Civila dödsoffer i Modern Warfare 2?

Medlem

buhuhu pixlarna dör.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Som de flesta säger, det är ett spel.
Samt vad gör de för skillnad på att man dödar civila o militära gubbar igentligen?

Ledtråd: Soldater skjuter tillbaka... Du resonerar precis som krigsförbrytare gör, men det kanske du inte fattar själv.

Medlem

Det som skillejer spel från film är att i spelet gör du den aktiva handlignen att döda dom civila.

Det jag tycker är att det säkert kommer höja stämningen i spelet samtidigt som de visar hur hemskt det kan vara i världen ibland (Beslan någon?)

Tycker det är modigt av IW att ta med detta.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Man kan ju inte riktigt jämföra GTA med detta. I GTA känns det som att man kör på The Sims-figurer typ och man spelar en karaktär, man ÄR inte karaktären. COD är ju ett extremt filmiskt spel som griper tag i en på ett annat sätt och får dig att känna dig som huvudpersonen. Att aktivt gå runt och meja ner oskyldiga som ett mål i spelet (det verkade ju vara så att du får vara en terrorist som SKA meja ner så många du kan) är en helt annan sak än att köra på folk i GTA mest för att det är kul att se hur de flyger. De upplevs inte lika mycket som verkliga personer till skillnad från familjer med barn som som går runt med resväskor på en flygplats.

Medlem
Skrivet av odd:
Skrivet av Dumlen:

Hmm, undrar ifall det blivit en annorlunda reaktion på folket här ifall man varit en SS-Soldat och mejat ner Judar på löpande band i ett koncentrationsläger?

Tänkte du innan du skrev det där? Något av det mest cyniska som skulle kunna skrivas här!

Skulle du vilja veta svaret på den frågan från vissa onämnda på denna planeten? Spel är Spel, finns ingen anledning att dra upp det där.

Ah, eller du menar att en jude är värd mer än flygplatsarbetare? Eller samma som pixlar? Jag är helt lost på vad du vill säga, faktiskt?

P.S (Die Hard någon?), tror jag missa den artikeln också. Tror jag minns spelet där man råkade skjuta civila på en flygplats ibland, kan ha varit en illusion dock ... my bad!

Grejen är det att många uppenbarligen tycker det är okej att ha ett sådant scenario där man skjuter ner folk på löpande band alá Free kills.

Hade scenariot varit som sådant att du spelat nazist under andra världskriget och gjort något liknande så hade det blivit ett jäkla ramaskri.

Tydligen är det okej att massmörda som terrorist, men inte som en tysk soldat under order.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av Dumlen:

Hmm, undrar ifall det blivit en annorlunda reaktion på folket här ifall man varit en SS-Soldat och mejat ner Judar på löpande band i ett koncentrationsläger?

jag gissar på att du inte tittar på film eller läser böker så ofta, civila dör ganska ofta i dom. varför inte i spel?

Skillnaden är som sagt att i en film ser du någon annan göra det, i en bok likadant.

I just detta fall utför du handlingen själv, vilket är en helt annan grej.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

mer massslakt åt folket (i spel), de bästa me gta är ju o åka runt o ha cinematic vy o slowmotion o köra på "sidewalks" vet ej hur de stavas på svenska. finns ju inget bättre än att bara fucka ur o ragea på randoms >_>
ser fram emot detta hihi, gu va ja ska ha kul me granater om man tillges de på den där flygplatsen haha

Medlem
Skrivet av Johan:
Skrivet av Kharif:

Som de flesta säger, det är ett spel.
Samt vad gör de för skillnad på att man dödar civila o militära gubbar igentligen?

Ledtråd: Soldater skjuter tillbaka... Du resonerar precis som krigsförbrytare gör, men det kanske du inte fattar själv.

Jag antar att du tycker gta är hemskt.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av Johan:
Skrivet av Kharif:

Som de flesta säger, det är ett spel.
Samt vad gör de för skillnad på att man dödar civila o militära gubbar igentligen?

Ledtråd: Soldater skjuter tillbaka... Du resonerar precis som krigsförbrytare gör, men det kanske du inte fattar själv.

