Newell nekar till att Steam snokar i ditt surfande

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av neohasse:

Resten är väl lite wierd: behöver man gå så långt så att man inte känner sig säker förrns man har rensat DNS cachen, bytt ISP, börjat tunnla samt kryptera diskarna.... Allt bara skriker misstänksamt.

Tycker du? Det jag finner wierd är väl egentligen att man ska behöva skydda sig från NSA, informationsstöld, hackerangrepp m.m. för att undvika att ofrivilligt bli gjord "naken på en frusen sjö" digitalt.

Men men, även om jag tycker det är tråkigt att behöva låsa dörren när jag går hemifrån också så fattar jag helt klart funktionen med det (och de möjliga konsekvenserna av att jag inte skulle göra det, att jag skulle bli gjord offer av någon pga oskyldig naivitet).

Känna sig säker är väl en annan sak, dock. Jag rekommenderar att man i allmänhet känner sig säker. Inte mycket mening med att gå och oroa sig hela tiden. Inte som att min låsta lägenhetsdörr skulle stoppa proffs som verkligen ville in - samma med att byta till en integritetsmedveten ISP och köra deras medföljande krypteringstjänst (som tunnlar en). Att kryptera diskarna kan man göra med automatik om man har SSD-diskar som jag, inga problem.

Så jag säger inte: köp torrfoder och AK47 och flytta ut i öknen. Jag säger bara: glöm inte att även "låsa dörren" digitalt.

Ja, alla gör väl sitt för att känna sig säker. Jag personligen bryr mig inte ett skit om NSA bor i min dator.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Frux:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Frux:

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

"Random surfhistorik" kan vara väldigt värdefullt och kan troligtvis säljas för väldigt mycket pengar för reklam.

Om vi nu bortser från att det skulle vara ett rent idiotiskt tilltag av Valve... Hur skulle datan gå att använda rent praktiskt för reklam menar du?

Man säljer information vidare till tredje part som har reklam på hemsidor. Den reklamen som visas på hemsidor är sedan baserat på den informationen. Samma metod som google redan använder.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Frux:

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

"Random surfhistorik" kan vara väldigt värdefullt och kan troligtvis säljas för väldigt mycket pengar för reklam.

Om vi nu bortser från att det skulle vara ett rent idiotiskt tilltag av Valve... Hur skulle datan gå att använda rent praktiskt för reklam menar du?

T.ex. kan de ta in informationen de får och ge dig mer relevant reklam för att chansen att du klickar, ska vara större.

Edit - Såg nu att joffjoff svarade före mig:

Skrivet av joffjoff:

Man säljer information vidare till tredje part som har reklam på hemsidor. Den reklamen som visas på hemsidor är sedan baserat på den informationen. Samma metod som google redan använder.

På samma sätt använder även Facebook informationen. Den kan användas utan ett skadligt syfte men i fel händer kan det bli dåligt.

Medlem

Finns det någon vanlig normal människa som vill se/ha reklam som man inte bett om?
Det borde vara omvänt, att man får be om "reklam", eller ge lov till det. Så borde det vara.
Tyvärr som nödlösning nu mot reklam: med vanlig post="Ej reklam", e-mail=Spamfilter och för telefon=NIX.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Finns det någon vanlig normal människa som vill se/ha reklam som man inte bett om?
Det borde vara omvänt, att man får be om "reklam", eller ge lov till det. Så borde det vara.
Tyvärr som nödlösning nu mot reklam: med vanlig post="Ej reklam", e-mail=Spamfilter och för telefon=NIX.

AdBlock. <3

Medlem
Skrivet av neohasse:

AdBlock. &lt;3

- Jodå, den använder jag i Google Chrome.
Men min fråga var om det finns någon vanlig normal människa som vill se/ha reklam som man inte bett om!?
Det blir oftast motsatt reaktion för mig när jag ser reklam. Då undviker jag den produkten.
Hur många gånger har man inte blivit lurad av reklamen?
Det är skillnad på reklam och en opartisk produktinformation, anser jag.
Vill jag ha upplysning/info om en produkt söker jag själv upp den på något sätt.
Reklam finns ju överallt!
Men en bra produkt säljer sig självt.
Vem vill se reklam? - Gör bra produkter!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av GhostWolf:

Kan nästan garantera om detta var EA nu så skulle det va världens shitstorm.

+1
jag tycker valve är bra mycket värre än ea.

Medlem

OMG! o__O

Han svarade på 3 frågor...

...HL3 CONFIRMED!!!!!


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:
Skrivet av GhostWolf:

Kan nästan garantera om detta var EA nu så skulle det va världens shitstorm.

+1
jag tycker valve är bra mycket värre än ea.

På vad, och hur mycket?
-1


signatur

autograph

Medlem

Haha. Newell implementerar bilden ovan på din dator så varje gång den gör en sökning så dyker den bilden upp på skärmen.

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Frux:
Skrivet av Siken:
Skrivet av Frux:

Detta känns ju betydligt mer troligt än att de skulle vara intresserade av random surfhistorik.

"Random surfhistorik" kan vara väldigt värdefullt och kan troligtvis säljas för väldigt mycket pengar för reklam.

Om vi nu bortser från att det skulle vara ett rent idiotiskt tilltag av Valve... Hur skulle datan gå att använda rent praktiskt för reklam menar du?

Man säljer information vidare till tredje part som har reklam på hemsidor. Den reklamen som visas på hemsidor är sedan baserat på den informationen. Samma metod som google redan använder.

Men det finns ju en stor skillnad. Google använder användarens inloggning samt cookies för att spara historik över sökningar och ge skräddarsydda sökresultat och reklam. Men det är ju inom samma site/inloggning/dator. Samma med Facebook.

I det här fallet skulle tredje part fått en bunt anonyma ipnummer helt utan naturligt sätt att visa reklam för dem. Har svårt att se att det skulle vara värt en massa pengar.

Medlem
Skrivet av Frux:

Om vi nu bortser från att det skulle vara ett rent idiotiskt tilltag av Valve... Hur skulle datan gå att använda rent praktiskt för reklam menar du?

Riktade annonser och riktad spam. Inte bara för att du har ett aktivt konto utan också ger det möjlighet att rikta budskapet. Hårdvaluta i många kretsar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Frux:

Men det finns ju en stor skillnad. Google använder användarens inloggning samt cookies för att spara historik över sökningar och ge skräddarsydda sökresultat och reklam. Men det är ju inom samma site/inloggning/dator. Samma med Facebook.

Jaså? Så du tror inte att om de sitter på en guldgruva med personlig information, att de inte skulle använda eller sälja den. Lite naivt, tycker jag. De här två företagen har inga skrupler när det gäller data mining. Dessutom är kopplingen mellan dig och ex Google mer indirekt än direkt. Förutom när det gäller Gmail e t c.

Steam däremot har en direkt koppling till dig som kund vilket gör att de måste vara lite mer försiktiga med hur de hantarerar den data de samlar in.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Men det är väl egentligen ingen vettig människa som vill ha reklam/Spam!?
Bara elaka människor med onda syften att luras som gör reklam. Ta bort detta onödiga påhitt!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Men det är väl egentligen ingen vettig människa som vill ha reklam/Spam!?
Bara elaka människor med onda syften att luras som gör reklam. Ta bort detta onödiga påhitt!

Vill du börja betala för alla hemsidor du besöker istället? Om du besöker några hemsidor blir det några tusen per år för dig.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av autograph:

Men det är väl egentligen ingen vettig människa som vill ha reklam/Spam!?
Bara elaka människor med onda syften att luras som gör reklam. Ta bort detta onödiga påhitt!

Vill du börja betala för alla hemsidor du besöker istället? Om du besöker några hemsidor blir det några tusen per år för dig.

Nej. Jag betalar inte för någon hemsida. Antingen gör man en sajt utan påträngande riktade skitnödiga reklambanners eller inte alls. Enkelt. Kom inte och gnäll.
Det måste finnas andra lösningar att finansiera det på än reklam. Det är väl ok om någon mot förmodan, som sagt, ber om "budskapen" själv. Hellre då en Opt in-funktion.
Reklam är snedvridet och påhittat av djävulen!


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av autograph:

Nej. Jag betalar inte för någon hemsida. Antingen gör man en sajt utan påträngande riktade skitnödiga reklambanners eller inte alls. Enkelt. Kom inte och gnäll.
Det måste finnas andra lösningar att finansiera det på än reklam. Det är väl ok om någon mot förmodan, som sagt, ber om "budskapen" själv. Hellre då en Opt in-funktion.
Reklam är snedvridet och påhittat av djävulen!

En sida av FZ:s storlek kostar stora pengar att driva (redaktion, kodare, servrar, uppkoppling, mjukvara, utveckling, lokalhyror, städning, med mera). Vi försöker i huvudsak täcka kostnaderna med annonser (vi har inte reklam för att jävlas), och i liten utsträckning med betalmedlemskap. Men dessa två säger du nej till. Då undrar jag, hur skulle du finansiera FZ om du ansvarade för vår ekonomi?


signatur
12
Skriv svar