Är arena shooters på väg tillbaka?

Medlem

Saknar den tiden när man bara festa och gamea UT.
Var väldigt få som kunde mäta sig med än.... ahh Good old Times.
Nu blir man bara överkörd av alla kids.

dmn
Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Idono:

Stor massa av trogna EA fans har slutat köpa deras spel pga. den erbjudna skitkvaliteten dom senaste åren.

Var har du sett den statistiken?

Det kallas för sunt förnuft. Förutom den enorma effekten detta har på konsumenter...
http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2013/04/09/ea-voted-wo...

...så finns även en skara läsare tex. här på forumen som ofta påpekar att de numera bojkottar EA.
De är alla kunder som EA har förlorat, har du exempel på kunder som har uttryckt motsatsen de senaste åren så är du välkommen att presentera underlag för det.

Det är du som påstår att en stor massa trogna fans har slutat köpa spel, helt utan nånting som backar upp det. Bevisbördan ligger på dig.

Medlem
Skrivet av j0mpa:

Hoppas denna trend väcker lite mer uppmärksamhet mot Shootmania: Storm!

https://www.youtube.com/watch?v=BkVAaOaFVyA&index=1&l...

Påminner rätt mkt om:

https://www.youtube.com/watch?v=B_qqFQF2p4M


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Själv sitter jag i hemlighet och hoppas på att dom taktiska shooter spelen ska få sin renässans. SWAT/R6 och gamla ghost recon. De var grejer det!. Annars får man väl göra ett själv ><

Som Rogue Spear eller som Rainbow Six 3?

https://www.youtube.com/watch?v=A7xiK-snyJk <-- ger mig fortfarande mkt nöje


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

MFZ
Medlem

Det vore ju sjukt underbart om arenashooters blomstrar igen.
Det känns ju helt rätt i tiden nu när de flesta är sjukt lessa på cod/bf-kloner som varvar varann.

GENRE-HYPE!


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

MFZ
Medlem

förövrigt såg jag inte warsow nämnas i artikeln.
det har precis som kommande reflex likheter med cpma, både i vapen och movement.

warsow har dock även walljumping inkluderat bla.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Problemet jag har med arena shooters är att dom ska göras EXAKT som quake, eller UT inget nytt, jag gillar arena shooters är i rötterna där ifrån.

Problemet jag har är där måste vara något "nytt" vare sig gameplay,banstruktur objektiv,vapen.

Dra på ny grafik bara fungerar inte för mig :S
Och tror inte det fungerar ifall man vill ha en hög spelarbas heller om man inte vill göra dessa drastiska val tyvärr

Inaktiv
Skrivet av FuzioN:

Problemet jag har med arena shooters är att dom ska göras EXAKT som quake, eller UT inget nytt, jag gillar arena shooters är i rötterna där ifrån.

Problemet jag har är där måste vara något "nytt" vare sig gameplay,banstruktur objektiv,vapen.

Dra på ny grafik bara fungerar inte för mig :S
Och tror inte det fungerar ifall man vill ha en hög spelarbas heller om man inte vill göra dessa drastiska val tyvärr

Håller med..
Warsow har exakt samma vapen som Quake och movement är en blandning av Quake+UT.
Xonotic har Quakemovement.
Reflex har samma vapen och samma movement som Quake men är ändå ganska lovande då det befinner sig väldigt tidigt i utvecklingen.
Toxikk ser ut som en UT-klon.

Det jag tycker är mest intressant är Reborn. Frågan är dock om det någonsin kommer bli ett spel.

Det enda en arenashooter behöver för att vara en arenashooter är vapen/power-ups att plocka upp på banorna, resten är ju fritt att göra vad som helst med, borde ju gå att göra något som inte redan gjorts.

