Farliga Hundar

Inaktiv
Skrivet av Jazman:

Jag tror att han menar att den renrasiga Pittbullen är förbjuden och att man måste ha en blandras...
Fast fåglarna vet varför man skulle vilja ha just mellan Straff och Rottis annat än för att hoppas på att få en så skarp och hård hund som möjligt?
Det kan väl knappast vara utseendet?
Blandraser är väl lite som rysk roulette överhuvudtaget: 9/10 blir riktigt fina hundar med bra-fantastiska anlag, men den tionde blir ett vrak. [haringenstatistikblundarochhukarmig]

Man kanske väljer en rottweiler för att det är den sötaste hunden i världen? Däremot förstår jag inte att man skaffar en pitbull-liknande hund... de ser ju bara läskiga ut.

Min Walton-vovve

Nä, men vi har två rottweilers (Walton och en tik, Alma) och de är världens snällaste hundar. Walton är allmänt lugn, som om han hade gått på valium, och vill helst bara ligga i soffan och sova medan Alma är mer stirrig, hoppar och studsar.

I vanliga fall, om man inte är elak mot Walton, skulle han aldrig bitas, inte ens nafsa, men om man är bra elak mot honom, skulle han mycket väl kunna vara farlig.

Alma däremot, hon brukar nafsa lite för att markera saker (även när hon är glad), men det är så löst att man blir mer irriterad över dreglet än bettet. Alma har haft två kullar, en med Walton och en med en annan rottweiler. Skulle hon möta en annan hund, då blir hon ganska aggressiv, men mot människor är det ingenting som kan få henne att "bitas" aggressivt, inte ens om hon utsätts för våld.

Vi har fått båda hundarna pga att de är problemhundar, de har varit aggressiva, dominanta och hotfulla, men hos oss har de aldrig visat nått sånt beteende.

Kontentan är att 99% av hur hunden blir är upp till ägaren, och det är inte så mycket som krävs, bara lite mer än "common sense".

Medlem
Skrivet av cammo:

Vad tror ni den vanligast hundrasen i tensta/rinkeby/alby/norsborg/hallunda är?

Förmodligen någon förortsblandis som påstås vara Pit Bull.
Vet ni hur många renrasiga Pits det finns i Sverige?
ca: 200 resten är blandraser.
Vet ni hur många av dessa 200 rena som varit med i media i samband med hundattack?
Noll

Att förbjuda en specifik ras kommer aldrig att funka då de som inte borde ha hund iöht bara blandar lite eller byter till någon annan "tuff" ras.

De som får lida ifall ett sånt här förslag går igenom är vi, de verkligt intresserade som brinner för rasen.

Har själv Pits, renrasiga och har inga som helst problem med att de är folkilskna. Däremot är de ju inte direkt förtjusta i andra hundar med det ingår ju lixom i aveln.

Låt inte kids med blandisar förstöra för alla andra.
Typ som att förbjuda Porsche för att någon kör för fort med en Nissan...:heart:


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Ps. jag läste att myggor står för flest dödsfall globalt sett, så jag antar att vi snart får se förortskids med myggor i koppel och nithalsband.
Kopplet har de ju självklart i handen och inte kopplat till myggan då det är föga coolt att ha en kopplad mygga.


signatur

Det var inte jag...

Inaktiv

hahaha neo....

har en granne med en amstaff/pitbull som hon missköter grovt, sen är hon helt jävla störd och missbrukare också, det är fantastiskt hur en stereotyp bild av ägare till den hundrasen faktiskt är SANN


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Skrivet av impact:

hahaha neo....

har en granne med en amstaff/pitbull som hon missköter grovt, sen är hon helt jävla störd och missbrukare också, det är fantastiskt hur en stereotyp bild av ägare till den hundrasen faktiskt är SANN

Jag har aldrig sett en "Pittbull-esk" hund på promenad med familjefar, barn eller en "vanlig" svensson... Det är unga stöddiga killar eller deras känslomässigt störda tjejer som drar runt dem för att skrämma folk. Jag ser gärna att "hunden får stanna" men... man får inte ha farliga djur hursomhelst annars så varför inte reglera ägandet av dessa hundar... Det hjälper ju inte att det är hundägarens fel när ett barn får ansiktet avslitet när det ville klappa vovven...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Colle:
Skrivet av Jazman:

Jag tror att han menar att den renrasiga Pittbullen är förbjuden och att man måste ha en blandras...
Fast fåglarna vet varför man skulle vilja ha just mellan Straff och Rottis annat än för att hoppas på att få en så skarp och hård hund som möjligt?
Det kan väl knappast vara utseendet?
Blandraser är väl lite som rysk roulette överhuvudtaget: 9/10 blir riktigt fina hundar med bra-fantastiska anlag, men den tionde blir ett vrak. [haringenstatistikblundarochhukarmig]

Man kanske väljer en rottweiler för att det är den sötaste hunden i världen?
...

Jag håller med dig Colle - jag skrev något liknande i en tidigare post och har själv under 12 år varit lycklig ägare till två Rottistikar.

Mitt inlägg syftade till varför man just valde blandningen mellan rottis och amstaff - fast det kan man förståss också göra för att de blir söta kanske...

123
Skriv svar