Framtida Bethesda-spel blir exklusiva för Game Pass-plattformar

Redaktör
Skrivet av ExiGe:

Inte så konstigt när man lagt miljarder på att köpa Bethesda. Nu vill jag bara att Microsoft ska skärpa sig och lägga lite krut på xbox appen till PC, den är verkligen under all kritik.

Efter att Microsoft Store sprängts till flisor och återskapats i fungerande skick.


signatur
Medlem

Jag kollade inte på hela presentationen, så kanske missar var de säger att ALLA framtida Bethesda-spel kommer vara exklusiva till MS/XBOX-platformar. Citatet i artikeln är ju oklart på denna punkt. Jag såg detta: "this is about delivering great exclusive games for you that ship on platforms where Game Pass exists", men det betyder ju inte att ALLA spel ENBART kommer att komma till Game Pass / MS-platformar.

Till syvende och sist, så har ju platformsexklusivitet funnits nästan lika länge som spel-mediet; från de tidigaste med Atari och andra på 70-talet, via Nintendo och Sega på 80-talet, lägg till Playstation på 90-talet och sen MS/Xbox på 00++-talet (och detta är ju enbart konsolerna; sedan fast det ju olika datorsystem också innan Microsoft/Dos/Windows började dominera helt iaf på spel-sidan). Konkurrens är bra; tvingar olika parter att komma på sätt att övertrumfa den andras utbud och kreationer. Så länge spelplanen är ren och inga dirty tricks används så ser jag en ljus spel-framtid. Många grymma och bra spel på Xbox, PS och Nintendo (och PC)

Medlem

Lär väl dyka upp på steam också.

Det är lite skillnad på Sonys exklusivitet och Xbox exklusivitet.

Jag tror inte ens Microsoft bryr sig överhuvudtaget om playstation, mer än att dom vill ha game pass där, men det skulle ju Sony aldrig tillåta, varför göra något positivt för konsumenten...

Medlem

Varför tror folk att gamepass ens ska komma till playstation?
Playstation har psnow som har ungefär 800st spel.
Finns ps2, ps3 och ps4 spel varav ps2 och ps4 kan man ladda ner.

Enda skillnaden är att spelen inte släpps direkt där men många av dom stora titlarna har varit där.

Sony promotar inte psnow så inte många har koll på det.
Xbox promotar gamepass för just nu är det bara det dom har.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

"i värsta fall gå så illa"

Ödesmättat. Undrar om det hade låtit så om det hade handlat om Sony?

Är ju bara att köpa Xbox eller en PC, precis på samma sätt som en annan var tvungen att köpa PS4 för Bloodborne till exempel. Inga konstigheter.

Är själv en Playstation spelare men jag tycker det är kul att det äntligen känns som Xbox börjar komma ifatt efter den katastrof som var Xbox One generationen. Och jag säger det här som ett stort Xbox 360 fan. Älskade alla exklusiva spel under 360 generationen som av någon anledning försvann generationen efter. Jag menar var tog Fable, Halo och alla andra serier vägen?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om marknaden faktiskt var helt fri, så skulle nog MS helt enkelt kunna köpa bort Sony från konsolmarknaden, gör lite flera sådana här köp så, se till att God of War bara kommer till xbox med, något metal gear, gta och lite så.

Sicken tur att det finns konkurrenslagar osv ;).

Jag gillar verkligen hatkärleken företagen emellan och hade kräkts lite om Gamepass tagit över likt Netflix. Tråkig utveckling om allt ska bli prenumerationstjänster i framtiden då kvantitet oftast går före kvalitet.

Känns lite oroväckande att inte samma röster höjs mot prenumerationstjänster som mot digital försäljning om att man inte äger det man köpt osv.

ELF
Medlem

Så, inget släpp på GoG, Steam, Epic, etc som inte har gamepass?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Enda från deras sida som ja kommer sakna är doom till Playstation. Resten är ointressant för mig

Medlem

Trist att tappa Arkanes alster men i övrigt så är det inte mycket som lockar mig i Bethesdas stall. Möjligen Obsidian som kan få till det ibland.