Medlem
Skrivet av j0mpa:

Hoppas denna trend väcker lite mer uppmärksamhet mot Shootmania: Storm!

https://www.youtube.com/watch?v=BkVAaOaFVyA&amp;index=1&amp;l...

synd då att shootmania: storm tappat spelare

MFZ
Medlem

vad tex reflex satsar på att tillföra genren, som många andra spel saknar, är en modern adaption av cpma/quake.
med detta inkluderas organiserade rankingsystem, matchingmaking etc och i största allmänhet mycket mer användarvänlighet än vad cpma är idag.

som grädde på moset inkluderar det även en level-editor som man kan skapa kartor tillsammans i och testa dom "on-the-fly" etc.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Kanske, den som tjänar mest pengar på sitt spel kommer bli vinnare i vilket fall som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Åfy vad hemskt med spel som unreal, quake etc.. 5% game play och 95% twitch-fjantar som jagar fragz #snark

Medlem

Saknar Arena Shooters jag med, men en ärlig nackdel med dessa spel är ju att de bästa är de bästa. Rapha, DaHang, Cypher, Evil osv. osv.

Eliten är eliten. Tycker det fortfarande är kul att kolla in lite QL-matcher i veckan (genom ZootLive på YouTube, orkar inte söka upp live hehe). men att spela QL själv numera? Nope, att det spelet bara har fyra nivåer gör dess rankingsystem och matchmaking helt värdelöst, kan kriga på tre matcher på nivå tre och vinna, kör en nivå fyra och förlorar, tillbaka till tre matcher på nivå tre som man 80% vinner, upp till fjärde... bli utklassad återigen osv. osv.

genren Arena Shooter behöver annars inte så mycket nytt, QL är en riktigt RIKTIGT bra grund, välbalanserat och välbeprövat. Nya banor och nytt rankingsystem och bättre matchmaking and we're fit for fight. (och självklart ha kvar de gamla banorna, klassiker är klassiker!)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Åfy vad hemskt med spel som unreal, quake etc.. 5% game play och 95% twitch-fjantar som jagar fragz #snark

5% gameplay?
95% twitch-fjantar!?

Haha, du är så långt ifrån insatt man kan vara förstår jag

http://youtu.be/XdkDjsBiO58?t=4m

Spelets taktik och strategi är "lite" över ditt huvud, men du kan säkerligen lära dig, iallafall förstå tankesätten.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Skägg.
10 Chambers

Testade lite Shootmania ikväll, efter att det gått oväntat bra i Clan Arena i QL. Elite-läget är nog det mest innovativa som hänt i arena shooter-genren på många år, synd att det inte får mer uppmärksamhet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Testade lite Shootmania ikväll, efter att det gått oväntat bra i Clan Arena i QL. Elite-läget är nog det mest innovativa som hänt i arena shooter-genren på många år, synd att det inte får mer uppmärksamhet.

jo shootmania är roligt, men det har tappat så mycket spelare med.

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Åfy vad hemskt med spel som unreal, quake etc.. 5% game play och 95% twitch-fjantar som jagar fragz #snark

Vad nu twtich har med saken att göra vette fan.. men okay, vi säger så att du har rätt.

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

Spelets taktik och strategi är "lite" över ditt huvud, men du kan säkerligen lära dig, iallafall förstå tankesätten.

Jo för taktiken "döda så många som möjligt" är så djup och komplex (lol)
Dessutom spelar man knappast spel för att mäta sina "skillz" mot nån random på nätet.
Gameplay first. andra spelare är inte mer än rekvisita egentligen.

Medlem
Skrivet av Idono:

Efter vad EA har gjort dom senaste åren så kan nästan allt med en EA stämpel på ses som skit även om det faktiskt är bra. Stor massa av trogna EA fans har slutat köpa deras spel pga. den erbjudna skitkvaliteten dom senaste åren..

Tyvärr är det där rent önsketänkande. Verkligheten ser snarare helt annorlunda ut.

