Starfield-betygen är riktigt höga, om än inte astronomiska

Medlem

Låter väldigt lovande detta! Hade det legat högre hade jag nästan blivit orolig få Skyrim är deras spel jag tyckt minst om faktiskt. Ser fram emot mitt rymdäventyr nästa vecka.

Medlem

Jag hoppas bara inte spelet känns ”ihåligt” med mycket yta och lite substans.
Blir ett testa efter bg3

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag håller med om att där finns flera spel som ser bättre ut med högre frekvens.

Men inte som är så pass komplexa som Bethesdas spel, det enda jag kan komma på som är lika/mer komplext i första person är Star Citizen och det har kostat hundratals miljoner samt varit under utveckling i 9år (?) Men då är det ljusår snyggare och saknar helt laddskärmar.

Det jag menar är vill man ha denna typ av komplexitet som SF erbjuder då kommer det kosta.

Hur menar du nu? Starfield har varit i aktiv utveckling med ett fullt team i 7 år. Före det så har det funnits på en story board och önskelista i nära 20 år. Namnet trademarkades 2013 för 10 år sedan. Men det är mest fair att räkna från när det var i aktiv utveckling med ett fullt team. Så 7 år. Star Citizen som du jämför med hade ett team av tre personer 2012. De hade ett fullt team först flera år senare. Skulle snarare säga att det haft en snarlik utvecklingstid till Starfield men kikar man på resultatet kvalitetsmässigt så ligger de astronomiskt mycket högre. Men det är inte klart så kanske inte en rättvis jämförelse?

Kostnadsmässigt så är spel idag dyra att utveckla. Bara lönekostnaden för flera hundra utvecklare är inte småpotatis. Så Starfield lär ha liknande kosntadssiffror. Men till skillniad från Star Citizen så marknadsförs det hårt så de lär ha tjänat tillbaka de pengarna under första veckan när folk rider in på hypen.

Så det här är vad 7 år av hårt arbete från Bethesda resulterar i. Det blev inte dåligt men det blev heller inte jättebra. Så mellanmjölk som det låter.

Bilda din egen uppfattning inatt. Det skall jag göra.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Orkar inte argumentera emot folk som är helt inställda på att spelet suger.

jag är sjukt pepp på starfield. kommer kasta mig över det direkt efter bg3. förstår inte vem du refererar till här. ign recensenten?

Medlem

Ser snyggt och roligt ut. Och det är sci fi. Allt jag behöver. Lätt GOTY. Kl 2 smäller det 😁🦝

Medlem
Skrivet av quadratis:

medveten fultolkning? det underliga är givetvis att de 3 största är eniga kring 7/10 medans i stort sett alla mindre outlets ger toppbetyg, inte att folk tycker olika.

Oj oj oj, luktar konspiration! Nej, folk måste bara sluta haka upp sig på betygssiffror. Är ju så man skäms lite när man läser vissa kommentarer här.

Medlem

Skulle gärna vilja veta antal Gamepass prenumerationer som skapas tack vare Starfield. Men det kanske vi aldrig får veta.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

Skulle gärna vilja veta antal Gamepass prenumerationer som skapas tack vare Starfield. Men det kanske vi aldrig får veta.

har Gamepass men kan inte spela det microsoft och deras on gamepass day 1 😂

Medlem

Blir att invänta någon rea

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Hur menar du nu? Starfield har varit i aktiv utveckling med ett fullt team i 7 år. Före det så har det funnits på en story board och önskelista i nära 20 år. Namnet trademarkades 2013 för 10 år sedan. Men det är mest fair att räkna från när det var i aktiv utveckling med ett fullt team. Så 7 år. Star Citizen som du jämför med hade ett team av tre personer 2012. De hade ett fullt team först flera år senare. Skulle snarare säga att det haft en snarlik utvecklingstid till Starfield men kikar man på resultatet kvalitetsmässigt så ligger de astronomiskt mycket högre. Men det är inte klart så kanske inte en rättvis jämförelse?

Kostnadsmässigt så är spel idag dyra att utveckla. Bara lönekostnaden för flera hundra utvecklare är inte småpotatis. Så Starfield lär ha liknande kosntadssiffror. Men till skillniad från Star Citizen så marknadsförs det hårt så de lär ha tjänat tillbaka de pengarna under första veckan när folk rider in på hypen.

Så det här är vad 7 år av hårt arbete från Bethesda resulterar i. Det blev inte dåligt men det blev heller inte jättebra. Så mellanmjölk som det låter.

Bilda din egen uppfattning inatt. Det skall jag göra.

Jag var kanske lite otydlig med min jämförelse Starfield/Star Citizen. Det jag ville få fram var att komplexa spel kostar pengar, tid, resurser etc.

I SC fall är det unikt att de inte har någon utgivare och har råd att ha en enormt hög ribba medan Bethesda kanske inte har det (vi kan bara spekulera).

Och då kommer komplexiteten att kosta, och de kanske inte har råd med att lägga mer tid på projektet och då får man skära andra saker i spelet.

Det var det jag ville få få fram men blir kanske lite haltande när man sitter på telefonen och försöker vara social med familjen samtidigt. Sen att jag valde att jämföra med SC var helt enkelt för att det är det mest komplexa och ambitiösa spelet jag kom på.

Medlem

Kommer nog bli deras spel som kommer ha de mest spridda åsikterna, allt från "deras sämsta" till "deras absolut bästa".

Kollade på nån recension nu och hon gick verkligen in för att försöka visa de allra tråkigaste planeterna och bara gick rakt fram i ett tråkigt landskap i flera minuter och sen snabbspolade frammåt också. Självklart kommer dessa planeter finnas och jag har nog aldrig trott att den delen skulle vara direkt bra eller jättespännande direkt.

Medlem

Konstigt att 88 på metacritic ses som ett dåligt spel nu för tiden....

Medlem

Det först om några veckor som vi faktiskt vet hur bra spelet är, när folk nyktrar till (i båda läger) och man kan se spelet för vad det är.

Medlem

Av de recensioner jag sett ser Starfield ut som en korsning mellan no man sky och Outer worlds. NPCer ser galet träiga ut a'la Bethesda-style (inte alla men flertalet). Blir väl moddare som fixar det som vanligt (precis som de gjort med Bethesda tidigare titlar).

Bara de fått till introduktionen (precis som i Oblivion när man första gången gick ut i världen), den känslan vill jag få här!

Jag kommer prova nästa vecka istället, då har de förhoppningsvis rullat ut någon patch.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Orkar inte argumentera emot folk som är helt inställda på att spelet suger. Men samma recensent från IGN som nu gav Starfield 7/10 gav alltså följande betyg:

Prey (2017) - 4/10
Marvel Midnight Sun - 8/10
Watch Dogs Legion - 8/10
Man Eater- 7/10

Så Starfield håller alltså samma nivå som Man Eater och är sämre än Marvel Midnight Sun.

Samma sak kan sägas om folket som i flera år har hävdat att det kommer bli det bästa sedan skivat bröd.
Gamespot och PC gamer gav spelet 7 respektive 75 så stackars Dan Stapleton är åtminstone inte ensam om sin åsikt.
Sedan är ju 7 fortfarande ett bra betyg.

Själv lider jag av "open world-utmattning" så jag lär nog inte prova spelet det närmsta året.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Ase
Medlem

>Hoppas att det är ett riktigt cprg & inte en hjärnlös shooter som massa andra spel är idag håller tummarna på en bra story (enligt mig det viktigaste, ie att man är med & skapar den) Skyrim hade de förenklat för mycket enligt mig hoppas de gått tillbaka till mer riktigt rpg igen, får se inatt

Medlem

Har gluttat några recensioner nu, spontant verkar det som att spelet mycket riktigt blivit lite överhypat. Får skylla på Microsoft/Bethesda där som dragit till med "tidernas viktigaste/största spel" etc. Man drogs med lite där i superlativen, och nu verkar det istället bli ett ganska milt Bethesda-RPG med oväntat mycket begränsningar. Nåväl, ska ändå spela det, men det får nog vänta till 2024.

Skrivet av Bobiri:

Hade säkert varit 95/100 om spelet släpps på PS eller Nintendo, brukar vara så.

Folk säger att det ser lamt ut och uttjatat. Då undrar jag vad folk tycker om Zelda och dess timma världar.

Ne solklart köp om man uppskattar Bethesda RPG. Skönt att de är tillbaka från F76.

Varför brukar det vara så?

Medlem
Skrivet av Ralf:

Konstigt att 88 på metacritic ses som ett dåligt spel nu för tiden....

88/100 i snitt är mycket bra. Vi vet i och för sig inte om det stannar där (har ingen koll på hur många recensioner storspel brukar ha på Metacritic). Grejen är dock att många förväntade sig ett överlägset GOTY. Med tanke på hur starkt detta spelår är (även om jag själv inte varit så intresserad av spelen) så lär det knappast bli någon utklassning från Bethesda.

Medlem

Trevliga betyg!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Folk har olika åsikter. Stor chock jag vet!

Ja så klart. Dum kommentar från mig.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Kul att det fått så bra betyg! Hade varit trist om det floppat. Imorgon skaffar jag min egen uppfattning.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Konstigt att 88 på metacritic ses som ett dåligt spel nu för tiden....

P.g.a all överhype? Sågs ju som jesus återkomst av så många..
Med det sagt, är säkert ett spel jag kommer spendera 100+ timmar med och ser fram emot det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Kollat ett gäng recensioner nu och det här ser ut att överträffa mina förväntningar iaf!

Medlem
Skrivet av noreason:

Fattar inte kommentarer dom dessa? Är det verkligen så svårt att förstå varför folk ser fram emot spelet? Varför blir du negativt påverkad av det?

Folk får se fram emot saker. Men hypen är överallt, hela tiden, jämnt! Sen en vecka efter släpp så dör allt och det är så skönt när saker blir normala igen. Låt mig tycka det!

Medlem

98e percentilen av alla spel någonsin enligt opencritic, det är fasen grymt. 4,4/5 enligt fz-mått. Hoppades på minst 4/5 och verkar vara ännu bättre än så, ska försöka sova inatt så jag kan vakna pigg och dyka in 😁

Medlem
Skrivet av bluebird:

Känslan av att se fram emot något är djupt mänskligt och i grunden något som gör gott för oss. Att vi är pepp på olika saker i livet är självklart, men att dissa andras hajp är ju bara tråkigt och glädjelöst.

Sa inget om andras hajp. Jag pratade om den allmänna, överdrivna hypen som finns precis överallt. Varenda stora spelsläpp är det samma sak, allt dränks i skiten från dem. Så skönt när det blåser över och allt återgår till det normala igen. Låt mig få tycka det, så får du tycka som du vill.

Avstängd

Synd att det inte verkar leva upp till hypen. Jag kommer ändå testa det, men det ser faktiskt rätt så tråkigt ut.

Medlem
Skrivet av krislevin:

Skulle gärna vilja veta antal Gamepass prenumerationer som skapas tack vare Starfield. Men det kanske vi aldrig får veta.

Jag förnyade mitt(PC) efter flera månader på vila. Mest för starfield. Väntar nog dock till den 6e.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Synd att det inte verkar leva upp till hypen. Jag kommer ändå testa det, men det ser faktiskt rätt så tråkigt ut.

Inget kunde ju leva upp till den hypen, inte så förvånande. Vi fick ett bra spel i alla fall.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Vart besviken på att när man är på en planet och vandrar åt ett håll nog länge så kommer det en skärm tillslut som berättar att man måste vända för att de inte kan generatea världen mer.. det tar nog bort inlevelse faktorn till stor del och samtidigt förstår jag stt det logiskt sätt skulle vara väldigt mycket att begära med tanke på motorn och grafiken. Ett antagande som jag hade som jag fick ett tillbaka slag på. Ska bli intressant att sätta igång 02:00! 😁👍

Skriv svar