Horizon Forbidden West

Hcz
Medlem
Skrivet av Gen:

Menar du PSN Wallet i Benify? Eftersom Standard kostar 849 och skiva 649 så hjälpte inte Benify mot om man köper på skiva.

https://blog.playstation.com/2021/09/04/pre-order-horizon-for...

Digital delux och Special är inte samma som jag ser det.
Du får lite med i Deluxen för lite mer om man tittar på ordinare pris.
Blir sedan billigare med Benify som sagt.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Är jag den enda som tyckte första HZD var högst mediokert? ger det väl kanske 3/10 eller möjligtvis 4/10. Man kände sig aldrig kraftfull även fast man hade fixat riktigt bra vapen och siktat in sig på en spelstil utan man var trots det intvingad i deras "du ska använda A mot B och sedan när du gjort det ska du använda C mot D" och hålla på. Och för mig är spelmekaniken oändligt mycket viktigare än story och grafik etc.

Troligtvis
För mig handlar det inte om spelet är bra eller inte baserat på hur kraftfull man kan bli.
Story och karaktärer och världen är viktigast.

Du kan spela HZD hur du vill. Permadeath, melee etc...
Du måste inte låsa in dig.

Frilansare
Skrivet av Gustav Höglund:

Alltid kul med femmor! Lite önskar jag allt att det stod ett PS5 i vardagsrummet och väntade på mig nu. Tack för en bra text!

Första på över ett år, helt sjukt.

Medlem

Och jag som inte har konsol att spela det på, älskade första till PC, hoppas dom släpper det till PC fort


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

One
Medlem
Skrivet av Kiario:

Troligtvis
För mig handlar det inte om spelet är bra eller inte baserat på hur kraftfull man kan bli.
Story och karaktärer och världen är viktigast.

Du kan spela HZD hur du vill. Permadeath, melee etc...
Du måste inte låsa in dig.

Nä han är inte ensam
Fin värld kan jag hålla med om men där stannar det för mig. 4/10 ✌️

Medlem

Om det kommer till pc ok men inte då finns spelet inte för mig sorry (gillar inte controller aming)


signatur

Hail to the king, Baby!

Medlem

Solklart köp

Medlem

Jag har HZD stående i ps4 hyllan. Har startat det två gånger men stängt av efter en stund. Det har nog haft att göra med att jag älskade RDR2. Öppna spel blev inte samma sak efter det. Men jag är oerhört kluven, ska jag pröva en tredje gång?

Efter denna recensionen blir man sugen iaf. Men det är otroligt vad spretigt det är i egna åsikter om spel. Det är naturligtvis det som är styrkan med eget tänkande. Är ett spel "bra" så är det helt upp till en själv att tycka det om vilket spel som helst. Samma om man tycker åt andra hållet eller lite "mellanmjölkigt". Det är ju endast individen inom oss som bestämmer hur det är.

Jag har bestämt mig för att göra ett tredje försök med HZD efter mycket funderande. Det var nu länge sedan jag spelade RDR2.
Hur som helst: Grattis till er som älskar HZD och nu också HFW. Till er som inte gillar något av spelen, jag förstår er.

Flakmonkey
Skrivet av Över45:

Jag har HZD stående i ps4 hyllan. Har startat det två gånger men stängt av efter en stund. Det har nog haft att göra med att jag älskade RDR2. Öppna spel blev inte samma sak efter det. Men jag är oerhört kluven, ska jag pröva en tredje gång?

Efter denna recensionen blir man sugen iaf. Men det är otroligt vad spretigt det är i egna åsikter om spel. Det är naturligtvis det som är styrkan med eget tänkande. Är ett spel "bra" så är det helt upp till en själv att tycka det om vilket spel som helst. Samma om man tycker åt andra hållet eller lite "mellanmjölkigt". Det är ju endast individen inom oss som bestämmer hur det är.

Jag har bestämt mig för att göra ett tredje försök med HZD efter mycket funderande. Det var nu länge sedan jag spelade RDR2.
Hur som helst: Grattis till er som älskar HZD och nu också HFW. Till er som inte gillar något av spelen, jag förstår er.

