Fyra Xboxgenerationer och en begravning

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Lustigt, jag som trogen Playstation spelare med över 7300 trophies var av över 110 platinum har precis börjat fasa ut Playstation och omfamnar Xbox.
Alltså tvärtom emot dig/er.

Gjort samma sak här

Efter att ha spelat God of War, Spiderman och Horizon på PS4 insåg jag snabbt att tredjepersonsäventyrs genren som Playstation satsar så stort på är ingenting alls för mig. Bra story, grafik och så men gameplayet tröttnade jag väldigt snabbt på. Dem enda spel jag körde på den var ändå multiplat så det hela slutade med att jag sålde den och skaffade mig min första Xbox med Series X. Har fortfarande PSX, PS2 och PS3 kvar med alla mina favoriter från dessa generationer

Även om Playstation har lite mer kvalitet och högre betyg på sina exklusiva titlar så föredrar jag det lite mer varierade utbudet hos Xbox. Föredrar även Xbox kontrollen ner än Playstation, trotts fler funktioner på PS kontrollen så tycker jag att layouten på Xbox är så pass mycket bättre att det väger över.

Blir även som förälder lättare att bara hålla koll på Xbox konton för ungarna när dem hoppar emellan Xbox och PC än PC och PS.

Medlem

Jag har älskat Xbox sedan 2008 då jag köpte mitt första 360. Har efter det köpt ytterligare ett 360 (det första gick sönder, RROD osv.).

Efter det har det blivit varenda generation fram tills idag, då jag förvisso fortfarande är nöjd med maskinen men börjar mer och mer känna att jag kommer överge konsol i förmån för en stabil gamingdator nästa år.

... så något har ju förändrats iaf. Oklart exakt vad. Kanske mitt spelande. Men Xbox känns inte lika lockande längre helt enkelt.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Du är lite mer optimistisk än jag, men som jag skriver i slutet handlar det för mig om ett antal sammanvägda faktorer, inte bara någon sorts fanboyilska över att Xbox börjar släppa spel till PlayStation. Som samlare ogillar jag verkligen att de dumpar fysiska media som de nu gör, och om alla deras uppköp av studior inte ens garanterar att det blir några exklusiva titlar (som de pratat om i över ett decennium), vad är poängen. Sedan är jag inte sämre än att jag kan ändra mig ommdet skulle hända något som får mig att omvärdera situationen. Jag kommer inte sälja min Series X i vrede eller något. Det blir nog snarare ett slags utfasning av Xbox och infasning av PS5. Game Pass lär jag ha kvar ett bra tag till åtminstone.

Du tror inte Sony planerar att vandra samma väg med sin Playstation?, dom har väl en konsol utan skivläsare dom med?,..

Medlem

Intressant tråd, bra initiativ. Jag står och väger mellan olika format, men det gör vi väl alla ibland gissar jag. Mest använda just nu är Switch med TOTK, men det börjar närma sig sitt slut. Favoritkontrollerna är Xbox 20th anniversary och Switch Pro. PCn lockar inte riktigt så det lutar åt Xbox. Jag blev tyvärr besviken på Forza, men Game Pass har så mycket annat så blir nog att utforska djupare. Kanske BG3. Men även det nya lilla Sheepy på PC ska nog testas. Finns så galet mycket. Mycket som står och samlar damm just nu.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av roftg:

Du tror inte Sony planerar att vandra samma väg med sin Playstation?, dom har väl en konsol utan skivläsare dom med?,..

Spel på skiva säljer betydligt bättre på PlayStation än Xbox så det är nog en bit kvar innan Sony har incitament nog att helt dumpa skivläsaren. Jag har inget emot att de erbjuder en konsol utan skivläsare bara det finns ett alternativ MED en.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra analys av situationen med Xbox.
Xbox har för min del inte varit relevant format sedan 360, men ser däremot att Microsoft skulle kunna ha bra utsikt för att bli en av de ledande amerikanska tredjepartsutgivarna. Däremot så är det väl lite si och så med kvaliteten på spelen och spelhusen de köpt upp, tycker MS verkar ha allt svårare att få sina spelhus att leverera bra produkter som både lever upp till kvalitetsförväntningar och inte fastnar i utvecklingshelvetet i 10+ år. Tror de skulle behöva ännu en stor omorganisering i Xbox-leden, vilket väl tyvärr också vore en stor risk för att det krånglar till utvecklingen av spelen ytterligare...

Skrivet av Hipshot:

Det bästa hade varit om Ubisoft AAAA-spel hade varit exklusivt till xbox.

Hehe, precis vad Xbox behöver, ett evighetsförsenat spel som inte lever upp till förväntningarna

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jasså.. Jag och tusentals andra med LG oled CX?
Mycket märkligt dessutom att på Xbox så har jag koll på HDR men inte på Playstation.
Känns mer som du inte har koll, faktiskt.
Testa googla så får du nog lite koll.

Om du nu har gogglat borde du se varför det blev så och finns workaround tog 5 minuter. Ironiskt hur du ber mej googla men inte sett lösningen själv lol.

Redaktör
Ponny

Jäkligt bra resonemang, @Ruffles. Det var definitivt en fluffig presentation. So very PR! Man fick ändå ut en del om strategierna framåt och jag kan inte låta bli att känna vissa "långsamt farväl"-vibbar. Att de här fyra spelen kommer följas av fyrtio till. Men samtidigt försöker jag tänka steget längre och se bortom Xbox-hårdvaran. Den kanske är på väg att tappa sin relevans. Har en känsla av att Microsoft kommer släppa fler och fler spel på andra plattformar, och då är behovet av en fysisk Xbox inte särskilt stort. Men! Xbox kanske kommer bli en digital historia framöver. Game Pass på fler plattformar? Jag vet inte, men min entusiasm för själva Xbox-konsolerna är inte jättestort, medan jag istället är taggad på studiorna och spelserierna som finns under paraplyet.

Sedan får jag komma med en brasklapp. Jag spelar cirka 98 procent mer på min Xbox Series X än min (stackars) Xbox One. Det säger något. Jag tycker dock Playstation- och Xbox-konsoler är lite för lika. Ungefär lika kraftfulla, bra på liknande saker. Det hade piggat upp om någon av dom stack ut mer och att det blev tre alternativ gällande konsoler som hade olika styrkor. Jag menar, Switchen är ju fantastisk men bra på sin grej – medan PS och Xbox är lite samma grej.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Ruffles:

<Uppladdad bildlänk>

Efter lång väntan och mängder av spekulationer höll Microsoft slutligen sin ”business update”, vilket blev en 22 minuter lång podcast av i princip ingenting. Tyvärr var den synnerligen inövade presentationen precis så vag och innehållslös som den absolut inte fick vara om syftet nu var att möta alla oroliga och frustrerade fans där ute. Jag och Xbox ligger härmed i skilsmässa.

Även om de mörkaste domedagsprofetiorna inte bekräftades på studs, gjorde oviljan att dementera de värsta farhågorna att alla som tvivlat på Xbox framtid som en livskraftig plattform fick vatten på sin kvarn.

Phil Spencer bekräftade att Xbox planerar att släppa spel till konkurrerande plattformar. Fyra till antalet så här inledningsvis, två live service-spel och två mindre titlar. Inget som skakar om kontinentalplattorna i konsolbranschen, men detta är högst sannolikt bara början. Spencer vägrade utesluta något enskilt spel i framtiden samtidigt som han inte heller lovade någonting mer till alla PlayStation- och Nintendo-fans där ute. De håller alltså officiellt alla dörrar öppna, och allt sker med "the health of Xbox" i åtanke. Jag är inte alls övertygad om framgångspotentialen i den strategin.

Det uttalade målet är att ge fler chans att få del av de utvalda spelen men också använda dessa som ett lockbete för exempelvis PS5-ägare att gå till Xbox. För detta kommer det förstås krävas betydligt mer än bara fyra gamla spel, det begriper alla.

En tydlig strategi

Här är vi. Xbox är på väg att bli en tredjepartsutgivare, hur mycket Microsoft än förnekar det i dag. Detta kommer inte ske över en natt utan sannolikt vara en process som får värka fram över flera års tid. Alla spel från Xbox Game Studios kommer inte släppas till PlayStation och Switch och framför allt inte på en gång. Vi kan se fram emot en tid där de testar sig fram för att se vilka titlar och genrer som tas emot bäst av PlayStation- och Nintendo-publiken, var det finns mest pengar att hämta. På detta sätt hoppas Xbox-ledningen att fansen ska vänja sig vid utvecklingen och långsamt acceptera den. Om det kommer fungera är en helt annan femma.

Oundvikligen kommer Xbox som plattform att tappa i attraktionskraft. Det blir svårt att locka nya kunder om många Xbox-titlar även går att spela hos Sony och Nintendo (samtidigt som dessa plattformar har sina egna unika spel). Självklart kommer många gå och vänta på att spel X och Y kan släppas till andra format efter ett tag. Det kan också bli svårt att behålla gamla fans den här vägen. Det är inte Microsofts ekonomi jag bryr mig om utan livskraften i den plattform jag investerat så pass mycket i genom åren.

<Uppladdad bildlänk>

22 år

Jag och Xbox har hängt ihop i snart 22 år. För mig började denna resa den 14 mars 2002. Det var då Xbox lanserades i Sverige. En lugn lansering, rapporterade Super PLAY, och jag var en av få som hämtade ut min förbokade konsol på lanseringsdagen. Sedan dess har jag varit med varje generation, och även om vi kom ifrån varandra i början av Xbox One-generationen slutade den med att jag köpte totalt fem konsoler och använde min PS4 enbart för exklusiva titlar.

Riskerna med strategin att i princip göra slut på allt vad exklusiva spel heter är förstås folket hos Xbox medvetna om, men vägen framåt tycks onekligen redan utstakad. Om inte av Phil Spencer så av Satya Nadella. Med en så omfattande mängd varumärken under Xbox-paraplyet är det ekonomiskt oklokt att begränsa sig till en krympande plattform som Xbox. Jag begriper det. Det är dessutom sannolikt att giganter som Bethesda och Activision också gärna vill nå fler spelare med sina framtida projekt. Spel säljer inte längre på Xbox, vilket är en effekt av Game Pass.

Vanligtvis brukar nya hårdvaruannonseringar eller teasers om ny hårdvara från Xbox få mig att känna spänning och nyfikenhet. Men jag börjar känna mig klar med Xbox. Nu när exklusiva spel är på väg bort, när spel på skiva tvingas bort, när Microsoft visar ett sådant ointresse för att kränga konsoler, när plattformen knappt ens kan konkurrera längre och när bolaget uppenbarligen har börjat nosa på det betydligt grönare gräset på andra sidan konsolgränsen, finns det få anledningar kvar att fortsätta stödja formatet så aktivt som jag har gjort i 22 års tid.

<Uppladdad bildlänk>

Egentligen är utvecklingen inte alls konstig om vi tittar på varifrån Microsoft kommer. När vi ser planerna framåt och läser mellan raderna blir Microsofts DNA som tjänste- och mjukvaruföretag så tydligt. Deras bidrag till att utveckla spelbranschen har handlat om just tjänster och infrastruktur – Xbox Live, achievements, crossplay och på senare år Game Pass – inte så mycket om spel eller hårdvara. Även om de sedan Xbox One S har byggt riktigt fina konsoler också är det aldrig riktigt där styrkan har legat.

Det är inte första gången den plattform jag tillbringar det mesta av min speltid på genomgår en genomgripande förändring. I april 2001 drog Sega ur pluggen på Dreamcast vilket satte punkt för företagets tid som konsoltillverkare. Det var omtumlande. Jag hade vuxit upp med Sega under tio års tid så det var en bit av min barndom som gick i spillror där.

Fullt så emotionellt engagerad är jag inte drygt 20 år senare. Stigande ålder ger perspektiv, och jag har under en tid kommit att vänja mig vid tanken på att Xbox vandrar i en riktning som jag inte är bekväm med.
Jag börjar känna mig klar med Xbox. Det finns inget jättedramatiskt i detta, men visst finns spår av besvikelse efter alla år av löften.

Nu när exklusiva spel är på väg bort, när spel på skiva tvingas bort, när Microsoft visar ett sådant ointresse för att kränga konsoler, när plattformen knappt ens kan konkurrera längre och när bolaget uppenbarligen har börjat nosa på det betydligt grönare gräset på andra sidan konsolgränsen, finns det få anledningar kvar att fortsätta stödja formatet så aktivt som jag har gjort i 22 års tid.

Så det får nog stanna vid fyra generationer. Tack för resan, tack för minnena. Vi har haft mycket roligt ihop, och denna generation är inte över än. Men mitt huvudfokus framöver kommer ligga hos PlayStation.

Jag hör va du säger välkommen till playstation familjen.

Medlem

Ännu en tråd. ”Finns inga spel till Xbox” översätts till ”Microsoft borde göra en Sony och utveckla/köpa exklusiva spel”.

Vill vi verkligen vara låsta till spel på PS5, eller vänta ett par år innan de kommer på PC? Tydligen, det är uppenbarligen det bästa!

Medlem

Det är väl lite som Valve tänker jag(min åsikt som inte är baserad på någon fakta).
När de plötsligt började tjäna bra mycket mer pengar på Steam än deras andra produkter så var det ingen anledning att fortsätta med det andra. Microsoft har numera Gamepass...

Därför blir det nog bara nintendo och playstation kvar framöver för japanarna har lite mer passion för det medan västerländska företag går dit pengarna flödar.

Xbox 360 är fortfarande min favoritkonsol någonsin. Men ps5an är helt okej nu när de designade om handkontrollen så den nu är mer som en xbox kontroll. Dock kan jag inte påstå att jag använt min ps5 särskilt mycket. Första året tror jag knappt jag startade den. Kan nog räkna spelen jag kört på den på en hand.

Medlem

Jag fortsätter med Xbox. Jag tycker inte framtiden är lika spikad som i detta inlägg och en kultur försvinner inte hur lätt som helst.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Ja det är skumt, jag jar testat olika kablar, olika portar, alla inställningar som finns på både ps5 och TV, kollat tips på nätet osv.
Ps5 fungerar bra på andra skärmar och som sagt så fungerar Xbox felfritt.
Så jag kan inte skylla på varken TV eller ps5 utan det är kombon som inte fungerar för mig.

Håller med ang fysiska spelen, tråkigt att det blir så.

har också Lg OLED CX och med min ps5:a med HDR på blev de för ljust istället. Men var dock bara dra ner i inställningarna i TV:n så ordnade det sig. Tog ett tag och hitta på vad de faktist var jag behövde dra ner dock, för enbart Brightness hjälpte inte.
Edit: Tänkte jag skulle vara hjälpsam och kolla vad de var jag ändrade men nu hittar jag ju inte på de såklart

Medlem
Skrivet av lyrael:

Det är väl lite som Valve tänker jag(min åsikt som inte är baserad på någon fakta).
När de plötsligt började tjäna bra mycket mer pengar på Steam än deras andra produkter så var det ingen anledning att fortsätta med det andra. Microsoft har numera Gamepass...

Därför blir det nog bara nintendo och playstation kvar framöver för japanarna har lite mer passion för det medan västerländska företag går dit pengarna flödar.

Fast det stämmer väll inte.
Valve fortsätter utveckla Steam.
Valve gjort hårdvara dom steam anpassats för som kontroller steam deck, vr headsets och helt eko system kring det som styr och fungerar med det mesta.
Man har utvecklat proton och driver på att man ska kunna gejma på linux.
Valve har inte varit på latsidan dom jobbar på utveckling hela tiden. Det arbetas bara inte på samma sätt då det inte är ett public bolag som har flåsande aktieägare i nacken så dom kan ta det lite manjana och göra vad som passar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av superapan:

Ännu en tråd. ”Finns inga spel till Xbox” översätts till ”Microsoft borde göra en Sony och utveckla/köpa exklusiva spel”.

Vill vi verkligen vara låsta till spel på PS5, eller vänta ett par år innan de kommer på PC? Tydligen, det är uppenbarligen det bästa!

Tycker personligen att det märks tydligt på kvalité mellan ett multiplattform spel och ett exklusivt.

Sony har varit och är överlägsna i sina firstparty spel. Alla tycker såklart inte om dom, men att säga att dom inte är polerade och bland det bästa som finns ( rent tekniskt ) är bara dumheter. För det mesta så kan deras studios kräma ut vad som typ skulle vara omöjligt ur Sonys maskiner. Såna studios fanns hos Microsoft också innan, typ skaparna av Gears, Halo mm. Något hände på vägen och man ser tydligt att det inte spelar så stor roll om man har alla pengar i världen om man inte har utvecklare som man satsar på fullt ut.

Även om det är tråkigt att allt inte släpps på alla konsoller och PC samtidigt så tror jag personligen att det är bra med konkurrens. Jag hoppas att Xbox hänger med och att dom skapar en grym konsol och med alla uppköp dom gjort hittar ett par riktigt fina studios som gör spel i samma kvalite som hos Sony. Även att dom låser dom spelen till Xbox så att Sony vågar satsa lite mer på nya Ip’n. Känns som Sony ”seglat” på vinst länge nu och kör med allt för säkra kort.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Spel på skiva säljer betydligt bättre på PlayStation än Xbox så det är nog en bit kvar innan Sony har incitament nog att helt dumpa skivläsaren. Jag har inget emot att de erbjuder en konsol utan skivläsare bara det finns ett alternativ MED en.

Skivläsare är snart ett minne blott, tyvärr..

Medlem

Jag har både Ps5, Series X och Switch. Tycker Series Xen är det trevligaste av dem och spenderar mest speltid på den, gillar både mjukvaran och hårdvaran mest av nämda 3. Dom flesta spelen släpps till både PS & Xbox trots allt. Tidigare generationer har jag spelat minst på Xbox.

Medlem

Jag flyttade nyligen in min Xbox i sovrummet i hopp om att starta den lite oftare och det lyckades första veckorna men sen tar det emot mer och mer. Har man alla andra konsoler så är det förstås inte så svårt att förstå detta.

I grunden är ju själva konsolen grym med en skön handkontroll, snabb mjukvara med Quick resume och stilren design (stående).

Jag förstår att det tar tid att utveckla spel men Microsoft har ju monumentalt misslyckats med alla dina spelserier sista åren och det räcker inte med att strössla pengar, detta är uppenbart, trots en oändlig källa.

Någonstans tar såklart tålamodet slut hos ledningen och är man ett vinstdrivande företag vore det såklart klokt att släppa sina spel på fler plattformar när man mer eller mindre har ett stort antal utvecklare under sitt paraply.

Medlem

I en perfekt värld så går SONY nu ut och säger att alla deras exklusiva spel blir multiplattform (så länge spelstudiosarna själva vill det). Sen säger SONY, vi vill ha Xbox kvar i matchen för konkurrens pressar oss och gör oss bättre och vi ska använda den pressen till att skapa den mest prisvärda, högpresterande och enkelutvecklade konsolen och vi vill att Microsoft är med på den resan och tävlar med oss. Vi ska aldrig mer försöka skapa oss konkurrensfördelar mot varandra genom att låsa in spelstudios och fragmentera vårt gemensamma kundunderlag. I grund och botten gör vi hårdvara och spel-infrastruktur (i symbios med spelutvecklingsbranchen) och det är i vår kärnverksamhet konkurrensen ska ske.

Och Microsoft säger med tårar i ögonen. ”Det är så sant!” och går fram till Sony och ger Sony en lång varm broderlig kram. ”Må bästa konsol vinna!”

”Hej Ubi, kom hit och var med i vår gruppkram.. vi ska tillsammans hjälpa dig och dina konkurrenter att få in det där extra A:t i AAA ska du se”

Och alla gamers runt om i världen ställer sig upp i en vild applåd som det känns som att den aldrig vill ta slut. Fanboys från skilda läger skakar hand och ser fram emot nästa generations hårdvara med ett hopp om att de då kan titta på prestanda och pris och eventuella roliga nyheter på hårdvarufronten som beslutsunderlag för vilken konsol det blir den generationen.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

I en perfekt värld så går SONY nu ut och säger att alla deras exklusiva spel blir multiplattform (så länge spelstudiosarna själva vill det). Sen säger SONY, vi vill ha Xbox kvar i matchen för konkurrens pressar oss och gör oss bättre och vi ska använda den pressen till att skapa den mest prisvärda, högpresterande och enkelutvecklade konsolen och vi vill att Microsoft är med på den resan och tävlar med oss. Vi ska aldrig mer försöka skapa oss konkurrensfördelar mot varandra genom att låsa in spelstudios och fragmentera vårt gemensamma kundunderlag. I grund och botten gör vi hårdvara och spel-infrastruktur i symbios med spelutvecklingsbranchen så det är där konkurrensen ska ske.

Och Microsoft säger med tårar i ögonen. ”Det är så sant!” och går fram till Sony och ger Sony en lång varm broderlig kram. ”Må bästa företag vinna!”

Och alla gamers runt om i världen ställer sig upp i en vild applåd som det känns som att den aldrig vill ta slut. Fanboys från skilda läger skakar hand och ser fram emot nästa generations hårdvara med ett hopp om att de då kan titta på prestanda och pris och eventuella roliga nyheter på hårdvarufronten som beslutsunderlag för vilken konsol det blir den generationen.

Vad har du i glaset? 😍

Medlem

Jag har egentligen inga problem att varken Microsoft eller Sony börjar släppa förra generationens spel till varandras konsoler. Nu är detta inte enbart fallet från Microsofts sida dock, men säg att Sony bestämmer sig för att släppa Uncharted trilogin till Xbox. Den trilogin säljer knappast några PS5:or, men det finns säkerligen ett intresse för Xbox-spelare att testa på Uncharted som spelserie. Samma med Halo samlingen från Microsofts sida. Ser egentligen inga nackdelar överhuvudtaget, ”win-win” med andra ord. 🥰

Medlem

Xbox tycker jag personligen alltid känts som en bättre konsol och roligare. Dock har ju Playstation haft sina spel på sin sida, vilket Xbox inte har haft.
Men som nämnts, Dolby Vision, handkontrollen, Game Pass, Xbox Live, Achievements, Quick Resume, bakåtkompabiliteten.
Microsoft har levererat mycket bra, men ändå legat efter när det kommit till spelen, just dom udda spelen saknas. Även om jag kanske känner att jag inte saknat något, så drar folk åt Playstation.

Medlem
Skrivet av roftg:

Skivläsare är snart ett minne blott, tyvärr..

Först ryker skivläsaren, och sedan blir allt molnbaserat. Det är oundvikligt.

Medlem

Alltså, det som händer nu med XBOX, jag fick faktiskt samma känsla när jag beslutade mig för att sälja min PS5 som då ännu gick att tjäna igen de pengar jag lagt ut på den.

För varför skall jag behålla PS5 när spel börjar att dyka upp på PC?
Alla tredjeparts spel kör jag ändå på min dator.

Kanske är det lite kluvet att jag fortfarande har Xbox series X kvar, ja den samlar damm men känns inte som att jag tjänar på att sälja den. En vacker dag drar jag igång Gamepass någon månad.

Vi får se vad PS6 har att erbjuda när den kommer men har de inte kraftiga exklusiva spel som är låst till konsolen så kommer jag inte att köpa den.
Nej någon ny Xbox blir det inte heller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Som jag skrev i någon annan tråd, min LG oled CX går inte jätte bra ihop med ps5, grafiken blir för mörk, jag har testat alla inställningar både på ps5 och TV utan att få ordning på det. I mörka scener så försvinner detaljer och allt blir bara en mörk gröt. Jag testade samma spel med samma HDMI-kabel i samma port på TVn fast på Xbox och skillnaden var som dag och natt mellan dessa två. Jag vet inte om det är Dolby Vision som gör det så mycket bättre på Xbox?

Intressant. Jag får nämligen samma fenomen på min Xbox series X.
Bilden ser aldeles för mörk ut på min LG Oled 42 C2 på Xbox.
På PC blir bilden perfekt
Har fått mecka och fått till bilden på Nintendo Switch.
På Steam Deck såg det hemskt ut men har fått till bilden.

Men just Xbox Series X är det bara fel. Försöker öka upp allt som har med ljus att göra men känns som inget händer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Alltså, det som händer nu med XBOX, jag fick faktiskt samma känsla när jag beslutade mig för att sälja min PS5 som då ännu gick att tjäna igen de pengar jag lagt ut på den.

För varför skall jag behålla PS5 när spel börjar att dyka upp på PC?
Alla tredjeparts spel kör jag ändå på min dator.

Kanske är det lite kluvet att jag fortfarande har Xbox series X kvar, ja den samlar damm men känns inte som att jag tjänar på att sälja den. En vacker dag drar jag igång Gamepass någon månad.

Vi får se vad PS6 har att erbjuda när den kommer men har de inte kraftiga exklusiva spel som är låst till konsolen så kommer jag inte att köpa den.
Nej någon ny Xbox blir det inte heller.

Är ju quality of life. Spelat på PC sen 1994-95 så jäkla enkelt och välja konsoll före PC. Var inom branchen och på plats i Las Vegas när xbox första gen släpptes och kört xbox sen dess.

Med quality of life menar jag lite, jag sitter dagarna på arslet framför en dator komma hem och lira på en dator med suger SÅ FETT. Fredag kväll en öl, hoppa ner i soffan/fatboy sparka igång konsoĺlen så jävla skönt.. inget förutom möjligen bra mmorpg skulle få mig att överge konsollen längre perioder oavsett ps5/xbox för PC.

Kör samsung 85" 4k uhd mm kopplat till
Switch,wii,ps2,xbox,xbox one, xbox serie x.

Oavsett kommer jag aldrig släppa konsollen sen kan dom släppa CoD 99 eller vad som på PC.

Tror mer allt hänger på personlig pref, vilka spel gillar du, vilket jobb har du i rl? Ja står man upp 8h per dag så kan jag tänka mig sitta vid dator är skönt, sitter du dock 8h vid en dator är man inte sugen o göra samma när man kommer hem.

Att allt kommer bli digitalt är inte så konstigt precis som dvd,vhs,cd ersätts kommer spelandet bli precis samma. Se på netflix, Hbo, spotify osv. Eller bara en sån sak som banken / posten. Både MS och Sony vet detta och sen när det sker till 100% vet väl ingen, jag kommer iaf till jordens undergång sitta där med mina konsoller.

Medlem

Känner tvärtom jag med, Ps5an står och dammar denna generation efter att ha nästan enbart spelar ps4 förra generationen. Kombinationen av Quick Resume, handkontrollen, bakåtkompatibilitet och game pass har gjort Xboxen det självklara valet här hemma.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Är ju quality of life. Spelat på PC sen 1994-95 så jäkla enkelt och välja konsoll före PC. Var inom branchen och på plats i Las Vegas när xbox första gen släpptes och kört xbox sen dess.

Med quality of life menar jag lite, jag sitter dagarna på arslet framför en dator komma hem och lira på en dator med suger SÅ FETT. Fredag kväll en öl, hoppa ner i soffan/fatboy sparka igång konsoĺlen så jävla skönt.. inget förutom möjligen bra mmorpg skulle få mig att överge konsollen längre perioder oavsett ps5/xbox för PC.

Kör samsung 85" 4k uhd mm kopplat till
Switch,wii,ps2,xbox,xbox one, xbox serie x.

Oavsett kommer jag aldrig släppa konsollen sen kan dom släppa CoD 99 eller vad som på PC.

Tror mer allt hänger på personlig pref, vilka spel gillar du, vilket jobb har du i rl? Ja står man upp 8h per dag så kan jag tänka mig sitta vid dator är skönt, sitter du dock 8h vid en dator är man inte sugen o göra samma när man kommer hem.

Att allt kommer bli digitalt är inte så konstigt precis som dvd,vhs,cd ersätts kommer spelandet bli precis samma. Se på netflix, Hbo, spotify osv. Eller bara en sån sak som banken / posten. Både MS och Sony vet detta och sen när det sker till 100% vet väl ingen, jag kommer iaf till jordens undergång sitta där med mina konsoller.

Tycker det är fenomenalt att ha speldatorn i garaget kopplad med ethernet och streamar allt till soffan med en nvidia shield.

Fast numera blir det mest steam deck då det är smidigare med familj och hus.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Är ju quality of life. Spelat på PC sen 1994-95 så jäkla enkelt och välja konsoll före PC. Var inom branchen och på plats i Las Vegas när xbox första gen släpptes och kört xbox sen dess.

Med quality of life menar jag lite, jag sitter dagarna på arslet framför en dator komma hem och lira på en dator med suger SÅ FETT. Fredag kväll en öl, hoppa ner i soffan/fatboy sparka igång konsoĺlen så jävla skönt.. inget förutom möjligen bra mmorpg skulle få mig att överge konsollen längre perioder oavsett ps5/xbox för PC.

Kör samsung 85" 4k uhd mm kopplat till
Switch,wii,ps2,xbox,xbox one, xbox serie x.

Oavsett kommer jag aldrig släppa konsollen sen kan dom släppa CoD 99 eller vad som på PC.

Tror mer allt hänger på personlig pref, vilka spel gillar du, vilket jobb har du i rl? Ja står man upp 8h per dag så kan jag tänka mig sitta vid dator är skönt, sitter du dock 8h vid en dator är man inte sugen o göra samma när man kommer hem.

Att allt kommer bli digitalt är inte så konstigt precis som dvd,vhs,cd ersätts kommer spelandet bli precis samma. Se på netflix, Hbo, spotify osv. Eller bara en sån sak som banken / posten. Både MS och Sony vet detta och sen när det sker till 100% vet väl ingen, jag kommer iaf till jordens undergång sitta där med mina konsoller.

Quality of Life?
Tycker snarare det låter som The tired gamer.
Allt det du beskriver fungerar ju med en dator också .
Quality of Life är för mig att just slippa konsoler.
Framtiden för det verkar dessutom ljus


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Quality of Life?
Tycker snarare det låter som The tired gamer.
Allt det du beskriver fungerar ju med en dator också .
Quality of Life är för mig att just slippa konsoler.
Framtiden för det verkar dessutom ljus

Gamer kommer jag nog vara till dagen D kommer skulle inte kalla det tired gamer direkt. Har en gaming pc med men nja konsoll är gutt suttit i stolen sen C64 så slackar gärna

Skriv svar