Fick ni mat hos vänner?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Aldrig bjuden på mat hemma hos mina svenska vänner. Fick sitta kvar i rummet medan vännen och hans familj åt. Blev dock alltid bjuden på mat hos mina utländska vänner.

Så jo, kulturgrej och den är vidrig.

Exakt samma för mig. En av mina bästa vänner var chilenare och det var nästan på den nivån att man inte fick gå därifrån utan att ha ätit något först, spela ingen roll om jag sa att jag skulle äta hemma

Det är absolut en rätt så vidrig och extremt pinsam del av vår kultur. Har du inte lagat mat så det räcker erbjud ungen åtminstone en smörgås, frukt eller nånting! Spelar ingen roll om de bor nära, de är fan en gäst i ditt hem.

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Svenskar tycks använda vardagens middag som ett sätt att samla den närmsta familjen och stämma av läget. Vilket innebär att det ringer en varningsklocka när det är något barn som INTE måste hem och äta. En social metod i syfte att urskilja familjer i behov av stöd.

En annan förklaring kan vara att våra far- och morföräldrar präglades hårt av tidiga 1900-talets brist på förnödenheter. Så våra föräldrar fostrades i att inte laga mer mat än vad som krävs för att mätta familjen. Då finns det inte riktigt möjlighet att bjuda en lekkamrat som spontant är på besök.

Till skillnad från när svenskar bjuder in till fest. Då jävlar tar vi i och fint ska det va'!

Jag tror det här stämmer. För många var middagen den enda gången hela familjen vara samlad och blev som lite "helig" egentid där vi kunde höra hur varandras dagar varit etc.

Mina föräldrar fostrade också helt klart med ekonomin i åtanke. Mormor som nyss fyllde 101 år har ju berättat hur lite mat det varit under vissa perioder under hennes liv och min mammas uppväxt. Sen var det ju en ekonomisk kris där på 90-talet också som jag nu senare förstått att min familj hade det väldigt knapert, något mamma och pappa dolde väldigt väl för mig. Men som säkerligen påverkade maten och vad som kunde bjudas på.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hade man vän över eller var över hos någon annan vid lunchtid så dök frågan alltid upp om "vill du ha mat?"

Var det något gott att äta hemma så såg jag till att vara hemma tidigt.

Medlem

Minns att vi lekte tills föräldrarna ringde och sa att det var mat, alternativt gick ut på verandan och ropade hem mig (bästa landet). Ibland så åt familjer vid olika tillfällen och man gick hem tidigare eller väntade.

Född: 94

Medlem

Var aldrig med om att inte bli bjuden och mina vänner blev alltid bjudna. Hörde dock till ovanligheten att man inte gick hem efter ett telefonsamtal om att det var matdags eller redan hade fått en utsatt tid att vara hemma. Säkert vanligare bland Stockholmare, de har alla möjliga vidrigheter för sig där uppe.

Medlem

Jag brukade bjuda mig själv till bords, frågade ingen om jag vill äta så satte jag mig helt sonika vid matbordet och stirrade på dem tills de plockade fram extra bestick och tallrik och gulaschsoppan, eller vad det nu månde vara, serverades. Inga konstigheter.
Det är nog mest skåningar som krånglar med sånt här.

Avstängd

Jag och mina kompisar hade oftast olika middagstider och man ville ju vara kvar så länge hos kompisen som möjligt så då väntade man på rummet när de åt för att gå hem senare och käka middag hemma.
Tycker inte det är konstigt alls, fattar inte vad folk klagar på.

Jag umgicks med kompisar varje dag efter skolan och våra föräldrar hade ingen koll på vad vi hade för planer eller hos vem vi tänkte hänga.
Ibland hade jag 4+ kompisar hemma hos mig. Går inte att planera middag för det.

Man ville ju heller inte mata en unge som sedan går hem till sin familjs middag och redan har ätit.

Minns att om man åt hos någon så frågade föräldrarna en först om man ville äta där och sedan fick man ringa hem och fråga om det gick bra.

På helgerna bjöds det dock på lunch om man var hos någon och om någon sover över hos en bjuds det på allt såklart.

Född 89 från Stockholm.

Medlem

Som en parantes: jag växte upp på den tiden då det inte fanns mobiltelefoner, vilket gjorde att man inte alltid bara kunde ringa sitt barn och säga att nu var det mat. Vi bodde dessutom så pass långt ifrån varandra så det skulle heller inte vara rimligt, beroende på vem man var hos då såklart.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av superapan:

Mina föräldrar ville inte att jag skulle komma hem mätt och skippa tiden med familjen kring middagsbordet, bara för att kompisens familj åt tidigare. Fullt rimligt. Förstår inte grejen kring det här, det är väl bara att gå hem om man blir hungrig?

Mja, om kompisarna bor en bit bort och behöver skjuts så är middag mycket enklare för att ge dem mer lektid. Jag brukar plocka med kompisen hem efter fritids, sen hämtar deras föräldrar nån timme efter middagen.

