"Spel lika beroendeframkallande som heroin"

Medlem

Kan erkänna att jag spenderat alldeles för många timmar framför datorn, istället för att satsa på mitt liv.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Inaktiv
Skrivet av Rockartisten:

Jo, man har ju sett många gamers som ligger och skakar, skär sig, slår sig själva med hammare, river ut sina hårrötter och ibland t o m dör av abstinensen självt. Och allt detta efter att bara ha spelat Super Mario EN gång.

Jag förstår dig.

http://youtu.be/in6RZzdGki8

Medlem

Fan, är verkligen Heroin så dåligt alltså!?,, jaja.

haha

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kan erkänna att jag spenderat alldeles för många timmar framför datorn, istället för att satsa på mitt liv.

Ja men då har du undvikit mycket skit med, det är ju så lugnt och stilla framför datorn.

Medlem

Nokia Snake var inkörsporten för mig.

Medlem

finns tidningen en Ding-Ding värld kvar?

Medlem

Media... kanske borde göra en studie i hur många som pratade i telefon just före - MOBILDÖDEN.

Visst är det lätt att överanvända dator (liksom vilken hobby som helst man har tillgång till) men det säger sig ju självt att när någon tragiskt nog väljer - eller känner att de ej har något val - att ta livet av sig, så finns det faktorer som påverkar det negativt eller positivt -utifrån varje enskild individ-.

Jag vet inte vad som känns värre, om man som nyhetsproducent verkligen tror att livet är så okomplicerat eller om det enbart siktar på att sälja upplagor. Synd är det iaf att det förekommer, hur det nu än ligger till.

Medlem

Kontentan är alltså: om du slutar spela, men börjar med heroin, så har du gått plus minus noll?

Detta för att heroin nu konstaterats vara lika farligt som spelande. Och spelar du redan så what the hell, heroin funkar som ett likvärdigt substitut.

Skämt åsido: Jag saknar ord för hur derp den här artikeln är. Den är nästan genialisk satir på kvällspress, är artikeln skriven av Matt Stone och Trey Parker? Allt är fel (faktuellt) i den, från början till slut.

Jag vill se en riktig vetenskaplig studie på vilka slags människor som läser The Sun. En sammanställning av deras utbildningsnivå, missbrukshalter, socioekonomiska och psykiatriska status, samt identifikation av troliga kromosomfel. Det vore intressant onsdagsläsning!

Medlem

Doktor Sigman adderar att våldsamma spel är särskilt dopaminframkallande hos unga.

Fan vilken tur man har att man inte är ung längre då.

Medlem

Att skriva anti-spelartiklar är ännu mer beroendeframkallande.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Kontentan är alltså: om du slutar spela, men börjar med heroin, så har du gått plus minus noll?

http://www.reactiongifs.com/r/doc-rivers.gif

Detta för att heroin nu konstaterats vara lika farligt som spelande. Och spelar du redan så what the hell, heroin funkar som ett likvärdigt substitut.

Skämt åsido: Jag saknar ord för hur derp den här artikeln är. Den är nästan genialisk satir på kvällspress, är artikeln skriven av Matt Stone och Trey Parker? Allt är fel (faktuellt) i den, från början till slut.

Jag vill se en riktig vetenskaplig studie på vilka slags människor som läser The Sun. En sammanställning av deras utbildningsnivå, missbrukshalter, socioekonomiska och psykiatriska status, samt identifikation av troliga kromosomfel. Det vore intressant onsdagsläsning!

Borde vara skottpengar på nån som använder Doc Rivers med ditt syfte

Medlem

Hm, inte värre än så alltså? Man kanske skulle prova heroin?

Känns som en efterbliven jämförelse, inte så att man transformeras till en sliten rockstjärna och dör vid ökända 27 för att man spelar TV spel. Ungefär som att säga att kaffe är mer beroendeframkallande än heroin och således uppmana alla kaffedrickare att gå över till heroin.


signatur
Ish
Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Jo, man har ju sett många gamers som ligger och skakar, skär sig, slår sig själva med hammare, river ut sina hårrötter och ibland t o m dör av abstinensen självt. Och allt detta efter att bara ha spelat Super Mario EN gång.

Ja, det är ju underförstått att det handlar om ett psykiskt beroende. Vilket på nått sätt inte ens borde räknas, då man kan vara psykiskt beroende av precis vad som helst. Fånigt.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Borde vara skottpengar på nån som använder Doc Rivers med ditt syfte

"The quintessential dumbfounded disbelief reaction GIF. It’s like he’s trying so hard to make sense of it in his head, that his brain can’t handle anything else other than breathing and blinking. Everything else is incapacitated because his brain can’t process it."

Perfekt både till nyhetsartikeln och till det du skrev.

Medlem

Antar att jag förstår vad han vill få fram, men jämförelsen känns bara så fel. Att låta barn själva få bestämma hur mycket dom ska få spela kommer antagligen snabbt spåra ur, iaf ifall man vill att ens barn ska gå ur grundskolan. Men heroin? Kom igen.

Jag spelade WoW i flera år, och massa andra spel innan/efter dess, och jag hade garanterat inte kunnat lägga av ifall jag hade missbrukat heroin lika mycket som jag spelade. Visst spelar jag lite allt möjligt än idag och jag gör det för att det är kul. Ifall jag inte spelade, skulle det innebära att jag inte skulle söka upp något annat som jag tycker är kul?
Jag kan missa mycket sömn på en natt för att jag "bara" ska läsa en timme innan jag släcker nattlampan...är böcker också att jämställa med heroin då?

Kan lika gärna skriva en vetenskaplig artikel om vad folk är villiga att göra generellt för att ha kul, och hur svårt det är att sluta ha roligt när man väl börjat...farliga saker det där.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kan erkänna att jag spenderat alldeles för många timmar framför datorn, istället för att satsa på mitt liv.

Time you enjoy wasting is not time wasted.


signatur
Medlem

The Sun? Dom och Aftonbladet går hand i hand vid soptippen.
"Dr" Aric Sigman verkar också vara en skummis, som håller sig till dom där avfallsbladen.

Att bara läsa den där löjliga headlinen, gör att man vill kasta den in i vedeldade spisen.

Inaktiv

Mobil- och Facebookspel är inkörsporten sedan sitter man plötsligt där och provar lite Wii, mest för grupptryckets skull. "Jag tyckte inte ens det var roligt men Jonny tjatade så".

Innan man vet ordet av har man skaffat sig en Xbox eller Playstation och då är inte steget långt tills man är djupt nere i MMO-träsket!

Medlem

De borde jämfört datorspelande med andra droger än heroin och alkohol som båda är delvis fysiskt beroendeframkallande... Svårt att se att en gamer får abstinens av att byta stol eller skärm.

dmn
Medlem

Pinsamt att ens ge en sån skitblaska som the Sun uppmärksamhet överhuvudtaget. En av få "tidningar" som är sämre än Aftonbladet.

Heroinberoende kan ge fysiska abstinensbesvär som kan vara livshotande. Spel gör det inte, hur jävla torsk man än är på att göra daily quests i WoW eller att hugga kuber i Minecraft.

Medlem

Rubriken kunde lika gärna ha varit:
"Spel lika beroendeframkallande som ögonporr"


signatur

autograph

KoP
Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av eatem:
Skrivet av Rockartisten:

Jo, man har ju sett många gamers som ligger och skakar, skär sig, slår sig själva med hammare, river ut sina hårrötter och ibland t o m dör av abstinensen självt. Och allt detta efter att bara ha spelat Super Mario EN gång.

Nej men däremot efter att ha klarat Mass Effect 3

klara av mass effect 3? Går det? Jag slutade spela abrupt efter att jag råkat läsa vad som väntade...har inte rört det sen dess. Klarar inte av såna dumheter.

Så istället för att spela klart det och bilda dig en egen uppfattning om slutet lyssnade du på fårskockens klagosång och beslutade dig för att ansluta dig till dem?

Medlem

Haha årets skämt har testat det mesta av nyfikenhet (ej horse) men helt ärligt jämföra det med spel, ska vi nu börja jämföra spel med kola o horse. allt i livet är beroende framkallande så länge man gör det till en vana.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Råkade överdosera igår... 3 spel igång samtidigt blev för mkt! Ska in på avgiftning..

Medlem

Nä tycker heroin är värre


signatur

Meep!

Medlem

The Sun, tidningen som haft en halvnaken kvinna på sidan 3 sedan 1970. Behöver man säga mer?
Ungefär som att hänvisa till ett spännande och djupgående reportage av ren och skär skjutjärnsjournalistik utav högsta kaliber...i Lektyr.

Medlem

För mig är mmo's som heroin fast värre, men inte ens jag skulle gå ut och varna föräldrar med artikelns rubrik.
Jag är en på kanske miljonen individer som får "snetändning" när jag lirar mmo's och tappar all kontroll om verkligheten.

Utöver detta förespråkar jag datoranvändande och spelande bland ungdomar som en social aktivitet då jag ser möjligheterna för framtiden och hur viktigt det kommer vara med kunskap om olika virtuella miljöer, allt från banksidor till olika racingsspel och wikipedia (som just nu verkar vara vår generations tillskott till mänsklig kunskap).

Medlem

Och folk som kör e sport ?

spel har samma effekt som knark för barn ..har ni inte sett vad arga och våldsamma dom blir när ngn förälder stänger av tvspelet.. ?` Springer skrikandes fram med blottade huggtänder
och försöker bita den som stängde av ..
Godis borde också förbjudas.. godistiggande barn i affären har samma abstinensbesvär som tunga missbrukare. Kastar sig på golvet och skriker och gråter.. medans ngn av föräldrarna får släpa ut dom ur affären i ena armen

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kan erkänna att jag spenderat alldeles för många timmar framför datorn, istället för att satsa på mitt liv.

Vad ska du göra då? Sitta vid datorn är mycket bang-for-the-buck (tidsmässigt).. Bilar, party, fiska, sporta, resa, jobb hinns med däremellan. Jag har däremot ingen TV som "tar upp tid" hemma och använde gärna detta argument förr när det var vanligare att folk kommenterade datoranvändningstiden; "ja.. jag sitter vid datorn och antingen underhåller mig själv, umgås med andra eller lär mig nya saker? du tittar på ett par serieavsnitt och 1 timme reklam per kväll?"

..dom där 1-2 timmarna av 9gag, liveleak, break.com, youtube och aftonblaskan man bara måste raka av innan man går och lägger sig skulle jag dock gärna önska tillbaka

123
Skriv svar