En omorganisering av forumet

Inaktiv
En omorganisering av forumet

FZ.se/forum är på många sätt en bra plats. Den viktigaste komponenten - användare med en trevlig attityd - är redan på plats. Men på andra ställen brister FZ.

Det viktigaste i detta är att subforumens omfattning gör FZ till ett diffust och förvirrande ställe att dela sina tankar på. Ska jag diskutera The Elder Scrolls IV: Oblivion till PlayStation 3 i PlayStation, Rollspels eller The Elder Scrolls-sektionen?

Nu antar jag att det är The Elder Scrolls-suben som gäller för detta (vilket dock medför att du kanske missar "PlayStation-experterna" om du har en fråga om trophys - eller "rollspelsfanatikerna" om du vill ha hjälp med hur du tacklar en generell situation), men min poäng kanske framgår ändå?

Forumen är alldeles för transperanta och överlappar varandra i betydande grad. Detta hämmar aktiviteten och diskussionsviljan.

Därför skulle jag vilja föreslå ändringar i forumets uppbyggnad. Om vi reverserar den enorma "spelutvikelsen" - och beddar tillbaka de indivuduella spelen i respektive genrer igen, bör vi vinna på det. Både organistatoriskt ("vart-placerar-jag-min-tråd") och- aktivitetsmässigt. Fler trådar på varje forum med högre aktivitet sporrar i alla fall mig att öka klämtningstakten i min egen diskussionstarm. ^^

// Tack på förhand


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Använd hjärnan. Det har du inte gjort när du skrivt det här.

Spoiler; The elder scrolls suben. Ponera att du är rollspelsfanatiker, jag "tror" du läser TES delen då.

Medlem

Är det en generell fråga om spelet, skriv då inlägget i The Elder Scrolls-delen. Är det en Playstation-specifik fråga om spelet, skriv då i Playstation-delen. Är det verkligen så jobbigt? Skulle det inte överlappas betydligt mycket mer om man hade en del vid samma namn under flera plattformar?

Själv tycker jag att den nuvarande strukturen fungerar helt okej. Visst, förbättringar går väl alltid att göra men dina idéer gillar jag inte alls.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Antikvitet

xhosa, skärp dig. Såna där personpåhopp är totalt onödiga och jag kommer inte tolerera dem.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Vad min poäng är att för många subkategorier skapar

1) Diversion
2) Inaktivitet på de individuella subforumen

Båda påståenden kan bevisas bara man tittar på hur det ser ut på forumet. Sedan kan man fundera vidare på hur det eventuellt hör ihop med att FZ.se är Sveriges mest välbesökta spelsida (eller bland de mest välbesökta, jämförde med LEVELS/PCGS/SPS/GPs sidor), men inte det mest aktiva forumet.

Flera av subforumen uppdateras inte ens dagligen. Och bland de som uppdateras en gång om dagen eller mer sker det i en eller ett fåtal trådar. Detta får konsekvensen att den aktivitet som finns sprids över inte mindre än 26 spelkategorier - istället för 10, som jag föreslår. Jag är övertygad att om man föser ihop aktiviteten lite mer, så får man en dominoeffekt. Och ett vitalt community är väl alla intresserade av?

Jag stimuleras i alla fall inte till aktivitet av att behöva hoppa in i 26 olika subforum för att se om det finns någon intressant speldiskussion att haka på.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

1
Skriv svar