Digital Systemkamera för nybörjare men med 1337-potential?

Medlem
Digital Systemkamera för nybörjare men med 1337-potential?

Jag vet att det finns några amatörfotografer bland oss här så jag kastar ut frågan lite casual - Kan någon rekommendera en billig, bra och lättbegriplig digital systemkamera som även duger när man får in snitsen lite?

Det bör finnas en massa tillbehör att köpa till den, nya objektiv osv.

Vad skall man titta efter? Vilka märken är bra? Tips inför köp?

Tack så länge,
//C


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag är med en glad amatör och kör med en Nikon D40 och orginal objektiv.Den tar väldigt bra bilder enligt mig,väldigt mycket bättre än dyrare kompaktkameror.
Nu har jag fotat kanske sisådär 1000 bilder och har märkt att jag saknar tillgång till zoom,kollade då runt på olika obektiv och fann att dom e dyrare än själva kameran:) Nikon har en viss nackdel emot andra märken när det gäller köp av extra objektiv,dom är dyra och måste ha autofokus inbyggt i objektivet,för min D40 saknar det i själva kamerahuset:( Jag ångrar trots allt inte att jag köpte en D40,jämförde med en polare som köpte en Canon e400 och tyckte att mina bilder var mer naturliga och klarare.Vi gjorde jämförelsen med att vi stod på samma ställe och tog exakt på samma motiv vid samma tidpunkt på dagen,samma isovärde...vill inte rekommendera någon av dom i fall du inte upplever samma sak som jag gjorde,men lycka till med valet du än gör.

Medlem

Både Nikon och Canon gör väldigt bra grejer. Canons billigaste systemkamera är Canon EOS 1000D som går för runt 5500kr ink objektiv, en mycket bra kamera med "1337 potential".

[http://www.cyberphoto.se/] Bra site.


signatur

<3

Medlem

Jag har hört att det man tjänar på att köpa en billig förlorar man när man skall köpa objektiv osv, det verkar ju rimma med vad du säger Hollow. Jag skall chexxa din länk urken, tack.

Posta gärna någon bild med/av kameran du rekommenderar!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Någon av Sony, Canon eller Nikon rekommenderar jag! Då kan du vara säker på att det finns gott om tillbehör och att det kommer finnas för en lång tid framåt. Själv har jag Nikon D80, den är mycket bra även om jag gärna skulle skaffa mig lite mer tillbehör som jag inte har råd med. Nikon D60 finns det bra paket med nu vet jag, väldigt bra kamera för egentligen alla från amatörer till proffs.

Men objektivet är det viktigaste egentligen. Många paket ger ett till synes bra pris för en "superkamera" med ett halvdant objektiv, det spelar ingen roll hur bra kameran är om objektivet är skit. Sen är det ju bra att åka till mediamarkt och känna på dem också. Olika märken har olika grepp som passar olika människor, alla systemkameror är ju egentligen bra. Snåla inte med objektivet bara!

En Nikon D60


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Har en annan polare som precis köpt denna Canon 450D,och än sålänge e han gör nöjd.

Medlem

jag är ingen storfotare men känner en som har ett enormt objektiv.
Sedan har han en batterisak som man kan fästa under kameran. Där är det 4 batterier.

Den är rätt så skaplig..
själv är det mesta man äger här en vanlig liten digitalkamera

Medlem
Skrivet av Aiek:

jag är ingen storfotare men känner en som har ett enormt objektiv.
Sedan har han en batterisak som man kan fästa under kameran. Där är det 4 batterier.

Den är rätt så skaplig..
själv är det mesta man äger här en vanlig liten digitalkamera

Det finns ingenting jag fattar av ditt inlägg, inklusive din signatur. 10 poäng.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag äger ingen systemkamera
en jag känner har 5 batterier i 1 kamera
jag äger en digitalkamera

nu då :)?

1
Skriv svar