Xbox får svidande kritik för AI-genererad marknadsföring

Medlem
Skrivet av Margy:

Problemet blir om man ställer frågor till AI:n kring vissa ämnen och i stort sett får delar av upphovsrättsskyddade artiklar som svar.

Plus att ny times är ju bakom paywall kring det mesta, är det kanske tom så att man haft en prenumeration och tränat ai:n med hjälp av den plus tillgängliggör det den lärt sig utan att ny times får betalt, så kan man förstå att ny times blir förbannade faktiskt.
Vet inte om så är fallet. Blir ett intressant fall oavsett.

Medlem

Kritiken är befogad.

Medlem

Vilka är felen på bilden?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

tror största klagomålet är att ai bara stjäl från andras verk och man hade nästan lika bra kunnat tagit en bild från google och sagt att det är ens eget


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Adapt or die. Det finns bara en väg framåt och det är att lära sig använda AI för rätt saker samt ha förmåga att utvärdera och välja rätt. I en tid då man kan få oändligt många lösningar från en AI så kommer en människa (med kunskap) fortfarande behöva besluta om exakt vilken lösning som passar bäst.

Upprördheten i det här fallet borde riktas mot den bristfälliga kvaliteten på det MS släpper ifrån sig, snarare än vad eller vem som skapat bilden.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hoppas ni skrev denna artikel med AI.

Jag tycker denna artikel var väldigt dålig. Det var nästintill besvärligt att läsa och den hade nog gjorts bättre med hjälp av AI.

* en marknadsförings-bilden
* till sina Indie-division
* Indie studiorna
* marknadsförings-bild
* vinter-bild

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tycker denna artikel var väldigt dålig. Det var nästintill besvärligt att läsa och den hade nog gjorts bättre med hjälp av AI. […]

Tänk när Johan får se ditt inlägg


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Men finns väl ingen artist som inte lär sig av andras verk? Förstår verkligen inte detta resonemanget, ska man vara helt fri från andras verk så får man ju gå tillbaka till den tjommen som satte sitt handavtryck på en sten.

Synd att folk kommer förlora sina jobb men det kommer samtidigt bli bättre.

Inaktiv

Vi accelererar mot ASI. #BUCKLE UP!

Medlem

Undrar om vi behöver techbolagen alls i framtiden? En global uppkopplad AI som utvecklar och producerar allt vi behöver kanske räcker? Ironiskt om alla miljarder företagen plöjer ner i det här projektet gör att de själva blir överflödiga. I en perfekt värld så kan maskiner ta över allt arbete och låta hela mänskligheten utvecklas intellektuellt och kulturellt. 10 miljarder människor som endast arbetar för att höja sin kunskapsnivå.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tycker denna artikel var väldigt dålig. Det var nästintill besvärligt att läsa och den hade nog gjorts bättre med hjälp av AI.

* en marknadsförings-bilden
* till sina Indie-division
* Indie studiorna
* marknadsförings-bild
* vinter-bild

Folk får spel när noggranna skribenter på Sweclockers skriver ”strålspårning” och annat, men det är i alla fall ett genuint försök till korrekt svenska och seriös journalistik.

Nu till min roast; Johan skulle behöva en personlig assistent som korrläser alla hans artiklar. Han är i alla fall produktiv.

Avstängd
Skrivet av GustavA:

Undrar om vi behöver techbolagen alls i framtiden? En global uppkopplad AI som utvecklar och producerar allt vi behöver kanske räcker? Ironiskt om alla miljarder företagen plöjer ner i det här projektet gör att de själva blir överflödiga. I en perfekt värld så kan maskiner ta över allt arbete och låta hela mänskligheten utvecklas intellektuellt och kulturellt. 10 miljarder människor som endast arbetar för att höja sin kunskapsnivå.

När den är tillräckligt bra kommer den skriva bättre kod än någon människa.

Och kreativa projekt som filmer och spel kommer kunna skapas på någon minut genom att man bara skriver in ett prompt till en AI som sedan skapar resten.

Tror tyvärr inte det är positivt, blir en Wall-E existens där människor inte har någonting att göra förutom att konsumera. De flesta människor blir överflödiga eller som vissa kallar det värdelösa ätare.

Det blir som det Ted Kaczynski skrev om, att mänskligheten börjar anpassa sig efter maskinen istället för att maskinen ska gagna mänskligheten som den är. Även evolutionärt kommer de som klarar av en sådan existens klara sig bättre och mänskligheten anpassas långsamt till att "copea" med sin nya existens.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Verkligen. Vem bryr sig. Så knäppt att vara tech-intresserad sen när något upplevs hota ens inkomst, då tar man till gnäll-byxorna. Med det sagt finns det så klart aspekter av AI som är problematiska. Men kära nån… det här var bara ett kul och icke klandervärt drag av Xbox imo.

jaa, märkligt att man börjar gnälla när något hotar ens inkomst. Finns ju jättemånga hemlösa som verkar trivas hur bra som helst!

Medlem

När AI tar över en massa tech-jobb så kanske det äntligen går att hitta tillräckligt med folk till vård och skola?

Det är nog inte bara vård och skola? Det kommer alltid finnas något att göra här i världen. Fler poliser, brandmän och ambulanspersonal. Läkare, psykologer, personliga assistenter med mera.

Sen kanske AI kan bidra till det där med 6 timmars arbetsdag kan bli realistiskt? Det är nog inte helt otänkbart.

Vem vet? Jag tror att det alltid kommer finnas jobb. Det är bara spekulationer men jag är hellre optimistisk och har fel, än pessimistisk och har rätt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

När AI tar över en massa tech-jobb så kanske det äntligen går att hitta tillräckligt med folk till vård och skola?

Det är nog inte bara vård och skola? Det kommer alltid finnas något att göra här i världen. Fler poliser, brandmän och ambulanspersonal. Läkare, psykologer, personliga assistenter med mera.

Sen kanske AI kan bidra till det där med 6 timmars arbetsdag kan bli realistiskt? Det är nog inte helt otänkbart.

Vem vet? Jag tror att det alltid kommer finnas. Det är bara spekulationer men jag är hellre optimistisk och har fel, än pessimistisk och har rätt.

Super artificiell intelligens kommer ha en intelligens på mer än 100x av den totala mänskligheten. Georgeo säger att en människa är ungefär som 20 petaflops. Sedan verkar folk fortfarande inte förstå att AI kommer att fungera likt en människa förutom det emotionella. Det är mer frågan om vilka jobb som tar längst tid att automatisera. Sedan har vi en del projektjobb som bestämmer utformningen av vad vi vill ha.

Det kommer bara ta lite tid. Frågan är inte längre om utan när. Ungefär som apan gentemot människan. Fast vi är apan gentemot AI. Vi står inför mänsklighetens och evolutionens största genombrott och alla har inte insett det än. Så fort går det relativt sätt. Galet

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Super artificiell intelligens kommer ha en intelligens på mer än 100x av den totala mänskligheten. Sedan verkar folk fortfarande inte förstå att AI kommer att bli som en människa fast bättre. Det är mer frågan om vilka jobb som tar längst. Sedan har vi en del projektjobb som bestämmer utformningen av vad vi vill ha.

Det kommer bara ta lite tid. Frågan är inte längre om utan när. Ungefär som apan gentemot människan. Fast vi är apan gentemot AI. Vi står inför mänsklighetens och evolutionens största genombrott och alla har inte insett det än. Där snackar vi

Vi får hålla tummarna att vi inte råkar utveckla något i stil med AI:n i Mass Effect eller Terminator. Då blir det svettigt, sen kan vi inte svettas mer.

Sen kan det mycket väl vara så att att AI redan tagit över andra civilisationer i universum… så även om vi människor inte lyckas utveckla någon AGI kan andra AGI redan existera.

Vår planet ligger redan miljontals år efter andra planeter. Vi hade ju dinosaurier i miljontals år. Tänk om ett tusental andra planeter råkade utveckla superintelligenta livsformer istället för dinosaurier redan för miljontals år sedan? AGI kan med andra ord redan existerat i miljontals år. Jag tror inte att vi människor behöver va den mest intelligenta livsformen i universum.

Om andra AGI i universum är hostila mot planeter såsom våran kanske vi bara lyckligt ovetandes vid det lagret?

Jag kan också föreställa mig att om vi utvecklar en AGI så kommer den inom tid hitta sätt att kunna kommunicera med andra AGI:er runtom universum.

Det man vet om universum idag tyder på att det är osannolikt att jorden är den enda planeten som hyser liv. Det ska finnas fler planeter i universum än vad de finns sandkorn på jorden.

Citat:

Yes, it is estimated that there are more planets in the universe than there are grains of sand on Earth. The universe is vast, and astronomers have discovered thousands of exoplanets outside our solar system, with many more waiting to be found.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

När den är tillräckligt bra kommer den skriva bättre kod än någon människa.

Och kreativa projekt som filmer och spel kommer kunna skapas på någon minut genom att man bara skriver in ett prompt till en AI som sedan skapar resten.

Tror tyvärr inte det är positivt, blir en Wall-E existens där människor inte har någonting att göra förutom att konsumera. De flesta människor blir överflödiga eller som vissa kallar det värdelösa ätare.

Det blir som det Ted Kaczynski skrev om, att mänskligheten börjar anpassa sig efter maskinen istället för att maskinen ska gagna mänskligheten som den är. Även evolutionärt kommer de som klarar av en sådan existens klara sig bättre och mänskligheten anpassas långsamt till att "copea" med sin nya existens.

Vi väljer ju själva den värld vi vill leva i. Den du beskriver är ju den vi tyvärr lever i idag. Men det är ju så vi är uppfostrade av samhället att vi ska leva. Men våra ideal och värderingar ändras ju med åren så i en framtid är det inte helt omöjligt att vi samarbetar för att bli något mer än vandrande köttklumpar utan mål. En AI kan ju faktiskt hjälpa oss med det. Vi får bara se till att den inte blir kreativ.

Medlem

Varför är så många emot AI?
Det kommer vara standard mycket snart och tillåta oss glra sådant vi bara kunnat drömma om innan.

Snacka om att fokusera på det negativa före det positiva.
Börjat bli rätt tröttsamt att höra på också för den delen.
Bakåtsträvare som hellre skulle sett att häst med droska hade varit normen istället för bilar.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Super artificiell intelligens kommer ha en intelligens på mer än 100x av den totala mänskligheten. Georgeo säger att en människa är ungefär som 20 petaflops. Sedan verkar folk fortfarande inte förstå att AI kommer att fungera likt en människa förutom det emotionella. Det är mer frågan om vilka jobb som tar längst tid att automatisera. Sedan har vi en del projektjobb som bestämmer utformningen av vad vi vill ha.

Det kommer bara ta lite tid. Frågan är inte längre om utan när. Ungefär som apan gentemot människan. Fast vi är apan gentemot AI. Vi står inför mänsklighetens och evolutionens största genombrott och alla har inte insett det än. Så fort går det relativt sätt. Galet

Inte 100x va? Intelligensen hos en riktigt AI når väl inget tak? Det är ju det många är rädda för. När den väl kan studera och utvecklas på egen hand så kommer det gå fort. Men än så länge behöver vi inte oroa oss. Dagens AI kan inte göra något av det. Det är bara en avancerad T9. De gissar helt enkelt, träffsäkert men ändå gissningar. Vad jag har läst har senaste gpt redan gått igenom all text som någonsin har getts ut så nu får de börja använda annan data istället om den ska utvecklas mer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska onödig kritik, indieutvecklare verkar gilla lata AI-lösningar själva så varför få spel över en liten vinterhälsning.

Indieutvecklare är känsliga varelser.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Personligen inget emot AI utvecklingen.
Farthinder kommer läggas ut tex av eliten när dom inser att "maktbalansen jämnar ut sig" osv. Förhoppningsvis blir det bra inslutändan inte säkert vi lever då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Äh, är väl inte hela världen..

Who Who cares? cars?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Bakåtsträvare som hellre skulle sett att häst med droska hade varit normen istället för bilar.

Miljöpartiet...


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Varför är så många emot AI?
Det kommer vara standard mycket snart och tillåta oss glra sådant vi bara kunnat drömma om innan.

Intressant. Vad är det den kommer göra för mig som jag drömt om innan?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag är verkligen inte insatt i hur det juridiskt fungerar att träna AI men varför skulle man inte få nyttja media? Det är ju precis så vi människor håller oss à jour idag. Varför skulle man utbilda/träna AI annorlunda?

Men som sagt har noll kunskap inom ämnet, så med all sannolikhet har jag hur fel som helst.

Det är en gråzon skulle jag säga, men man kan väl säga att det finns en del frågor gällande hur dagens AI (vilket inte är riktig AI mind you) och upphovsrätt.

Programmet analyserar ett grundmaterial, och lär sig hitta och reproducera materialet baserat på olika parametrar som till och med människor kan ha svårt att se. Men det gör t ex att programmet lär sig HUR vissa personer målar. Så du skulle kunna få en AI som målar som om den vore van Gogh. Det bygger också på tillgång till mycket råmaterial. En god vän till mig jobbade med att bygga en AI som kunde hitta cancertumörer på röntgenbilder, men de måste lära AIn hur en tummör ser ut, så de behövde tillgång till tusentals patientjournaler, och det är ju sekretess på det. Så vem äger datan som AIn lär sig med?

I New York Times stämning så skulle jag utgår från att deras case är att Open AI använder NYTs upphovsrättsskyddade material kommersiellt. Dels används det direkt för att skapa en produkt, då AIn behöver rådata för att lära sig, dels för att det AIn spottar ut alltid kommer vara en tolkning av rådatan.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det är en gråzon skulle jag säga, men man kan väl säga att det finns en del frågor gällande hur dagens AI (vilket inte är riktig AI mind you) och upphovsrätt.

Programmet analyserar ett grundmaterial, och lär sig hitta och reproducera materialet baserat på olika parametrar som till och med människor kan ha svårt att se. Men det gör t ex att programmet lär sig HUR vissa personer målar. Så du skulle kunna få en AI som målar som om den vore van Gogh. Det bygger också på tillgång till mycket råmaterial. En god vän till mig jobbade med att bygga en AI som kunde hitta cancertumörer på röntgenbilder, men de måste lära AIn hur en tummör ser ut, så de behövde tillgång till tusentals patientjournaler, och det är ju sekretess på det. Så vem äger datan som AIn lär sig med?

I New York Times stämning så skulle jag utgår från att deras case är att Open AI använder NYTs upphovsrättsskyddade material kommersiellt. Dels används det direkt för att skapa en produkt, då AIn behöver rådata för att lära sig, dels för att det AIn spottar ut alltid kommer vara en tolkning av rådatan.

Tack för ett riktigt bra och informativt svar!

Medlem

Trodde bättre om er än att gå på sånt här tragiskt rage bait från kotaku.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

jaa, märkligt att man börjar gnälla när något hotar ens inkomst. Finns ju jättemånga hemlösa som verkar trivas hur bra som helst!

Osäker på om de trivs så bra faktiskt, men fan att hemlösa inte fattat grejen… bara de tar i från tårna och gnäller hade de kunnat fortsätta glassat vidare som ”värdelös kreatör”.

Skämt åsido. Jag är helt för personliga konstnärliga utryck och berättelser som berör andra människor. Men svårt att inte tycka en reklambild för ”Xbox” lika gärna kan få vara - åtminstone ritad - av en dator både redan nu och i framtiden. Tekniken är cool. Detta handlar om någons upplevda ”rätt” till snabba cash. Inte konst. Gnäll.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Men finns väl ingen artist som inte lär sig av andras verk? Förstår verkligen inte detta resonemanget, ska man vara helt fri från andras verk så får man ju gå tillbaka till den tjommen som satte sitt handavtryck på en sten.

Synd att folk kommer förlora sina jobb men det kommer samtidigt bli bättre.

Tycker dock inte om tanken att likställa människors inlärning med en dators. AI (neutrala nätverk) är självklart inte samma sak som en människas inlärning. Vi har defekter, kan inte browsa hela internet på alla verk som finns och har (viss) förståelse för vad fair use är. AI som de vi ser är matte i grund och botten. Något kommer in och något annat ut. Exakt samma sak kommer ut sålänge samma sak kommer in. Nu slumpar techbolagen såklart input så vi aldrig får samma output, men det är ju bara en del av illusionen att AI modellen är kreativ. En människa har aldrig den förmågan.

Våra regler och system utgår från människans begränsningar och sätt att funka. Att låta en AI ingå i samma regelsystem utan att revidera eller ändra på det med utgångspunkt att den influeras likt människor kunde nästan inte kännas mer fel i min värld. Klart AI kommer finnas, men de är också självklart detta är något helt annat och regler får anpassas efter det.

Känns spontant något naivt att de stormrika techbolagen får klapp i ryggen när de aldrig kunnat få sin modell utan artisterna som byggde upp den utan deras vetskap. Och att detta sedan likställas med artisterna kreativa process är 🤯

Kom också ihåg att detta är rikaste jäkla bolagen på jorden med råge som får ännu mer pengar baserat på verk från artister som aldrig visste att en modell skulle tränas på det. Man kan sätta krav på bolagen nångång 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Vi får hålla tummarna att vi inte råkar utveckla något i stil med AI:n i Mass Effect eller Terminator. Då blir det svettigt, sen kan vi inte svettas mer.

Sen kan det mycket väl vara så att att AI redan tagit över andra civilisationer i universum… så även om vi människor inte lyckas utveckla någon AGI kan andra AGI redan existera.

Vår planet ligger redan miljontals år efter andra planeter. Vi hade ju dinosaurier i miljontals år. Tänk om ett tusental andra planeter råkade utveckla superintelligenta livsformer istället för dinosaurier redan för miljontals år sedan? AGI kan med andra ord redan existerat i miljontals år. Jag tror inte att vi människor behöver va den mest intelligenta livsformen i universum.

Om andra AGI i universum är hostila mot planeter såsom våran kanske vi bara lyckligt ovetandes vid det lagret?

Jag kan också föreställa mig att om vi utvecklar en AGI så kommer den inom tid hitta sätt att kunna kommunicera med andra AGI:er runtom universum.

Det man vet om universum idag tyder på att det är osannolikt att jorden är den enda planeten som hyser liv. Det ska finnas fler planeter i universum än vad de finns sandkorn på jorden.

Vill man veta mer om detta så har Center for AI safety släppt en hel del rapporter. https://www.safe.ai/.

Att det är sannolikt att en AI baserad livsform har större möjligheter att överleva i universum är ingen nyhet. Det är även detta som gör att smartare människor än oss som Max Tegmark, Stephen Hawkins samt Elon musk.... OK Musk kanske inte har visat sig från mest rationella sida på sistone. Men de varnar alla för att vi underskattar riskerna runt AI utvecklingen. Det är inte Science Fiction att en AI baserad livsform kan uppstå genom en singularitet. Dvs att den börjar förbättra sig själv i en takt som vida överstiger evolutionen. På sekunder istället för miljarder år som biologiska varelser har behövt för att nå dit vi är.

Tar man fram en AGI (Artificiell Generell Intelligens) så är risken stor att det blir en teknologisk singularitet och vi får en ASI (Artificiell Super Intelligens) utan mänskliga känslor och moral. Ett intellekt ljusår större än vårt där skillnaden skulle vara den vi har mellan oss människor och en myra idag. Myran kan aldrig ens förstå en människas intellekt eller verklighet. Vi människor kan aldrig förstå en ASIs verklighet. Likt myrorna är irrelevanta för oss så kommer vi människor vara irrelevanta för en ASI. När detta händer så kommer det vara försent att göra något. Reglering måste komma innan vi når dit.

Det här är på riktigt och det som dessa herrar är rädda för. Till och med AI pionjären som kallas AIns fader Geoffrey Hinton varnar för hur naiva folk är runt AI idag.

Men det finns problem med detta som kommer drabba oss alla innan vi når en teknologisk singularitet. Det är de socioekonomiska konsekvenserna av AI utvecklingen. Våra samhällen idag är inte konstruerade för en värld där människor inte jobbar. Jobbar man inte då har man inte tillgång till det som krävs för mänskligt liv. Mat, tak över huvudet, social samvaro och intellektuell stimulans. Allt detta kräver pengar idag som fås via arbete. Människor som är mer optimistiska säger att det kommer komma nya jobb som vi inte ens kan tänka oss idag. Men just därför kan man inte heller vara konkret och visa på vad detta skulle kunna vara. Det är mer en förhoppning än en förutsägelse.

AI har redan idag börjat eliminera jobb som inte kommer ersättas med något annat i spåren av pandemin. Det är inte bara jobb på fabriksgolvet som försvinner utan i takt med att Generativ AI blir bättre så är det även kvalificerade jobb som försvinner. Även programmerare, jurister osv som är mer kognitiva och kräver högre utbildning. Det är lätt att säga att alla dessa människor skall jobba i åldringsvården men man glömmer då att även dessa jobb bygger på skatteintäkter som kommer från de som har arbete utanför denna sektor. När AGI nås så kommer även jobb med människor att rationaliseras bort.

Vi har inte ens börjat fundera på ställa om till ett samhälle som inte längre bygger på lönearbete så inom en snar framtid så kommer detta bli ett smärtsamt uppvaknande för många. När AI rationaliserar bort jobb idag så tas det ut som en besparing/vinstmarginal. Det är få företag som behåller samma kostnad idag för att istället låta personalen jobba 6 timmar. Det finns ett fåtal som testar 6 timmars arbetsdag men det beror då inte på AI utvecklingen. Den framtid vi talar om här är 0 timmars arbetsdag där vi även då måste trygga människors dagliga överlevnad.

Men det är ju om det finns några människor kvar att trygga. Max Tegmark igen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/max-tegmark

123
Skriv svar