PS3 säljer bättre än Xbox 360

Medlem

Jag kom in med att pröva NXE :)...Får ladda ner uppdateringen till boxen innan 1:a nov.

Medlem

Jag köpte nyss en XBox 360 efter ett liv av PC-Spelande. Tankarna kring valet XBox - PS3 gick såhär:

* XBox är billigare än PS3.
* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.
* XBox klarar brända backupspel. Det är helt omöjligt att kunna köpa alla spel man vill testa när de kostar 600 - 700 kr till PS3. XBox live går eventuellt inte att använda då, men det är inget jag är intresserad av heller. Spela online gör man på PC.
* XBox har Fable 2

Medlem

INYERFACE


signatur

I'm the best around...

Medlem

Playstation 3 marknadsförs inte som en spelkonsoll längre utan som en multimediamaskin detta pga av Blu-Ray, "mediacenter" funktionen, stream, och kommande utgåvor av maskinen kommer mer fokusera på att bli den totala mediaspelaren snarare än som kosnoll.


signatur

Gamer since day one!

Medlem

Återigen saknas "kakmonstret gillar ALLA konsoller" -alternativet. =P


signatur
Medlem
Skrivet av Element_Five:

Playstation 3 marknadsförs inte som en spelkonsoll längre utan som en multimediamaskin detta pga av Blu-Ray, "mediacenter" funktionen, stream, och kommande utgåvor av maskinen kommer mer fokusera på att bli den totala mediaspelaren snarare än som konsoll.

Är väl inte helt taget ur luften, min PS3:a gjorde ett bra jobb med att agera multimediamaskin medans min HTPC väntade på uppgradering. Att den är tyst gör att den fungerar bara bättre att se film på och sitta och surfa på. Synd dock att den inste stöder så många filformat. Mkv(x264) stöd hade varit mumma :).


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Jag köpte en begagnad 360 med en hel del spel till så jag tror jag håller mig till den än så länge. Vill dock inte påpeka att något varken är bättre eller sämre med någon av dem. Grafiken är (än så länge) i princip samma och det är viss prisskillnad men det är ju för att ps3an ska vara snäppet kraftfullare, låter mindre och har blueray typ. Det är ju vad man finner prisvärt. Sen åter till kontrollen, på ps3ans kontroll vill bara glida mig ur händerna. Gillar 360kontrollen mycket mycket bättre

Inaktiv

Det var väl vida känt att sony som det monster till företag dom är så småningom skulle ta tillbaka en hel del förlorad mark. Men jag vet inte om jag kan hålla med om att 200k fler sålda enheter kan klassas som att "piska" microsoft riktigt än. Den här generationen är fortfarande fruktansvärt jämn både i kvalitet på hårdvaran och utbudet på mjukvaran oavsett vilken plattform man sitter på. Iaf i mina ögon.

Medlem
Skrivet av dosman:

PC Gaming Supremacy 8)


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Bring on the fanbois. Men men är väl på tiden att det skiftar lite iaf...

Är inte det ganska dumt att uppmana dom att börja jiddra?

Medlem

Tja personligen så är det enbart Xbox 360 för mig för tillfället då jag mer eller mindre spelar JRPG till 99% av tiden, en och annan shotemup (Notare shotemup är inte FPS för de som inte vet vad det är för gren ) men de kommer också till Xbox 360 och inte PS3...

Hade personligen aldrig trott att jag skulle skaffa en Xbox 360 först men sedan har JRPG efter JRPG kommit till plattformen och tja enda Unika PS3'an har i den avdelningen är Disgaea 3. Man får hoppas de får företag som är intresserad att skapa JRPG till plattformen men man får väll se, just nu är det ganska dött.

Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Och jo, på ett sätt gör vi specialgrafik till PS3. Det börjar bli ganska välkänt att om man ska göra ett multiplattformsspel så är den bästa approachen att först göra PS3-grafiken, sedan porta det till 360. Gör man tvärt om så kommer man stöta på seriösa optimeringsproblem. Men Xenos sväljer glatt den mesta grafik som är gjord till RSX (Med vissa undantag som deferred rendering och andra obetydliga specialfall).
Plattformen som skulle vara vinnaren om det gjordes unik grafik för båda konsollerna är inte PS3.

