League of Legends-liga ville ha max en gay-kvinna per lag

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Quelor:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av Quelor:

Har då aldrig sett en transexuell kvinna vara med i kvinnlig fotboll, är det så jävla udda regel endå?

Ja, det är det. Om du tänker lite.

Kan köpa det angående läggning, men om en person som föds som man sedan anser sig kvinna har personen i fråga fortfarande en mans kropp och förutsättningar, jag vet inte, kanske bara är trött

Om vi bortser från alla tusentals fel det finns i ditt resonemang, kan du åtminstone leverera en källa som stödjer din tes om att män automatiskt är bättre pga kön på TV-spel än kvinnor?

Du får mer än gärna berätta var alla min tusen fel är, sen så har jag aldrig sagt att män per automatik är bättre än kvinnor i spel.

Finns nog ingen bra statistik över de pga att så få antal kvinnor spelar e-sport så det då ser ut som män är bättre.

Om nu dom som annordnat den här "kvinnliga" turenering ansåg att det blev ojämnt med transexuella så är väl de upp till dom. Det är väl endå fel redan i grunden att göra en turnering endast för kvinnor istället för öppen för alla, eller kanske anser folk att män är bättre i allt som har med tävla att göra? fan vet jag


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Hur funkar du egentligen? Du anser att det är grundlöst att begränsa spelare pga av deras sexuella läggning (du har iaf "svårt att se hur någons läggning kan påverka hur man spelar") men du anser inte att man får protestera mot det?

Det kan ju också tilläggas att majoriteten av protesterna och demonstrationerna i vårt land är fredliga oavsett om det råkar vara högerpack eller vänsterpack som är ute och demonstrerar.

Är ganska säker på att du gått i taket om det istället var din egna privilegierade grupp som plötsligt fick se sina rättigheter begränsade på grund av er sexuella läggning...

Medlem

Also people being stopped from gaming at an event because they are gay or trans is FUCKING STUPID.

Medlem

Detta är ju för att förhindra att transor eller ladyboys spelar i samma liga som tjejer, varför blir alla så sura över detta?

Varför ha olika ligor om man tilllåter pojkar spela med tjejer?
Ja, killar är bättre gamers än tjejer och det ser vi ju t.ex. i SC2 där en "före detta" kille nu spelar i tjejligan och dominerar den, get over it.
Ett random pojklag p12: or kan ju t.ex. klå ett pro-tjejlag i cs. Tjejer vs killar kommer inte fungera i gaming på väldigt länge.

Medlem

Det finns inget där som motsäger något jag skrev.

Medlem
Skrivet av dariush:

Var försiktiga med att tillskriva biologiska könsskillnader här. Vi vet fortfarande väldigt lite om hjärnan. Att ett område är anatomiskt större (fler dendritkopplingar) hos en individ betyder inte nödvändigtvis att den individen är bättre, eller ens har bättre förutsättningar, än en annan när det gäller funktioner som associeras med det området (som i sig kan vara vaga associationer då hjärnans funktioner oftast sprider sig över större områden). Skillnader bland hjärnor behöver inte heller vara 100% genetiskt.

Skillnader i kognitiva förmågor brukar oftast vara små och kan i väldigt hög utsträckning påverkas av annat än vad man föds med.

Ingen idé att dra analogier till fysiskt krävande sporter i detta fall...

Ehm, jo, fler dendriter = fler synapser = högre bearbetningskraft. När du lär dig ökar du antalet synaptiska receptorer och/eller känslighet av dessa (long term potentiation). Detta innebär givetvis att fler dendriter/större hjärnområde ger ett övertag i de relevanta funktionerna. Varför tror du människor är så intelligenta och har så pass stor hjärna/storlek jämfört med andra djur?

Medlem
Skrivet av Denglade:

Detta är ju för att förhindra att transor eller ladyboys spelar i samma liga som tjejer, varför blir alla så sura över detta?

Du svarade just på din egen fråga, redan innan du ställde den.

Skrivet av Denglade:

Varför ha olika ligor om man tilllåter pojkar spela med tjejer?

Man kan verkligen undra varför det finns olika ligor i e-sporter.

Skrivet av Denglade:

Ja, killar är bättre gamers än tjejer och det ser vi ju t.ex. i SC2 där en "före detta" kille nu spelar i tjejligan och dominerar den, get over it.

Intressant observation. En lika intressant observation skulle ju kunna vara att transsexuella är bättre än ALLA...det ser vi ju t.ex. i SC2.

