Antikvitet
Skrivet av Zizou:

Jag hoppas att recensenterna på FZ spelar igenom hela spelet minst en gång innan recensionen. Det verkar som det inte brukar vara så, grovt tjänstefel isf. För det andra...har chefredaktören hört talas om quicksave-funktionen??? Bara o trycka på f5, kom inte o säg att ni testar spel på bara en plattform.

Angående spelet så tycker jag inte att man kan säga annat än att det är ett bra spel dock med några ordentliga brister, vägspärrar som respawnar för snabbt, brist på vänliga NPC's etc.

Förklara för mig snälla du, varför det skulle vara tjänstefel att "bara" testa på en plattform?

Som jag ser det representerar FZ konsumenten, spelaren. Konsumenten köper inte samma spel till tre plattformar, utan till en. Varför skulle det vara missvisande att vi väljer en plattform att testa på?

I mitt fall testar jag spel på den plattform jag känner mig mest bekväm med, vilket gör att spelet jag testar har störst förutsättningar för att falla mig i smaken och få bra betyg - Xbox 360. Tror du betyget hade blivit bättre om jag testat på en plattform jag inte känner mig bekväm med att spela? Svaret är nej.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

FZ har rätt som vanligt då jag läste dom höga betygen på andra hemsidor tänkte jag har vi spelat samma spel? Det här spelet är ett stort skämt enligt mig mitt betyg blir också 2/5 jag antar att dom höga betygen har att göra med sponsrings avtal och mutor en skam helt enkelt men FZ kan man lita på recensionen får 5/5 toasters!

What he said.

Fortsätt på detta vis FZ! Spelrecensenter annars brukar ju tyvärr genrellt vara för lättpåverkade av hype. (till skillnad från filmrecensenter.)

Redaktör
Skrivet av Kingen:

Ett tips till FZ är att ha lite musik på i videorecensionerna, så som gamespot, ign och gametrailers etc. Det höjer stämningen lite och det blir inte lika tråkigt att kolla på recensionen.

Kingen: då måste man betala licenspengar till artisterna/Stim, finns inte med i budgeten. Dessutom är jag personligen väldigt avigt inställd till sånt, tycker det stör lyssnandet och tar koncentrationen från vad som sägs och händer. Men det är kanske en smaksak.


signatur
Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Zizou:

Jag hoppas att recensenterna på FZ spelar igenom hela spelet minst en gång innan recensionen. Det verkar som det inte brukar vara så, grovt tjänstefel isf. För det andra...har chefredaktören hört talas om quicksave-funktionen??? Bara o trycka på f5, kom inte o säg att ni testar spel på bara en plattform.

Angående spelet så tycker jag inte att man kan säga annat än att det är ett bra spel dock med några ordentliga brister, vägspärrar som respawnar för snabbt, brist på vänliga NPC's etc.

Förklara för mig snälla du, varför det skulle vara tjänstefel att "bara" testa på en plattform?

Som jag ser det representerar FZ konsumenten, spelaren. Konsumenten köper inte samma spel till tre plattformar, utan till en. Varför skulle det vara missvisande att vi väljer en plattform att testa på?

I mitt fall testar jag spel på den plattform jag känner mig mest bekväm med, vilket gör att spelet jag testar har störst förutsättningar för att falla mig i smaken och få bra betyg - Xbox 360. Tror du betyget hade blivit bättre om jag testat på en plattform jag inte känner mig bekväm med att spela? Svaret är nej.

Nä det här går inte... bara testat det på XBOX360!!! Nu får du sparken


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Jag tror att det är väldigt "svenskt" att inte gilla Far Cry 2. Vi är inte vapengalna som amerikanerna och de flesta av oss dras inte till öppna spel, vi ser också väldigt gärna story som något viktigt -något Far Cry 2 saknar. Jag tror också att betyget 2/5 är passande då jag verkligen blir fullständigt frustrerad av massa hinder när man vill nå målet. Ungefär som att man i GTA4 skulle ha "4-stjärnigt" med poliser till varenda jävla uppdrag.

Det är skönt att resten av befolkningen verkar hålla med

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Kingen:

Ett tips till FZ är att ha lite musik på i videorecensionerna, så som gamespot, ign och gametrailers etc. Det höjer stämningen lite och det blir inte lika tråkigt att kolla på recensionen.

Kingen: då måste man betala licenspengar till artisterna/Stim, finns inte med i budgeten. Dessutom är jag personligen väldigt avigt inställd till sånt, tycker det stör lyssnandet och tar koncentrationen från vad som sägs och händer. Men det är kanske en smaksak.

Sant... kanske hade kostat mycket pengar. Sen att det stör lyssnandet, jag tycker tvärtom. Känns bara mer livligt att kolla på en recension när musik finns IMO.

Aja... smaksak.

EDIT: Annars kan ni alltid skapa er egen musik?

Medlem

Bästa recensionen på far cry 2

JB
Medlem
Skrivet av KEFF:

Äntligen en spelrecension som inte böjer sig för hypen! Helt rätt betyg på helt korrekta grunder.

Det skulle kunna bli kul om National Geographic gör någon fotografmod till det här dock Krigskorre eller naturfotograf.

Håller med. Hatar dessutom Gamespot, Gametrailers osv stället som get 7.0 till spel som är kassa, där den riktiga skalan är 7-10, inte 0-10. De ger 7 för att leverantören skall vara nöjd. Att folk blir lurade av 7an, skiter de i.

Tumme upp till FZ som visar att dåliga spel skall inget annat än dåliga betyg ha.

Medlem

Bra gjort och bra tv-recension.

Var ett tag sedan senast Hoppas det kommer fler.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Haha! Skön recension. Låter precis lika entusiastisk som spelet är roligt. Klockrent!

Medlem

Fan vad bra att FZ gör en ordentlig recention, är ett stor spel dåligt så är det inte många som törs eller vill såga spelet. Åter igen bra gjort!

Inaktiv

håller med till fullo! bra gjort FZ

Inaktiv
Skrivet av Twitch:

Jag tror att det är väldigt "svenskt" att inte gilla Far Cry 2. Vi är inte vapengalna som amerikanerna och de flesta av oss dras inte till öppna spel, vi ser också väldigt gärna story som något viktigt -något Far Cry 2 saknar. Jag tror också att betyget 2/5 är passande då jag verkligen blir fullständigt frustrerad av massa hinder när man vill nå målet. Ungefär som att man i GTA4 skulle ha "4-stjärnigt" med poliser till varenda jävla uppdrag.

Det är skönt att resten av befolkningen verkar hålla med

Gärna öppna spel och massor med vapen tack! Men då ska det fan vara innehåll och inte inte bara yta som i det här fallet.

Medlem

Hur är det med Multiplayer delen? ;O

Fanns de inga färdiga banor som ubisoft skapat?
Tänker att där storyn failar kanske multiplayer upplevelsen kan leverera mycket då de inte behövs mycket story i en Deathmatch

Någon som kan säga nått om den då de nämndes förvånansvärt lite om det i recensionen imo ;o

Inaktiv

Intressant med så många negativa åsikter om detta spel...
Speciellt dom som säger att dom är hoppats på mer. Då undrar man ju vad det va som ni förväntade er...utöver det som levererades.

Eftersom jag och mina polare (som även dom gillade spelet) har passerat 30 börjar man undra lite om det kan va så vi lite äldre gamers kanske har lite mer tålamod med den här typen av spel. För personligen anser jag att många av de bristerna som nämns inte är så allvarliga som andra verkar tycka. I alla fall inte värre än dom som brukar hamna i andra FPS som kommit ut dom senaste åren. Tycker exempelvis inte AI är inte är dummare än dom flesta fps som kommit i år. Men kan hålla med om snipers i Farcry 2 måste ha nån form av röntgensyn...för dom hittar mig jämt...om jag inte hittar som först dvs...;)

Personliga tycker jag det är mer rättvist att jämföra detta spelet med tex Stalker än med spel som Crysis...om man nu måste jämföra med nåt. Och förväntade man sig ett spel som Crysis eller en direkt uppfäljare av första Farcry kan jag förstå att man är besviken.

Jag är i alla fall fortfarande nöjd och har kul efter 19 timmar spelade...och halva spelet kvar...

Medlem
Skrivet av erge:

Haha! Skön recension. Låter precis lika entusiastisk som spelet är roligt. Klockrent!

Haha, good point!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Bra recension, även om jag fortfarande tycker att ni är snälla med en 2:a. Jag förstår inte vad det är som gör att det förtjänar en 2:a...

1/5 skulle jag sätta, 1:an är endast för att gräsbränderna ser rätt bra ut och är roliga.

Några punkter om varför FC2 suger lika hårt som Daikatana och inte ens kan kallas för en medioker shooter:

1. Det ser verkligen inte så bra ut som folk säger, visst det har vissa coola effekter som godrays genom trädkronor men i övrigt så är Afrika tydligen väldigt brunt enligt utvecklarna? Ljussättningen är kass t.o.m vid solnedgång. Atmosfären saknas, var är de afrikanska trummorna och mystiken?

2. Du kunde fått lika bra fordonskänsla om du tagit en bild av din Volvo från förarsätet och klistrat på skärmen.

3. Det är inte öppet, träd på ena sidan och opasserliga småberg på andra gör att du nästan alltid måste hålla till vägarna.

4. AIn ser dig genom tonvis med buskar ibland, och vid andra tillfällen står de och stirrar in i en vägg.

5. AI bilar åker snabbare än din bil, de hinner alltid ikapp dig så att du måste stanna och döda dem.

6. Checkpoints som inte går att rensa (Respawn), vad är poängen med att döda samma fiende om och om igen utan belöning?

7. De har väldigt stryktåliga tröjor i afrika eftersom en T-shirt verkar kunna stå emot 5-6 skott.

8. Alla i Afrika hatar dig mer än sina ärkerivaler eftersom de aldrig verkar kriga med varandra, men skjuter utan att fråga så fort de ser din hjässa mot horizonten.

9. Man blir "tillldelad" vänner utan någon som helst förklaring annat än att man "är i samma båt"?

10. Jag måste trycka ESC för att kolla objectives och dylikt? Immersion breaker? Jag vill inte se ord som "options" eller "quit game" i min skabbiga bok varje gång jag vill kolla objectives eller få mer info om något. Jag vill inte att musiken ska dö eller bakgrunden blurras (är det ett ord?), det är som att konstant gå ut i huvudmenyn i vilket annat spel som helst.

11. Storyn är helt värdelös, Jackalen låter mig leva i början? Han har inga problem med att vara orsaken till X antal Afrikaners död men vill inte döda snubben som ska döda honom?

12. Leta diamanter är bara tråkigt, finns för många men ger för liten reward då man hittar dem.

13. Alla uppdrag är desamma, res till andra sidan kartan, döda nån snubbe och åk tillbaka.

14. Det är uppenbarligen svårt att hitta i Afrika för de kolonner med bilar man ibland skall förstöra åker bara runt i en cirkel på kartan tills du gör slut på deras lidande.

15. Vissa coola karaktärsanimationer, men en stor del av de andra animationerna ser ut som skräp.

Ahhh....det finns så mycket fler fel med detta spel men orkar inte mer nu..... En patch kommer omöjligt kunna fixa det, det är grundläggande designmissar.

Det är sjukt dåligt, fattar inte att det fått över 50/100 i betyg någonstans... Fattar inte folk som gillar det, inte ens folk som diggar hyperrealism borde gilla det.... Om man har en zebra fetisch kanske? Men inte ens zebrorna är särskillt snyggt animerade.

Inaktiv

Mjät, mjät, ni har så fel allihop, förutom motherrussia.

Ok, det är ganska tufft att våga såga ett storspel, fast det blir lite knasigt om det inte är dåligt, sen när blev det tråkigt att döda folk? Story är för mesar.

Medlem

Någon som har antitroll-sprayen? Cause its swarming with them over here!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av snobbenbobben:

sen när blev det tråkigt att döda folk? Story är för mesar.

Felet med FC2 är att det är som att spela samma bana om och om igen. Det är inte tråkigt att döda folk, kolla på typ Max Payne. Allt man gör är att flyga i slow motion och döda folk. Men det är KUL. Detta är TRÅKIGT. Men om du tycker det är kul så bra för dig Men personligen känns det helt enkelt inte givande.

Medlem

ett av dem mest överhypade och tråkigaste spelen i år


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Inaktiv

Hah! Fruktansvärt bra recension som i stort sett speglar min egen åsikt fullständigt. Och nej, jag bryr mig inte om story speciellt mycket, men om det inte finns någon så måste det finnas en ersättning till den eller något som väger upp, t ex fruktansvärt bra gameplay, en reaktiv och interaktiv värld eller åtminstone en välgjord stämning eller "själ" i spelet. Då FC2 saknar allt detta blir hela spelet enbart en transportsträcka till nästa tråkiga fort/järnvägsstation/bränsledepot med samma tråkiga fiender och samma typ av tråkiga uppdrag. 2/5 är definitivt inte för lågt, om något så är det för generöst.

Och Riller, jag är också 30-plussare och om jag fått en konkurrent till Stalker med Far Cry 2s öppna sömlösa karta så hade jag blivit överlycklig. Tyvärr är dock Far Cry 2 inte ens i närheten av Stalker på ett enda område förutom buggfrihet.

Medlem
Skrivet av Zizou:

Jag hoppas att recensenterna på FZ spelar igenom hela spelet minst en gång innan recensionen. Det verkar som det inte brukar vara så, grovt tjänstefel isf. För det andra...har chefredaktören hört talas om quicksave-funktionen??? Bara o trycka på f5, kom inte o säg att ni testar spel på bara en plattform.

Angående spelet så tycker jag inte att man kan säga annat än att det är ett bra spel dock med några ordentliga brister, vägspärrar som respawnar för snabbt, brist på vänliga NPC's etc.

Vad är det med folk. John är ingen idiot. Lyssna på vad han säger, du kan väl själv ta dig tiden att lyssna igenom recensionen mer än en gång.

John, du är grym, synd bara att vissa inte lyssnar efter vad ditt verkliga budskap med dina ord är.

snobbenbobben och Motherrussia menar ni allvar eller "trollar" ni bara? För ärligt talat ser man inte de otroligt uppenbara bristerna i detta spelet så har man problem.

Jovisst smaken är ju som baken och allt det där men hallå....detta spelet är ju bara så uppenbart FEL från början till slut!:O


signatur
Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Det försöker vara Oblivion-with-Guns-in-Africa men misslyckas totalt. Gears of wars har inte quests i en öppen värld. (Gissar jag, inte spelat det :>)

Jävligt värdelöst argument som FC2 älskarna kommit med förr, "DET FINNS JU BRA SPEL DÄR MAN INTE KAN PRATA MED ALLA O ALLA BARA SKJUTER PÅ EN!!111" Måste man ens förklara?

Nej, det försöker inte vara något jävla Oblivion-with-guns-in-Africa, det försöker bjuda på någonting nytt; Ett actionspel i en öppen värld med fritt upplägg utan att tappa tempo.

Anser man att AIn är värdelös så kanske du bör skruva upp svårighetsgraden från ditt kära "easy" streck. Jag spelar på hard just nu och AIn är bättre än i de flesta av dagens actionspel.

Vill man skjuta civilia - köp inte Far Cry 2, spelet handlar inte om mass-slakt av Afrikaner. Köp istället det mycket sämre GTA IV och skjut så många civila du vill. Skulle du fortfarande klaga över att du inte kan ta död på hela spelvärlden?

Medlem

[quote=mr_jingles]Bra recension, även om jag fortfarande tycker att ni är snälla med en 2:a. Jag förstår inte vad det är som gör att det förtjänar en 2:a...

1/5 skulle jag sätta, 1:an är endast för att gräsbränderna ser rätt bra ut och är roliga.

Några punkter om varför FC2 suger lika hårt som Daikatana och inte ens kan kallas för en medioker shooter:
[/b]

Håller med dig helt och hållet!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Skrivet av mr_jingles:

Bra recension, även om jag fortfarande tycker att ni är snälla med en 2:a. Jag förstår inte vad det är som gör att det förtjänar en 2:a...

1/5 skulle jag sätta, 1:an är endast för att gräsbränderna ser rätt bra ut och är roliga.

Några punkter om varför FC2 suger lika hårt som Daikatana och inte ens kan kallas för en medioker shooter:

1. Det ser verkligen inte så bra ut som folk säger, visst det har vissa coola effekter som godrays genom trädkronor men i övrigt så är Afrika tydligen väldigt brunt enligt utvecklarna? Ljussättningen är kass t.o.m vid solnedgång. Atmosfären saknas, var är de afrikanska trummorna och mystiken?

2. Du kunde fått lika bra fordonskänsla om du tagit en bild av din Volvo från förarsätet och klistrat på skärmen.

3. Det är inte öppet, träd på ena sidan och opasserliga småberg på andra gör att du nästan alltid måste hålla till vägarna.

4. AIn ser dig genom tonvis med buskar ibland, och vid andra tillfällen står de och stirrar in i en vägg.

5. AI bilar åker snabbare än din bil, de hinner alltid ikapp dig så att du måste stanna och döda dem.

6. Checkpoints som inte går att rensa (Respawn), vad är poängen med att döda samma fiende om och om igen utan belöning?

7. De har väldigt stryktåliga tröjor i afrika eftersom en T-shirt verkar kunna stå emot 5-6 skott.

8. Alla i Afrika hatar dig mer än sina ärkerivaler eftersom de aldrig verkar kriga med varandra, men skjuter utan att fråga så fort de ser din hjässa mot horizonten.

9. Man blir "tillldelad" vänner utan någon som helst förklaring annat än att man "är i samma båt"?

10. Jag måste trycka ESC för att kolla objectives och dylikt? Immersion breaker? Jag vill inte se ord som "options" eller "quit game" i min skabbiga bok varje gång jag vill kolla objectives eller få mer info om något. Jag vill inte att musiken ska dö eller bakgrunden blurras (är det ett ord?), det är som att konstant gå ut i huvudmenyn i vilket annat spel som helst.

11. Storyn är helt värdelös, Jackalen låter mig leva i början? Han har inga problem med att vara orsaken till X antal Afrikaners död men vill inte döda snubben som ska döda honom?

12. Leta diamanter är bara tråkigt, finns för många men ger för liten reward då man hittar dem.

13. Alla uppdrag är desamma, res till andra sidan kartan, döda nån snubbe och åk tillbaka.

14. Det är uppenbarligen svårt att hitta i Afrika för de kolonner med bilar man ibland skall förstöra åker bara runt i en cirkel på kartan tills du gör slut på deras lidande.

15. Vissa coola karaktärsanimationer, men en stor del av de andra animationerna ser ut som skräp.

Ahhh....det finns så mycket fler fel med detta spel men orkar inte mer nu..... En patch kommer omöjligt kunna fixa det, det är grundläggande designmissar.

Det är sjukt dåligt, fattar inte att det fått över 50/100 i betyg någonstans... Fattar inte folk som gillar det, inte ens folk som diggar hyperrealism borde gilla det.... Om man har en zebra fetisch kanske? Men inte ens zebrorna är särskillt snyggt animerade.

Riktig bra post, jag tror på vad du säger och kommer definitivt inte att köpa det här spelet, Och jag älskar normalt spel där man skjuter meningslöst omkring sig, men dock så skall det inte vara repetitivt.


signatur

http://www.rainbowsix-vegas.net - Rainbow Six: Vegas community

Medlem

Riktigt bra skrivet mr_jingles!

Medlem

visst de kansk e tråkigt me att alla spawna hela tiden men själv bryr ja mig inte kommer alltid på nått nytt sätt eller har ett nytt vapen o döda me, visst transporterna kanske e långa men tar ju typ max 5 min o köra runt hela kartan så de är inte farligt. men förstår ni som sitter o spelar 15 timmar isträck kan tycka att de e tråkigt, men testa kör ett uppdrag eller 2 sen stäng av o gör nått annat o så tänker du i bakhuvet va du ska göra nästa gång du spelar de, kan garantera att de blir roligare då btw leta upp glidflygaren den e rolig o bomba camps me flyg dit o dra upp din rpg o spräng skiten ur dom o sen svarta o vita flyga åt helvete eller varför inte smyga upp på ett berg me din .50cal o döda alla? eller smyga upp bakom en bensinmack o starta värsta skogsbranden? men tänk på vinden för gudsskull !

själv gillar ja spelet pga ja kan göra uppdragen när ja känner för de o hur ja vill sen spelar ja kanske 1 timme varje dag så

Medlem

Men snälla Ni - alla har väl rätt till en åsikt och jag kan ärligt talat inte förstå hur Ni alla kan ogilla FC2 så mycket - jag tycker spelet är helt underbart och tillåter en mängd olika spelsätt - pang på in i lägret, eller kringå - starta en brand, luras och snipa ner målet - hur kul som helst!!! Bra skriven recension, även om den utgår från ett väldigt gnälligt och surmulet perspektiv - jag håller dock inte med recensenten.

Trevlig helg,

Splattergnejs

Skriv svar