Tycker personligen att HZD blev riktigt bra först efter en 10-15 timmar och det var inte pga öppenheten utan för att världen och storyn (inte nödvändigtvis karaktärerna) fascinerade mig. Så tycker det kan vara värt ett försök, men jag skulle nog hålla mig hyggligt tight till huvudstoryn, imo är det där styrkan ligger inte i öppenheten. Ett av få spel där jag verkligen kände att alla journaler och liknande gav någonting som höjde helhetsupplevelsen, så hoppa inte över det.

Apropå de spretiga betygen så är det intressant att läsa Eurogamers recension av spelet och sedan jämföra det med deras viderecension, gjorde av olika recensenter och ger otroligt olika intryck utöver att det är grafiskt extremt imponerande. Det verkar alla vara överens om
https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-14-horizon-forbidd...

Medlem
Skrivet av Över45:

Jag har HZD stående i ps4 hyllan. Har startat det två gånger men stängt av efter en stund. Det har nog haft att göra med att jag älskade RDR2. Öppna spel blev inte samma sak efter det. Men jag är oerhört kluven, ska jag pröva en tredje gång?

Efter denna recensionen blir man sugen iaf. Men det är otroligt vad spretigt det är i egna åsikter om spel. Det är naturligtvis det som är styrkan med eget tänkande. Är ett spel "bra" så är det helt upp till en själv att tycka det om vilket spel som helst. Samma om man tycker åt andra hållet eller lite "mellanmjölkigt". Det är ju endast individen inom oss som bestämmer hur det är.

Jag har bestämt mig för att göra ett tredje försök med HZD efter mycket funderande. Det var nu länge sedan jag spelade RDR2.
Hur som helst: Grattis till er som älskar HZD och nu också HFW. Till er som inte gillar något av spelen, jag förstår er.

Efter att ha läst recensionen så kände jag, fan att jag inte tyckte om ettan. Men det var ju ett tag sen jag testade sist (snart två år sen), finns en chans att det blir ett försök senare i år. Utifrån recensionen så låter ju spelet fantastiskt, men eftersom jag inte gillade ettan så utgår jag från att tvåan inte är något för mig heller, så det är nog bäst att göra ett nytt försök med ettan


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Bra skriven recension. Spelade aldrig 1:an, men ger det en chans om detta faller i smaken. Helgen är säkrad.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu håller jag delvis med dig om ettan då jag inte heller tycker det var så bra som alla andra. Även i att jag gillade BOTW bättre, samtidigt tyckte jag redan då att det var konstigt att de spelen blev som satta mot varandra då det var helt olika fokus i spelen? Båda var bra spel, men BOTW var en mycket bättre och fräschare upplevelse för mig som fokuserade på utforskningen medan Horizon som du skrev var mer linjärt.

Men sen blir det lite avigt att jämföra recensioner mot recensioner, speciellt när det är olika personer som testar. Vi har alla olika smak så min 3:a på Dying Light 2 säger ju inget Freddes 5:a här. Min bedömning hade kanske varit helt annorlunda?

Jag kan respektera din 3a till DL2 (även om jag nog tycker att den rent objektivt borde landat närmare en 4a), det jag emotsätter mig här är 5an till Horizon. Fredde är uppenbarligen inte objektiv i sin bedömning, det liknar mer spektaklet när precis varenda speljournalist hostade ur sig 10or till cp2077, som snarare borde varit den där 3an (eller 6a på en tioskala).
Man kan inte be en BMW-älskare att recensera nya M5:an liksom. Det blir ingen rättvis bedömning för oss läsare helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tycker personligen att HZD blev riktigt bra först efter en 10-15 timmar och det var inte pga öppenheten utan för att världen och storyn (inte nödvändigtvis karaktärerna) fascinerade mig. Så tycker det kan vara värt ett försök, men jag skulle nog hålla mig hyggligt tight till huvudstoryn, imo är det där styrkan ligger inte i öppenheten. Ett av få spel där jag verkligen kände att alla journaler och liknande gav någonting som höjde helhetsupplevelsen, så hoppa inte över det.