Skrivet av Denglade:

Ett random pojklag p12: or kan ju t.ex. klå ett pro-tjejlag i cs. Tjejer vs killar kommer inte fungera i gaming på väldigt länge.

Åter igen en intressant observation...skulle vara intressant att se vad du grundar dina "tunga" åsikter på.

Medlem
Skrivet av Jaforfan:

Ehm, jo, fler dendriter = fler synapser = högre bearbetningskraft. När du lär dig ökar du antalet synaptiska receptorer och/eller känslighet av dessa (long term potentiation). Detta innebär givetvis att fler dendriter/större hjärnområde ger ett övertag i de relevanta funktionerna. Varför tror du människor är så intelligenta och har så pass stor hjärna/storlek jämfört med andra djur?

Long term potentiation är skilt från den kvantitativa anatomin. Givetvis är både den känsligheten och fler synapser kopplade till inlärning av olika slag. Poängen jag försöker göra är att det ändå inte behöver ge det förväntade utfallet i en särskild förmåga när man skiljer mellan individer (och att det är konstigt att dra paralleller till mer fysiska sporter) Någon som tränar på ett språk och får tjockare bark vid BA 44 kan ändå vara sämre på språk än någon som ser ut att ha sämre förutsättningar om man bara ser till hjärnan. Man missar mycket om man bara ser till neurologin, i alla fall med dagens kunskapsläge. Att killar generellt sett är bättre på e-sport behöver inte ha ett dugg med biologiska faktorer att göra.

Redaktör
Skrivet av Denglade:

Detta är ju för att förhindra att transor eller ladyboys spelar i samma liga som tjejer, varför blir alla så sura över detta?

Varför ha olika ligor om man tilllåter pojkar spela med tjejer?
Ja, killar är bättre gamers än tjejer och det ser vi ju t.ex. i SC2 där en "före detta" kille nu spelar i tjejligan och dominerar den, get over it.
Ett random pojklag p12: or kan ju t.ex. klå ett pro-tjejlag i cs. Tjejer vs killar kommer inte fungera i gaming på väldigt länge.

Folk blir sura för att arrangören inte berättar varför vissa grupper stängs av, och att även kvinnor födda som kvinnor drabbas. Om det handlar om fysiska eller andra fördelar bland spelare som föddes som män, är det ett jättemärkligt beslut att också vanliga lesbiska kvinnor drabbas av reglerna.

Om det finns fysiska, biologiska eller andra skäl att kvinnor som föddes som män är bättre på LoL borde arrangören vara tydlig med det. Har det undersökts vetenskapligt varför män är bättre esportare än kvinnor?

Det har förts liknande diskussioner kring snooker, där könet teoretiskt har liten betydelse för hur bra någon kan bli. Proffstouren är öppen för båda könen (och transpersoner, antar jag), men ingen kvinna är i närheten av så bra som krävs för att vara med. Kan möjligen finnas biologiska förklaringar, men det finns också kulturella, som svårigheten att få pengar nog att kunna lägga allt annat åt sidan för en helhjärtad satsning. Nu gissar jag, men det är inte omöjligt att samma problem råder för kvinnliga esportare, vilket delvis skulle förklara bristen på riktigt bra kvinnor.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Ohai police apologist. Also så vore det ju helt rätt om feminister gav sig på något sånt här sjuuukt homo/transfobiskt. Det är ju katastrof.

Det vore väl ändå bättre att protestera som människa, rätt och slätt. Man behöver inte blanda in ideologi och politik.

Fast politisk ideologi är, precis som religion och existentiella frågor, en del av det mänskliga medvetandet eller den andliga och sociala kulturen, för att prata finspråk.
Det som kanske främst skiljer oss från övriga däggdjur.
Det är därför det alltid blir sån fart i kommentarsfälten när sådana frågor kommer till tals.
Det är ju sällan som rena spelnyheter kommer i närheten av antalet kommentarer och livlig debatt.
Men därmed inte sagt att man inte ska sköta sig i debatt och vid demonstration etc.

Redaktör
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Ohai police apologist. Also så vore det ju helt rätt om feminister gav sig på något sånt här sjuuukt homo/transfobiskt. Det är ju katastrof.

Det vore väl ändå bättre att protestera som människa, rätt och slätt. Man behöver inte blanda in ideologi och politik.