Sen får ju alla givetvis göra precis som de själva vill.


signatur
Medlem

Äta gjorde man ju hemma med familjen?

Förstår inte vad fan folk gormar om. Ens föräldrar hade planerat middag och lagat mat. Klart man skulle hem och ta del av det. Sen bar det ofta iväg efter middagen igen.

Inaktiv

Det har alltså blivit en hashtag med namnet SwedenGate. Det är alltså nu främlingsfientligt att inte bjuda på middag?

Kan vi inte stänga ner internet, det var bättre utan faktiskt. Blir så trött.

https://www.dn.se/kultur/andreas-hormark-bjud-alltid-barnens-...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Patashnic:

Det har alltså blivit en hashtag med namnet SwedenGate. Det är alltså nu främlingsfientligt att inte bjuda på middag?

Kan vi inte stänga ner internet, det var bättre utan faktiskt. Blir så trött.

https://www.dn.se/kultur/andreas-hormark-bjud-alltid-barnens-...

Det är väldigt skämtsamt. Ta det lugnt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är väldigt skämtsamt. Ta det lugnt

Inte alla, har hört själv av internationella kompisar som frågar om det verkligen är sant och att dom tycker det är hemskt beteende.
Så allt är inte skämt. Tyvärr.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Patashnic:

Inte alla, har hört själv av internationella kompisar som frågar om det verkligen är sant och att dom tycker det är hemskt beteende.
Så allt är inte skämt. Tyvärr.

Klart inte allt är skämt, men det är ju ofta så i en sådan här situation när det blir lite av en snackis. Vi vet ju bäst själva hur det är, vilket av FZ att dömma betyder att det inte ofta är ett problem. Skulle det verkligen vara ett problem för dina kompisar får du väl som svensk bara berätta hur det verkligen är. Med andra ord - inga större problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Upplevde ett par gånger man aldrig blev bjuden på mat hos f.d. barndomsvänner, men det var aldrig ett problem i mors hushåll. Det var också något som stack hos mig, om någon vän stannade längre så var det en självklarhet att man bjöd på mat.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

phi
Medlem

Oerhört sällan. Men det beror snarare på att man väl uppfostrad och visste att föräldrarna hade maten klar en visst tid och då vore det ju jävligt dumt att äta hos kompisarna. Oavsett om man blev bjuden eller ej så sa man nej. Middag för oss var en tid för att samla familjen.

Däremot om kompisen bodde längre bort och man kommit överens om att stanna hela kvällen och senare bli hämtad av föräldrarna så givetvis, då åt man hos kompisen.

Född -83.

Geeks Gaming

80/90-talet var lite så. Enligt en bekant som var läkare på den tiden så berodde det på att där rådde något av en allergirädsla under en period.

Där var uppenbarligen en del allergier (laktos bla) som var på frammarsch(?) samtidigt som föräldrar var dåligt informerade om detta.

Var själv mjölkallergiker (ej laktos) under denna tiden och ja, vuxna hade sjukt dålig koll.
Sen om det hör ihop med traditionen vet jag inte 🤷‍♂️

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart inte allt är skämt, men det är ju ofta så i en sådan här situation när det blir lite av en snackis. Vi vet ju bäst själva hur det är, vilket av FZ att dömma betyder att det inte ofta är ett problem. Skulle det verkligen vara ett problem för dina kompisar får du väl som svensk bara berätta hur det verkligen är. Med andra ord - inga större problem.

Var väl inte helt seriös med att ta bort internet heller.
Inget jätteproblem i min vardag haha.

Medlem

Bara fika, annars var det alltid att gå hem och äta hemma. Inget konstigt i Halland.

Medlem

Har för mig att jag oftast cyklade hem när det var matdags. Tyckte aldrig att det var konstigt. Mina föräldrar hade ju planerat och lagat mat för oss tre, varken mer eller mindre.

Numera gör jag dock tvärtom. Har dottern kompisar här frågar jag om de vill ha mat. Brukar vara 50/50 som svarar ja. Undantaget är om de är en hel flock, då händer det att maten inte räcker (och så förvarnar jag om att det inte blir mat hos oss).

Upplever att dottern blir bjuden på mat hos kanske hälften av sina kompisar. Inga hard feelings om de inte gör det. Finns ju mat här hemma när hon blir hungrig.

(Född 85, Sundbyberg)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag är född 1988 och har varit med om att sitta hos en kompis i hans rum medan han satt med sin familj och käkade middag. Jag ska vara ärlig; jag har aldrig tagit åt mig av det. Jag förstår inte problemet i detta som trendar nu :S

Detta är något som förändrades över tid med att vi hade mer fika än "middagar" på det konventionella sättet. Fika tog mer över; och då fick kids (även jag när jag var liten) den mat som erbjöds. Eller resonerar jag fel?