Jag vet detta för att jag arbetat heltid med att pressa ut så mycket grafik som möjligt ur konsollerna sen innan de var släppta för allmänheten. Alla andra spelutvecklare med mångårig erfarenhet av PS3/360-utveckling kommer ge dig samma uppgifter. Säger de annorlunda i officiella sammanhang så är det lögn och politik för att inte stöta sig med handen som matar dem (=Sony).

case closed.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Det vägs upp av CPU:erna även kan agera som GPU till 100%. Killzone 2 använder fyra CPU:er och GPU:en för att renderera grafiken. Just so you know.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Och jo, på ett sätt gör vi specialgrafik till PS3. Det börjar bli ganska välkänt att om man ska göra ett multiplattformsspel så är den bästa approachen att först göra PS3-grafiken, sedan porta det till 360. Gör man tvärt om så kommer man stöta på seriösa optimeringsproblem. Men Xenos sväljer glatt den mesta grafik som är gjord till RSX (Med vissa undantag som deferred rendering och andra obetydliga specialfall).
Plattformen som skulle vara vinnaren om det gjordes unik grafik för båda konsollerna är inte PS3.

Jag vet detta för att jag arbetat heltid med att pressa ut så mycket grafik som möjligt ur konsollerna sen innan de var släppta för allmänheten. Alla andra spelutvecklare med mångårig erfarenhet av PS3/360-utveckling kommer ge dig samma uppgifter. Säger de annorlunda i officiella sammanhang så är det lögn och politik för att inte stöta sig med handen som matar dem (=Sony).

case closed.

Oj, det där tog du visst personligt. Det som de flesta nog förstod att jag menade med mitt inlägg var: Varför betala mer för en konsol när spelen som utvecklas till båda konsolerna ser likadana ut grafiskt. Det ligger ju inga pengar i att lägga på fler effekter till spelen, bara för att konsolen klarar av det.

Skrivet av redmac:

Det vägs upp av CPU:erna även kan agera som GPU till 100%. Killzone 2 använder fyra CPU:er och GPU:en för att renderera grafiken. Just so you know.

Kom tillbaka när du har skaffat dig lite mer kunskap om skillnaden mellan en GPU och en CPU.
För att "väga upp" till fullo så skulle du behöva dubbla antalet SPU:er ett antal gånger.

Skrivet av Zedrix:

Oj, det där tog du visst personligt. Det som de flesta nog förstod att jag menade med mitt inlägg var: Varför betala mer för en konsol när spelen som utvecklas till båda konsolerna ser likadana ut grafiskt. Det ligger ju inga pengar i att lägga på fler effekter till spelen, bara för att konsolen klarar av det.

Jag tog inte din kommentar i synnerhet personligt, jag tar hela den vitt utspridda missupfattningen personligt...

Medlem

Ingen annan som kom med i NXE förhandsditt programmet där?

Medlem
Skrivet av Zedrix:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Och jo, på ett sätt gör vi specialgrafik till PS3. Det börjar bli ganska välkänt att om man ska göra ett multiplattformsspel så är den bästa approachen att först göra PS3-grafiken, sedan porta det till 360. Gör man tvärt om så kommer man stöta på seriösa optimeringsproblem. Men Xenos sväljer glatt den mesta grafik som är gjord till RSX (Med vissa undantag som deferred rendering och andra obetydliga specialfall).
Plattformen som skulle vara vinnaren om det gjordes unik grafik för båda konsollerna är inte PS3.

Jag vet detta för att jag arbetat heltid med att pressa ut så mycket grafik som möjligt ur konsollerna sen innan de var släppta för allmänheten. Alla andra spelutvecklare med mångårig erfarenhet av PS3/360-utveckling kommer ge dig samma uppgifter. Säger de annorlunda i officiella sammanhang så är det lögn och politik för att inte stöta sig med handen som matar dem (=Sony).

case closed.

Oj, det där tog du visst personligt. Det som de flesta nog förstod att jag menade med mitt inlägg var: Varför betala mer för en konsol när spelen som utvecklas till båda konsolerna ser likadana ut grafiskt. Det ligger ju inga pengar i att lägga på fler effekter till spelen, bara för att konsolen klarar av det.

Däremot verkar inte du ha förstått vad han menade. Missuppfattningen (som du gav uttryck för) rör att PS3 skulle vara mer kraftfull än 360 vilket Slarty hävdar att den inte är. Själv vet jag inte hur det ligger till och bryr mig inte nämnvärt förutom att jag är avslappnat intresserad av teknik.

Fanboys: fattiga varumärkeszombies?

Inaktiv

Asså, försäljningen kommer gå upp och ner - detta betyder inget i det stora loppet. När jag köpte min konsol kollade jag på spelen:

Xbox Lives fördelar var ju bara en bonus. Samt att några vänner hade det.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Har alla moderna konsoler och just nu använder jag PS3an mest. Wiin, står tyvärr mest och samlar damm - mycket för att jag inte kommit för mig att köpa "klassikerna" ännu som Mario, Metroid, etc... När det gäller valet mellan 360 och PS3 så kör jag faktiskt hellre multiplattformstitlar på ps3an numera. Nu är de så pass lika i kvalitén och då är ljudnivån hos PS3an ett rejält trumfkort. Köpte en nya Xbox 360 för ett par månader sen för att få en med HDMI-ingång och visst lät den mindre, men fortfarande på tok för mycket för att jag ska tycka att det är okej :/ Man måste ju dock ha en 360 för de härliga exklusiva spelen som kommer till den som gears of war, fable 2 etc etc.

Sen så använder jag även PS3an som stereo, bytt ut hddn mot en 300gb så då får man plats med samlingen så det är ju också en anledning till att den går varmare än 360n...

Sitter själv i samma situation, med undantaget att jag inte har en Wii. Ljudnivån på 360:n är enormt irriterande, och då spelen brukar vara ungefär likvärdiga väljer jag PS3. Efter det att jag handlade snapon triggers från Gioteck försvann dessutom faktorn "dåliga kontroller".

När vi ser film därhemma är det också Ps3 som gäller, återigen pga ljudnivån. Sen har jag också bytat hårddisken, vilket var simpelt och inte krävde dyr proprietär hårdvara.

Dock är det så att om jag fått en tyst 360 samt en 360 kontroller med bra D-Pad så hade PS3:an troligtvis fått stå tyst mesta delen av tiden.

Sony har också mycket att lära av Microsoft vad gäller utvecklingsmiljö, utvecklarsupport etc.


signatur

1338 - One Step Above

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Och jo, på ett sätt gör vi specialgrafik till PS3. Det börjar bli ganska välkänt att om man ska göra ett multiplattformsspel så är den bästa approachen att först göra PS3-grafiken, sedan porta det till 360. Gör man tvärt om så kommer man stöta på seriösa optimeringsproblem. Men Xenos sväljer glatt den mesta grafik som är gjord till RSX (Med vissa undantag som deferred rendering och andra obetydliga specialfall).
Plattformen som skulle vara vinnaren om det gjordes unik grafik för båda konsollerna är inte PS3.

Jag vet detta för att jag arbetat heltid med att pressa ut så mycket grafik som möjligt ur konsollerna sen innan de var släppta för allmänheten. Alla andra spelutvecklare med mångårig erfarenhet av PS3/360-utveckling kommer ge dig samma uppgifter. Säger de annorlunda i officiella sammanhang så är det lögn och politik för att inte stöta sig med handen som matar dem (=Sony).

case closed.

Jag måste bara säga att det är riktigt trevligt att höra från någon med riktig brancherfarenhet för omväxlings skull och inte bara snedvridna fanboytolkningar av diverse internettrailers.

Detta är en smula offtopic men jag tänkte passa på att fråga. Utifrån din egna bedömning, skulle ett spel som Killzone2 (vilket vid det här laget måste anses som Sonys första flaggskepp för den grafiska kapaciteten hos PS3 över 360) vara fullt möjligt att utveckla till 360 med exakt samma resultat både i grafisk kvalitet och framerate?

Inaktiv

Jag tycker skilnaden på konsolerna är småsaker, jag tänker inte lägga 2 000 kronor mer för det, dessutom tycker jag 360 är snygg modell på

Skrivet av Kapsylen:

Jag måste bara säga att det är riktigt trevligt att höra från någon med riktig brancherfarenhet för omväxlings skull och inte bara snedvridna fanboytolkningar av diverse internettrailers.

Detta är en smula offtopic men jag tänkte passa på att fråga. Utifrån din egna bedömning, skulle ett spel som Killzone2 (vilket vid det här laget måste anses som Sonys första flaggskepp för den grafiska kapaciteten hos PS3 över 360) vara fullt möjligt att utveckla till 360 med exakt samma resultat både i grafisk kvalitet och framerate?

Grafiskt kvalitet och framerate: Ja det tror jag defenitivt. Givetvis finns det undantagsfall där PS3 kan saker i grafikväg som 360 inte hänger med på, mend dessa är få.

Sen om det finns fysiksimuleringar och liknande som utnyttjar Cell till max så skulle 360 få svårt att hänga med.
Tyvärr så betyder fler fysikeffekter också mer arbete för GPU'n och det var ju där som flaskhalsen satt redan innan vi började simulera fler partiklar och dynamiska objekt.

Detta är även det olycksamma men fysikkorten till PC-datorer, om flaskhalsen är grafikkortet så kommer du få SÄMRE prestanda med en PPU...

Skrivet av Schtraider:

Däremot verkar inte du ha förstått vad han menade. Missuppfattningen (som du gav uttryck för) rör att PS3 skulle vara mer kraftfull än 360 vilket Slarty hävdar att den inte är. Själv vet jag inte hur det ligger till och bryr mig inte nämnvärt förutom att jag är avslappnat intresserad av teknik.

Fanboys: fattiga varumärkeszombies?

Det finns heller ingen större anledning att bry sig som lekman. Spelutbudet bevisar att prestandaskillnaderna kan ignoreras helt.

Men rätt ska va rätt och skyll inte allt på utvecklarna!

Medlem

Det heter BLU-RAY !

T: Trevligt för Sony nu när de tydligen förlorade en hel del pengar pga börsen.

Medlem

Wii krossar fortfarande 360 och ps3an i försäljningssiffror, så alla som är intresserad av spel förlorar fortfarande i slutänden. Så förstår verkligen inte varför folk är intresserad av läget mellan 360 ps3an.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Det vägs upp av CPU:erna även kan agera som GPU till 100%. Killzone 2 använder fyra CPU:er och GPU:en för att renderera grafiken. Just so you know.

Redmac försvarar som vanligt ps3:an

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Jag köpte nyss en XBox 360 efter ett liv av PC-Spelande. Tankarna kring valet XBox - PS3 gick såhär:

* XBox är billigare än PS3.
* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.
* XBox klarar brända backupspel. Det är helt omöjligt att kunna köpa alla spel man vill testa när de kostar 600 - 700 kr till PS3. XBox live går eventuellt inte att använda då, men det är inget jag är intresserad av heller. Spela online gör man på PC.
* XBox har Fable 2

Tror dock inte ett dugg på¨att du vill ha den dels för att den klarar brända backup!
luktar faktiskt pirat på långa vägar.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zedrix:

* XBox har sämre prestanda än PS3, men eftersom utvecklarna är människor, dvs. lata, så utvecklar de inte specialgrafik till PS3 versionen då spel utvecklas till både XBox och PS3.

Jag är så trött på att vi utvecklare ska behöva ta skit för det här. PS3 har en GPU som i praktiken är ungefär HÄLFTEN SÅ SNABB som 360's.

Och jo, på ett sätt gör vi specialgrafik till PS3. Det börjar bli ganska välkänt att om man ska göra ett multiplattformsspel så är den bästa approachen att först göra PS3-grafiken, sedan porta det till 360. Gör man tvärt om så kommer man stöta på seriösa optimeringsproblem. Men Xenos sväljer glatt den mesta grafik som är gjord till RSX (Med vissa undantag som deferred rendering och andra obetydliga specialfall).
Plattformen som skulle vara vinnaren om det gjordes unik grafik för båda konsollerna är inte PS3.

Jag vet detta för att jag arbetat heltid med att pressa ut så mycket grafik som möjligt ur konsollerna sen innan de var släppta för allmänheten. Alla andra spelutvecklare med mångårig erfarenhet av PS3/360-utveckling kommer ge dig samma uppgifter. Säger de annorlunda i officiella sammanhang så är det lögn och politik för att inte stöta sig med handen som matar dem (=Sony).

case closed.

Vilka spel har du arbetat på då?

Medlem

Folk börjar vell få nys om hur mycket problem 360 har, att den skulle vara i samma kvalitet (hårdvarumässigt) som PS3 som jag läste av någon här, vill jag gärna veta hur den människan resonerar.

Så plastigt utseende/känsla som 360 har och alla problem den har.. (cannot read disc, RROD).

CD-läsaren låter som en hårfön.. = kan inte användas till film.

Har du skapligt hemmabio system kan du glömma 360 då detta kommer garanterat sabba varenda spel pga av den instabila CD-läsaren = repor (av egna erfarenheter).
Anmäler man detta MS så säger dom att man har flyttat konsollen medans den varit på, inte så kul när man lagt ner 500-600kr på spelet..

Sen om man får RROD, tar det 3-5veckor innan man får tillbaka konsollen och inte bjuder dom något spel eller tillbehör för besväret..

Det enda som tilltalar till en 360 i mitt tycke är vissa exklusiva titlar samt kontrollern, allt annat gör PS3an mycket bättre.

Skriv svar