Fast politisk ideologi är, precis som religion och existentiella frågor, en del av det mänskliga medvetandet eller den andliga och sociala kulturen, för att prata finspråk.
Det som kanske främst skiljer oss från övriga däggdjur.
Det är därför det alltid blir sån fart i kommentarsfälten när sådana frågor kommer till tals.
Det är ju sällan som rena spelnyheter kommer i närheten av antalet kommentarer och livlig debatt.
Men därmed inte sagt att man inte ska sköta sig i debatt och vid demonstration etc.

Absolut. Det jag menar är att man kanske kan tala om att man tycker något utan att samtidigt kategorisera en hög människor. Menar, jag vill inte bli stämplad som extremist i endera riktning för att jag ogillar arrangörens beslut. För mig handlar det om rättvisa, kort och gott.


signatur
Medlem

ni gör sånt här med flit för att få folk att tjafsa eller hur fz? medans jag håller med att det skulle vara befänt att stänga ute någon på grund av sin sexuella läggning,

men ibland undrar jag om ni inte är ute efter att starta gräl i era trådar för att få mer dataström, jag säger inte att det nödvändigtsvis är dåligt ur synpunkten att det behöver pratas om det, å andra sidan ser jag sällan de olika sidorna komma någonstans där vissa tror att de är messiahas för att man accepterar homosexuella och att kvinnor ska ha det likvärdigt trots att detta är någonting alla redan ska göra(eran häst är för hög och ingen från den andra sidan kommer lyssna på er),

jag menar inte fan går jag och stoltserar med att jag inte blir obekväm runt homosexulla och vill att mina kvinnliga vänner ska ha samma lön?

ingen av mina manliga vänner vill att kvinnor ska ha det sämre än oss men båda extremisterna hittas väll på internet antar jag

och andra sidan jag vet inte varför den andra sidan vilka är den andra sidan? är de oss vita män då? eller muslimerna? eller är det kvinnohatarna?

iaf jag ser inte varför ni skulle se ner på homosexuella de går säkert igenom skit nog för att de känner att de inte passar in gud jag kan inte föreställa mig hur jobbigt det skulle vara att en dag inse något sådant vilken identitets kris man måste få,

sedan förstår jag inte heller varför ni skulle se ner på kvinnor, är ni sura över att de gjort slut med er eller har ni blivit mobbade av de eller trollar ni bara med dem som tror att de är mer värda en andra bara för att de accepterat någonting som alla redan ska göra så ni vill jävlas med de?) personligen hoppas jag på alternativ 3,

det är förövrigt det problemet jag har med den nya skolan feminister, de ska inte finnas nått han eller hon det ska finnas ett hen, vilket jag måste erkänna är den värsta sortens sexism jag har hört talas om hen? allvaligt?,

ska ni med ett ord sudda bort hela våran evolution för ni tror att något som är typiskt manligt och kvinnligt inte skulle existerat utan sammhällspressen? visst utan alla sociala konstruktioner skulle vissa kvinnor kanske vara mer "manliga" och vissa män kanske mer "kvinnliga" men på det stora hela skulle det nog se ut likadant ut om vi hade ett samhälle fritt från könsroller, Men vi skulle fortfarande inte vara ett könsfritt samhälla, gud vad hemskt den dag män och kvinnor ska klä sig likadant, betee sig likadant och vara likadant, vilken dystopi, vart skulle jag då hitta mina älskade tjej vänner om alla skulle vara likadana, jag tenderar att dras till unika människor då de inte är lika lätta att klura ut, nej usch, jag vill att kvinnor ska vara som de vill vara utan att någon sägeråt de hur de ska vara, de sja inte behöva rätta sig efter andra kvinnor heller och absolut inte efter feminist mandatets lag nr 137,

ni har goda intentioner men sättet ni leverar det på gör er inte ens omtyckta av andra feminister, det är nog därför ni har förutom i media svårt att tas på allvar och får skit från runt i omvärlden trots att sverige ändå är bland dem som kommit längts < - visst det behöver jobbas på och vi har faktiskt inte kommit ditt än men att använda saker som vita kränkta män gör inte direkt att äns jag som feminist vill prata med er, om ni tog det på allvar utan att anklaga andra för ni verkar inte tro att ni skulle bli lyssnade på om ni inte ropar glåpord efter oss och svartmålar oss som att vi skulle vara djävulens kopia själv på jorden, samtidigt av alla länder jag varit i och alla kvinnor jag träffat även om jag bara är 24 år så är den nya vågens kvinnliga feminister och manliga för den delen de mest ytliga, de bryr sig mer om sin bild utåt,

