John Carmack lämnar sin position hos Meta och Facebook

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det där är ju bara hur sidan och applikationen fungerar under ytan.

Tror knappast de kommer ha samma problem som Apple skulle ha om Apple blev av med halva styrkan, vet iof inte hur bloated Apple är som företag. Sedan är det nog inte livsviktiga ingenjörer man gör sig av med utan förmodligen de mer fluffiga jobben alternativt ingenjörer som inte bidrar så mycket.

Chansen finns att de nu kommer bli mer effektiva och produktiva i sitt arbete när köttberget minskat i storlek.

Folk man inte behöver tills man behöver dom

Avstängd
Skrivet av eld:

Folk man inte behöver tills man behöver dom

Eller så behöver man dem inte alls.

Medlem

Det är väldigt lätt att sitra på utsidan och "veta" vilka som behövs eller inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det han gjort för gamingvärldens utveckling är ovärderligt, sanneligen ett geni över genierna som alltid legat i framkanten av teknologin som en riktig pionjär.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Det där är ju bara hur sidan och applikationen fungerar under ytan.

Yes, och det är mer än bara "en webbsida och applikation".

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Eller så behöver man dem inte alls.

De flesta företag och organisationer kan nog göra sig av med en hel del personal och klara sig bra ett tag.

Hur ser det ut om ett år när kvarvarande personal lessnat på stress, övertid och saker som inte fungerar så bra och börjar sluta på eget bevåg? Det finns en risk att Twitter bygger upp en "skuld" med saker som borde gjorts och sedan när det måste göras har man inte personalen för det.

Det är ju helt omöjligt att efter en kort tid säga att Twitter fungerar lika bra som förut och att personalen inte behövdes.

Avstängd
Skrivet av Margy:

De flesta företag och organisationer kan nog göra sig av med en hel del personal och klara sig bra ett tag.

Hur ser det ut om ett år när kvarvarande personal lessnat på stress, övertid och saker som inte fungerar så bra och börjar sluta på eget bevåg? Det finns en risk att Twitter bygger upp en "skuld" med saker som borde gjorts och sedan när det måste göras har man inte personalen för det.

Det är ju helt omöjligt att efter en kort tid säga att Twitter fungerar lika bra som förut och att personalen inte behövdes.

Visst Twitter kanske kollapsar helt om 1 år men jag tror inte det är situationen i Twitters fall utan att det istället funnits överdrivet mycket overhead och oproduktiv personal. Man avskedar inte halva personalen på skoj.

Och det har pratats om att fallet är liknande på just Meta som nyligen avskedade 11000 pers.

Elon Musk, John Carmack och Mark Zuckerberg har alla pratat om samma sak.

Har ju i grunden också med ekonomin att göra såklart.

Medlem

För min del kan man stänga ner både twitter och allt som har med Meta att göra. Världen skulle bli en bättre plats om man bortser från arbetslösheten det skulle skapa

Medlem
Skrivet av ecHo!:

För min del kan man stänga ner både twitter och allt som har med Meta att göra. Världen skulle bli en bättre plats om man bortser från arbetslösheten det skulle skapa

Det tror jag många inte håller med om


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Man avskedar inte halva personalen på skoj.

Musk är ju känd för att vara extremt impulsiv och ta snabba - och ibland rent idiotiska - beslut på "magkänsla".

Hans köp av Twitter var inte speciellt genomtänkt (försökte dra sig ur).

Han avskedade en massa folk han som han sedan nästan direkt fick böna och be att de skulle komma tillbaka.

Efter allt sitt tjafs om "free speech" så stänger han av journalister som riktat kritik mot honom för att ett par dagar senare efter stark kritik och hot från myndigheter återställa dessa konton.

Folk som jobbar/jobbat nära honom har vittnat om att en av de viktigaste egenskaperna de måste ha är att lägga fram förslag och att ställa frågor på rätt sätt för att manipulera Musk att välja "rätt" alternativ. Han påminner om Trump i det avseendet.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

För min del kan man stänga ner både twitter och allt som har med Meta att göra. Världen skulle bli en bättre plats om man bortser från arbetslösheten det skulle skapa

Verkligen inte, att någon som Musk tar över twitter visar bara hopp i en annars mer eller mindre ensidig censur bland dessa techjättar.

Så underhållande att se den totala kortslutningen i hjärnan på alla som inte längre kan hålla på med sin hycklande mobb utan får smaka på sin egen medicin, eller rättare sagt samma regler och rätt att uttrycka sig gäller för alla.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Musk är ju känd för att vara extremt impulsiv och ta snabba - och ibland rent idiotiska - beslut på "magkänsla".

Hans köp av Twitter var inte speciellt genomtänkt (försökte dra sig ur).

Han avskedade en massa folk han som han sedan nästan direkt fick böna och be att de skulle komma tillbaka.

Efter allt sitt tjafs om "free speech" så stänger han av journalister som riktat kritik mot honom för att ett par dagar senare efter stark kritik och hot från myndigheter återställa dessa konton.

Folk som jobbar/jobbat nära honom har vittnat om att en av de viktigaste egenskaperna de måste ha är att lägga fram förslag och att ställa frågor på rätt sätt för att manipulera Musk att välja "rätt" alternativ. Han påminner om Trump i det avseendet.

Tror inte riktigt på medias version av händelserna. De hatar Musk för att han inte kysser etablissemangets fötter.

Att han skulle bönat och bett för att folk skulle komma tillbaka tvivlar jag på.

Journalisterna han stängde av doxxade hans position i realtid vilket är emot reglerna. Hans tal om free speech handlar mer om att man ska få ha vilka åsikter man vill på Twitter än att man ska få exempelvis hota eller doxxa folk.
Många högertwittrare blev utan rimliga förklaringar bannade under den förra ledningen på grund av deras åsikter. Nu är många av de jag själv följt men som under åren blivit bannade tillbaka.

Det har ju släppts dokument nu(#twitterfiles) efter köpet av Twitter som visar att det fanns starka kopplingar mellan politiker i det demokratiska partiet och ledningen på Twitter och att de från politiskt håll bett dem censurera inlägg och personer vars tweetande inte var kompatibelt med deras agenda.
T.o.m. FBI har varit inblandade och bett Twitter censurera "desinformation om valet" och vissa personer och liknande.
De bannade Trump och hittade på en fejkhistoria om att han hade uppmanat till våld och att det var därför han blev bannad.

Jag är mer inne på att det var viktigt för demokratin att Musk köpte Twitter men att det politiska och mediala etablissemanget gör allt för att försöka karaktärsmörda honom.

Medlem
Skrivet av Margy:

Musk är ju känd för att vara extremt impulsiv och ta snabba - och ibland rent idiotiska - beslut på "magkänsla".

Hans köp av Twitter var inte speciellt genomtänkt (försökte dra sig ur).

Han avskedade en massa folk han som han sedan nästan direkt fick böna och be att de skulle komma tillbaka.

Efter allt sitt tjafs om "free speech" så stänger han av journalister som riktat kritik mot honom för att ett par dagar senare efter stark kritik och hot från myndigheter återställa dessa konton.

Folk som jobbar/jobbat nära honom har vittnat om att en av de viktigaste egenskaperna de måste ha är att lägga fram förslag och att ställa frågor på rätt sätt för att manipulera Musk att välja "rätt" alternativ. Han påminner om Trump i det avseendet.

Alltså, de flesta du försöker förklara detta för vet ju redan om allt det här. Problemet är ju att de inte ser det som något negativt. De som Musk nu stänger av är de som förespråkar etisk yttrandefrihet (inte den fascistversionen som Musk står för), och de som han släpper tillbaka (Jordan Peterson, Mike Lindell, Trump, etc) är ju de vars åsikter ofta tilltalar deras egna.

Medlem
Skrivet av ryeshack:

Börja gör grafikmotor igen då. Så vi slipper se alla spel i tråkiga UE.

Han verkar ha haft större tankar som att skapa kod till kärnkraftvärk osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Intressant att tråden handlar mer om Elon Musk än om John Carmack.
Finns det någon liknelse mellan dem eller?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Tror inte riktigt på medias version av händelserna. De hatar Musk för att han inte kysser etablissemangets fötter.

Att han skulle bönat och bett för att folk skulle komma tillbaka tvivlar jag på.

Journalisterna han stängde av doxxade hans position i realtid vilket är emot reglerna. Hans tal om free speech handlar mer om att man ska få ha vilka åsikter man vill på Twitter än att man ska få exempelvis hota eller doxxa folk.
Många högertwittrare blev utan rimliga förklaringar bannade under den förra ledningen på grund av deras åsikter. Nu är många av de jag själv följt men som under åren blivit bannade tillbaka.

Det har ju släppts dokument nu(#twitterfiles) efter köpet av Twitter som visar att det fanns starka kopplingar mellan politiker i det demokratiska partiet och ledningen på Twitter och att de från politiskt håll bett dem censurera inlägg och personer vars tweetande inte var kompatibelt med deras agenda.
T.o.m. FBI har varit inblandade och bett Twitter censurera "desinformation om valet" och vissa personer och liknande.
De bannade Trump och hittade på en fejkhistoria om att han hade uppmanat till våld och att det var därför han blev bannad.

Jag är mer inne på att det var viktigt för demokratin att Musk köpte Twitter men att det politiska och mediala etablissemanget gör allt för att försöka karaktärsmörda honom.

Lägg av nu, du kan ju inte börja snacka vett för i helvete. Lalala jag hör dig inte Musk är ond och mainstream media talar allting sanning.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Journalisterna han stängde av doxxade hans position i realtid vilket är emot reglerna.

Hoppas du vet att Musk blev inbjuden till en intervju via Twitters egna röstchattjänst space av flera journalister och en av dom var dom som Musk bannade. När Musk inte gillade frågorna han fick loggade han ut och stängde av HELA space tjänsten.

Musk är inte för freespeech, han bannar folk pga löjliga saker som tex folk som la upp videon på när han blev utbuad på scen.

Avstängd
Skrivet av jehuty:

Hoppas du vet att Musk blev inbjuden till en intervju via Twitters egna röstchattjänst space av flera journalister och en av dom var dom som Musk bannade. När Musk inte gillade frågorna han fick loggade han ut och stängde av HELA space tjänsten.

Musk är inte för freespeech, han bannar folk pga löjliga saker som tex folk som la upp videon på när han blev utbuad på scen.

Har du någon källa till dessa påståenden? Låter mer som hittepå eller rena antaganden.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alltså, de flesta du försöker förklara detta för vet ju redan om allt det här. Problemet är ju att de inte ser det som något negativt. De som Musk nu stänger av är de som förespråkar etisk yttrandefrihet (inte den fascistversionen som Musk står för), och de som han släpper tillbaka (Jordan Peterson, Mike Lindell, Trump, etc) är ju de vars åsikter ofta tilltalar deras egna.

Och varför behövdes de "släppas" tillbaka? Var det pga den icke-fascistiska versionen av yttrandefrihet som rådde? Så tröttsamt att lyssna på.🙄


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Och varför behövdes de "släppas" tillbaka? Var det pga den icke-fascistiska versionen av yttrandefrihet som rådde? Så tröttsamt att lyssna på.🙄

Jag vet att du inte är dum, så sluta låtsas vara det. Du vet exakt varför de människorna blev bannade från Twitter och sedan blev unbannade, och inte var det på grund av någon slags fascism eller kränkning av yttrandefrihet från Twitters sin sida som nu blivit "fixat" tack vare Musk. Det handlar om etik och moralitet, och samhällsansvar där folks ord har konsekvenser som bokstavligt talat är farliga. Jag har full förståelse att du tycker det är tröttsamt att höra på, för jag känner likadant. Ni är ju fan överallt

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag vet att du inte är dum, så sluta låtsas vara det. Du vet exakt varför de människorna blev bannade från Twitter och sedan blev unbannade, och inte var det på grund av någon slags fascism eller kränkning av yttrandefrihet från Twitters sin sida som nu blivit "fixat" tack vare Musk. Det handlar om etik och moralitet, och samhällsansvar där folks ord har konsekvenser som bokstavligt talat är farliga. Jag har full förståelse att du tycker det är tröttsamt att höra på, för jag känner likadant. Ni är ju fan överallt

Berätta varför Jordan blev bannad. Etik och moralitet.. woooooooow. Hur ORKAR du hålla på. 🙄


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Har du någon källa till dessa påståenden? Låter mer som hittepå eller rena antaganden.

Går inte att bevisa men efter att han lämnade intervjun slutade hela tjänsten att funka.

Medlem
Skrivet av lonian:

Intressant att tråden handlar mer om Elon Musk än om John Carmack.
Finns det någon liknelse mellan dem eller?

Ja det börjar vara

varning här nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Journalisterna han stängde av doxxade hans position i realtid vilket är emot reglerna.

Problemet här var att de inte doxxade hans position. De skrev om personen som hade sin musk flighttracker och fick alla sina konton avstängda.

Till och med Musk har tidigare skrivit att han inte skulle stänga av denna persons konton, för att han alltid snackar så mycket om "free speech".

Men en till grej är att elonjet inte trackar elons position, den trackar avgångar och landningar som hans flygplan gör, utöver det så vet ingen vart elon är, flyginformationen är offentlig.

Men visst, han får ju lägga till "Det är inte tillåtet att spåra flygplan på twitter" så kan jag förstå reglerna, det är ju ändå hans plattform, och han behöver inte tillämpa sin version av "free speech", precis som att twitter innan kunde banna folk som är transfobiska.

.

TLDR: Han blev inte doxxad, folk har skoj över att "free speech" slår emot honom också.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Berätta varför Jordan blev bannad. Etik och moralitet.. woooooooow. Hur ORKAR du hålla på. 🙄

Du fortsätter att ställa frågor som du uppenbart vet svaret på, samtidigt som du uppför dig som en skoltrött tonåring.

Wooooooooooooooooooooooow 🙄

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

...
De bannade Trump och hittade på en fejkhistoria om att han hade uppmanat till våld och att det var därför han blev bannad.

Wow, ok...

Skrivet av CosmicPunch:

Jag är mer inne på att det var viktigt för demokratin att Musk köpte Twitter men att det politiska och mediala etablissemanget gör allt för att försöka karaktärsmörda honom.

Rofl!

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Att han skulle bönat och bett för att folk skulle komma tillbaka tvivlar jag på.

Att han bett dussintals personer att återvända efter att blivit sparkade då det fort blev tydligt att de var ganska viktiga vet vi.

Skrivet av CosmicPunch:

Journalisterna han stängde av doxxade hans position i realtid vilket är emot reglerna. Hans tal om free speech handlar mer om att man ska få ha vilka åsikter man vill på Twitter än att man ska få exempelvis hota eller doxxa folk.

Nej. Det var journalister som kritiserade honom - bland annat för att han stängde av ett konto som talade om var hans privatplan befinner sig. Den informationen är offentlig via flygradar och dylika informationssajter.

Om han hade rätt i dessa frågor hade han väl inte behövt ändra sig på ett par dagar?

Han tar ofta impulsiva beslut som ibland blir helt fel.

Medlem
Skrivet av heady89:

Verkligen inte, att någon som Musk tar över twitter visar bara hopp i en annars mer eller mindre ensidig censur bland dessa techjättar.

Så underhållande att se den totala kortslutningen i hjärnan på alla som inte längre kan hålla på med sin hycklande mobb utan får smaka på sin egen medicin, eller rättare sagt samma regler och rätt att uttrycka sig gäller för alla.

Använder inte twitter och anser inte att sociala medier har tillfört något positivt till världen. Och så som meta använder sin insamlade data för att påverka våra val (i dubbel mening) så ser jag inga problem med att det skulle försvinna. Twitter är bara en plats för skitsnack och falska nyheter. Bryr mig inte om det skulle vara Gandhi som tog över. Det är användarna det är fel på, inte ägarna.
Psykiska ohälsan ökar i världen, ni tror inte hetsen i sociala medier har något med det att göra? "Se ut så här, lev så här, bo så här, pengar = lycka, du är ingen om du inte har en karriär, ät så här, väg så här mycket."

eld
Medlem
Skrivet av ecHo!:

Använder inte twitter och anser inte att sociala medier har tillfört något positivt till världen.

Fz är social media.

Twitter är otroligt viktigt för världen även om folk kan utnyttja det fel, det är ett snabbt sätt att sprida viktig information. Det är många som bygger sina kontakter där eller förmedlar sin verksamhet.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Att han bett dussintals personer att återvända efter att blivit sparkade då det fort blev tydligt att de var ganska viktiga vet vi.

Nej. Det var journalister som kritiserade honom - bland annat för att han stängde av ett konto som talade om var hans privatplan befinner sig. Den informationen är offentlig via flygradar och dylika informationssajter.

Om han hade rätt i dessa frågor hade han väl inte behövt ändra sig på ett par dagar?

Han tar ofta impulsiva beslut som ibland blir helt fel.

Är rätt säker på att journalisterna som blev bannade isf delade informationen om hans position, de blev knappast bannade för att de kritiserade honom.

Man brukar heller inte alltid permabanna folk när man bannar folk utan det kan fungera som en varning.

Huruvida dessa beslut är felaktiga eller ej kan jag inte svara på. Är möjligt att han bara var paranoid.

Här är iaf Elon Musks version av det i två tweets:

https://twitter.com/elonmusk/status/1603181423787380737?t=_q4...

https://twitter.com/elonmusk/status/1604275749187424257?t=kSP...

123
Skriv svar