Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?
Kvalitet, spellängd, uppdateringar – berätta vad som gör ett spel värt att betala för.
#star-wars-battlefront, #star-citizen, #world-of-warcraft
Har köpt expansion och sånt till spel jag köpt på release. Så ja, minst 1000kr har jag utan problem lagt på något spel. Vill gärna inte ta med mmo i uträkningen, så mitt svar var på singelplayer/mp spel (läs ej subscription baserade spel)
Som så många andra brukar jag jämföra med film-köp (DVD å bluray). Vet inte varför eftersom jag inte köpt nån på länge.
Med den här logiken är ju iofs nästan alla spel värda pengarna.
Ibland jämför jag också med upplevelser. En timme bowling kostar väl 100kr+ så får jag fem timmar speltid för 500 är det ju lika godkänt.
Tack vare Arma3 ligger jag sjukt på plus så jag kan KÖPA SÅÅ MYCKET JAG VIIILL Å jag är en stor pojke nu med egna pengar! 900h för 450kr mmmmmmmmm gott.
I min ungdoms dagar med första jobbet blev jag köp-galen å köpte Xbox med spel osv för säkert 15k. Sålde ett par månader senare för 5k. Det är nog största "verkligen inte värt det"-blundern.
ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.
För mig är längden och att spelet går att spela igen viktigt. Därav är min spelkollektion mestadels RPGs med en stora öppna spelvärldar. Oblivion, Skyrim, Fallout-spel etc. Och dessa kan jag tänka mig betala dag 1 priser + mer eftersom jag vet att de kommer underhålla mig under lång tid samt att bara kunna göra en ny karaktär och spela spelet igen på ett helt annorlunda sätt.
Dyraste spelet (förutom 6 år av WoW) är nog BF4 med premium.
Submission is for the weak
325 dollar är det mesta jag betalat för ett spel. Det var en oöppnad första utgåva av American McGee's Alice.
Jag skulle nog inte göra om det, men jag ångrar inte köpet.
Om man räknar bort pengarna jag kastade på auction house (fy skäms) så är Diablo 3 det spel där jag fått mest speltid för pengarna.
Jag köpte visserligen Collector's Edition till basspelet, men vanliga utgåvan av expansionen och har spelat runt 3500 timmar om jag minns rätt.
MMOn i överlag har man lagt några tusen kronor på. Går annars inte att spela.
I WoW har jag fått ut ganska mycket nöje per krona så kan inte direkt klaga.
Spelar inte lika mycket nu som jag gjorde tidigare så försöker nästan alltid köpa spel billigt eller på någon rea. Steam reor har jag lagt av med nästan helt för äger alla bra spel och reorna har inte varit reor senaste 3-4 åren.
Order 1886 kostade 299kr för collectors edition och räckte ca 12 timmar. Det tycker jag är ett riktigt gränsfall vad gäller nöje per krona och lägger nog sig på gränsen till för dyrt.
Reaper of Souls till Diablo 3 tycker jag är för dyrt. Knappt 3 timmar gameplay om man kör igenom hela storyn för första gången. Känns mer som ett fattigt DLC med expansionspris än en expansion men det beror nog på att styrkan ligger i det monotona grindet och inte storyn.
När man köper ett spel som GTA V, MGS V, Witcher 3 för 450kr och får ut över 100 timmar spelglädje och nöje tycker jag det är jävligt prisvärt.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Jag har nog som mest lagt runt tusenlappen på en titel, inräknat grundspelet + expansioner.
Om ett spel är värt 500kr på releasedagen eller inte beror ju helt på. Värderar man innehåll i single player så är ju inte årets utgåva av CoD värt att köpa, men jag tror heller inte att någon köper CoD av den anledningen.
Jag tycker ett rimligt fullpris för ett PC-spel är runt 400-450kr.
DLC är ju det som oftast prissätts alldeles för högt av utgivaren. 20kr för ett grafiskt skin till en karaktär eller vapen är till exempel vansinne om spelet även kostar pengar att köpa. Är det ett F2P-spel så kan jag acceptera att DLC är dyrare eftersom du betalar för upplevelsen med små mikrotransaktioner, om du gillar det du får av spelet.
Att värdera spel efter speltid fungerar kanske ibland. Men att jämföra Wolfenstein The new order för 399kr och The Witcher 3 för samma pris är omöjligt. Båda var värda 399kr på releasedagen, men det ena gav definitivt mer speltid.
Jag tycker inte man generellt kan säga vad som är värt att betala för när det gäller spel. En riktigt bra actionpangare för 499:-, med 8 h speltid kan vara helt ok. När det gäller turordningsbaserad strategi är samma siffror en katastrof. Det är ju också så att återspelningsvärdet spelar en lite annan roll i t ex Civ V jämfört med t ex HL 2, ( även om också detta återspelats några gånger). Större Open World-spel (Fallout, Skyrim...) har ju (om underhållningsvärdet är tillräckligt bra) ofta rätt bra förhållande mellan speltid och pris, jag brukar jämföra med ett biobesök. Runt hundringen för en underhållande film, hur står sig mina spelupplevelser i förhållande till det? Men kort sagt, återspelningsvärdet spelar stor roll för de spel där det är relevant, underhållningsvärdet spelar alltid en stor roll... Glöm heller inte hur Josef Fares reagerade på kritiken om att Brothers skulle vara för kort. Jag håller med honom, det var precis så långt som det skulle vara för att berätta och låta spelaren ta del av historien om de båda pojkarna.
// P
Dat är tyvärr svårt att säga
The Order var typ 6 h och 500.- men det var kul. Och med all snack om detta korta spel - de hypade Drake spelen är 6-8h men ingen klagade (fast det fanns mer replay value).
Åt andra sidan - rollspel som Fallout med 50+ eller tom hundratals timmar, ja då är väl typ 1000.- ingenting egentligen.
Däremot skulle jag hellre betala 30.- på mobilen och få hela spelet istället för gratis och sen köpa "diamonds" eller liknande som kan gå upp till flera tusen lappar (känner några som faktiskt gör så).
Likadant på spel som FIFA eller CSGO med deras cash-shop. Från företagets perspektiv förstår jag det hela. Men som konsument vägrar jag delta i sånt.
Och MMOs som Wow eller (förr i tiden) SWG - jag det var då. Aldrig igen att jag lägger ner månadsabo. Hellre köper jag ny periferi med sparade pengarna..
Nog har det hänt att jag nått summan på 1000kr med expansioner eller så, men det är långt ifrån något vanligt.
Tror Fallout 4 är det enda spelet jag betalat helpris för i år, och om jag ska våga gissa så lär Overwatch bli det enda nästa år och då kostar det ändå "bara" 40€.
För mig är det dyrt så länge det ligger runt kring 400kr eller mer, helt enkelt för att det finns så många redan nedsatta och intressanta alternativ som jag ändå inte hinner med!
Jag tycker att spel idag är alldless för dyra, missförstå mig ej här nu grejjen varför jag tycker det är för där är för lite i spelen, priserna har höjts, och jag förstår kompetensen kostar som skjortan.
Men varför har saker i spelen sänkts för?
Samtidigt drar spelindustrin in mest av alla former utav medier det är ju skrämmande igentligen.
Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?
Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen
Borde det inte bli närmare den dubbla summan?
Skulle tro att jag lagt i snitt 1000-1500 per år i snart 11 år + alla expasioner etc så skulle nog tro 15000eller strax över är rätt bra gissat.
Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?
Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen
Borde det inte bli närmare den dubbla summan?
Nja, tecknar man sex månader så blir det väl runt 100kr i månaden.
1200kr om året sedan WoW släpptes, ta det gånger elva, 13 200kr för elva år plus köp av spel och expansioner, kanske guldköp eller något annat ingame, då landar du på runt 15 000kr.
Star Citizen är det jag har lagt mest på och det är inte äns färdigt.