TL: DR
nya vågens femister ni kommer inte komma någonstans här då jag aldrig sett 1 enda av er lyckas i en tråd som denna ni blir bara uttnyttjade för data trafik, och hoppa ner från era hästar så ni kan prata med de på andra sidan så kanske de är villiga att lyssna men då lär det nog inte vara så många kvar då de som bara trollar er försvunnit, men de få som är kvar kan ni kanske ändra på,

gud va skönt att få ur mig det, båda sidorna gör sällan annat än att kasta skit, ni bygger bara väggar mellan er och folket ni försöker nå. inget krig har någonsin lösts genom att se ner på fienden.

jag låter kanske väldigt kritisk här, men jag har sett er misslyckas så länge så det blir smärtsamt man får inte respekt av att skricka och gapa högst som ett bortskämt barn man kanske får uppmärksamhet men det är billigt och vinner inget, och ni som inte kallar er femisniter hatar ni kvinnor för det? eller beror det på något annat? jag tror inte ni hatar kvinnor däremot tror jag att ni hatar dem som stoltserar med att de är femister(den senaste vågen iaf) för att de beteer sig överlägset?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Ohai police apologist. Also så vore det ju helt rätt om feminister gav sig på något sånt här sjuuukt homo/transfobiskt. Det är ju katastrof.

Det vore väl ändå bättre att protestera som människa, rätt och slätt. Man behöver inte blanda in ideologi och politik.

Fast politisk ideologi är, precis som religion och existentiella frågor, en del av det mänskliga medvetandet eller den andliga och sociala kulturen, för att prata finspråk.
Det som kanske främst skiljer oss från övriga däggdjur.
Det är därför det alltid blir sån fart i kommentarsfälten när sådana frågor kommer till tals.
Det är ju sällan som rena spelnyheter kommer i närheten av antalet kommentarer och livlig debatt.
Men därmed inte sagt att man inte ska sköta sig i debatt och vid demonstration etc.

Absolut. Det jag menar är att man kanske kan tala om att man tycker något utan att samtidigt kategorisera en hög människor. Menar, jag vill inte bli stämplad som extremist i endera riktning för att jag ogillar arrangörens beslut. För mig handlar det om rättvisa, kort och gott.

Instämmer till fullo i det Tompa. Få saker som är så tråkiga och dödar all form av vettig debatt eller diskussion som denna ständiga kategorisering med "är du inte för mig så är du emot mig" ställningstagandet.
Nyansering, och förmåga att ta till sig den andres synpunkter och idéer har blivit en bristvara i mitt tycke.
Vet inte om det beror på det digitala samhällets snabba och ständiga uppdateringar? Inget har riktigt tid att sjunka in, innan nästa sak ska avhandlas..

Vi är väl båda 40 +are, men jag vet inte om du håller med mig om att det var annorlunda "förr"?
Inte nödvändigtvis att det var bättre, men informationsflödet var ju bara en bråkdel av idag, så det vi fick till oss hade istället en större chans att få avhandlas, fördjupas och problematiseras, innan det eventuellt hamnade bland gårdagens nyhetssopor.

Medlem

Läste Garenas uttalande. Tyckte faktumet att texten var så väl skriven och väl formulerad men innehållet var ren jävla smörja var underhållande.

Medlem
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Ohai police apologist. Also så vore det ju helt rätt om feminister gav sig på något sånt här sjuuukt homo/transfobiskt. Det är ju katastrof.

Det vore väl ändå bättre att protestera som människa, rätt och slätt. Man behöver inte blanda in ideologi och politik.

Fast politisk ideologi är, precis som religion och existentiella frågor, en del av det mänskliga medvetandet eller den andliga och sociala kulturen, för att prata finspråk.
Det som kanske främst skiljer oss från övriga däggdjur.
Det är därför det alltid blir sån fart i kommentarsfälten när sådana frågor kommer till tals.
Det är ju sällan som rena spelnyheter kommer i närheten av antalet kommentarer och livlig debatt.
Men därmed inte sagt att man inte ska sköta sig i debatt och vid demonstration etc.

Absolut. Det jag menar är att man kanske kan tala om att man tycker något utan att samtidigt kategorisera en hög människor. Menar, jag vill inte bli stämplad som extremist i endera riktning för att jag ogillar arrangörens beslut. För mig handlar det om rättvisa, kort och gott.

