Starcraft II kan överhetta ditt grafikkort

Medlem
Skrivet av henkka:

Vart är FZs recension av Starcraft II? Årets största spelsläpp och inte ett knyst på FZ om spelet i sig? Eller kan det vara så illa att man väntar med recensionen tills reklamkampanjen de får betalt för går ut innan de publicerar något negativt?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20100728/blizzard-kan-tanka...

Skrivet av FZ:

Recensionen, signerad PC Gamer- och FZ-medarbetaren Emil Kraftling, dyker för övrigt upp på måndag morgon. Till dess.

Så var det med "inte ett knyst". Man kanske borde läsa lite på sidan innan man trollar.

Medlem
Skrivet av neocon:

Öhm vafan. Det var grafikkortet som brann upp :-|
Vad fan göra nu då? 8800 GT och jag såg själv på när han lirade SCII och det plötsligt började ryka som fan.

Bra jobbat Blizzard!

Bilder:
http://img231.imageshack.us/img231/817/20100729227.jpg

http://img835.imageshack.us/img835/516/20100729229.jpg

När i spelet det hände:

Det skedde när han spelade Zeratul. Man skulle hitta någon Xel'naga-sak eller vad det var.

.

Tråkigt för din rumskamrat

Vad har han för övriga specs?

Har inte grafikkortet gått varmt tidigare när han kört?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har en gammal burk nu... men vis av erfarenhet så är den (någorlunda) väl kyld. Hade värmeproblem med en dator i mitten av 90-talet och vill inte vara med om det igen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det roligaste i denna kommentarstråd är helt klart alla redaktionsmedarbetares panikartade svar till mitt "lite" ironiska inlägg.

Medlem

Det är väl bara att slå på v-sync så slipper man problemet?

Medlem
Skrivet av Jericho:

Tycker jag borde få lite creed för jag tipsa om det

Assassin's Creed?

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av henkka:

Vart är FZs recension av Starcraft II? Årets största spelsläpp och inte ett knyst på FZ om spelet i sig? Eller kan det vara så illa att man väntar med recensionen tills reklamkampanjen de får betalt för går ut innan de publicerar något negativt?

Please... insert... reality... chip.

Jag har inte märkt någonting av nämnda problem, men jag ska nog pilla lite i .txt iaf. Min gamla dator ska inte stressas i onödan.

Har inte heller märkt något. Och WTF vem tror att de kommer publicera något negativt? Spelet är fantastiskt.

Medlem

sörjer med alla brända grafikkort.

Medlem

Har inte märkt av buggen. Synd eftersom ett trasigt grafikkort skulle ge mig anledning att uppgradera.

Medlem

Uhm, hur klyftigt är det att grafikkortet inte stänger av sig självt om det blir för varmt? Mjukvara ska inte kunna förstöra hårdvara Det här låter mer som fel på grafikkort än på spelet, även om menyfelet också är en ganska dum bug.

Medlem

Jag använder alltid D3DOverrider, så har man fps alltid låst vid 60fps.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Tur att man spelar på konsol då, slipper man sådant

(ironisk)
Spelar självklart SC2 på PC men det kändes inte bra att spelet "kan" överhetta grafikkortet, bara för att det är ovanligt behöver det inte betyda att det inte kan hända en själv. Lika bra att de fixar skiten!
Även om jag inte förstår hur ett spel med så lång utvecklingstid, så dålig grafik och som saknad AA kan pressa något grafikkort. Kul, men långt från snyggt.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Jag använder alltid D3DOverrider, så har man fps alltid låst vid 60fps.

60 :\

Medlem
Skrivet av Chrille:
Skrivet av HaZe303:

Jag använder alltid D3DOverrider, så har man fps alltid låst vid 60fps.

60 :\

Ja?
60 är ju vad de flesta lcd-skärmar klarar av att visa så högre känns rätt onödigt.

Medlem

Kan någon som är lite mer insatt förklara vad som är skillnaden mellan det här fallet och ett vanligt stresstest (benchmark alltså)?

Stresstesten KAN ju skada komponenterna ifall man inte har tillräcklig kylning... dessutom så är väl inte komponenterna designade för att gå på 100% belastning konstant.

Medlem
Skrivet av Skallagrim:

Med Blizzards resurser och all tid dom haft på sig så borde sånna här små missar inte förekomma. Jag spelar på ett ati 5970 och det finns tydligen en bugg med att enheter och byggnader inte visas på endel av kartorna i spelet när man kör med crossfire aktiverat.
Detta kände blizzard till innan dom släpte spelet men ändå var det inte fixat. Jag fick kämpa mig igenom flera banor med denna bugg innan jag fick reda på vad det var för fel. Blizzard brukar ju alltid säga "Vi släpper spelet när det är klart" men tydligen gick det bra att släppa det ändå.

konstigt. jag har 5970. jag upplevde samma sak som du gör i betan men inte i retail. Kolla att du har senaste drivisar från amd. annars kan du gå in i catalyst och slå av AI funktionen. Buggen beror på att du har dual gpu's och utan ai så blir det i princip single.


signatur

Steam: wizzler

Medlem
Skrivet av Sockerdrickan:

Om jag tolkat det här rätt så renderar alltså sc2 över 60 fps och så långt datorn orkar fastän man kör i 60hz? Det var idiotiskt programmerat.

Att spelet rendreras över 60 fps är ganska normalt. Sure, din skärm kanske uppdateras i 60hz men tänk på att sc2 har t.ex stöd för 3D grejjen som måste uppdateras högre än 60. ca 120hz va?

T.ex quake osv.. cappar inte heller fps'en. Jag tycker att det låter extremt konstigt att grafikkort börjar brinna pga sc2. Även om man maxxar sin gpu. Man borde kanske se över luftflödet i burken?


signatur

Steam: wizzler

Medlem

Min dator hängde sig ungefär ett halvt dussin gånger under kampanjen, dock utan några permanenta skador som tur var. Riktigt bra spel allt som allt i alla fall. Nu skall man kasta sig in i flerspelarläget och se vad det har att erbjuda!


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Medlem

Det där "bugget" har funnits sedan första betan och Blizzard gick då ut med samma "temporära" fix. Tydligtvis inte speciellt temporärt alls.

Skrivet av Sockerdrickan:

Om jag tolkat det här rätt så renderar alltså sc2 över 60 fps och så långt datorn orkar fastän man kör i 60hz? Det var idiotiskt programmerat.

Ja Blizzard är tydligen inte så smarta som en del säger. Sopigt anser jag. Inte alla som vet att det är ett problem med detta. Tänk om folk som köpt grafikkort för dyra slantar sitter å spelar och bränner kortet. Usch klantigt som tusan. Det gör faktiskt att blizzard sjunker i mina ögon. Spelar ingen roll om spelet är toppen annars detta är bara fel liksom.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Sockerdrickan:

Om jag tolkat det här rätt så renderar alltså sc2 över 60 fps och så långt datorn orkar fastän man kör i 60hz? Det var idiotiskt programmerat.

Ja Blizzard är tydligen inte så smarta som en del säger. Sopigt anser jag. Inte alla som vet att det är ett problem med detta. Tänk om folk som köpt grafikkort för dyra slantar sitter å spelar och bränner kortet. Usch klantigt som tusan. Det gör faktiskt att blizzard sjunker i mina ögon. Spelar ingen roll om spelet är toppen annars detta är bara fel liksom.

Borde hända med alla grafikkort då. Känner tre pers som kör det plus jag själv. Kör själv med 2 st gtx460
de andra med 2st 4890 / gtx480 / 5970
Inga problem alls, visst de varvar upp mer än om man inkluderar fixen. Tycker ändå det är märkligt att det inte eldar upp alla kort då. De kort som dör hade väl isåfall även dött under furmark test etc. Förmodligen igendammade kort.

Medlem

Tja, om inte annat så visar det väl kanske att Blizzards attityd till när spel ska släppas (When it´s done) är bra i teorin, men att spel kanske inte blir klara ens när de verkligen är klara.

henkka: Tja, det är väl bättre att de spelar det ordentligt och sedan ger en bra och rättvis recension, än att det kommer så fort som möjligt? Fast jag tror nog att de som är fans kommer att köpa spelet oavsett vad det får för betyg och de som inte är så sugna lär nog inte köpa det ändå. Ok Blizzard, nu är ni klara med SC2, så nu vill jag ha mitt D3 tack.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Sockerdrickan:

Om jag tolkat det här rätt så renderar alltså sc2 över 60 fps och så långt datorn orkar fastän man kör i 60hz? Det var idiotiskt programmerat.

Ja Blizzard är tydligen inte så smarta som en del säger. Sopigt anser jag. Inte alla som vet att det är ett problem med detta. Tänk om folk som köpt grafikkort för dyra slantar sitter å spelar och bränner kortet. Usch klantigt som tusan. Det gör faktiskt att blizzard sjunker i mina ögon. Spelar ingen roll om spelet är toppen annars detta är bara fel liksom.

Kul att ni sitter här och tror att ni vet vad som är bäst...

Vill ni låsa FPS till skärmens uppdateringsfrekvens så heter den funktionen vsync.

Anledningen till att vsync inte är aktiverat från början är att FPS:en då måste låsas 60/30/15/7,5 osv om grafikkortet inte orkar rendera nog snabbt. Dvs om grafikkortet bara orkar rendera i 50 FPS kommer den att tvingas ned till 30.

Dessutom ger vsync en aning input lag eftersom att dubbelbuffring måste användas. Något som INTE är speciellt trevligt i snabba spel som SC2.

Att grafikkorten skulle brinna upp är inte blizzards fel. Ett grafikkort SKA tåla att maxas utan att ta skada, annars är det imo en undermålig produkt.

Däremot kunde det vara klokt att cappa FPS:en till 120 eftersom det är den högsta uppdateringsfrekvens som används i dagsläget (och troligen rätt långt framöver).
Att uppdatera snabbare än så är bara slöseri med klockcykler.

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:

Vi har satt en recensent på att testa spelet och recensionen kommer att publiceras på måndag. Det är väl att föredra att vi spelar spelet ordentligt och levererar en välgrundad recension framför att vi hastar ut den så fort som möjligt, ya think?

:up::up::up::up::up: SÅNT gillar jag att läsa.

Inaktiv
Skrivet av wizzler:
Skrivet av Sockerdrickan:

Om jag tolkat det här rätt så renderar alltså sc2 över 60 fps och så långt datorn orkar fastän man kör i 60hz? Det var idiotiskt programmerat.

Att spelet rendreras över 60 fps är ganska normalt. Sure, din skärm kanske uppdateras i 60hz men tänk på att sc2 har t.ex stöd för 3D grejjen som måste uppdateras högre än 60. ca 120hz va?

T.ex quake osv.. cappar inte heller fps'en. Jag tycker att det låter extremt konstigt att grafikkort börjar brinna pga sc2. Även om man maxxar sin gpu. Man borde kanske se över luftflödet i burken?

3D-funktionen är väl inte implementerad än?

För övrigt tyckte jag spelet gick bra mycket ryckigare nu när man redigerade variables.txt. V-sync är på, vilket jag tycker borde räcka istället för redigeringen...

Medlem

Hoppas dom fixar det här fort som fan i en patch, då inte alla spelare kommer få reda på det här i tid


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

OMG mitt grafikkort har brunnit eller dött av överhettning. hände visserkligen när jag gick in i HoN men jag spelade SC2-betan mkt innan det : O

Medlem

Klagat över det här sen betan. Bra att de äntligen kommer med en lösning på det.

Medlem

Hur fan kan folk mena att det är Blizzards fel att idioterna som bygger grafikkort inte kyler dom ordentligt? Är det på något sätt galet att förvänta sig att klämma maxprestanda ur korten utan att dom ska smälta?

Nog för att en maxfps är bra att ha, men vafan...

Medlem

Fanns inte detta felet redan i betan? Hittade den lösningen några dar sedan då mitt grafikkort kraschade jämt när jag spelade

Skriv svar