Kristendomens anti-kommunism?

Medlem

Så inte en enda person har någosin bett om att t.ex cancer och aids ska försvinna?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

önskat har man gjort men inte har man bett till varken gud, hitler eller kalle anka


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Rissan:

Så inte en enda person har någosin bett om att t.ex cancer och aids ska försvinna?

Jodå. Miljontals människor har blivit helade.

Om du menar sjukdomen i sig så är det väldigt, väldigt svårt. Det är ungefär som att "be bort" Satan - han kommer att finnas oavsett om vi vill eller inte.

Medlem

Helade genom miraklet av vetenskapligt framtagen medicin?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Helade genom miraklet av vetenskapligt framtagen medicin?

Helade genom Guds direkta kraft.

Men det är förstås jättebra att medicinalternativet finns.

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Gud hindrar inte naturen. -_-

Det har med den fria viljan att göra, ja: Naturens fria "vilja". Vi får skylla oss själva om vi påverkar naturen till att smälta polarisarna till exempel.

Och efter syndafallet är jorden en hemsk plats att bo på. Jordbävningar, sjukdomar och så vidare. Gud tar inte bort en sjukdom (till exempel) förrän man ber Honom om det. Den fria viljan dominerar allt på jorden.

Så Jordens tektoniska plattor har en fri vilja? Ibland känner dom för att skapa en jordbävning i Japan och döda lite människor?? Gud är inte särkilt god om han låter människorna dö bara för att dom inte ber till honom, eller så är han inte allsmäktig för att han inte kan stoppa jordbävningen.

Om han inte kan ingripa mot naturens fria vilja så har han ju isf ingen makt what so ever. Han kan alltså inte göra ett dyft på jorden. Hur kan han isf bekämpa bakterierna och virusens fria vilja?

Med andra ord... antingen är Gud inte god eller inte allsmäktig.

En motsägelse, fast det finns det såklart gott om hos troende:

Skrivet av Mikaelh:

Jodå. Miljontals människor har blivit helade.

Skrivet av Mikaelh:

Gud hindrar inte naturen. -_-

Jösses här var de fullt med religiösa dårar, har ni skaffat internet också nu? Jesus var inget helgon han var en galning som flytt från ett psykhem när han hade permis!


signatur
Avstängd
Skrivet av deadone:

Så Jordens tektoniska plattor har en fri vilja? Ibland känner dom för att skapa en jordbävning i Japan och döda lite människor?? Gud är inte särkilt god om han låter människorna dö bara för att dom inte ber till honom, eller så är han inte allsmäktig för att han inte kan stoppa jordbävningen.

Faktum är att naturkatastrofer är en del av naturen. Gud har skapat naturen, men efter syndafallet (syndafallet, alltså när synden kom in i världen genom Adam och Eva förknippas ofta och lätt med syndafloden, alltså Noa och översvämningen) blev mycket annorlunda.
Allt från födselsmärtorna (eller vad man nu ska kalla dem) till ogräs (tänk så skönt att slippa rensa ogräs!) kommer därifrån.

Uppenbarelseboken är skriven av lärjungen Johannes efter att Jesus dött och uppstått och stigit upp till himlen så blev Johannes efter ett tag fångad - han satte sig ju upp mot den "sanna guden" kejsaren i Rom! Han blev förvisad till ön Patmos där han fick en syn av Gud, och det var ingen liten en...!
Han fick se och höra en hel del grejer som han skrev ned. Nästan allt handlar om den sista tiden då Antikrist kommer att regera världen.
Nu är sista tiden, det finns många tecken på det, bl.a. att naturkatastroferna ökar i frekvens (och styrka?).
Under vedermödan, som den kallas, den 7 år långa perioden där Antikrist kommer att ha full kontroll över världen (och den större delen av världen kommer att älska honom).
Perioden börjar när världsstaten ledd av Antikrist ingår ett förbund med Israel och slutar när Jesus kommer tillbaka i ära och härlighet.
Under den tiden kommer en hel del att hända, bl.a. så kommer en jordbävning att döda en fjärdedel av jorden befolkning, en tredjedel av alla växter kommer att dö och soltimmarna kommer att minska med en fjärdedel.
Det är verkligen intressant att läsa i Uppenbarelseboken. Allt är rätt symboliskt också, därför finns det förstås en del tolkningsfrågor.
Vedermödan är ett av Guds straff mot mänkligheten, men samtidigt kommer den att visa på Guds nåd då folk fortfarande har chansen att ta emot Jesus som sin herre och frälsare.

Citat:

Om han inte kan ingripa mot naturens fria vilja så har han ju isf ingen makt what so ever. Han kan alltså inte göra ett dyft på jorden. Hur kan han isf bekämpa bakterierna och virusens fria vilja?

Han KAN ingripa, förstås, men det är inte det det handlar om.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Vedermödan är ett av Guds straff mot mänkligheten, men samtidigt kommer den att visa på Guds nåd då folk fortfarande har chansen att ta emot Jesus som sin herre och frälsare.

Vilken snäll gud. Ingen jag skulle vilja vara kompis med. Låter som han har storhetskomplex, som vilken diktator som helst. Straffa dom som inte gör som Gud vill. Mycket godhet där va? Låter lika god som Saddam var. Han kunde säkert oxå visa nåd.

Jag håller nog fortfarande fast vid att han inte är allsmäktig eller inte god... som du säger det så är han helt enkelt inte god.

Oxå roligt att han förväntar sig att folk ska tro på honom när han inte visat sig på mer än 2000 år.(Möjligtvis visar han sig för dom som redan djupt tror. Vackert!)

Finns för mycket hål och konstigheter för att hypotesen GUD skall vara hållbar. Fattar inte riktigt hur intelligenta människor fortfarande känner att Gud är lösningen på deras problem.

Avstängd
Citat:

Vilken snäll gud. Ingen jag skulle vilja vara kompis med. Låter som han har storhetskomplex, som vilken diktator som helst. Straffa dom som inte gör som Gud vill. Mycket godhet där va? Låter lika god som Saddam var. Han kunde säkert oxå visa nåd.

Jag måste medge att jag drog på läpparna när jag läste det där. Gud är gud och eftersom Gud har skapat världen är det ju inte konstigt att Gud har makt över världen och att Gud vill att folk ska lyda honom, precis som föräldrar. Gud förutsätter ju förstås att barn lyder honom.

Citat:

Oxå roligt att han förväntar sig att folk ska tro på honom när han inte visat sig på mer än 2000 år.(Möjligtvis visar han sig för dom som redan djupt tror. Vackert!)

Visat sig? Gud har visat massor av tecken på att han finns, men han har inte visat sig förkroppsligad sedan dess. Det gäller bara att man håller ögonen öppna och inte blundar, som t.ex. på bönemöten förekommer det en hel del.

Jag måste citera lite från Brev från en Skeptiker när jag kommer hem. Han har en hel del bra förklaringar i den boken.

Medlem

Som vanligt så är religion för den stora massan inget de själv väljer, man har nästan lika stor val som vilka språk man kommer att tala.

I Sveriga "programmeras" man mest till kristendomen.

Ofattbart att se att tro på övernaturliga saker är normen i världen idag.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ofattbart att se att tro på övernaturliga saker är normen i världen idag.

Ja, det är verkligen helt vrickat. Helt sjukt. Vakna liksom, V A K N A!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Kaleid:

Ofattbart att se att tro på övernaturliga saker är normen i världen idag.

Ja, det är verkligen helt vrickat. Helt sjukt. Vakna liksom, V A K N A!

Kan inte låta bli att tänka på vaken.se, Sveriges mest ironiskt döpta sida, när du säger det sådär


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv
Skrivet av EliasN:
Citat:

Oxå roligt att han förväntar sig att folk ska tro på honom när han inte visat sig på mer än 2000 år.(Möjligtvis visar han sig för dom som redan djupt tror. Vackert!)

Visat sig? Gud har visat massor av tecken på att han finns, men han har inte visat sig förkroppsligad sedan dess. Det gäller bara att man håller ögonen öppna och inte blundar, som t.ex. på bönemöten förekommer det en hel del.

Tycker du inte det är konstigt att bara dom som verkligen vill se tecknen hittar dom? Jag har hållt ögonen öppna i cirka 16 timmar per dag i 24 år utan att sett ett enda tecken. Du får gärna tipsa mig om nått särskilt stället jag kan leta på i mitt dagliga liv... kanske i garderoben?

Jag antar att Gud vill att man ska tro på honom, men varför gör han det så svårt? Det goda borde vara att ge oss massor av tydliga tecken, om han nu inte vill att 80% av alla människor ska plågas i helvettet(lr hur många icke-kristna det nu finns i världen).

Konstigt nog så blir slutsatsen hela tiden att Gud inte är särskilt god. Varför ska man tro på en sådan typ?

Jag förstår inte meningen med att tro på Gud. Gör det livet till en bättre plats? Eller har det med att göra att livet efter detta blir bättre? Personligen tycker jag att man ska leva det livet vi har nu, och inte kämpa oss till ett annat liv som antagligen inte finns. Förresten vem vill till "himlen" och leva med saddisten Gud i en oändlighet?

Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Ofattbart att se att tro på övernaturliga saker är normen i världen idag.

Ofattbart är det väl inte? Människan vill gärna ha en förklarar till varför vi finns här, och tanken på en gud som har placerat oss här är väl ändå ganska tilltalande. Jag tycker att det är en ganska feg lösning på problemet dock.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Hmm kommunismen är ju anti-kristet, därför kanske kristna reagerar med antikommunism?

F ö så har kommunismen aldrig existerat i någon stat. Troligen är det omöjligt att uppnå det, det är för utopiskt och människor är för egoistiska för det ska fungera. Därför fungerar marknadsekonomier av olika slag bättre.

Eh?? Vet du ens vad du snackar om mannen? Kommunismen föddes i ett ortodox kristet land... har du varit i moskva och sett deras kyrkor och hur bundet folket är till religionen?

Medlem
Skrivet av Andre:
Skrivet av Döbringer:

Hmm kommunismen är ju anti-kristet, därför kanske kristna reagerar med antikommunism?

F ö så har kommunismen aldrig existerat i någon stat. Troligen är det omöjligt att uppnå det, det är för utopiskt och människor är för egoistiska för det ska fungera. Därför fungerar marknadsekonomier av olika slag bättre.

Eh?? Vet du ens vad du snackar om mannen? Kommunismen föddes i ett ortodox kristet land... har du varit i moskva och sett deras kyrkor och hur bundet folket är till religionen?

Kommunismen föddes i Tyskland av Marx och Engels, och vidareutvecklades sedan i England. Att den är uttalat ateistisk/agnostisk råder det knappast några skilda meningar om. I övrigt hänvisar jag dig till resten av tråden...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd
Skrivet av deadone:

Tycker du inte det är konstigt att bara dom som verkligen vill se tecknen hittar dom? Jag har hållt ögonen öppna i cirka 16 timmar per dag i 24 år utan att sett ett enda tecken. Du får gärna tipsa mig om nått särskilt stället jag kan leta på i mitt dagliga liv... kanske i garderoben?

Riktigt så är det inte. Det är dem som inte vill se dem som inte ser dem. Titta på ett bönemöte så får du se grejer, särskilt de i typ Afrika.

Citat:

Jag antar att Gud vill att man ska tro på honom, men varför gör han det så svårt? Det goda borde vara att ge oss massor av tydliga tecken, om han nu inte vill att 80% av alla människor ska plågas i helvettet(lr hur många icke-kristna det nu finns i världen).

Varför han gör det så svårt? Ja, det kan man fråga sig. Men det är just det att vi ska välja att tro på Gud och välja att älska honom.
Jag kan säga att 80 % inte stämmer på långa vägar när det gäller "icke-kristna". Det är förstås omöjligt att räkna antalet kristna i världen, men enligt Världen Idag så ska antalet nykristna varje dag ligga på typ 25 000. Det är inte lite. o.O

Konstigt nog så blir slutsatsen hela tiden att Gud inte är särskilt god. Varför ska man tro på en sådan typ?

Citat:

Jag förstår inte meningen med att tro på Gud. Gör det livet till en bättre plats? Eller har det med att göra att livet efter detta blir bättre?

Både och. Du mår bättre psykiskt, du får hjälp av Gud och behöver inte bära alla tunga bördor själv och du kommer till himlen och det kostar ingenting!

Citat:

Personligen tycker jag att man ska leva det livet vi har nu, och inte kämpa oss till ett annat liv som antagligen inte finns. Förresten vem vill till "himlen" och leva med saddisten Gud i en oändlighet?

Att vara kristen handlar inte om att kämpa sig till ett annat liv, det handlar om att leva ett liv med Gud. I vissa länder leder det till förföljelse (som t.ex. Kina), fängelse eller till och med döden.
Men, det är det värt det. Vi får komma till himlen och vara där i all evighet, vilket jag anser är lite bättre än helvetet, kan man säga.
"Vad är det värt för en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?"

Citat:

Jag tycker att det är en ganska feg lösning på problemet dock.

Hurså?

Medlem

Att man skulle må bättre psykiskt pga att man är troende tvivlar jag på.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av deadone:

Tycker du inte det är konstigt att bara dom som verkligen vill se tecknen hittar dom? Jag har hållt ögonen öppna i cirka 16 timmar per dag i 24 år utan att sett ett enda tecken. Du får gärna tipsa mig om nått särskilt stället jag kan leta på i mitt dagliga liv... kanske i garderoben?

Riktigt så är det inte. Det är dem som inte vill se dem som inte ser dem. Titta på ett bönemöte så får du se grejer, särskilt de i typ Afrika.

Vadå, tror du att ateister/agnostiker går runt och VILL dö för evigt när deras dagar på jorden är räknade -- att de VILL vara slumpmässigt skapade maskiner utan något fördefinierat högre syfte? Tillåt mig att citera mig själv från ett tidigare inlägg:

Skrivet av noaxark:

Själv skulle jag tycka att det vore mumma om någon sorts gud fanns, då jag absolut inte vill sluta att existera efter min död. Tyvärr har jag inte hittat något trovärdigt som tyder på det, och känner mig därför tvungen att inte tro på någon.


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

Fan va ni babblar.

Jag har ingen aning om vad jag sa ibörjan, det är såååå pinsamt nu. :x


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

babbla är vad man gör på forum, välkommen tillbaka förresten :heart:


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Avstängd
Skrivet av Rissan:

Att man skulle må bättre psykiskt pga att man är troende tvivlar jag på.

Hurså? Tro medför trygghetskänsla och en mening med livet.

Skrivet av noaxark:

Vadå, tror du att ateister/agnostiker går runt och VILL dö för evigt när deras dagar på jorden är räknade -- att de VILL vara slumpmässigt skapade maskiner utan något fördefinierat högre syfte? Tillåt mig att citera mig själv från ett tidigare inlägg:

Skrivet av noaxark:

Själv skulle jag tycka att det vore mumma om någon sorts gud fanns, då jag absolut inte vill sluta att existera efter min död. Tyvärr har jag inte hittat något trovärdigt som tyder på det, och känner mig därför tvungen att inte tro på någon.

Nä, jag tror inte att de vill det.

Medlem

Verkar medföra en hel del ångest också. Så många som är så rädda för att göra fel och hamna i helvetet. Är det trygghet? Att hotas med att kastas i helvetet om man inte följer bibeln?

Edit: Mening med livet? Att göra som någon annan säger? Låter mer som slaveri, lev ditt eget liv istället för ett som någon annan gjort regler till.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Verkar medföra en hel del ångest också. Så många som är så rädda för att göra fel och hamna i helvetet. Är det trygghet? Att hotas med att kastas i helvetet om man inte följer bibeln?

Edit: Mening med livet? Att göra som någon annan säger? Låter mer som slaveri, lev ditt eget liv istället för ett som någon annan gjort regler till.

Se det som en morot för att hålla sig på den smala vägen.

Avstängd
Skrivet av Rissan:

Verkar medföra en hel del ångest också. Så många som är så rädda för att göra fel och hamna i helvetet. Är det trygghet? Att hotas med att kastas i helvetet om man inte följer bibeln?

Om man går runt och är rädd för att hamna i helvetet gör man fel. Det enda kriteriumet för att komma in i himlen är att tro att Gud sände sin son för att rädda oss, så blir du räddad.

Läs trosbekännelsen, det är den kristna tron sammanfattad:

Citat:

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den helige Ande,
född av jungfru Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund,
syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse
och ett evigt liv.

Mening med livet? Ja. Du får en mening med livet. Gud har skapat dig och han vill vara med dig.

Tycker du att det är slaveri att älska Gud och att leva på positivt sätt?

Medlem

Då du verkar hata Islam EliasN, säger jag då samma sak angående muslimer; Dem älskar gud, och vill leva på ett positivt sätt.
Det är ju i grund och botten samma gud, varför se det som en fientlig religion då?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd

Jag skulle vilja påstå att du fått det om bakfoten. Islam går inte ut på att en kärleksfull Gud vill ha en relation med oss människor, utan på att man ska skrämmas till lydnad. Det kanske finns muslimer som älskar Allah, men jag skulle vilja påstå att allmänheten inte gör det.

Det är inte samma gud, inte ens i grund och botten. Mohammed blev besökt av en demon som sa sig vara ängel Gabriel. Han sa att Mohammed skulle ändra Bibeln.
Hur kan nu jag veta att det var en demon och att det verkligen inte var Gabriel?
1. Falska profeter och liknande säger ofta att man ska ändra Bibeln, vilket är ett kännetecken på alla sådana.
2. Hur kan en kärleksfull Gud förespråka ondska?

Jag ser inte Islam som en fientlig religion, utan en avart av kristendomen som bygger på en lurad människa.

Medlem

Då kan man säga detsamma om kristendomen, då det var judendomen som kom först, och de 10 budorden var även judarna först med.
Jag skulle gärna vilja se det som du förespråkar med bitar ur koranen.
Måste själv kolla upp det där sen, har en kamrat som är väldigt troende i islam och har klargjort för mig hur skillnaden mellan arabisk kulturs kvinnosyn och islams kvinnosyn skiljer sig.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar