Krampanfall efter WoW-maraton

Medlem
Skrivet av Splinter Snake:

Spelandet i sig är nog inte farligt, hade personen suttit och läst i 24 timmar utan att äta/sova/dricka hade han nog kunnat få samma anfall.

Nja, beror på. Skillnaden ligger kanske i att när man koncentrerar sig så anstränger man sig rent psykiskt. T ex när man spelar spel, då använder man hjärnan mycket (nåja, ni fattar). Detta gör att hjärnan förbrukar mycket energi och det är det som kör slut på en. Detta gör man knappast om man sitter helt still och klor i tomma intet, slötittar en TV-serie eller läser en Kalle Anka.

Alla som studerar svårare kurser som kräver mycket tankekraft vet att man kan bli mycket trött, även om man sitter helt still.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har spelat dygn i streck under LAN, och visst blir man lite konstig i huvudet. Saker som inte är i spelet känns långt borta och orelevanta, och ibland är det som en dimma runt en liksom. Dessutom känner man sig allmänt ofräsch. Kan ju också bara vara tröttheten som får en att känna allt det där, och inte ha något med datorn att göra. Inte får man kramp iallafall, om man inte har kända fall av epilepsi i familjen.

Medlem

Visst är man puckad som 15 åring om man inte fattar att man behöver äta och dricka. Men hela grejen bygger på att grabben överkoncentrerat sig själv ohälsosamt länge och i han har nog troligtvis någon form av störning från början; svårt att hantera intryck på ett "normalt" sätt. Kanske någon form av aspberger syndrom, bokstavs diagnos eller liknande. Eller så är han kanske inte van vid den här typen av stimulans eller gränslöshet.

Vissa personer kan vara överkänsliga mot datorspel eller tex blinkande ljus som kan framkalla epileptiska anfall. Andra människor har svårt att lungna ner sig och "kyla" ner tankarna.
Nästan att liknas vid vad som händer när en normal människa tar kokain fast det i det här fallet kommer från individen själv.

I extrema situationer såsom olyckor kan också koncentration leda till utmattningskollaps eftersom man under chocktillståndet går på extremt högvarv för att överleva. När sedan man överlevt och kommit ur chocktillståndet kommer utmattningen som ett brev på posten om man dessutom inte ätit eller druckit, ökar risken att drabbas av akut utmattning dramatiskt.

Chocktillståndet är i det här fallet utbytt mot att han uppenbarligen blev överväldigad av WotLK så till den grad att han glömde att äta och dricka ....

Wotlk > 15 åring.

Medlem

jaha nästa generations ungdommar har tagit spelandet över den gräns som var att samla alla goa spelgrabbar 1 gång i månaden för ett kvällslan


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Avstängd

Det säger sig självt vad som händer om man gör så. Om jag lanar länge i sträck (lan) så brukar jag självklart äta med jämna mellanrum och ta pauser och bensträckare. Vilken människa som helst (uppenbarligen inte) borde ju fatta att det inte håller att spela ett helt dygn så där. :/

Medlem

Vilken klenis! Har spelat i 36 timmar i sträck en gång, WoW, det var inga problem med mig, hade kunnat sitta ännu mer men jag blev lite trött på WoW.

Den veckan satt jag 72 timmar totalt och spelade WoW! Sommarlov is the shit!


signatur

Jag äger.

Medlem

dom kan seriöst inte skylla på spelet.
spelarna/föraldrar har väll fan ansvar för vad dom gör.
och det finns parental control funktion som gör att man inte kan spela hur länge som helst osv. folk är helt enkelt för alt för att ta eget ansvar lättar å skylla på andra.
idrott dödar å skadar fler ungar än spelandet nånsin gort med det gör fan inget åt.
för det är "äroåfylt" å nått föräldrarna är stolta över att sina ungar gör. sen att vissa överdriver å pushar så hårt att ungar kollapsar på plan eller i vissa fall dör det säger dom inget om. inte heller att föräldrar slåss å skriker inte direkt snälla ord till tränarna å andras ungar under matcher det är tydligen bara bra å inte alls farligt..

idiotiskt..

Medlem

Det är pga av sådant här som ALLA DELTAGARE PÅ DREAMHACK DÖR VARJE ÅR!

Medlem

Som sagts tidigare, så har han nog andra problem än bara spelandet. 1 Dygn... låter väldigt LITE i jämförelse med vad jag o LAN polarna satt denna helg... sov 5 timmar på 72 timmar. Antigen det eller så drog han lite droger för o hålla sig vaken.

Skylla det där på spelande, pfft typiskt 60tals generationen att skylla skiten på nått dom inte gillar.
Skulle gärna skylla ALLT som var fel i världen på Usama Bin Ladin om jag kunde

Medlem

lol Kotaku hånar sverige p.g.a. detta "Not a bad start, Sweden, but only 24 hours? I could do 24 hours in my sleep. Still a ways to go before you catch up with Korea and China."

Medlem

No offence till killen men han har ju ingen stamina..var vaken ons kl 12.00-fredag kl 06 i sträck....

Inaktiv

Jävla skitunge, fimpa internet och ta bort hans gubbar.


signatur

a"C"RED -

Inaktiv

Haha Aftonbladet har gjort det igen! va nyss inne på deras hemsida och under Artiklen om han som Fick anfallet av WoW, har dom en Annons om att man kan köpa Lich king hahahaha jävla nötter

Medlem

Som förälder till fyra varav en kille på 15 bast som lirar wow mycket så kan jag inte annat än skylla detta helt och hållet på den eller dom vuxna i hans närhet.
Jag lirar wow själv och vet vilken hutlös tid spelet kan sluka. Men att skylla detta på något annat än dom vuxna är totalt förkastligt.
Att sedan "gråta" ut i pressen och varna för detta är för fan löjligt. Som någon annat redan skrivit, vem eller vad varnar han för?
Spelet eller sig själv?


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av VeltroXDudE:

NÖRD!!!!!! WOW suger häst pung!!!!

Bara ta och håll käften och låt folk som verkligen har någon aktivitet i geggan mellan öronen diskutera ifred utan dina totalt onödiga kommentarer.

Medlem
Skrivet av SnakeLogic:
Skrivet av VeltroXDudE:

NÖRD!!!!!! WOW suger häst pung!!!!

Bara ta och håll käften och låt folk som verkligen har någon aktivitet i geggan mellan öronen diskutera ifred utan dina totalt onödiga kommentarer.

Hypocrisy at it's finest.

Var inget gamer material den killen inte, ett dygn eller mer är ju inget ovanligt för en stor skara spelare.

Måste ju vara något tokigt med han redan innan.

Inaktiv

Illa.. Föräldrarna borde ta sitt ansvar. :/

Medlem

Skrämmande hur många här verkar vara übermänniskor som klarar att spela flera veckor i streck, där den ena efter den andra bara verkar vilja skryta med hur länge man klarat vara vaken.

Ha lite medkänsla med killen i stället som inte har polare eller föräldrar som bryr sig förrän det är för sent och vad dom gör då är att gå ut och dra ner datorspel i allmänhet och WoW i synnerhet i skiten. Alla vet hur uppslukad man kan bli av ett nytt spel eller som i det här fallet en expansion, så att killen sitter helt uppslukad och överkoncentrerad är inget konstigt.

Om föräldrar nu är så jäkla oroliga att grabben gejmar för mycket så kanske dom borde satt sig in i hur nu WoW funkar och det finns parental control där man kan styra när ett konto får spelas.

Inaktiv

Jag skriver samma sak här som jag gjort på andra ställen. WoW har ett belöningssystem som gör att du ALLTID kommer vara relativt nära ditt nästa mål.
Jag köper inte "det kunde lika gärna varit böcker"-argumentet eftersom ja.. Det har inte hänt? Vad är det som gör att killen kunde sitta i över 24 timmar (right?) och inte Pelle som spelar badminton eller Kalle som spelar flipper på sina flippermaskiner?

Vems fel?
Föräldrar - ja.
Killen själv - ja.
WoW? - Nja. Dock ska man ska inte säga att det absolut inte hade någon påverkan.

Medlem

Real life achievement: Darwin award, progress 50/100.

Medlem

hahaha, var i närheten av mig xD

Inaktiv

Solidaritet och empati är det inte många som kan visa här omkring. Är väl för väl att världen är fylld av en jävla massa IQ Fiskmås till über leet lanare somlätt kan spela i 72 timmar utan att äta, pissa eller sova.

Väx upp för fan era jävla slappskallar! LOLZ!

Medlem

Jag skrattade seriöst länge när jag läste om den där ungen. Visst att någon timme kan försvinna ibland, men aldrig fan att jag aldrig käkat om jag är hungrig eller druckit om jag är törstig eller gått på toa om jag vart nödig. Han hade nog kollapsat av någonting annat om det inte hade varit wow.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Dåligt av föräldrarna, ge killen lite pots eller några schyssta buffs. Taskigt att slänga in honom oförberedd


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Pratade pojken med pappan om riskerna med att spela för mycket?

Medlem

Man ser inga stora rubriker om de våldtäkter som sker varje dag i Sverige, men när en fjunig fjortis spelar för mycket WoW... Ja då jävlar.

soi
Medlem
Skrivet av swordy:

dom kan seriöst inte skylla på spelet.
spelarna/föraldrar har väll fan ansvar för vad dom gör.
och det finns parental control funktion som gör att man inte kan spela hur länge som helst osv. folk är helt enkelt för alt för att ta eget ansvar lättar å skylla på andra.
idrott dödar å skadar fler ungar än spelandet nånsin gort med det gör fan inget åt.
för det är "äroåfylt" å nått föräldrarna är stolta över att sina ungar gör. sen att vissa överdriver å pushar så hårt att ungar kollapsar på plan eller i vissa fall dör det säger dom inget om. inte heller att föräldrar slåss å skriker inte direkt snälla ord till tränarna å andras ungar under matcher det är tydligen bara bra å inte alls farligt..

idiotiskt..

Det är skillnad på lek och sport.....

Medlem

vette fan om det är skillnad på spel å sport.
sport ska ju vara roligt å man ska bara göra sitt bästa säger dom iaf ändå står dom där å skriker å gapar som faen osv
å spel är ju mer eller mindre ett globalt fenomen nu å så stort att det finns turneringar å tävlingar överallt nästan, vilket gör det till en sport.
för när lekte du en lek senast där du kunde vinna ett antal tusen :- ?

så nog tycker jag det är samma sak.
ett av argumenten moraltanterna kör med är ju att spel är hälsofarliga men det är ju fan idrott också isf med tanke på hur dom uppför sig där å hur hårt dom pushar ungar/ungdomar inom idrotten

Medlem
Skrivet av VulCan:

Solidaritet och empati är det inte många som kan visa här omkring. Är väl för väl att världen är fylld av en jävla massa IQ Fiskmås till über leet lanare somlätt kan spela i 72 timmar utan att äta, pissa eller sova.

Väx upp för fan era jävla slappskallar! LOLZ!

Om du tar dig tiden att läsa och förstå vad FZ's medlemmar försöker förklara för dig så skulle du inse att vi skakar på huvudet åt en person som försöker lana utan att äta, pissa eller sova.

Förresten så är den enda personen som lätt kan spela i 72 timmar utan att äta, pissa eller sova killen i artikeln. OH WAIT-

Skrivet av swordy:

vette fan om det är skillnad på spel å sport.
sport ska ju vara roligt å man ska bara göra sitt bästa säger dom iaf ändå står dom där å skriker å gapar som faen osv
å spel är ju mer eller mindre ett globalt fenomen nu å så stort att det finns turneringar å tävlingar överallt nästan, vilket gör det till en sport.
för när lekte du en lek senast där du kunde vinna ett antal tusen :- ?

så nog tycker jag det är samma sak.
ett av argumenten moraltanterna kör med är ju att spel är hälsofarliga men det är ju fan idrott också isf med tanke på hur dom uppför sig där å hur hårt dom pushar ungar/ungdomar inom idrotten

Du har aldrig sysslat med sport hör jag.


signatur
Skriv svar