Intressant Rymdfakta!

Medlem

Men om det är oändlit så finns det ju ingent slut på det, eller hur?
OCH VAD FASEN GÖR DÅ EN RESTURANG DÄR I SLUTET?!
VA?! VA?! VA?!


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

förstår iofs inte hur det kan vara oändligt, universum växer ju enligt dom som kan lite om sånnt, hur kan det växa om det är oändligt, finns det något större än oändligt?

Inaktiv

Vad finns utanför universum då? Om det växer så borde det väl finnas nåt att växa i, typ.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av reset2:

Vad finns utanför universum då? Om det växer så borde det väl finnas nåt att växa i, typ.

Det klassiska argumentet som man alltid hör.

Antingen är universum oändligt stort, men det känns ju konstigt för oss att acceptera.

Eller så har universum en bestämd storlek, men då blir problemet som du säger att unviersum växer ju och något måste det ju växa i. Sen skulle det vara konstigt om det bara tog stopp om man kom till universums slut.

Inaktiv

jag säger bara vad jag tror, och jag tror att universum har ett slut och att det växer hela tiden, det finns något utanför, han självklart ingen aning vad det är

Inaktiv

avhandlades inte detta redan på förra sidan?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Universum kan väl omöjligen ha ett slut. Måste vara oändligt.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Youtube-proffs

Men om det är onändligt, så måste det finnas så mycket planeter och materia så det inte går att räkna ut. Eller finns det ett bestämt mängd viss materia efter Big Bang som flyter runt och resten är bara tomrum?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Skulle gissa på att det inte går att räkna ut.

Personligen tror jag att det redan fanns massa planeter och grejs (teknisk term) i andra delar av universum innan big bang.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Varför sitta och diskutera något som vi aldrig kommer få reda på och absolut inte vet något om?


signatur

AYY LMAO

Youtube-proffs
Skrivet av Haziza:

Varför sitta och diskutera något som vi aldrig kommer få reda på och absolut inte vet något om?

För att det är intressant? eller vill du bara veta vad grannen får i brevlådan eller?

Hur som helst, till topic.

När en stjärna dör så imploderar den och sprängs till slut och blir en supernova. Efter den har dött så finns det alltid en liten kärna kvar i mitten av all SKIT som sprids överallt.

Fanns ett exempel på en supernova, där den här kärnan hade massan som 1.4 solar och den va ihoptryckt till en massa på ungefär 18 mil i omkrets som en liten boll.
En tesked av denna materia skulle väga en halv BILLION ton.

WTF?! Sug på den liksom


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av Haziza:

Varför sitta och diskutera något som vi aldrig kommer få reda på och absolut inte vet något om?

För att det är intressant? eller vill du bara veta vad grannen får i brevlådan eller?

Lite kul bara när folk tror att vi är atomer i en fluga och den andra säger att rymden är en oändlig krök varför finns vi äns vi varför kom äns universum till, varför finns bara ingeting.. :evil:


signatur

AYY LMAO

Youtube-proffs
Skrivet av Haziza:
Skrivet av Polish:
Skrivet av Haziza:

Varför sitta och diskutera något som vi aldrig kommer få reda på och absolut inte vet något om?

För att det är intressant? eller vill du bara veta vad grannen får i brevlådan eller?

Lite kul bara när folk tror att vi är atomer i en fluga och den andra säger att rymden är en oändlig krök varför finns vi äns vi varför kom äns universum till, varför finns bara ingeting.. :evil:

Hur tror du att universum ser ut då?

Vackert!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Rissan:

Skulle gissa på att det inte går att räkna ut.

Personligen tror jag att det redan fanns massa planeter och grejs (teknisk term) i andra delar av universum innan big bang.

Med andra ord så tror du inte alls på big bang teorin? Om du nu påstår att universum redan fanns till.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Polish:

En tesked av denna materia skulle väga en halv BILLION ton.

menar du en miljard (eng. billion, 10^9), eller en biljon (10^12)?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

En lite intressant artikel jag hittade:

Citat:

Vad fanns före Big Bang?
Om hela universum en gång i tiden skapades vid Big Bang, vad fanns då innan dess?