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Oftast inte, det funkade så på den tiden. Idag är det väl helt annorlunda. Inte så konstigt, man rökte inne då i stort sett överallt där det fanns rökare. Idag gallskriker svensken mestadels om man röker inne där det finns barn.

Andra tider, andra vanor. Största stormen i ett vattenglas jag sett på länge.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det har poppat upp en grej på Twitter (verkade som det exploderade på Reddit först) om att svenskar inte ger mat till barn som är på besök, bland annat middag.

https://cdn.discordapp.com/attachments/498243620298686480/980...

För egen del (och då bor jag nära Umeå) var det här aldrig något problem. Oavsett hur jag besökte en vän blev jag ofta frågad om jag ville ha något att äta. Vid övernattningar fick jag även frukost och även lunch om jag så ville.

Hemma hos mig med mina föräldrar var det exakt samma sak. Enda gången min mor kunde reagera var om en vän (eller ett gäng vänner) kom över runt middagstid varje dag och det blev tal om mat, då kunde de bli hemskickade. De bodde dock 5-10 minuter bort och var 99% av tiden inte något stort problem.

Givetvis fanns det vissa gånger när det inte blev av. Ibland har man en planerad middag och det inte finns tillräckligt, men som nämnt ovan kunde man då bara åka hem och äta istället. Men ofta blev jag bjuden, eller så bjöd vi!

Vad är eran erfarenhet, och för er som har barn hur tänker ni gällande det där nu?

EDIT: En extra fråga om ni vill svara på den, vilket år är ni födda? Skulle vara kul att se om man märker det är stor skillnad på exempelvis 80 och 90-talister. Själv är jag född -92.

Aha, är det vad tramset med #swedengate handlar om?

Jag TROR att i mitt fall (född 89) var det som så att man brukade dra hem till sig själv för att äta med egen familj eller så kunde man göra något i polarens rum (t.ex. om man själv redan hade ätit hemma och kommit över till polaren vars familj började äta senare).

Vid faktiska planerade övernattningar så blev man självfallet bjuden om man inte hade ätit middag innan man anlände för övernattningen. Möjligen kanske man fick kvällsfika istället och frukost såklart nästa dag.

Att det vinklas som "that shit was fucking wild" visar bara på hur annorlunda det kan vara i olika länder och/eller hur avtrubbat Twitter+Reddit har blivit att "de" måste göra hashtag-kampanjer av det minsta lilla nuförtiden.

Medlem

Sjukt att det blivit en grej för invandrare att kalla svenskar för snåla. Vi betalar ju deras bidrag.
Och vad jag minns av min uppväxt så fick vänner käka hos mig ibland och ibland inte. Morsan var ensamstående och hade det svårt att få det att gå ändå.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ralf:

Sjukt att det blivit en grej för invandrare att kalla svenskar för snåla. Vi betalar ju deras bidrag.
Och vad jag minns av min uppväxt så fick vänner käka hos mig ibland och ibland inte. Morsan var ensamstående och hade det svårt att få det att gå ändå.

Nu behöver vi inte gå dit. Även folk hemahavande i Sverige kallar varandra snåla allmänt och i denna situationen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Uppvuxen på landet med några km till närmsta kompis och blev alltid erbjuden att äta hos mina kompisar och de åt alltid når de var hos mig. Man kunde inte direkt springa hem och käka.

Nej, svenska kompisars mammor eller pappor bjöd aldrig på mat. Man fick snällt sitta och glo in i väggen medan man hörde glasen klirra och tallrikar slickades rena. Om man man vid något enstaka tillfälle blev bjuden på fika fick man bara ta ett (1) / uno ballerinakex och vara nöjd med det. Utländska vänners mammor och pappar visade hela kylskåpet och vad ledsna om det inte fanns något de kunde bjuda på.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vi åt alltid extremt tidig middag hos mig, så jag gick oftast hem till kompisar innan de ätit och fick gott vänta på deras rum tills de ätit klart. Inga problem med det, och man fick ju fri tillgång till kompisens leksaker och spel medans.

Sen är det ju en påtvingad artighetskultur att alltid bjuda på allt hemma hos sig som finns i vissa länder och kulturer. Man bjuder för att man måste istället för att man genuint vill det.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nej, svenska kompisars mammor eller pappor bjöd aldrig på mat. Man fick snällt sitta och glo in i väggen medan man hörde glasen klirra och tallrikar slickades rena. Om man man vid något enstaka tillfälle blev bjuden på fika fick man bara ta ett (1) / uno ballerinakex och vara nöjd med det. Utländska vänners mammor och pappar visade hela kylskåpet och vad ledsna om det inte fanns något de kunde bjuda på.

Så du fick sitta i skamvrån och stirra in i väggen? Varför var du ens kompis med dem?


signatur

IDKFA

Medlem

Ja alltid. 😌😌


signatur

Allätare

Skriv svar