Instämmer till fullo i det Tompa. Få saker som är så tråkiga och dödar all form av vettig debatt eller diskussion som denna ständiga kategorisering med "är du inte för mig så är du emot mig" ställningstagandet.
Nyansering, och förmåga att ta till sig den andres synpunkter och idéer har blivit en bristvara i mitt tycke.
Vet inte om det beror på det digitala samhällets snabba och ständiga uppdateringar? Inget har riktigt tid att sjunka in, innan nästa sak ska avhandlas..

Vi är väl båda 40 +are, men jag vet inte om du håller med mig om att det var annorlunda "förr"?
Inte nödvändigtvis att det var bättre, men informationsflödet var ju bara en bråkdel av idag, så det vi fick till oss hade istället en större chans att få avhandlas, fördjupas och problematiseras, innan det eventuellt hamnade bland gårdagens nyhetssopor.

Jag tror du har fel i att det var bättre förr. Det var bara svårare att få reda på folks riktiga åsikter då det är tio ggr lättare att basunera ut dessa på internet än att våga säga det i verkligheten. På internet vågar man säga vad man verkligen tycker. Den möjligheten fanns inte förr i tiden.

Medlem
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Och det hade vart helt rätt.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Denglade:

Detta är ju för att förhindra att transor eller ladyboys spelar i samma liga som tjejer, varför blir alla så sura över detta?

Varför ha olika ligor om man tilllåter pojkar spela med tjejer?
Ja, killar är bättre gamers än tjejer och det ser vi ju t.ex. i SC2 där en "före detta" kille nu spelar i tjejligan och dominerar den, get over it.
Ett random pojklag p12: or kan ju t.ex. klå ett pro-tjejlag i cs. Tjejer vs killar kommer inte fungera i gaming på väldigt länge.

Folk blir sura för att arrangören inte berättar varför vissa grupper stängs av, och att även kvinnor födda som kvinnor drabbas. Om det handlar om fysiska eller andra fördelar bland spelare som föddes som män, är det ett jättemärkligt beslut att också vanliga lesbiska kvinnor drabbas av reglerna.

Om det finns fysiska, biologiska eller andra skäl att kvinnor som föddes som män är bättre på LoL borde arrangören vara tydlig med det. Har det undersökts vetenskapligt varför män är bättre esportare än kvinnor?

Det har förts liknande diskussioner kring snooker, där könet teoretiskt har liten betydelse för hur bra någon kan bli. Proffstouren är öppen för båda könen (och transpersoner, antar jag), men ingen kvinna är i närheten av så bra som krävs för att vara med. Kan möjligen finnas biologiska förklaringar, men det finns också kulturella, som svårigheten att få pengar nog att kunna lägga allt annat åt sidan för en helhjärtad satsning. Nu gissar jag, men det är inte omöjligt att samma problem råder för kvinnliga esportare, vilket delvis skulle förklara bristen på riktigt bra kvinnor.

Utifrån de kvinnor jag känner så verkar det inte finnas någon som helt intressegrund av att kasta bort sin tid på att bli riktigt bra på dataspel, medans jag själv (mot)villigt slänger bort all ledig tid för att gotta mig vid datorn

Upplever hela "debatten" just nu som fullkomligt löjeväckande, när folk tom sitter och svingar hjärnvågor och synapser på varandra för att visa på skillnaden mellan män och kvinnor...som om det egentligen skulle vara relevant. Finns det inga skillnader alls då ifall vi bara tittar på män emellan?
Kan någon snälla komma och mäta min skalle, gomspalt och blodsockerhalt för att se ifall jag verkligen kan spela golf, rally, SC2 och tyngdlyftning på ett rättvist sätt...gentemot andra män menar jag? Nu när alla synap...bevis, menar jag, ligger på bordet så har ju jag tydligen exakt samma förutsättningar att bli världsbäst i allt som alla andra män gör.

Suck, var är Dr. Mengele när man behöver honom?

Medlem
Skrivet av sirme91:

...
TL: DR...

Så, ska FZ sluta publicera spelnyheter som kan leda till diskussion? Det är väl kul att få utbyta åsikter? Det händer inte ofta, men ibland så ser jag nya perspektiv på frågor som jag tidigare haft en fast eller bestämd åsikt om. Skulle gissa att det är långt mycket nyttigare än att bara sitta tyst för sig själv och odla fördomar och dumheter.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av stege99:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Derpcore:
Skrivet av fARLIGT:

Helvete om någon i Sverige hade uttalat sig sådär offentligt.
Då hade garanterat feministerna gett sig ut på gatorna med "högafflarna" för att demonstrera och vänsterpacket tar sin gyllene chans att kasta sten på polisen igen.

Men bra de bad om ursäkt iaf, svårt se hur någons läggning kan påverka hur man spelar.

Ohai police apologist. Also så vore det ju helt rätt om feminister gav sig på något sånt här sjuuukt homo/transfobiskt. Det är ju katastrof.

Det vore väl ändå bättre att protestera som människa, rätt och slätt. Man behöver inte blanda in ideologi och politik.

Fast politisk ideologi är, precis som religion och existentiella frågor, en del av det mänskliga medvetandet eller den andliga och sociala kulturen, för att prata finspråk.
Det som kanske främst skiljer oss från övriga däggdjur.
Det är därför det alltid blir sån fart i kommentarsfälten när sådana frågor kommer till tals.
Det är ju sällan som rena spelnyheter kommer i närheten av antalet kommentarer och livlig debatt.
Men därmed inte sagt att man inte ska sköta sig i debatt och vid demonstration etc.

Absolut. Det jag menar är att man kanske kan tala om att man tycker något utan att samtidigt kategorisera en hög människor. Menar, jag vill inte bli stämplad som extremist i endera riktning för att jag ogillar arrangörens beslut. För mig handlar det om rättvisa, kort och gott.

Instämmer till fullo i det Tompa. Få saker som är så tråkiga och dödar all form av vettig debatt eller diskussion som denna ständiga kategorisering med "är du inte för mig så är du emot mig" ställningstagandet.
Nyansering, och förmåga att ta till sig den andres synpunkter och idéer har blivit en bristvara i mitt tycke.
Vet inte om det beror på det digitala samhällets snabba och ständiga uppdateringar? Inget har riktigt tid att sjunka in, innan nästa sak ska avhandlas..

Vi är väl båda 40 +are, men jag vet inte om du håller med mig om att det var annorlunda "förr"?
Inte nödvändigtvis att det var bättre, men informationsflödet var ju bara en bråkdel av idag, så det vi fick till oss hade istället en större chans att få avhandlas, fördjupas och problematiseras, innan det eventuellt hamnade bland gårdagens nyhetssopor.

Jag tror du har fel i att det var bättre förr. Det var bara svårare att få reda på folks riktiga åsikter då det är tio ggr lättare att basunera ut dessa på internet än att våga säga det i verkligheten. På internet vågar man säga vad man verkligen tycker. Den möjligheten fanns inte förr i tiden.

Tyvärr så födde anonymiteten också troll. Uppenbara uppviglare för i tiden fick smaka tjära och fjäder, någonting som blir svårt idag, sorgligt nog. Hoppas iallafall att majoriteten av de mest korkade åsikter som ofta uttrycks under de större diskussionstrådarna är skrivna enbart för att provocera...skulle vara så skrämmande ifall så många faktiskt är så dumma och inskränkta på riktigt.

Medlem
Medlem
Skrivet av dariush:

Var försiktiga med att tillskriva biologiska könsskillnader här. Vi vet fortfarande väldigt lite om hjärnan. Att ett område är anatomiskt större (fler dendritkopplingar) hos en individ betyder inte nödvändigtvis att den individen är bättre, eller ens har bättre förutsättningar, än en annan när det gäller funktioner som associeras med det området (som i sig kan vara vaga associationer då hjärnans funktioner oftast sprider sig över större områden). Skillnader bland hjärnor behöver inte heller vara 100% genetiskt.

Skillnader i kognitiva förmågor brukar oftast vara små och kan i väldigt hög utsträckning påverkas av annat än vad man föds med.

Ingen idé att dra analogier till fysiskt krävande sporter i detta fall...

Bättre är väl i betraktarens öga, eller? Fakta är att män och kvinnors hjärnor fungerar på olika sätt.
Och nej, kognitiva förmågan är i väldigt stor utsträckning biologisk.

Skrivet av disinfect:

Det är inte riktigt så enkelt. Alla människor har olika sorters hjärnor. Skillnaden mellan män och kvinnor (och homo/hetro) är högst generell och något man kan hitta mellan tex olika raser eller två andra godtyckligt valda grupper också. Eftersom skillnaderna är små och överlappande så är det irrelevant. Det är inte som den fysiska skillnaden mellan män och kvinnor där kvinnor aldrig kan uppnå mäns styrka utan steroider.

Skillnaderna är verkligen inte irrelevanta och har nästintill noll påverkan av miljö.

Skrivet av disinfect:

Ännu har man inte hittat någon koppling mellan en specifik gen som bara finns i ett kön och hjärnstruktur. De generella skillnader som finns kan förklaras med att hjärnan är plastisk och ändrar struktur baserat på ens erfarenheter, något som pga könsroller or stereotyper skiljer sig mellan könen. Vi vet dock ännu alldeles för lite om både neuroplasticitet och hur gener påverkar hjärnan för att dra några slutsatser.

En feministiskt myt som inte blir mera sann bara för att man upprepar det. Könsroller och erfarenheter har ingenting med hjärnans struktur att göra. Man har t.ex gjort forskning på adoptivbarn och deras IQ där adoptivbarnen varit hos sina adoptivföräldrar sen födseln, och kommit fram till att nästintill 100% av IQ påverkas av dom biologiska föräldrarna.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tyvärr så födde anonymiteten också troll. Uppenbara uppviglare för i tiden fick smaka tjära och fjäder, någonting som blir svårt idag, sorgligt nog. Hoppas iallafall att majoriteten av de mest korkade åsikter som ofta uttrycks under de större diskussionstrådarna är skrivna enbart för att provocera...skulle vara så skrämmande ifall så många faktiskt är så dumma och inskränkta på riktigt.

Det bästa med det fetade är att det garanterat finns lika många människor som tycker så om dina åsikter som det finns dom du tycker så om.

Eller hur?

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Bättre är väl i betraktarens öga, eller? Fakta är att män och kvinnors hjärnor fungerar på olika sätt.
Och nej, kognitiva förmågan är i väldigt stor utsträckning biologisk.

Skillnaderna är verkligen inte irrelevanta och har nästintill noll påverkan av miljö.

Män och kvinnors hjärnor skiljer sig i anatomisk storlek, men ändå är det väldigt små skillnader i IQ
http://psycnet.apa.org/journals/amp/36/8/892/

Det är också små skillnader i förmågor där män oftast får högre poäng, t ex spatial förmåga, och dessa kan tränas - alltså kan de i högsta grad påverkas av miljö
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/104160809090...

Skrivet av Tompa8989:

En feministiskt myt som inte blir mera sann bara för att man upprepar det. Könsroller och erfarenheter har ingenting med hjärnans struktur att göra. Man har t.ex gjort forskning på adoptivbarn och deras IQ där adoptivbarnen varit hos sina adoptivföräldrar sen födseln, och kommit fram till att nästintill 100% av IQ påverkas av dom biologiska föräldrarna.

Vore intressant att se den forskningen

Här är forskning som motsätter sig det
http://www.njarch.org/images/Adoption_Cognitive_Development_I...
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1977-07996-001

Och en tvillingstudie på det
http://ibg.colorado.edu/cdrom2012/demoor/MultivariateCholesky...

Det är klart genetik påverkar mycket, men långt ifrån allt

Medlem
Skrivet av Ender:

Tyvärr så födde anonymiteten också troll. Uppenbara uppviglare för i tiden fick smaka tjära och fjäder, någonting som blir svårt idag, sorgligt nog. Hoppas iallafall att majoriteten av de mest korkade åsikter som ofta uttrycks under de större diskussionstrådarna är skrivna enbart för att provocera...skulle vara så skrämmande ifall så många faktiskt är så dumma och inskränkta på riktigt.

Och det är faktiskt ett problem att obildade, obetänksamma människor är högljudda på samma sätt som att demokrati spårar ur om inte de som röstar anstränger sig för att sätta sig in i situationen.

Skrivet av Ender:

Att bli kallad bättre än andra som HBT är inte heller bra imo. Vi är alla lika! Eller, alla olika!

Ja man vet inte vilken fot man ska stå på för att undvika skottlinjen


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av dariush:
Skrivet av Tompa8989:

Bättre är väl i betraktarens öga, eller? Fakta är att män och kvinnors hjärnor fungerar på olika sätt.
Och nej, kognitiva förmågan är i väldigt stor utsträckning biologisk.

Skillnaderna är verkligen inte irrelevanta och har nästintill noll påverkan av miljö.

Män och kvinnors hjärnor skiljer sig i anatomisk storlek, men ändå är det väldigt små skillnader i IQ
http://psycnet.apa.org/journals/amp/36/8/892/

Det är också små skillnader i förmågor där män oftast får högre poäng, t ex spatial förmåga, och dessa kan tränas - alltså kan de i högsta grad påverkas av miljö
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/104160809090...