Inaktiv
Skrivet av stereotrixie:
Skrivet av Idono:

Efter vad EA har gjort dom senaste åren så kan nästan allt med en EA stämpel på ses som skit även om det faktiskt är bra. Stor massa av trogna EA fans har slutat köpa deras spel pga. den erbjudna skitkvaliteten dom senaste åren..

Tyvärr är det där rent önsketänkande. Verkligheten ser snarare helt annorlunda ut.

Spela roll vem som säljer spelen? EA är en förläggare, inte en utvecklare

Medlem

CoD har ju varit arenashooter sedan MW släpptes, genren försvann aldrig.

dmn
Medlem

[quote=MFZ]Det vore ju sjukt underbart om arenashooters blomstrar igen.
Det känns ju helt rätt i tiden nu när de flesta är sjukt lessa på cod/bf-kloner som varvar varann.

Och du baserar den statistiken på?

Inaktiv

Jämföra "taktiken" i spel som Cs,CoD, unreal, quake m.m. med taktiken i Battlefield,Arma är som att jämföra "taktiken" i fia med knuff med taktiken i Schack

Inaktiv

Som sagt det finns taktik i fia med knuff också vill man ha riktig taktik så är det dock inte unreal/cs type spel man ska lira, men vissa gillar ju det där simpla där allt handlar om twitch och aim så de kan samla "fragz" och posta bragfilmer på youtube

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Testade lite Shootmania ikväll, efter att det gått oväntat bra i Clan Arena i QL. Elite-läget är nog det mest innovativa som hänt i arena shooter-genren på många år, synd att det inte får mer uppmärksamhet.

Jag rekommenderar Combo-läget! Du kommer väl antagligen får dra med 3 polare för att får köra det, men det är en av mina favoriter i SM!

2v2 och man slåss om vapen pickups för att utöka sin ammo kapacitet. Vilket i en lång match kan leda till att man kan skjuta 5 snabba laser skott ett 16 raketer i ett svep.
Riktigt kul läge men det är inte så många som känner till det.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Ge. Mig. Tribes.

Tribes Ascend var ju ett skämt :&lt;

Vad är det för fel på det? Är det betalmodellen du motsätter dig? Tycker de har lyckats ovanligt bra med sin free to play-modell.

Medlem

Ignorera KneeDeepInHurt. Det är ett konto som registrerades igår, har noll information inlagt och alla som är det minsta insatta i Arena Shooters vet att det trollet har noll erfarenhet och förståelse för genren och t.o.m. hur eSport rent allmänt fungerar.

A.k.a. ett troll, kontot matchar alla krav för just det.

KneeDeepInHurt; vet du hur man klickar på en länk? Vet du hur man tittar och lyssnar på ett YouTube-klipp? Bra (hoppas jag), kolla då in det klippet jag länkade igår kväll.
Och vare sig du gör det eller inte, sluta yttra dig.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Hoppas på fler shooters som fokuserar mindre på s.k. "skillz" och mer på väl utvecklad gameplay och riktig taktik.
Hjärna ska alltid övervinna twitch och ultra-optade gaming riggar

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Folk som alltså tweakar sina riggar till max för just det enda spelet och som nöter in moves runt exakt samma hörn 700 ggr och sedan kallar det "skills" eller taktik, haha.

Exakt. Det var deprimerande att se och få förklarat av en halv-pro CS-spelare hur dom nötte in banorna, sköt innan dem faktiskt såg motståndare etc. La ner CS efter det.
En generator av banor, där en bana aldrig är den andra lik, skulle kunna avhjälpa en del.


signatur

yolo

Inaktiv

Ja något liknande,eller helt enkelt bandesign och features som gör att om man möter en robot som tränat 1000timmar på samma moves med samma vapen så kan man flanka eller använda andra vapen/gadgets för att ta ut honom, typ mortar eller bomb plan. Det ska vara sten påse sax, inte sten sten twitch-aim

123
Skriv svar