Windows 9 kan presenteras i april

Medlem

Det var ett vældans tjat om gui, ær ju inte speciellt svårt att installera en startmeny.

http://imageshack.com/a/img841/6323/zwr9.jpg

Så ser mitt ut. Metro och hørnnavigering går dessutom att stænga av helt i instællningarna på denna startmeny. Och vipps så har du ett operativsystem som kan gøra allt som w7 kan och presterar bættre.

Medlem

Jag ser tyvärr ingen anledning att uppgradera då W7 funkar så pass bra som det gör!

Inaktiv

dom kan ju slopa pekskärms anpassningen helt istället. Man har mus och tangentbord av en viss anledning

Inaktiv
Skrivet av Bennii:

På mina datorer hemma har jag alltid kört varannangångsprincipen. Körde 98/98SE, hoppade över ME. Körde XP, hoppade över Vista. Körde 7, hoppade 8/8.1. Så det lär väl bli en uppgradering nu när Windows 9 dyker upp.

ME var ju inget att ha hur som helst, var mer strul i det än i något annat windows.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Dagonath:

Undrar om Ms kommer fortsätta med mönstret "varannan bra".

Man kan ju alltid hoppas, då W8 inte direkt räknas som en av de bättre...

Vad än folk tycker om funktionaliteten så är W8 ändå bättre när det kommer till prestanda, inte så illa faktiskt.

Håller med. W8 + spel funkar alldeles utmärkt. Jag börjar tro att många som klagar på Windows kör med piratkopior.

Folk hatar gränssnittet, det är påtvingat och folk vill inte bli påtvingade saker.

Alla OS-gränssnitt är väl påtvingade, förutom i Linux måhända.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Coolt, det ser jag fram emot isåfall.

Jag kan tänka mig att testa om de kör med samma bra priser som när W8 släpptes. Köpte licens till ett par datorer.

Du menar erbjudandet att uppgradera till W8 Pro för 199kr eller vad det var? Körde på samma, riktigt bra pris. Förutom ett par riktigt dumma design- och placeringsval så är jag riktigt nöjd med 8 och 8.1. Snabbt och fint! Ryktas om att den vanliga startmenyn kommer tillbaka i 8.2 också. Hoppas på lite mer valmöjligheter med UI:t i version och gärna ett lite slimmare "Gamerläge" så man sparar på datorns resurser i Windows 9 - Modern UI tar ändå sin lilla beskärda del av kakan. Ett mer modulbart UI som det finns på serversidan vore trevligt.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Alla OS-gränssnitt är väl påtvingade, förutom i Linux måhända.

var ju inga jättehopp mellan gränssnitten innan Metro kom dock.

Förstår inte poängen med metro om du inte har en touch skärm.

Medlem

Dom som klagar på Windows 8 kan inte vara IT kunniga då det i största delen rör sig om Metro menyn vilket man lite lätt kan gömma undan samt startmenyn som man har kunnat fixa till själv redan ifrån början.

Jag köpte Windows 8 när det var sprillans nytt och det var ett erbjudande att uppgradera ifrån Windows 7 för runt en hundralapp och ångrar inte mitt köp för en enda sekund.

Visst, Det där med Metro och startmenyn är smått störande men ingenting som förstör för mitt användande utav datorn, Jag tycker dock att Metro var fel väg att gå när det gäller PC, Metro har ingen direkt nödvändig funktion alls för vanliga Användare. Det är bara förvirrande att behöva öppna program över hela skärmen osv bara för att göra någonting simpelt. Det är speciellt störande när man har fler än en skärm. Metro på 2 skärmar är så sjukt onödigt..

Hur som helst så tycker jag att Windows 8 är skönare än Windows 7 efter lite modifikationer.

Medlem

När man ser på STEAM så är det ju 20% Windows 8 (samt 8.1) användare. Det är ganska starkt. Har alltid fungerat felfritt för mig men min kompis som kör Radeon verkar ha en del problem, men jag tror snarare det beror på drivrutinerna.