Apropå de spretiga betygen så är det intressant att läsa Eurogamers recension av spelet och sedan jämföra det med deras viderecension, gjorde av olika recensenter och ger otroligt olika intryck utöver att det är grafiskt extremt imponerande. Det verkar alla vara överens om
https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-14-horizon-forbidd...
https://www.youtube.com/watch?v=raLgkd6eLsw

Ja att det är snyggt är alla överens om. Det var väl HZD när det kom och en stor anledning till att jag köpte det. Jag tror säkert att jag skulle uppskatta storyn på mitt sätt. Jag är en sådan som gillar både fantasy och sf vilket ju verkar perfekt i detta sammanhang. Som sagt jag ger HZD en ny chans. Man kan ju även rida på robot"hästar" så då får jag med känslan från RDR2. Men det stora i westernspelet (inte forbidden west😉) var att man fick ett otroligt band till sin häst. Kanske inte riktigt lika känslosamt med en robot, he,he. Jaha om jag gillar HZD är det bara att vänta på att få råd och få tag på en PS5. Har alltid gillat Ratchet & Clank också så där finns ytterligare ett spel jag vill spela.
Lycka till med allt spelande till alla som läser detta. Verkligheten är fortfarande tuff för många.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Första fullpoängaren på över ett år på FZ!

Inte sedan mästerverket Cyberpunk .. lol

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag har flera gånger försökt gilla Horizon.
Det BORDE passa mig. Jag älskar open world spel, botw är en av mina absoluta favoriter.
Men Horizon faller platt på marken varenda gång jag försökt. Känns som ett linjärt pusselspel i en förklädnad av att vara ett open world spel. Tråkigt. Repetativt. Klumpig styrning och jobbig kamera.
Och när jag läser att detta är "more of the same" som ettan vänder det sig i magen.
Nej, jag förstår verkligen inte betygsättningen här.

(Samtidigt som dying light 2 bara fick 3/5 exempelvis, då de är i hyfsat samma genre)

Jag tycker dock att kontrollen är härligt smidig.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag tycker dock att kontrollen är härligt smidig.

Det kan vara så att de som gillar Horizon är mest investerade i handlingen och inte i själva gameplayet.
För handling så läser jag en bok eller ser en bra film.
I spelväg så är världen och allt i den det viktiga. Botw exempelvis är ju typ noll handlingen som gör det magnifikt. Samma med dying light spelen, där finns det story men det trycker man sig ofta förbi, det är världen och dess setting som gör kakan.
Jag vet inte, men det är iaf min analys.
Ta god of war som exempel. Skyhöga betyg säkert för att det har en bra handling. För mig är det en påse skit som jag stänger av efter en kvart.
Vi är olika helt enkelt.
Problemet var nog att det första Horizon utlystes som ett open world spel och ps-exklusiv konkurrent till botw. Hur nu det kunde gå till?

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag kan respektera din 3a till DL2 (även om jag nog tycker att den rent objektivt borde landat närmare en 4a), det jag emotsätter mig här är 5an till Horizon. Fredde är uppenbarligen inte objektiv i sin bedömning, det liknar mer spektaklet när precis varenda speljournalist hostade ur sig 10or till cp2077, som snarare borde varit den där 3an (eller 6a på en tioskala).
Man kan inte be en BMW-älskare att recensera nya M5:an liksom. Det blir ingen rättvis bedömning för oss läsare helt enkelt.

En objektiv recension är inte direkt något att eftersträva, med tanke på att en sådan inte får innehålla några känslointryck från recensenten ifråga, utan alla betygskriterier måste baseras på statistiskt fastställd data, ex genom att jämföra hur andra spel hanterar samma tekniker etc. Personlig tolkning av insamlad data får inte heller göras, eftersom "tyckande" innebär, per automatik, att recensionen ifråga blir subjektiv.