Blir ingen xbox för mig. Kan inte komma överens med xboxdosan. Lyckas bara inte lära mig! Jag är en sucker för symmetri...
Även osugen på att ge mig in i ett till ekosystem. Gamepass går också bort då jag inte gillar prenumerationer och vill hålla nere de fasta månadskostnaderna.
Tar hellre en högre engångskostnad. Gubbe...

Som Gorbatjov säger ovan så känns det som kvantitet är viktigare än kvalitet nu för tiden med alla prenumerationstjänster. Guldkorn finns men det känns som de drunknar i allt menlöst dravel.

Mina spridda tankar
//Erik

Medlem

De gör gamepass mer värt i alla fall då fler titlar inte försvinner. Men detta var väl ganska väntat eller?

Medlem

Som Windows gamer är det väl inte en katastrof, men ser gärna kommande spel från Bethesda via Steam istället för Microsoft Store. Men ser ES6 lovande ut och det kommer bara via Microsoft Store så är det väl bara att gilla läget eller inte spela spelet

Ser det inte som någon rättighet att ha spel via Steam, bara tråkigt att istället börjar handla om vilken tjänst spelen kommer via än själva spelupplevelsen.

Man saknar nästan (och ändå inte) den gamla goda tiden när man fick en FLOPPY/CD/DVD och installerade spelet där man ville ha det och så var det bra med det!

Vill man spela spel är Steam, MS, GOG, EPIC, XBOX, PS, etc exklusivitet och liknande något man får lära sig leva med eller stå utanför lekhagen då det är fel leverantör av gunga!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Jag köpte en PlayStation 5 runt släppdatumet och min speldator är lite väl utdaterad för att spela något av de nya, mer krävande spelen. Jag har inte heller råd att köpa nån mer spelhårdvara på länge. Men ändå gillar jag att Microsoft nu köpt upp Zenimax Media. Det betyder ju att de framöver kanske kommer att ha lite mer intressanta förstapartstitlar. Det här kan bli det mest intressanta konsolkriget på länge. Ska bli både kul och intressant att följa!

Skrivet av Iceman88:

Sony är inte med när de stora pojkarna öppnar plånboken.

Sony har en omsättning på 80 miljarder USD medan Microsoft har en omsättning på 143 miljarder USD. De är i samma storleksnivå.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför tror folk att gamepass ens ska komma till playstation?
Playstation har psnow som har ungefär 800st spel.
Finns ps2, ps3 och ps4 spel varav ps2 och ps4 kan man ladda ner.

Enda skillnaden är att spelen inte släpps direkt där men många av dom stora titlarna har varit där.

Sony promotar inte psnow så inte många har koll på det.
Xbox promotar gamepass för just nu är det bara det dom har.

Vänta nu kan man ladda ner PS2 spel via PSNow?
Kunde inte jag göra när jag hade det, kunde bara ladda ner PS4 spel.

Sen vet jag inte vad jag tycker om kvaliteten bland dem 800 spelen, var inte många av dem som jag verkligen spelade.
Däremot så har Gamepass fler spel jag verkligen spelar och alla går att ladda ner så man slipper streama.
En av anledningarna jag slängde bort min PS-fanboy kappa denna generation och köpte en Series X ist.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

TES kommer ju till PC...

Som även är deras plattform

Medlem
Skrivet av ExiGe:

Inte så konstigt när man lagt miljarder på att köpa Bethesda. Nu vill jag bara att Microsoft ska skärpa sig och lägga lite krut på xbox appen till PC, den är verkligen under all kritik.

Håller med, rysligt dålig e den lika så intefacet på xbox one


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Installera Edge på din Playstation, kör Games Pass via xCloud, profit.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Om Bethesda hade Fallout New Vegas 2 på gång hade jag kanske brytt mig.

Sonys köp av Insomniac var mera ninja.

NuZ
Testpilot

Tycker inte om exklusiviteter, tycker det hindrar marknaden. Tänk för 30år sedan att vissa floppy disketter funkar inte i vissa floppyläsare etc.

Sen herrejösses vad folk klagar på Xbox spel och att de ska komma ifatt osv. De har ofantligt många bra spel och framförallt olika. Om man kollar på Sony har de en typ av spel de vunnit priser med. 3e personsäventyr förutom FF7. Xbox har RPGer, FPS titlar, plattformsspel och skräckspel. Ja kanske inte lika hyllade som Sonys 3e personspel men en fruktansvärt varierad pol som passar alla personer och smak.

Sedan Gamepass är ju sjukt värt pengarna med vad man får. Nu kan jag tom. spela skyrim eller Doom 95 eller Prey på bussen till jobbet. Fortsätta när jag kommer hem på min xlåda eller PC.

Nej psnow är inte i närheten av Gamepass. Mängder av spel men inte alls lika aktivt och släpps inte dag 1. 70$ eller vänta är det som gäller där. Psnow finns inte på mobil heller eller har stöd för alla typer av dosor.

Ja man kan skippa en konsol om man har en fet PC men är långt från alla som har det och många föredrar enkelheten med konsol. Jag som gillar spel så måste tyvärr tackvare exklusiviteter köpa varenda konsol. Har Switch, ps4 och Series X men spammar F5 på netonnet halva dagarna för en plastbit som är omöjlig att få tag i endast för ett av mina mest spelade spel endast släpps på den konsolen. Så har inte pengar med familj, statligt jobb och allt runt omkring att uppgradera min nu åldrande PC. 1080ti är inget att hänga i granen längre.

Så snälla lägg ner fanboyismen och köp det ni gillar mest men kom inte och säg att plastbiten jag föredrar inte har spel, kass prem tjänst osv osv. Xbox är i mina ögon väldigt mycket mer öppna mot sitt community än t.ex Nintendo och Sony. Bara följ dem på Instagram eller Twitter. Frida på Xbox sverige svarar nästan alltid. Medans om jag twittrar Sony en fråga så ska jag ha tur om jag ens får ett svar. Meet&greets playstation någon?

Ja Sony har bra spel och en bra konsol men kom igen. De är inte alls lika öppna och gemytliga som Xbox och Microsoft istort.

Jag får tycka så utan att någon hoppar på mig för att jag föredrar den plastbitet före den andra. Du får mycket gärna föredra den motsatta plastbiten om du vill men var ärlig om fördelar och nackdelar om plastbitet ni kastar skit på varandra för.

Spela spel och älska spel som hobby istället pajjasar!

Tack nu har NuZ rantat klart!

Ontopic

Vad trist! Hade hoppats att de skulle vara mer öppna. Nu är det ju exklusivt till PC, Mobil, Brödrost, molntjänst och konsol. Trist för de då 20% som inte har Brödrost, mobil, PC, streamingmöjligheter eller en konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av johanAndersson:

Sony har en omsättning på 80 miljarder USD medan Microsoft har en omsättning på 143 miljarder USD. De är i samma storleksnivå.

Du inser att det nästan är dubbelt så mycket miljader dollar va?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Helt onödigt med en av varje dock, bättre att satsa på en PC och en Sony-konsol enligt mig om man vill kunna spela hela utbudet i såna fall.

Men ja, smaken är som baken!

Håller med dig, till en del. Men lämnade PC spelande bakom mig när jag tröttnade på wow för några år sedan.
Tröttnade även på hetsen till att hela tiden skaffa ny hårdvara för att vara på topp, en hets som jag givetvis satte mig själv i och inget som krävdes.
Sen kan du aldrig dra ihop en lika kompetent PC som dom nya konsolerna för samma peng.
Har alltid föredragit konsol framför pc hela mitt liv.
Så att ha allt kopplat till stärkaren och projektorn och bara slå på den enhet jag känner för slår allt enligt mig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Sony har en omsättning på 80 miljarder USD medan Microsoft har en omsättning på 143 miljarder USD. De är i samma storleksnivå.

Nja det stämmer inte. Microsoft är för tillfället värderat till 1788 miljarder dollar vs Sonys 125 miljarder. Sonys vinst ligger på ca 5 miljarder USD mot Microsofts 46 miljarder USD.

Men man får tänka på att de sysslar med olika saker bortsett från spel.

Medlem
Skrivet av anon_181566:

Tur man spelar alla bethesda spel på pc men riktigt fult av Microsoft om detta gäller titlar likt TES. Som att Sony skulle köpa upp Blizzard och bara släppa Diablo 4 på sina egna konsoller

jag oroar mig lite över att det här kommer sätta en snöboll i rullning där Sony o MS kommer börja kriga om att köpa upp multiplattforms utvecklare tills vi en dag inte har några kvar. Hade hellre sett att båda satsar på att bilda nya studios o utveckla sina egna nya IPn som är exklusiva till sina plattformar (ex halo, gears of war, god of war, ratchet and clank osv.) än att ta över de här själarna som gör spel till alla plattformar. De behövs.
jag vill inte vakna upp en dag o se att Sony ex gjort ngn deal med Ubisoft så helt plötsligt kommer alla framtida ass creed o watchdogs spel bara släpps på playstation eller liknande situation. (eller tvärtom att MS gör en sådan deal).


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Var ju ganska självklart att Phil Spencer var full av skit när han satt och talade om att han inte ville låsa ute spelare genom plattformsexklusivitet. Fortfarande noll och ingen anledning att köpa Xbox dock i och med att allt kommer till PC.

Medlem

Jag tror tyvärr framtiden för spel kommer mer se ut som med tv serier och film där vi kommer få prenumerera på olika tjänster beroende på vilket spel vi vill spela än vilken hårdvara/operativsystem man ska ha. Speciellt om spel kommer streamas istället för att installeras på din dator/konsol.

Känns inte som en speciellt roligt utveckling om det blir så, då man är gammalmodig och vill ha spelen installerade på sin egen dator.


signatur

Through the cables and the underground now

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Var ju ganska självklart att Phil Spencer var full av skit när han satt och talade om att han inte ville låsa ute spelare genom plattformsexklusivitet. Fortfarande noll och ingen anledning att köpa Xbox dock i och med att allt kommer till PC.

Det är precis som du säger fast tvärtom. Det är ju inte exklusivt till någon plattform. Man kan spela på xbox, snart tv, mobil eller som du själv, PC.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, jag hade skrivit likadant om det hade varit det omvända. Det handlar om en utvecklare som upphör att släppa spel till en viss plattoform. Bloodborne har aldrig varit aktuellt för Xbox, så det är annorlunda.

Den stora skillnaden här är att Microsoft "exklusivt" har en helt annan innebörd än Sony exklusivt. Microsoft släpper ju till Xbox, PC m.m. Så fullt så illa tycker inte jag att det är som när Sony betalar för exklusivitet. Nu har förvisso även Sony börjat skärpa sig och delar med sig till PC. Så alltid något.

Medlem

sa ju att det skulle bli knas. men ja, sålänge det kommer till pc är jag nöjd


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av ELF:

Så, inget släpp på GoG, Steam, Epic, etc som inte har gamepass?

Verkar inte så. Har du inte game pass så fuck off verkar spencer tycka.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Helt onödigt med en av varje dock, bättre att satsa på en PC och en Sony-konsol enligt mig om man vill kunna spela hela utbudet i såna fall.

Men ja, smaken är som baken!

Man klarar sig bra utan PC om man inte spelar strategi och MMO som World of warcraft.

Skriv svar