Kopieringsskydd avslöjar Batman-pirater

Medlem
Skrivet av notwist:

tror att de ständigt ökande priserna på media är en bidragande faktor till att så många piratkopierar.

Tar och tittar på spelet Super Mario All Stars som kom ut på SNES under mitten av 90-talet. Prislappen är kvar, 699:- står det. Tar och tittar på senaste inköpet, Batman Arkham Asylum, 549:- står det där. 15 år emellan och jag slår vad om att 699:- för 15 år sedan var betydligt mycket mer pengar än vad 699:- är idag minus 150 spänn.

En bidragande faktor mindre med andra ord


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av notwist:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Den brukar alltid komma i steg två efter integritetsrätten(förutsebart eller?). Ja vad skall jag säga den här gången. Om vi skiter i att ett tuggummi faktiskt är något fysiskt. Det är något som är gratis för mig som ICA-handlare då jag kan kopiera upp tusentals tuggummin bak på lagret. Är det mer lagligt att sno det tuggummit då än om det hade kostat mig 20 öre per tuggummi? Rent hypotetiskt alltså.

För det första heter det "förutsägbart", för det andra förstår jag inte riktigt vad du menar. Har alla ICA-handlare någon magisk maskin på lagret som kan "kopiera upp tusentals tuggummin"?

Tack för rättelsen, precis vad debatten behövde. Och på frågan om kopieringsmaskinen så är svaret ja. Vad blir nu ditt svar?


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

*facepalm* Tror du behöver kolla över din
Graham's Hierarchy of Disagreement. Du har börjat surra som en vilsen fluga nere vid botten av den.

Det var du som började säga att jag hade "grova problem med debatten", trots detta svarade jag konsekvent med min åsikt, och du tror ändå att jag ägnar mig åt personangrepp? Tro vad du vill, men du har inte rätt.

Skrivet av Karmalicious:

Just PC-spelen har väl en väldigt bra prislapp, men kopieringsskydd drabbar allt som oftast bara folk som köper spel. Jag och en kompis köpte Titan's Quest, bara för att tvingas tanka hem en warezad version för att kunna spela det innan de patchade bort kopieringsskyddet som gjorde att det inte gick att starta spelet.

Detta är väl ett skolexempel på hur DRM drabbar riktiga konsumenter. Ett annat exempel på hur priserna är fullkomligt upp och ner är ju Steam, jämför priserna på spel där jämfört med priserna i din lokala spelbutik och gör ett snabbt överslag i huvudet på vilken affärsmodell som har störst omkostnader.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av notwist:

tror att de ständigt ökande priserna på media är en bidragande faktor till att så många piratkopierar.

Tar och tittar på spelet Super Mario All Stars som kom ut på SNES under mitten av 90-talet. Prislappen är kvar, 699:- står det. Tar och tittar på senaste inköpet, Batman Arkham Asylum, 549:- står det där. 15 år emellan och jag slår vad om att 699:- för 15 år sedan var betydligt mycket mer pengar än vad 699:- är idag minus 150 spänn.

En bidragande faktor mindre med andra ord

Det beror väl på att Nordisk Film har snart lurat oss svenskar på pengar gällande spel sedan börjat av 80-talet?

Medlem

Drunken_monkey_boxer: Nu släppte väl Bergsala Super Mario Alltstar, men ändå.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Tack för rättelsen, precis vad debatten behövde. Och på frågan om kopieringsmaskinen så är svaret ja. Vad blir nu ditt svar?

Om någon person i världen hade haft en maskin som kunde skapa tuggummi med en maskin som bara behövde elektricitet så skulle jag inte anse det moraliskt rätt att ta alla hans tuggummin (de är en materiell egendom). Däremot anser jag det inte fel att någon annan person (jag) bygger en exakt likadan maskin och börjar ge bort tuggummi helt gratis (brott mot immateriellt ägande, men inget materiellt har stulits).

Min rättelse var inte i syfte att verka dryg, den var enbart välmenad.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av notwist:

tror att de ständigt ökande priserna på media är en bidragande faktor till att så många piratkopierar.

Tar och tittar på spelet Super Mario All Stars som kom ut på SNES under mitten av 90-talet. Prislappen är kvar, 699:- står det. Tar och tittar på senaste inköpet, Batman Arkham Asylum, 549:- står det där. 15 år emellan och jag slår vad om att 699:- för 15 år sedan var betydligt mycket mer pengar än vad 699:- är idag minus 150 spänn.

En bidragande faktor mindre med andra ord

Det beror väl på att Nordisk Film har snart lurat oss svenskar på pengar gällande spel sedan börjat av 80-talet?

Bergsala gissar jag att du menar, aja, spelar ingen roll. Tror inte det, jag köpte amigaspel för en 4-500 kronor på den tiden också och senaste PC-spelet köpte jag för 349:-(Anno 1404).

Detta handlar givetvis om spel. notwist nämde bara media vilket inkluderar även film och musik men eftersom den här debatten handlar om spel så höll jag mig inom det området.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av notwist:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

*facepalm* Tror du behöver kolla över din
Graham's Hierarchy of Disagreement. Du har börjat surra som en vilsen fluga nere vid botten av den.

Det var du som började säga att jag hade "grova problem med debatten", trots detta svarade jag konsekvent med min åsikt, och du tror ändå att jag ägnar mig åt personangrepp? Tro vad du vill, men du har inte rätt.

Tror problemet ligger i att ingen kan ha rätt, när du tycker annorlunda. Som sagt, att vara en hypokrit(hycklare) genom att posta en sak som Graham's Hierarchy of Disagreement och sedan svara med sånt "konsekvent" svar går inte riktigt ihop sig. Men eftersom du redan förklarat för oss att du är i universitetsvärlden så är jag inte förvånad när jag ser din sort varje dag så fort kan för en diskussion i den sfären, A plain smart ass.

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av notwist:

tror att de ständigt ökande priserna på media är en bidragande faktor till att så många piratkopierar.

Tar och tittar på spelet Super Mario All Stars som kom ut på SNES under mitten av 90-talet. Prislappen är kvar, 699:- står det. Tar och tittar på senaste inköpet, Batman Arkham Asylum, 549:- står det där. 15 år emellan och jag slår vad om att 699:- för 15 år sedan var betydligt mycket mer pengar än vad 699:- är idag minus 150 spänn.

En bidragande faktor mindre med andra ord

Det beror väl på att Nordisk Film har snart lurat oss svenskar på pengar gällande spel sedan börjat av 80-talet?

Bergsala gissar jag att du menar, aja, spelar ingen roll. Tror inte det, jag köpte amigaspel för en 4-500 kronor på den tiden också och senaste PC-spelet köpte jag för 349:-(Anno 1404).

Detta handlar givetvis om spel. notwist nämde bara media vilket inkluderar även film och musik men eftersom den här debatten handlar om spel så höll jag mig inom det området.

Nordisk film kanske kom in senare? Kanske är dom som är ansvarig för att vi fått betala överpris för playstation märket? Blandar ihop dom ;p

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror problemet ligger i att ingen kan ha rätt, när du tycker annorlunda. Som sagt, att vara en hypokrit(hycklare) genom att posta en sak som Graham's Hierarchy of Disagreement och sedan svara med sånt "konsekvent" svar går inte riktigt ihop sig.

Mitt svar var otroligt konsekvent, jag sa bara att om du inte kan hålla dig till argument och börjar med angrepp är jag inte intresserad av att argumentera med dig.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Men eftersom du redan förklarat för oss att du är i universitetsvärlden så är jag inte förvånad när jag ser din sort varje dag så fort kan för en diskussion i den sfären, A plain smart ass.

Den där meningen var ju fullkomligt obegriplig, men förutom att du hånade mig tror jag att du precis även kallade alla personer i "universitetsvärlden" för folk som tror sig vara smartare än andra. Om du kallar akademiker för "folk som tror att de är något" så hamnar du nog i ett märkligt sällskap människor, det är oftast inte några speciellt härliga människor som föraktar intellektuella.

Medlem
Skrivet av notwist:

Jag har lirat Batman.Arkham.Asylum-RELOADED i två dagar och det innehåller inte något av problemen som den här artikeln påstår skulle finnas i kopierade versioner.

Kopieringsskydden drabbar, som vanligt, bara hederliga konsumenter som faktiskt köper spelen. De släpp som kommer från scenen (och som efter kort tid läcker ut på alla p2p-nätverk) innehåller i nästan alla fall crackar som befriar spelet från kopieringsskydd och andra handikapp.

Hur man än vrider och vänder på det finns det bara en grupp människor som drabbas - folk som köper spelet och sen vill kopiera det. Det finns massvis med legitima anledningar till varför man skulle vilja göra detta. Går skivan sönder har du inget spel, men du har likt förbannat betalat för spelet. Varför ska du inte få skydda din köpta data?

DRM (och orimliga priser, men det är en annan historia) är förmodligen den största anledningen till att PC-marknaden tappar konsumenter.

De flesta som är tekniskt kompetenta nog att piratkopiera är också smarta nog att förstå när deras integritet och digitala frihet kränks av spelbolagen, och det är precis vad som sker med nästan alla spelsläpp idag. Ett fungerande DRM som inte begränsar en kunds rättigheter kommer aldrig kunna existera, de är polära motsatser.

Inlägg som dessa gör mig jävligt ledsen. Hur kan jag som gamer (som köper alla spel jag spelar sedan flera år tillbaka) protestera mot att utgivarna satsar på Sims-expansioner, undermåliga filmlicenser, uppföljare och DRM-skydd när det finns människor som du?

Du har ingen rätt att spela ett spel du inte betalat för. Inte ens för att "try before you buy". Finns det ett demo kan du prova detta, finns det inget demo får du helt enkelt köpa grisen i säcken eller skita i det.

Kom inte med att du piratkopierar som en protest eller whatnot, det är bara sorligt och snålt. Stöd utvecklarna istället så kommer inte utgivarna behöva använda sig av DRM eller liknande.

Medlem
Skrivet av notwist:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Tack för rättelsen, precis vad debatten behövde. Och på frågan om kopieringsmaskinen så är svaret ja. Vad blir nu ditt svar?

Om någon person i världen hade haft en maskin som kunde skapa tuggummi med en maskin som bara behövde elektricitet så skulle jag inte anse det moraliskt rätt att ta alla hans tuggummin (de är en materiell egendom). Däremot anser jag det inte fel att någon annan person (jag) bygger en exakt likadan maskin och börjar ge bort tuggummi helt gratis (brott mot immateriellt ägande, men inget materiellt har stulits).

Min rättelse var inte i syfte att verka dryg, den var enbart välmenad.

Okey, så det handlar enbart om ägodelen är fysisk eller inte om det är moraliskt fel att "sno/ta/kopiera/fixa"?

Vad sägs om en upplevelse/tjänst. Om jag har lagt ner miljoner i en nöjespark där jag låter folk uppleva dessa attraktioner för, låt säga 200 kronor per dag. Om du hoppar över staketet och upplever allt detta gratis, är det också okey? Nöjesparken står ju kvar, du hade ändå inte betalat något.

Se nöjesparken som investeringen en spelmakare gör inför en speltillverkning.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Kan ni som säger "haha ägda lolollolo" sluta posta och läsa eller?

DET HAR REDAN KONSTATERATS TYP TYSEN GÅNGER ATT DET INTE ÄR SÅ BRA SOM DET LÅTER .. lololo

Medlem

what notwist said.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Kom inte med att du piratkopierar som en protest eller whatnot, det är bara sorligt och snålt. Stöd utvecklarna istället så kommer inte utgivarna behöva använda sig av DRM eller liknande.

Det är ganska naivt att tro att DRM skulle försvinna om alla slutade kopiera spel, DRM kommer bara försvinna om tillräckligt många öppet visar sitt missnöje.

Skrivet av Aftonstjaerna:

Okey, så det handlar enbart om ägodelen är fysisk eller inte om det är moraliskt fel att "sno/ta/kopiera/fixa"?

Vad sägs om en upplevelse/tjänst. Om jag har lagt ner miljoner i en nöjespark där jag låter folk uppleva dessa attraktioner för, låt säga 200 kronor per dag. Om du hoppar över staketet och upplever allt detta gratis, är det också okey? Nöjesparken står ju kvar, du hade ändå inte betalat något.

Se nöjesparken som investeringen en spelmakare gör inför en speltillverkning.

Du förväxlar fortfarande materiellt ägande med immateriellt ägande. En nöjespark är materiell. Det är mark som någon äger, maskiner som någon äger. Jag har aldrig sagt att vi bör upphäva rätten att äga mark och införa allemansrätt i hela världen.

För att ändra din hypotetiska situation lite kan vi använda oss av en konsert istället, det är vanligt att folk placerar sig på ett sånt sätt att man ser konserten utan att stå inne på området och därmed betala för nöjet. Låt säga att du äger ett hus på ett berg som överblickar en konsert. Gör du fel för att du "tar del av nöjet" genom att sitta och kolla på det? Naturligtvis inte. Du äger din mark och är fri att kolla precis var du vill. Detsamma gäller naturligtvis om du står på kommunal mark, du stjäl inte pengar genom dina ögon, det är investeraren som valt att skicka ut "nöje" åt alla håll och sen sälja biljetter till det närmaste området. Om det är ekonomiskt hållbart varierar ju från fall till fall - om biljetterna hade kostat 20 000 kr styck hade det förmodligen inte vart det - ändå är det väldigt nära till hands att skylla på "de där" som får hela industrin att kollapsa.

Medlem

haha ägda lolollolo


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av notwist:
Skrivet av Aftonstjaerna:

Okey, så det handlar enbart om ägodelen är fysisk eller inte om det är moraliskt fel att "sno/ta/kopiera/fixa"?

Vad sägs om en upplevelse/tjänst. Om jag har lagt ner miljoner i en nöjespark där jag låter folk uppleva dessa attraktioner för, låt säga 200 kronor per dag. Om du hoppar över staketet och upplever allt detta gratis, är det också okey? Nöjesparken står ju kvar, du hade ändå inte betalat något.

Se nöjesparken som investeringen en spelmakare gör inför en speltillverkning.

Du förväxlar fortfarande materiellt ägande med immateriellt ägande. En nöjespark är materiell. Det är mark som någon äger, maskiner som någon äger. Jag har aldrig sagt att vi bör upphäva rätten att äga mark och införa allemansrätt i hela världen.

För att ändra din hypotetiska situation lite kan vi använda oss av en konsert istället, det är vanligt att folk placerar sig på ett sånt sätt att man ser konserten utan att stå inne på området och därmed betala för nöjet. Låt säga att du äger ett hus på ett berg som överblickar en konsert. Gör du fel för att du "tar del av nöjet" genom att sitta och kolla på det? Naturligtvis inte. Du äger din mark och är fri att kolla precis var du vill. Detsamma gäller naturligtvis om du står på kommunal mark, du stjäl inte pengar genom dina ögon, det är investeraren som valt att skicka ut "nöje" åt alla håll och sen sälja biljetter till det närmaste området. Om det är ekonomiskt hållbart varierar ju från fall till fall - om biljetterna hade kostat 20 000 kr styck hade det förmodligen inte vart det - ändå är det väldigt nära till hands att skylla på "de där" som får hela industrin att kollapsa.

Se marken jag äger som huset där mitt företag sitter och tillverkar spel. Det kostar en månadshyra på samma sätt som marken mitt nöjesfält står på. Maskiner har jag i form av datorer på mitt företag. Det jag erbjuder slutanvändarna är samma sak, en icke fysisk produkt, en upplevelse. Du snor inte maskinerna i något fall, du snor inte min mark i något av fallen. Det du "tar i från" mig i bägge fallen är en icke fysisk produkt i form av en upplevelse.

Jag tycker exemplet med konserter fungerar i den mån att du bryter dig in och får samma upplevelse som de som betalat. Utanför får du inte samma upplevelse. Tankar du ett spel får du samma upplevelse som den som betalar. Där har du skillnaden och varför den jämförelsen faller. Det är som att du skulle sitta och glo i grannens fönster när han spelar något spel. Det är gratis, men inte alls lika kul som att spela det själv.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv

Operations Flashpoint hade ju iofs inget riktigt skydd utan var en extremt insiktsfull lögn i det mänskliga psykets funktioner eftersom det fick alla pirater att skylla problem som egentligen berodde på bristande optimering på ett ickebefintligt koperingskydd.

Spelar ingen roll vad du skriver notwist Piratkopiering är fel


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jag tycker exemplet med konserter fungerar i den mån att du bryter dig in och får samma upplevelse som de som betalat. Utanför får du inte samma upplevelse. Tankar du ett spel får du samma upplevelse som den som betalar. Där har du skillnaden och varför den jämförelsen faller. Det är som att du skulle sitta och glo i grannens fönster när han spelar något spel. Det är gratis, men inte alls lika kul som att spela det själv.

Att man alltid får samma upplevelse när man piratkopierar är ju inte sant, massvis med spel baserar sin affärsmodell på antingen abonnemang (World of Warcraft) eller att man måste köpa spelet för att kunna delta i en, nästan alltid överlägsen i storlek och kvalitet, spelvärld på nätet (Company of Heroes). Båda dessa modeller är exempel på varianter som i princip är "immuna" mot piratkopiering eftersom man säljer en tjänst snarare än spelet i sig.

Varför funkar detta då? Jo, för man har ändrat sin affärsmodell på en marknad som förändras. En av ekonomins mest grundläggande regler är att den bransch som inte anpassar sig efter marknadens rörelser ofta går under och lämnar plats för någon som kan anpassa sig istället.

Personligen tror jag att framtiden ligger i att "befria" själva innehållet, att göra det ointressant och att erbjuda något utöver det (WoW är ett bra exempel, att någon kopierar WoW till en kompis är förmodligen ett icke-problem, de behöver fortfarande ett abonnemang för upplevelsen). Samma tanke finns i musikindustrin; livekonserter och merchandise som upplevelser snarare än det "befriade" innehållet (musiken).

Egentligen tycker jag det är ointressant att diskutera vad person A och B tycker är rätt men C och D tycker är fel. Det är mer intressant att diskutera vad som fungerar och vad som inte fungerar, och det är för mig ganska uppenbart att spelbranschens nuvarande antipirat-åtgärder inte fungerar.

Nu har jag andra saker att göra, ska kolla upp tråden lite senare idag och svara om det är någon som vill tillägga något.

Kramiz.

Medlem
Skrivet av notwist:
Skrivet av rudeboystig:

Kom inte med att du piratkopierar som en protest eller whatnot, det är bara sorligt och snålt. Stöd utvecklarna istället så kommer inte utgivarna behöva använda sig av DRM eller liknande.

Det är ganska naivt att tro att DRM skulle försvinna om alla slutade kopiera spel, DRM kommer bara försvinna om tillräckligt många öppet visar sitt missnöje.

Det är ganska naivt att tro att tillräckligt många öppet skulle visa sitt missnöje tillräckligt länge för att utgivarna helt och hållet slutar försöka försena / stoppa piraterna.
Men, det fungerade till viss del för DRM i dess egentliga mening (i.e. program och / eller del av kod som begränsar vissa saker).
Det kommer dock inte betyda att utgivarna till slut kommer ge efter och säga "piratkopiera ni, vi bryr oss inte". De kommer alltid försöka komma på lösningar för att fler ska köpa spelen.

Problemet ligger därför inte hos utgivarna och inte heller hos Svennebanan som har laddat ner ett enstaka spel någon gång, utan hos människor som konsekvent anser sig ha en rätt att spela alla spel utan att betala ett öre.

Medlem

Det är härligt att höra om dessa skydd. Dock tar det väl inte lång tid innan piraterna knäcker skiten

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Spelar ingen roll vad du skriver notwist Piratkopiering är fel

Spelar ingen roll vad du skriver B-B-B-Banänäbrääken, piratkopiering är inte alltid fel.

Medlem

Är väl en del som tankar ner spelen bara för att testa spelet innan man ganska köper det. Eftersom alla spel har inte demos där man kan testa innan man köper det. Detta både vara ett krav av speltillverkarna/utgivaren att släppa ett demo av deras spel så att kunden kan testa innan man spenderar 3-500 kr på ett spel. Detta kanske kan dra ner på piratkopiering något i alla fall.

Eftersom jag köpte Far Cry 2 direkt när det släpptes och blev ganska besviken på det. Det som var mest irriterande var att spawn tiderna för alldeles för korta plus de långa bilturerna.
Därför kan det vara bra att vi kanske kan skicka in klagomål eller tips vad de kan förbättra.

Skrivet av unavailable:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Spelar ingen roll vad du skriver notwist Piratkopiering är fel

Spelar ingen roll vad du skriver B-B-B-Banänäbrääken, piratkopiering är inte alltid fel.

Nämn en gång det är rätt!

Föresten är det nån som vet om Batman kommer den 17:e?
Brukar få en dag innna men har fortfarande inte fått nått mail från cdon.
Föresten 2: Släpps inte spel alltid på fredagar i sverige?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av notwist:

Jag har lirat Batman.Arkham.Asylum-RELOADED i två dagar och det innehåller inte något av problemen som den här artikeln påstår skulle finnas i kopierade versioner.

OMG WTF HAAAAAAAAAX!!!!

Kopieringsskydden drabbar, som vanligt, bara hederliga konsumenter som faktiskt köper spelen. De släpp som kommer från scenen (och som efter kort tid läcker ut på alla p2p-nätverk) innehåller i nästan alla fall crackar som befriar spelet från kopieringsskydd och andra handikapp.

Kopieringsskydd skulle engentligen inte ens finnas om det inte vore för PIRATER.
"vanligt"? drabbar det inte ALLA... OM det nu ens drabbar dom vanliga konsumenterna.

Hur man än vrider och vänder på det finns det bara en grupp människor som drabbas - folk som köper spelet och sen vill kopiera det. Det finns massvis med legitima anledningar till varför man skulle vilja göra detta. Går skivan sönder har du inget spel, men du har likt förbannat betalat för spelet. Varför ska du inte få skydda din köpta data?

Nu är jag inte riktigt säker på det här, rätta mig om jag har fel, men det är lagligt att lada ner ett spel som man redan har köpt eller fått (ingen support av utvecklarna dock)
Men seriöst är det där inte bara sånt du säger till dig själv innan du lägger dig för att få en bra samvete?

DRM (och orimliga priser, men det är en annan historia) är förmodligen den största anledningen till att PC-marknaden tappar konsumenter.

"orimliga priser på pc marknaden" Hur menar du? Har du kollat konsoll spel priserna?

De flesta som är tekniskt kompetenta nog att piratkopiera är också smarta nog att förstå när deras integritet och digitala frihet kränks av spelbolagen, och det är precis vad som sker med nästan alla spelsläpp idag. Ett fungerande DRM som inte begränsar en kunds rättigheter kommer aldrig kunna existera, de är polära motsatser.

EDIT: Min text ligger på mitten av hans text stycken. Jag screwed up och orkar ikke korrigera xD

Köp spelet så slipper vi allt "pc spel är döende" tjafs.
Och de tjänar pengar, Ekonomisk kris har det ju trots allt varit.

Medlem

ännu ett piratskydd som kommer att bli hackat

är det inte bättre att lägga pengarna på ett bra demo istället för på ett pirat skydd som skapar mer problem än nytta


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av WarpGuN:

du är så tuff och mogen

Jo, jag är sjukt imponerad av dig WarpGun.

klart du ska vara det. jag gör saker som flera hundratusen människor ser varje dag.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Nilhom:

Är väl en del som tankar ner spelen bara för att testa spelet innan man ganska köper det. Eftersom alla spel har inte demos där man kan testa innan man köper det. Detta både vara ett krav av speltillverkarna/utgivaren att släppa ett demo av deras spel så att kunden kan testa innan man spenderar 3-500 kr på ett spel. Detta kanske kan dra ner på piratkopiering något i alla fall.

Eftersom jag köpte Far Cry 2 direkt när det släpptes och blev ganska besviken på det. Det som var mest irriterande var att spawn tiderna för alldeles för korta plus de långa bilturerna.
Därför kan det vara bra att vi kanske kan skicka in klagomål eller tips vad de kan förbättra.

Som sagt, om inte utgivaren/utvecklaren har beslutat att släppa ett demo får du nöja dig med recensioner och trailers. Ingenting ger dig rätten att prova spelet annars.
Om du sen skiter i att köpa det är en annan sak, men i det stora hela hade det ändå sålts mer spel...

Medlem
Skrivet av bondmaster:

ännu ett piratskydd som kommer att bli hackat

är det inte bättre att lägga pengarna på ett bra demo istället för på ett pirat skydd som skapar mer problem än nytta

Det finns ett riktigt bra demo till Batman. Men tyvärr är folk så jävla snåla att de inte bryr sig.

Skriv svar