Skrivet av Tompa8989:

En feministiskt myt som inte blir mera sann bara för att man upprepar det. Könsroller och erfarenheter har ingenting med hjärnans struktur att göra. Man har t.ex gjort forskning på adoptivbarn och deras IQ där adoptivbarnen varit hos sina adoptivföräldrar sen födseln, och kommit fram till att nästintill 100% av IQ påverkas av dom biologiska föräldrarna.

Vore intressant att se den forskningen

Här är forskning som motsätter sig det
http://www.njarch.org/images/Adoption_Cognitive_Development_I...
http://psycnet.apa.org/psycinfo/1977-07996-001

Och en tvillingstudie på det
http://ibg.colorado.edu/cdrom2012/demoor/MultivariateCholesky...

Det är klart genetik påverkar mycket, men långt ifrån allt

Se Hjernevask
https://www.youtube.com/watch?v=cVaTc15plVs

Medlem

jag skulle vilja se en studie på varför så många så fort de använder internet tappar sitt kritiska tänkande?, eller är de så många som inte har kritiskt tänkande idag?,

Medlem
Skrivet av dariush:
Skrivet av LVX156:

Det finns många fysiologiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor. Till exempel så använder kvinnor båda hjärnhalvorna när de gör något som har med språk att göra, män använder bara den vänstra hjärnhalvan.

Båda kön använder båda hjärnhalvor "när de gör något som har med språk att göra", även om tunga delar av språkförståelse och språkproduktion huvudsakligen rör sig i vänster hemisfär (i de flesta fall)

Du är korrekt, men det han hänvisar till är troligtvis den större tendens till unilateral aktivering som syns i mäns kortex vid produktion och förståelse av tal. Mäns hjärnor är generellt mer lateraliserade och kvinnor har generellt mer nervvävnad i corpus callosum (hjärnbalken) redan från födseln; vilket förklarar den till viss del bättre kommunikation mellan hemisfärerna man ser i vissa fall. Det intressanta är att de områden på högra halva som aktiveras för kvinnor, men inte män, är ofta involverade vid förståelse av underliggande (ofta emotionell) ton eller antydan när något sägs. Man skulle kunna säga att kvinnor är SOM GRUPP bättre på att "ta hintar" av andra (och troligtvis signalera dem också..).

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:

Tyvärr så födde anonymiteten också troll. Uppenbara uppviglare för i tiden fick smaka tjära och fjäder, någonting som blir svårt idag, sorgligt nog. Hoppas iallafall att majoriteten av de mest korkade åsikter som ofta uttrycks under de större diskussionstrådarna är skrivna enbart för att provocera...skulle vara så skrämmande ifall så många faktiskt är så dumma och inskränkta på riktigt.

Det bästa med det fetade är att det garanterat finns lika många människor som tycker så om dina åsikter som det finns dom du tycker så om.

Eller hur?

Jag vet, men knappast förvånande...jag sa ju att vi pratade om dumma och inskränkta människor här.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Ender:

Tyvärr så födde anonymiteten också troll. Uppenbara uppviglare för i tiden fick smaka tjära och fjäder, någonting som blir svårt idag, sorgligt nog. Hoppas iallafall att majoriteten av de mest korkade åsikter som ofta uttrycks under de större diskussionstrådarna är skrivna enbart för att provocera...skulle vara så skrämmande ifall så många faktiskt är så dumma och inskränkta på riktigt.

Och det är faktiskt ett problem att obildade, obetänksamma människor är högljudda på samma sätt som att demokrati spårar ur om inte de som röstar anstränger sig för att sätta sig in i situationen.

Skrivet av Ender:

Att bli kallad bättre än andra som HBT är inte heller bra imo. Vi är alla lika! Eller, alla olika!

Ja man vet inte vilken fot man ska stå på för att undvika skottlinjen

Hmm, jag tror inte att jag har sagt det där sista...säker på citatet?

Medlem

Btw, tråden har redan tagit ett stort avstamp från det som var mest häpnadsväckande med artikeln. Det gällde ju Lesbian, Gay, Transgendered Women members från början, och slutade med hur kvinnors hjärnor spelar tv-spel bättre än män eller inte.
Jag har egentligen ingen aning ifall män skulle ha någon fördel gentemot kvinnor inom tv/data -spels expertis, även om jag finner det osannolikt, då det antagligen finns lika många skillnader inom könens ramar som det finns utanför.

Hur ser dessa studier ut vad gäller homo/bi -sexuella ut i sammanhanget tro? Är homosexuella kvinnor också bättre än andra kvinnor...för att dem tänker på kvinnor, som män kanske? Bara nyfiken...finns säkert någon studie som någon ha en länk till.

Skriv svar