Medlem

Det handlar inte så mycket om den praktiska lösningen, utan snarare om mentaliteten. Att Microsoft väljer att blunda för den traditionella PC-marknaden och fokusera på leksaker (*host* tablets *host*) mer och mer. Att *behöva* installera tredjepartsverktyg för att ändra grundläggande gränssnittsfunktioner (så som det s.k. Metro/Threshold eller vad du nu vill) är tämligen patetiskt.

En av PCns största styrkor är precisionskontroll i höga hastigheter, något som en datormus är otroligt bra på kontra ex. pekskärmar. Att MS väljer att bortse från dessa fördelar är rent löjligt - visst kan man installera ett flertal program som (delvis, det går inte att helt ta bort "Metro" - något som varje riktig PC-användare (om man nu ska börja döma andra, något som många i tråden verkar tycka är en bra idé, "Dom som klagar kan inte vara IT kunniga..." ex.) skulle vilja) korrigerar Microsofts missar, men det gör dem bannemig inte ogjorda.

Jag antar att ni omfamnade Vista eller Me (som i vissa specifika fall även de gav ökad prestanda) precis lika öppet?
Nej, en svala gör ingen sommar, och en positiv aspekt gör inget underverk. Ser fram emot Windows 9 och hoppas de lyckas göra en bättre helhetsprodukt än de lyckats med denna gång.

Jag säger detta, och äger ett halvdussin Windows 7-licenser, och ett par Windows 8-diton.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av 73mpl4R:

Alla OS-gränssnitt är väl påtvingade, förutom i Linux måhända.

var ju inga jättehopp mellan gränssnitten innan Metro kom dock.

Förstår inte poängen med metro om du inte har en touch skärm.

Det är väl just det - valmöjligheten. Alternativet är att släppa två versioner av Windows; ett för touch och ett mer anpassat för desktop utan touch, men då hamnar "skärmdatorer" i kläm, som har stöd för båda delar. Det hade varit bekvämt för oss, men på företagssidan hade det nog inte varit lika smidigt. Att missa touchimplementering är en dödssynd idag för operativsystem eftersom att den marknaden uppenbarligen är ganska stor. Den kompromissen som Microsoft har gjort duger bra, tycker jag. Jag kan absolut leva med Modern UI nu när jag ändå kan gå rakt in i skrivbordet när jag startar datorn.

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag är då väldigt nöjd med Windows 8.1 på min stationära. Det kändes som ett lyft från Windows 7. Men jag skulle inte klara mig utan Classic Shell.

Skrivet av walter_iego:

Det tar 5 sekunder att fixa med "Classic Shell", sedan ser det ut som det alltid har gjort:

www.classicshell.net

Alltså är det ett erkännande att Windows 8 är ett misslyckande, om du måste ha ett extra program för att kunna klara dig. Classic Shell är väldans trevligt, men borde inte vara ett krav för att kunna använda operativsystemet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Medlem

Får se om det blir byte ... har aldrig haft några problem med 7an.

det har för mig varit stabilt och inte känns det som det drar en massa kraft ..

Enda gångerna jag varit i kontakt med 8an är på en kass laptop , och det e inte kul . mkt små krångel osv . Men tror mer det e användarfel samt hårdvara fel på den mer än OS .
Men så kan det vara när man köper billiga laptops ^^


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av soderkvist:

Jag är då väldigt nöjd med Windows 8.1 på min stationära. Det kändes som ett lyft från Windows 7. Men jag skulle inte klara mig utan Classic Shell.

Alltså är det ett erkännande att Windows 8 är ett misslyckande, om du måste ha ett extra program för att kunna klara dig. Classic Shell är väldans trevligt, men borde inte vara ett krav för att kunna använda operativsystemet.

Väldigt trångt sätt att se på det, även i Windows 7 så hade man ju olika tillägg för att få det som man ville. Att säga att Windows 8 är ett misslyckande när det enda som klagas på är gränssnittet är verkligen att överdriva.

Medlem

När win8 så vare flamewar delux om att win8 var icke vara pga design och missade allt vad de bidrog till, så som bättre prestanda mm. Kört win8 (och nu 8.1) sen det kom ut och inte haft några som helst problem.

Medlem

Bara att hoppas på att Linux eller något annat slår igenom stort så vi kommer ifrån det här kommunistsystemet en gång för alla!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av soderkvist:

Jag är då väldigt nöjd med Windows 8.1 på min stationära. Det kändes som ett lyft från Windows 7. Men jag skulle inte klara mig utan Classic Shell.

Skrivet av walter_iego:

Det tar 5 sekunder att fixa med "Classic Shell", sedan ser det ut som det alltid har gjort:

www.classicshell.net

Alltså är det ett erkännande att Windows 8 är ett misslyckande, om du måste ha ett extra program för att kunna klara dig. Classic Shell är väldans trevligt, men borde inte vara ett krav för att kunna använda operativsystemet.

Hur kan en som gillar spel som antagligen spenderar tid på att tweaka inställningar på ett spel för att passa dig och ditt spelsätt inte kan göra nåt som tar 5sekunder för att tweaka till windows så det passar dig..

Har du någonsin laddat hem en mod till ett spel så ska du banne mig inte klaga.

Inaktiv

Jag har fortfarande kvar dual boot till XP 64. Prestandan är bra.

Att 8 skulle ha bättre prestanda än 7 tror jag inte på förrän jag fått se mätningar.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Jag har fortfarande kvar dual boot till XP 64. Prestandan är bra.

Att 8 skulle ha bättre prestanda än 7 tror jag inte på förrän jag fått se mätningar.

win 8.1 bootar jag till skrivbordet på runt 20 sekunder... win 7 på samma låda tog iaf en o en halv minut.

men det är klart... i spel har jag svårt att tänka mig att det gör stor skillnad. dock tycker jag att windows 8.1 är fantastiskt på att ge mig den information jag vill ha, som hastighet för hela operationen när jag kopierar filer, eller den smått fantastiska task managern.

sen tycker jag nog att det är lite tidigt för ett windows 9 redan. win 8 är inte ens 2 år gammalt än

Medlem
Skrivet av Jakobinklubben:

Jag har fortfarande kvar dual boot till XP 64. Prestandan är bra.

Att 8 skulle ha bättre prestanda än 7 tror jag inte på förrän jag fått se mätningar.

Se upp bara, för i år (April?) slutar supporten för XP och då kommer troligtvis ett helt nytt gäng virus att gå lösa på internet - dedikerade åt XP.

Angående W8 och W7.

Källa 1: http://usabilitygeek.com/windows-8-vs-windows-7-speed-and-per...

Källa 2: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406668,00.asp

Källa 3: http://www.techspot.com/review/561-windows8-vs-windows7/page2...

Många reagerar även på att Windows 7 är snäppet snabbare på att kopiera stora filer, och det beror helt sonika på att Windows 8 gör en genomgående malware-sökning vid de tillfällena och är ändå nästan i samma hastighet. Spelmässigt (och med många andra applikationer) så handlar det fortfarande om drivrutinsoptimeringar från tredje part som kan fälla intrycket för många. Hårdvarudrivrutiner först och främst, men även för spel och så vidare.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Jakobinklubben:

Jag har fortfarande kvar dual boot till XP 64. Prestandan är bra.

Att 8 skulle ha bättre prestanda än 7 tror jag inte på förrän jag fått se mätningar.

Se upp bara, för i år (April?) slutar supporten för XP och då kommer troligtvis ett helt nytt gäng virus att gå lösa på internet - dedikerade åt XP.

8e april avslutas supporten

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Jakobinklubben:

Jag har fortfarande kvar dual boot till XP 64. Prestandan är bra.

Att 8 skulle ha bättre prestanda än 7 tror jag inte på förrän jag fått se mätningar.

Se upp bara, för i år (April?) slutar supporten för XP och då kommer troligtvis ett helt nytt gäng virus att gå lösa på internet - dedikerade åt XP.

8e april avslutas supporten

Precis. Tack!

Medlem

Jag är fortfarande nöjd med Win 7 än så länge.

Medlem

Prestandamässigt och funktionsmässigt så är jag väldigt nöjd med Windows 8.1. Man får dock ägna 1 minut åt att avinstallera alla modern UI appar och ställa in så den bootar direkt till skrivbordet.
Om Microsoft ser till att Windows 9 får två lägen: Touch och Desktop så är väl alla problem lösta ^^

Medlem
Skrivet av Bizzy:

Prestandamässigt och funktionsmässigt så är jag väldigt nöjd med Windows 8.1. Man får dock ägna 1 minut åt att avinstallera alla modern UI appar och ställa in så den bootar direkt till skrivbordet.
Om Microsoft ser till att Windows 9 får två lägen: Touch och Desktop så är väl alla problem lösta ^^

Jo precis. I Windows Vista så hade dom "Klassisk Start-meny" och den mer moderna Start-menyn (som även är den som används i Windows 7). När Windows 7 kom, så släppte dom på den klassiska menyn, för att den mer moderna varianten var "bättre". Hade dom haft kvar Windows 7's start-meny i Windows 8, så hade det nog inte alls blivit lika mycket gnäll.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Skrivet av Dagonath:

Undrar om Ms kommer fortsätta med mönstret "varannan bra".

Man kan ju alltid hoppas, då W8 inte direkt räknas som en av de bättre...

Det är lite kul om man ser tillbaka.. det är verkligen en berg-o-dalbana. Vartannat Windows har varit mindre lyckat.
95-98-98SE-ME-XP-Vista-7-8.x

Medlem

verkar dock inte vara något som är bättre med windows 8 än så ja hålle rmig till 7an. Här har vi lite gämförelser och där verkar det som 8an tom är lite sämre..

http://www.youtube.com/watch?v=7jVgM_0AO4U

Medlem

Redan?

Förstår för övrigt inte allt hat mot Windows 8, jag fick med ett exemplar med datorn jag köpte för drygt ett år sedan och det fungerar perfekt. Det är snabbare och känns modernare (smaksak) än 7an. Känns som folk ska klaga bara för sakens skull


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av LightningStrike:
Skrivet av Dagonath:

Undrar om Ms kommer fortsätta med mönstret "varannan bra".

Man kan ju alltid hoppas, då W8 inte direkt räknas som en av de bättre...

Det är lite kul om man ser tillbaka.. det är verkligen en berg-o-dalbana. Vartannat Windows har varit mindre lyckat.
95-98-98SE-ME-XP-Vista-7-8.x

Fast undantaget är 95, det var bannemig inte bra någonstans, medan de två efterföljande var klart godkända. (Windows 98 blev riktigt bra först med SE. Däremot var den sista iterationen av operativsystemet innan 95, 3.11, förbaskat bra.)

Und; att så många folk viftar bort den kritiken folk har med "du installerar ju program annars, du ska minsann inte gnälla" är skrämmande. Det är fullt legitim kritik, de enda som skämmer ut sig är ni som nedvärderar både kritiken och kritikerna. (Givetvis kan man bemöta kritiken, men det är en helt annan sak.)

Att korrigera ett såpass omfattande designval som hela "pek- och lekgränssnittet" innebär genom tredjepartsprogramvara är under ganska stor kritik. Hade det funnits ett val att *helt* välja bort "Metro" ex. vid installation (eller redan olika utgåvor vid köp) hade i alla fall jag inte sagt ett ljud om detta. Att MS dessutom gör det så gott som obligatoriskt att boota in i skiten (vill minnas att 8.1 "fixar" det problemet) är ytterligare ett klavertramp.

För att sen inte tala om att slänga bort ett otroligt mycket smidigare kontrollverktyg (när man faktiskt har mus+tgb) som startmenyn innebar... dat great design choice.

Du kan för övrigt enkelt få Windows 7 att se ut som Windows NT om du vill, utan att använda några som helst tredjepartstillägg.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar