Graffiti, Klotter eller Konst?

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ellehbg:

När jag var i New York och åkte tunnelbana så var det ett hus där det var helt fullt av grafitti, tog bild men vet inte om det bryter mot §1.1.

En bild är bara en bild!

Så är det tråkigt nog, inte Om du fotar graffiti som är gjord nyligen så kan du bli misstänkt till brott.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Obs jag tycker inte det är ok att måla graffiti olovligt.

Usch.... En hädelse att uttrycka sig på detta sätt:O


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ellehbg:

När jag var i New York och åkte tunnelbana så var det ett hus där det var helt fullt av grafitti, tog bild men vet inte om det bryter mot §1.1.

En bild är bara en bild!

Så är det tråkigt nog, inte Om du fotar graffiti som är gjord nyligen så kan du bli misstänkt till brott.

Graffiti är ju dock inte olagligt om det sker på plats som är tillåten.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Vozk:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Ellehbg:

När jag var i New York och åkte tunnelbana så var det ett hus där det var helt fullt av grafitti, tog bild men vet inte om det bryter mot §1.1.

En bild är bara en bild!

Så är det tråkigt nog, inte Om du fotar graffiti som är gjord nyligen så kan du bli misstänkt till brott.

Graffiti är ju dock inte olagligt om det sker på plats som är tillåten.

Nej, det har du rätt i. Men nu syftade jag på det olagliga viset. För exempelvis om någon skulle lägga en fet målning på ett tåg och sen dagen efter ställa sig på perrongen och fota, så kan man åka dit.;)


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Om det bryter mot några regler så får ni ta bort det.

Det här tycker jag ser grymt ut. Men det hade nog inte varit så kul å bo där, fast huset ser väldigt övergivet ut.
Bilderna togs ur tunnelbanan så ha överseende med kvaliteten


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Jag kan bara säga att jag inte är så här direkt överförtjust i klassisk american wildstyle. Men det här ser faktiskt grymt ut Skulle själv vilja åka till NY och se alla mästerverk från the 70s. Och nya också, för den delen.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag föredrar mer den moderna stilen som är typiskt svensk enligt många, som kan se ut lite såhär:

Edit: Bilden funkade visst inte, lägger upp den på nytt.;)

Edit2: Lägger upp några bilder till, hehe.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag gillar att det inte bara är text utan också motiv(visserligen inte så många men iaf).

Bilden funkade förrästen inte.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Bildproblemet är nu fixat

Btw, så gillar jag också motiv. Alltid ett plus med det.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Ingen mer som har någon intressant åsikt att dela med sig?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Den som håller på med graffiti tycker nog det är konst, den som äger huset tycker nog det är klotter.
Den som utövar graffiti blir nog inte så glad om nån kommer och gör lite lattjo paintjobb på sin egen bil / hus eller så.

Är det inga graffitisnubbar som startar eget företag och tjänar pengar på sitt ibland rätt så snyggt målande ?

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Den som håller på med graffiti tycker nog det är konst, den som äger huset tycker nog det är klotter.
Den som utövar graffiti blir nog inte så glad om nån kommer och gör lite lattjo paintjobb på sin egen bil / hus eller så.

Är det inga graffitisnubbar som startar eget företag och tjänar pengar på sitt ibland rätt så snyggt målande ?

Nu är det ju såhär att det finns 2 regler inom graffitin. Och dom gäller följande: Måla aldrig på en privatpersons egendom och måla aldrig på kyrkliga byggnader.

Om du tittar på dem 3 sista bilderna jag postade så kan jag bara säga att det är han som grundade och äger Highlightsbutikskedjan i sthlm. Och som du ser är han en duktig och flitig graffitimålare.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jo det ser bra ut.

Man är ju lite nyfiken om det är nån som har graffiti utövandet som sitt arbete, har för mig att man läst, sett nåt om folk som har det som jobb och får bra betalt också.

Medlem
Skrivet av it is me MARIO:

Jo det ser bra ut.

Man är ju lite nyfiken om det är nån som har graffiti utövandet som sitt arbete, har för mig att man läst, sett nåt om folk som har det som jobb och får bra betalt också.

Ja, en kille i Gävle som heter Rolf Carl Wernér har rätt så bra betalt och har det som sitt yrke


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Nu dog tråden lite halvt igen :/ Kom igen nu folks


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Nu dog tråden lite halvt igen! :/

Kom igen nu folks.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Gillar ni graffiti och digital konst så gillar ni säkert den här killens grejer.

Medlem

Den killen va inte dålig eller :)!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av THEPROTEANSELF:

Gillar ni graffiti och digital konst så gillar ni säkert den här killens grejer.

Det var rätt häftiga bilder, hade varit kul att se vissa av dem där på en stor laglig betong vägg bara, specielt bilden där artisten gjort sin version av new york!

--
Vozk ett litet tips, istället för skriva exempelvis 3 inlägg på raden tills en ny person svarat så använd Ändra knappen på sista inlägget du gjort

Medlem

Grafiti har väl funnits sålänge människan funnits ?
Stenåldersmänniskans målningar i grottväggar med mera och hällristningar kan man väl säga att det är graffiti också väl ?

Medlem

Såg ett fint avsnitt av Sverige! (på SVT såklart) igår. De snackade med en graffitimålare från Göteborg. Han hade börjat göra ryamattor istället, med en form av pistol. Han menade att det var precis samma teknik som när man målade graffiti med sprayburkar. Kolla in avsnittet här om ni är intresserade.
PS. Graffiti-inslaget är ganska kort och börjar 39 minuter in i programet!

http://svtplay.se/t/102887/sverige_


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Härlig kille det där. Har läst om honom i Underground Productions! Kul idé att liksom övergå från graffiti till just ryamattor.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Portion:

Vozk ett litet tips, istället för skriva exempelvis 3 inlägg på raden tills en ny person svarat så använd Ändra knappen på sista inlägget du gjort

Det syns inte, det ser bara ut som att det inte kommit några nya inlägg. Tror jag iaf...

Så länge grafittin inte sitter på privat (eller liknande) eller ivägen (typ rutor) så ser jag inget större fel med det. Det är bara kul å se på när man åker tåg.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:
Skrivet av Portion:

Vozk ett litet tips, istället för skriva exempelvis 3 inlägg på raden tills en ny person svarat så använd Ändra knappen på sista inlägget du gjort

Det syns inte, det ser bara ut som att det inte kommit några nya inlägg. Tror jag iaf...

menar du att det inte tråden inte bumpas när man ändrat sitt inlägg? i såna fall är ju det meningen

man ska ju inte bumpa sin egna tråd om det inte är extremt viktigt, jag ser inte riktigt det viktiga i 3 inlägg i raden på väldigt kort tid

Medlem

Det är konst när det är på rätt ställe, precis som allt annat som har med det konstnärliga att göra; annars handlar det om fluxxus, och det vore inte så kul.

Medlem
Skrivet av Portion:
Skrivet av Ellehbg:
Skrivet av Portion:

Vozk ett litet tips, istället för skriva exempelvis 3 inlägg på raden tills en ny person svarat så använd Ändra knappen på sista inlägget du gjort

Det syns inte, det ser bara ut som att det inte kommit några nya inlägg. Tror jag iaf...

menar du att det inte tråden inte bumpas när man ändrat sitt inlägg? i såna fall är ju det meningen

man ska ju inte bumpa sin egna tråd om det inte är extremt viktigt, jag ser inte riktigt det viktiga i 3 inlägg i raden på väldigt kort tid

Aha, du menade så... ursäkta mig då. :$


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Im working on it.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem
Skrivet av Vozk:

http://img97.imageshack.us/img97/8784/1217607183474f.jpg

En 2 år gammal prodd med en polare i samma crew Jag till höger.

JAg tycker klotter är vedervärdigt. Speciellt på t.ex. runstenar eller huset där man bor.

Grafitti, typ som på bilden, är färgglad. Dock ingenting jag tycker är speciellt snyggt. Mindre tråkigt än betongen, men som sagt, inte direkt någonting som jag känt varit direkt snyggt.

Det är så med konst, man har olika smak.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar