Bok om matematik

Medlem
Bok om matematik

Jag pluggar just nu till biolog med ambitionen att forska, och upplever att jag trots alla mina matematikstudier inte upplever att jag har fått en grund i matematikens "essens". Vad nummer, tal, och storheter egentligen är i sig självt, annat än något man kan skriva om och beräkna utifrån.

Letar därför efter nån bra bok som kan hjälpa mig lägga den grunden. Läroböckerna innehåller ju i princip bara tal, och jag känner att de skuggar den förståelse jag är ute efter.

Nån som förstår hur jag menar och kanske till och med har något tips på något läsvärt?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

En bok som kanske kan vara relevant (endast läst utdrag som del av en kurs) är:

The mathematical experience - Philip J. Davis
http://books.google.se/books/about/The_mathematical_experienc...

Medlem

Hm, när jag läste matematik så gick jag ned på biblioteket och lånade böcker i ämnet. Det blev främst böcker om de matematiker och filosofer som namngivit olika formler och funktioner. Jag var främst intresserad av historiken kring matematiken och om de individer som hjälpt oss framåt i ämnet.

Tipset är således, botanisera på biblioteket.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

MFC
Medlem

Om du kan hitta följande böcker nånstans så har du gjort ett kap

Räknekonstens kulturhistoria Del 1 & Del 2

Två bra böcker om matematikens historia och grunder. Tyvärr verkar de inte finnas någonstans ny men finns begagnad hos bokbörsen


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar