Robert Jordan.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Notumforce:

varje bok har tagit mig i snitt 3timmar att läsa ut var bara nån av dom senare böckerna som tog ca 2dagar att läsa ut så man får väl anse dom böckerna varit sega typ.

men brukar läsa om böckerna vartannat år så man inte tappar all handling till när nästa bok ska släppas.

Det var allt annat än att sega igenom där:) Jag brukar ta 2-3 veckor per bok. Läser kanske 2-3 timmar då och då. Cirka 10 timmar per bok kan det bli aktivt läst. Brukar gå tillbaka några kapitel om uppehållet varit för långt.

2-3veckor? mama mia hehe.

en bok en dag är mitt snitt när jag läser en bok.

Enda bok jag har övergett o gått tillbaka övergett utan att läsa ut den helt är brott o straff tror jag den heter av den där ryska killen shit den var apseg.

Va? Ok de första hundra sidorna är lite tunga i B & S men sen sitter ju hjärtat i halsgropen hela boken. Jag blev skitnojig av att läsa den minns jag. Om du vill läsa mer lättsmälta ryssar testa Bulgakov - Mästaren och Margarita. Boken som fick Mick Jagger att skriva "Symphaty for the devil". Anton Tjechov är en annan idol. Sjukt kul iaktagelser den mannen gör. Kan inte fatta att han gjorde dem för över hundra år sedan, såå jävla bra!!!! Läs!

Inaktiv

Håller med om att Brott och Straff var kanon, men jag tänkte att om vi ändå är inne på ryska författare så måste jag rekommendera Vladimir Nabokov. Jag har slukat de flesta av hans böcker och tycker att i princip varenda en är ett mästverk. Trots att hans modersmål är ryska så är hans engelska förträfflig (hans största verk skrev han på engelska). Eftersom han använder så mycket språkliga idiom och ordlekar som inte är direkt översättbara, så tycker jag att man bör läsa dessa på orginalspråk.

"Blek låga" är hans bästa, men börja med "Lolita" eller "Pnin".

Medlem

Dessa ryska författares vars böcker ni nämner här. Vad är det för kategori? Verklighetsförankrade eller fiktion/fantasy?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Istarius:

Håller med om att Brott och Straff var kanon, men jag tänkte att om vi ändå är inne på ryska författare så måste jag rekommendera Vladimir Nabokov. Jag har slukat de flesta av hans böcker och tycker att i princip varenda en är ett mästverk. Trots att hans modersmål är ryska så är hans engelska förträfflig (hans största verk skrev han på engelska). Eftersom han använder så mycket språkliga idiom och ordlekar som inte är direkt översättbara, så tycker jag att man bör läsa dessa på orginalspråk.

"Blek låga" är hans bästa, men börja med "Lolita" eller "Pnin".

Då får jag kika på dem. Alla ryssar bör ju tydligen läsas på orginalspråk sägs det så då blir det ju kul att kunna läsa på engelska. Ryska vore kul att kunna men det steget pallar jag inte ta än. Annars är det där med översättningar en djungel. Vad jag har erfarit av svenska översättningar är att de är bättre ju äldre de är. Man kämpade mer med översättningen förr helt enkelt.
Vi får nog öppna en ryss tråd snart.

Och för att svara Ariaths inlägg

Anton Tjechov, som jag håller som den bäste (läs muntraste) skrev mycket anekdoter ur sitt eget liv samt uppdiktade historier.
Han är enkel att läsa och det finns mängder med noveller att köpa billigt på nätet. Allt är bra!
Dostojevskij är ju lite tung. Skrev påhittade historier som utspelar sig i verkligheten.
Brott & Straff
Idioten
Bröderna Karamazov är de bästa av honom.
Sedan har du Ivan Turgenjev och Leo Tolstoj som också är jävligt bra. Gemensamt för dessa jag radat upp är att de är de fyra största, verksamma alla under 1800-talets andra hälft. Jag delar gärna ut mer information om någon behöver då jag är glad att detta ämne har fått plats här bland McDonaldsenkäter och annat.
Ren fantasy skrev ingen av de jag läst. Bulgakovs "Mästaren och Margarita" är väl det närmsta. En surrealsistisk historia som involverar en talande katt bland annat.

Medlem

Jag har inte läst så många böcker utanför fantasygenren. Kan kanske va en idé att bryta trenden ett kort ögonblick..

Rouqe: Kör igång en litteraturtråd med eller utan ryskt tema. Det lär väl finnas en och annan beläst här inne:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

jordan gick bort den 16 september

Inaktiv

Så sjukt trist med RJ´s bortgång. Blev rätt chockad när jag läste det i tidningen härom dan.. Hade ett kort och högst egocentrerat ögonblick med en rätt stor "Åh nej"-känsla. I stil med " men va faaan, jag som sett fram emot både avslutningen på serien samt de två övriga böckerna i prologen". Jag kanske borde skämmas för det eg. Men jag kan inte riktigt. Jag gillar serien för mycket för det. Visst, det har tagit viss tid mellan varje bok, kanske lite för lång tid för oss hungriga, men när man läst så inser man varför och allt har varit förlåtet.

Hoppas bara att de instruktioner han lämnat till sina efterlevande ang avslutningen på serien följs.. Man önskar att de kan göra ett bättre arbeta än Torlkiens efterlevande gjorde...

Oh well. Ego kan mycket väl vara nämnet för mig i afton..
Vad tycker ni andra?

Medlem

Jo, det är verkligen inte kul att han dog... Tänkte faktiskt också "crap, vad händer med serien då?" men det kom bara som min andra tanke. Får hoppas att någon av hans nära tar upp pennan och skriver färdigt iaf den sista boken.

R.I.P. Robert Jordan...

Medlem

En länk till tidningen sydsvenskan som handlar om hans dödsfall,
http://sydsvenskan.se/familj/dodsfall/article266810.ece


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

12
Skriv svar