Själv föredrar jag personligen en subjektiv recension alla dagar i veckan, än en som baseras helt på listor av statistik och olika diagram.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Skrivet av lajklajk:

Inte sedan mästerverket Cyberpunk .. lol

FZ-läsarna röstade fram det till 2020 års bästa spel, så recensenten var inte ensam om att gilla det. Sen måste man förstås inte hålla med recensenten. Eller andra på siten.

Lika lite som recensenten sitter på den absoluta sanningen om hur bra spelet är, lika lite gör du och andra det. Skillnaden är väl att en recensent ofta är väldigt duktig på att klä sina åsikter i ord. (Vilket andra givetvis också kan vara.)

https://www.fz.se/nyhet/285333-cyberpunk-2077-var-2020-ars-ba...


signatur
Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Det kan vara så att de som gillar Horizon är mest investerade i handlingen och inte i själva gameplayet.
För handling så läser jag en bok eller ser en bra film.
I spelväg så är världen och allt i den det viktiga. Botw exempelvis är ju typ noll handlingen som gör det magnifikt. Samma med dying light spelen, där finns det story men det trycker man sig ofta förbi, det är världen och dess setting som gör kakan.
Jag vet inte, men det är iaf min analys.
Ta god of war som exempel. Skyhöga betyg säkert för att det har en bra handling. För mig är det en påse skit som jag stänger av efter en kvart.
Vi är olika helt enkelt.
Problemet var nog att det första Horizon utlystes som ett open world spel och ps-exklusiv konkurrent till botw. Hur nu det kunde gå till?

Jag spelar HZD nu, skummar huvudhandlingen och trycker bort dialogen i alla sidouppdrag. Gillar det för gameplayet, det är kul att utforska världen och döda robotar.

Slåss mot människor är tyvärr helt värdelöst. Ai:n är helt IQ-befriad. Hoppas det är bättre i uppföljaren.

Medlem

Offtopic: får ni recensionsexemplar av Elden ring tidigare också? Sjukt taggad på å läsa er recension

Medlem
Skrivet av Cebitzero:

Är det värt att spela detta om man inte spela det första spelet? Eller missar man för mycket?

Ja, det är troligen bättre på alla punkter. Kolla en video så får du koll på storyn

https://youtu.be/v1xAWm9wOR8

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Offtopic: får ni recensionsexemplar av Elden ring tidigare också? Sjukt taggad på å läsa er recension

Vad jag förstått släpper embargot på recensioner 23 februari, alltså onsdag nästa vecka. Om det även gäller FZ vet jag inte, men gissar på det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Redaktör
Skrivet av bulleboss:

Offtopic: får ni recensionsexemplar av Elden ring tidigare också? Sjukt taggad på å läsa er recension

Vi recenserar det så fort det rimligen är möjligt. Jag kan inte säga när än, men recension kommer - var så säker.


signatur
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Va? Elgiganten tar 499 för det.

Hade vart nice, bor inte i Sverige 56€ var den bästa dealen jag kunde få här.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Redaktör
Skrivet av Mike_Swe:

bor inte i Sverige

Mike_not_in_Swe


signatur
Medlem

Jag personligen gillade inte 1:an och tänkte vänta tills det kom på rea. Har fått så bra recensioner så blev ett köp🤷

Medlem
Skrivet av lerb:

Förladdat på PS5an, MIN KROPP ÄR REDO! Tack för bra recension!

Samma här. Förladdat och klart, väntar bara på fredag. Hjälper fan inte att Warhammer III släpps på torsdag!


signatur

I drank what?

Medlem

Det här med robotar och sånt där är inte riktigt min kopp te, så det blir inget köp. Men jag måste säga att grafiken är ju för jäkla snygg! Blir sugen på att spela det bara för den anledningen.

Medlem

Tycker det verkar förekomma en hel del olika armorsets, vilket är kul så man kan välja att vraka lite. Är der budna till särskilda skill-trees eller med särskilda abilities?

Medlem
Skrivet av Vampir:

Ni som har spelat första spelet är det ett svårt spel gillar inte sånna super svåra spel !

Du kan ställa in svårighetsgraden så det passar dig så nej det skulle jag inte säga att det är. Roliga fighter dock mot en del av de större maskinerna i världen helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar