digitala kopior kommer detta att äta upp en eventuell skillnad.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

123
Skriv svar