För att förstå detta kosmiska perspektiv måste vi bortse från vår vanliga upplevelse av tid. Tiden är inte någonting absolut som existerar oberoende av allt annat. Skulle någon till exempel påstå att tiden börjat gå dubbelt så fort, hade det varit ett meningslöst påstående. Det måste nämligen även gälla alla de klockor som vi använder för att mäta tiden, och därmed skulle vi inte kunna konstatera någon förändring. På samma sätt är frågan om vad som fanns före Big Bang tämligen meningslös. Begreppet tid är inte relevant utan ett rum att relatera den till, och detta rum uppstod först med Big Bang. Utan fysiska förändringar kan det ena ögonblicket ju inte skiljas från det andra - utan en sol som vandrar över himlen finns det inget sätt att mäta tiden. Vetenskapen kan inte ge något tillfredsställande svar på vad tid är, men om det förhåller sig så att tiden blev till samtidigt som rummet, måste frågan om vad som fanns före Big Bang besvaras med 'ingenting'. En ironisk kosmolog skulle kanske påpeka det paradoxala i frågan genom att fråga:'Hur mycket var klockan före tidens begynnelse?'

Källa: http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=5948_1


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

OffT: soya, var är din soya? du kan ju inte komma här och byta ut din soyaflaska hur som helst?! :crazy:

Han har iaf en värdig ersättare! Deo-Sama!

Urk, jag orkar inte ens börja tänka på rymden, får ont i huvudet när jag fastnar i tankeloopar.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

Sitter på massa onödig fakta när det gäller rymden. Men det senaste var något jag helt spontant själv tog reda på, nämligen hur mycket energi våran sol skickar ut.
Jag presenterades med en term jag inte riktigt förstod så jag omvandlade det hela till gammal hederlig watt. Nu minns jag inte riktigt hur mycket det blev men tror det är en etta med 24 nollor bakom sig, ett W, ett /, samt ett S.

Sen blev steget till att leta efter de absolut fetaste stjärnorna och deras siffror naturligt.
Det visade sig att en av de absolut största stjärnor man känner till öser ut lika mycket energi som solen gör på 1 år under endast.... 3 sekunder(!). Och inte nog med det. Alla här vet nog att avstånden mellan planeterna i vårat solsystem är förbannat stort. Exempelvis är avståndet mellan mars och solen ungefär lika stort som avståndet mellan mars och jupiter. Skulle man placera den där sjukt stora stjärnan i mitten av vårat solsystem istället för våran sol, skulle dess yta befinna sig någonstans precis i närheten av jupiters bana.

Medlem

Universum är precis lagom stort!

Youtube-proffs

Vad tror ni om månlandningen?

http://video.google.com/videoplay?docid=-2265515730495966561&...

Denna filmen fick mig att ändra min tro aprupt.. blev smått besviken nu


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

google lite och tänk efter. det finns inte en enda sekund av den filmen som inte smulats i småbitar. precis som de olika 9/11-historierna är det en blandning av missuppfattningar, lösa antaganden och en stor dos ren jävla dumhet.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Polish:

Vad tror ni om månlandningen?

http://video.google.com/videoplay?docid=-2265515730495966561&...

Denna filmen fick mig att ändra min tro aprupt.. blev smått besviken nu

De planerar att åka dit igen, vore roligt om det inte var där förut, för då kommer det avslöjas.:)


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Har sett 2/3 av filmen nu och de talar om jättestark stråling som orsakar blixtar i ögonen. Men varför åkte Fuglesan upp då för att studera fenomenet om man redan vet så mycket om det? Känns lite som en Bullcrap film.

*kollar vidare*

edit:
De klipper konstigt så att det låter som att en av astronauterna inte sett dessa blixtar, men i en annan del av filmen (som inte visas vid inklippningen) säger han att han faktiskt upplevt blixtarna på månen.
Bullcrap film.

De filmar svettiga armhålor när han tappar tråden för få oss att vi skall tro att han är nervös, men svetten är där från början.
Är man också lite med åren kan man inte minnas exakt allt i minsta detalj och vara på alerten hela tiden (tyckte ändå att de klarade sig bra).

Då var den slut.
Förstår att de som blir intervjuade blir upprörda. Skicken skitstövel...

edit: Det enda som var lite mysko var att astronauterna i ett gammalt klipp inte kunde minnas om de sett några stjärnor när de varit på månen.

Medlem

Ärligt talat så tror jag inte på månlandningen längre efter att ha sett diverse dokumentärer om den. Varför jag inte längre tror på den har att göra med 9/11 och USA:s förmåga att få folk att tro saker som inte stämmer för fem öre.

Youtube-proffs

Okey, vajrar i luften och sånt i all ära, men det där radioaktiva bältet som omringar jorden, hur ska dom kunna komma igen om det utan att skadas?

Hur?!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

NASA har givit förklaringar på allting i den "dokumentären". Och hur kommer det sig att det faktiskt Finns fotsteg och dylikt på månen, om det nu aldrig skulle ha ägt rum?

Helt absurt att folk tar till sig sån här skit och faktiskt tror på alla konspirationsteorier som kommer till. Lika idiotisk är dokumänteren Loose Change om 911(som förövrigt bryts ner här: http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&... ).

Blir man inte helt förbannad hur folk kan ljuga ihop sådant där. För att lura människor att ha misstro för sin regering.

Aja, gick lite offtopic där.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av priZma:

Universum expanderas snabbare än ljusets hastighet och ökar ständigt.

Universum expanderar inte snabbare än ljuset, då det inte riktigt fungerar på samma sätt som om man mäter mellan två föremål.

Citat:

The expansion of the universe causes distant galaxies to recede from us faster than the speed of light, if comoving distance and cosmological time are used to calculate the speeds of these galaxies. However, in general relativity, velocity is a local notion, so velocity calculated using comoving coordinates does not have any simple relation to velocity calculated locally.[citation needed] In other words, the galaxies (or more accurately, galaxy clusters) do not physically move away from each other. Rather, the fabric of spacetime between them expands. This also explains the inflationary epoch during the Big Bang, when a volume of the universe a hundred billion times smaller than a proton expanded to approximately one hundred million light years in diameter in just 10-32 seconds.

http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light


signatur
Inaktiv

Något jag gjorde innan maten, seg hostsida och dålig kvalité på filmen, denna film beskriver en av många möjligheter http://www.zippyvideos.com/1678931886454196/universum/

Edit:

Skrivet av SuperTank:

Helt absurt att folk tar till sig sån här skit och faktiskt tror på alla konspirationsteorier som kommer till. Lika idiotisk är dokumänteren Loose Change om 911(som förövrigt bryts ner här: http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&...

Har alltid förnekad Loose Change, har tyckt att den aldrig talat helt sanning, vilket bevisas med denna film. Tack SuperTank, nu känner jag mig stolt som inte drogs in i denna lögn


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Skribent
Medlem

en sak med den här månen historien är ju faktiskt att på dom kort som togs när dom var på månen, så syns det inga stjärnor, himlen är becksvart,
och månen har ingen atmosfär så det är helt klar sikt överallt.

så stjärnor borde ju synas eftersom vi ser dom från jorden

det är mycke det som diskuterats varför just inga stjärnor syns.

själv så tror man ju att dom varit på månen,
även om rymdtekniken kanske inte var den bästa 1969,
eller när dom nu landa första gången,
och det måste kostat en bra slant, för det va ju flera gånger dom landade på månen med olika astronauter.

det var ju kostbart både för usa och sovjet den där rymdhysterin dom hade, men hade dom inte haft sån prestigekamp då hade vi nog inte kommit så långt.

och framtiden lär ju bli intressant,
månbaser och så, inom 100 år eller så kommer ju folk att ta nån bil liknande maskin och flyga till månen för att jobba och sen hem igen.

det som är sci fi nu blir ju mer eller mindre verklighet i framtiden. förutom då kanske åka med ljusets hastighet.

Skriv svar