Metal Gear Solid: Master Collection saknar stöd för mus och tangentbord på PC

Medlem

Ja själv har man ju hela samlingen i bokhyllan för sina ursprungliga platformar, så blir det när man sparar sina spel

Medlem

Jag har alltid varit en person som tyckt att det är rimligt att anpassa sin inputmetod (alltså jag ska som spelare ska anpassa mig) efter hur spelen är konstruerade och vid som är rimligt innom spelets ramverk.
Quake spelas med m+kb, de flesta fightingspel med en arkadsticka, Star Craft med m+kb, shmup med arkadsticka, Dark Souls med handkontroll, Monster Hunter med handkontroll.

Är spelet anpassat för flera input-metoder, skitbra, men jag tar ändå det som det är mest anpassat för.
Är det inte stöd för olika inputs, då spelar jag med det som utvecklarna tänkt.

Undantaget här är väl mobilspel, där jag i 99% av fallen inte är nöjd med virtuella knappar och spakar på en touchskärm.

Men med allt detta sagt så är ju valmöjlighet fortfarande det bästa, och utvecklare ska i den mån de kan och har resurser till ge oss så mycket valmöjlighet som möjligt. Även om jag svälv knappt ens binder om knappar i spel.

Medlem

Mus och tangentbord var ju hela anledningen till varför jag vart hypead inför detta, nu kan jag lika gärna gå tillbaka till att emulera spelen, samma upplevelse. ända som separerade denna releasen ifrån det nuvarande sättet jag spelar dessa spel var potentiell mus/tangentbord. lame

Medlem

Att säga att det är självklart att MGS skall avnjutas med kontroller (i alla fall de med fast kameravinkel) missar ju hela poängen med denna nyhet.

Vad säger denna information oss?
Att Konami väljer att helt och hållet strunta i den primära input-metoden att kontrollera ett spel på för en hel plattform bådar inte gott för hur resten av portarna kommer se ut och fungera.

Något så basalt som att binda piltangenter till knapptryckningar anser alltså Konami vara för mycket jobb; vad mer har ansetts vara för mycket jobb?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det dummaste med allt detta är att Metal Gear Solid, alltså PCversionen från 1998 (2000PC), funkar utmärkt på med mus och tangentbord...

Utmärkt är VERKLIGEN att ta i. Det fungerar, det gör det.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Har man inte en gamepad 2023 får man skylla sig själv.

Medlem
Skrivet av GruvGrov:

Att säga att det är självklart att MGS skall avnjutas med kontroller (i alla fall de med fast kameravinkel) missar ju hela poängen med denna nyhet.

Vad säger denna information oss?
Att Konami väljer att helt och hållet strunta i den primära input-metoden att kontrollera ett spel på för en hel plattform bådar inte gott för hur resten av portarna kommer se ut och fungera.

Något så basalt som att binda piltangenter till knapptryckningar anser alltså Konami vara för mycket jobb; vad mer har ansetts vara för mycket jobb?

Håller med. Jag är tyvärr orolig.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Att använda en disclaimer som säger att en gamepad är starkt förespråkande är helt ok, att omitta stödet helt däremot är riktigt lame.


signatur

I'm like you, I have no name.

Avstängd
Skrivet av Piigge:

Mus och tangentbord var ju hela anledningen till varför jag vart hypead inför detta, nu kan jag lika gärna gå tillbaka till att emulera spelen, samma upplevelse. ända som separerade denna releasen ifrån det nuvarande sättet jag spelar dessa spel var potentiell mus/tangentbord. lame

Man kanske tycker att upplevelsen blir sämre om man spelar de med tangentbord och därför inte vill att folk ska göra det och sen klaga på dåliga kontroller.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det där har du rätt i. Hur ska de fixa det?

Tänkte på när det kommer till Switch och man spelar bärbart då kan man ju inte bara byta handkontroll.
De kanske fixar det i någon extra meny där man ”byter” handkontroll även att man spelar med samma.

Eller så har dom helt tagit bort den funktionen. Men Mantis var riktigt coolt när man behövde byta kontroll port för döda honom. Tror dock dom har fått ta bort den funktionen. Återtsår ju att se hur dom gjort

Medlem
Skrivet av Dohman:

Håller med. Jag är tyvärr orolig.

Håller fullt med här också

Inaktiv
Skrivet av Dres81:

Eller så har dom helt tagit bort den funktionen. Men Mantis var riktigt coolt när man behövde byta kontroll port för döda honom. Tror dock dom har fått ta bort den funktionen. Återtsår ju att se hur dom gjort

Som jag också skrev så fixade de det på PS3 genom att man trycka på PS knappen och göra om till kontroller 2.
Kan bli något liknande kan jag tänka mig.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Som jag också skrev så fixade de det på PS3 genom att man trycka på PS knappen och göra om till kontroller 2.
Kan bli något liknande kan jag tänka mig.

Okej säkert

Inaktiv

Tycker att det är synd att Konami tagit bort ljudet i början av Metal Gear Solid på Nintendo Switch när man får höra vilka knappar man ska trycka på för att krypa med mera.

Medlem

Verkar bli en oerhört lat port. Emulerar gamla HD-utgåvan istället för att göra ordentliga optimerade konverteringar. Sägs t.om. att det ska vara 720p på PS5, haha

Inaktiv
Nintendo Life testar MGS Master Collection vol 1 på Switch
Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Verkar bli en oerhört lat port. Emulerar gamla HD-utgåvan istället för att göra ordentliga optimerade konverteringar. Sägs t.om. att det ska vara 720p på PS5, haha

Jo, de kunde ju lagt ner mer tid och arbete på den.
Men vill nog ändå tro att den är bättre på PS5 än på Switch. Där behöver de ju inte censurera ljudet eftersom spelet är gjort för Playstation från början.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo, de kunde ju lagt ner mer tid och arbete på den.
Men vill nog ändå tro att den är bättre på PS5 än på Switch. Där behöver de ju inte censurera ljudet eftersom spelet är gjort för Playstation från början.

Skulle tro att Switch-versionen 720p i bärbart läge blir det enda vettiga sättet att spela det på. PS2-grafik i 720p på TV:n kommer inte se något vidare ut oavsett om det är Switch eller PS5.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Skulle tro att Switch-versionen 720p i bärbart läge blir det enda vettiga sättet att spela det på. PS2-grafik i 720p på TV:n kommer inte se något vidare ut oavsett om det är Switch eller PS5.

Såg videon igen och hörde att det är 720p på alla plattformar.

Vet inte hur det kommer se ut om man har exempelvis en 4K tv men är inget problem för mig som har en 1080p tv.
Så tråkigt om man hade hoppats på något mer. 🙁

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Såg videon igen och hörde att det är 720p på alla plattformar.

Vet inte hur det kommer se ut om man har exempelvis en 4K tv men är inget problem för mig som har en 1080p tv.
Så tråkigt om man hade hoppats på något mer. 🙁

Nu påstås det 1080p på alla konsoler inkl. Switch, där PS5 får 60fps medan Switch 30. Helt okej för mig, 1080p tenderar se mycket bättre ut på dumburken än 720, 30fps har heller aldrig stört mig i singlelayer-spel.

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Nu påstås det 1080p på alla konsoler inkl. Switch, där PS5 får 60fps medan Switch 30. Helt okej för mig, 1080p tenderar se mycket bättre ut på dumburken än 720, 30fps har heller aldrig stört mig i singlelayer-spel.

Ja det var konstigt att de ändrade det.
Jo det ser ju bra ut, det som man får se när Alex pratar om det i videon (ovan) efter att han testade det. 🙂

Dock är jag lite avundsjuk fast att jag vet att sådana kanaler får spelen innan de släpps, men det är nog bara för att vi andra måste vänta i ytterligare 2 månader innan man får testa spelen.

Inaktiv

Jag har läst lite om Metal Gear Solid: Integral som också är med i samlingen och känner att jag kommer spela den versionen av spelet när jag köpt denna samling.
Läste att det följer med en Very Easy svårighetsgrad som inte är med i några andra versioner som jag tänker testa 🙂

12
Skriv svar