Jag antar att du tycker gta är hemskt.

Man ska nog inte jämföra gamers med krigsförbrytare som Johan gör, men GTA är inte jämförbart med COD då du inte hoppar ur helikoptrar från 100 meters höjd, landar i ett träd och går vidare utan att ens damma av dig först i COD.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Angust:
Skrivet av Dumlen:

Hmm, undrar ifall det blivit en annorlunda reaktion på folket här ifall man varit en SS-Soldat och mejat ner Judar på löpande band i ett koncentrationsläger?

jag gissar på att du inte tittar på film eller läser böker så ofta, civila dör ganska ofta i dom. varför inte i spel?

Skillnaden är som sagt att i en film ser du någon annan göra det, i en bok likadant.

I just detta fall utför du handlingen själv, vilket är en helt annan grej.

Det är jö upp till dig att veta vad som är rätt eller fel eller? Det är jö ett spel och fal man inte vet vad som är verklighet och ett spel då ska man inte spela nåt spel så är det bara.

Medlem

Ganska tufft faktiskt

Medlem

Vad är det som gör det värt att skriva om? Trögt på nyhetsfronten? Om det är någon som är gammal nog att minnas Rainbow Six-liren (nu snackar jag inte konsolspelen, utan de gamla originalen) så fick man se gisslan bli skjuten mitt framför ögonen om man inte hann fram eller gjorde nåt galet. Och så är det även på riktigt tyvärr. Folk dör... ledsen att behöva berätta det. Det är tamejfan som att förklara för en 4-åring att tomten inte finns på riktigt.

[edit] speedtyping > stavning


signatur

"Leg or no leg, I trust you about as far as I could throw Manhattan"

Medlem

FAN VA NICE! Jag som inte planerat att köpa det, nu kommer jag ju lätt göra det ju

Medlem

I Counter Strike skjuts ofta gisslan av spelare.

Var är rubrikerna? Var är indignationen? Var är den självpåtagna moraliska överlägsenheten och fördömandet?

Edit: Spelar inte ena laget terrorister dessutom?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

dubbel


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Smaskigt!! Nu kommer jag defenetivt att köpa spelet!!!!!

Medlem

Fan vad moralpanik allla verkar få helt plötsligt, man springer runt och tar livet av tusentals i gta så att slakta civila i ett spel är väl int något ovanligt direkt.

Sen är det för fan ett krigsspel med terrorister människor. Ska dem göra det verklighets troget eller ett jävla sandlådespel av det?

Medlem

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!


signatur

---
Boo!

Medlem

Ser ju knappt vad som händer.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

KoP
Medlem

Näe.. nu tänker jag engagera mig lite i civila som far illa i riktiga krig och konflikter istället för detta jams. :/ Skänk en slant du med.

BME
Medlem

haha, IW "läcker" 3:de persons perspektivet och första banan för att ge mediacirkusen nått annant att prata om


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem
Medlem
Skrivet av Phosphor:

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!

Obehagligt. Ska bli intressant att se om de har bäddat in det i storyn på ett bra sätt eller om det bara kommer att kännas onödigt och omotiverat.

Ser verkligen framemot spelet. Damn att vissa redan har fått hem det.

Medlem
Skrivet av BME:

haha, IW "läcker" 3:de persons perspektivet och första banan för att ge mediacirkusen nått annant att prata om

Huvudet på spiken!!

Fy fan vad man blev illa till mods av att se det där.
Det känns som om det är mer på riktigt, än t.e.x. GTA.

Det där kommer att bli jobbigt att spela :/

Medlem

Det där kändes inte alls bra, trist kovändning i hela serien... Vad tusan håller de på med.

Medlem
Skrivet av Phosphor:

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!

Om det nu är så utvecklarna tänkt som det manus eller vad det nu är du citerar, så är det ju fruktansvärt orealistiskt. Det finns inte en chans att en CIA-agent, eller vem som helst för den delen, skulle gå runt och mörda civila bara för att "smälta in i gruppen". Självklart skulle han försöka stoppa attacken i ett tidigare skede och om inte det går får han offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

Medlem

Folk som blir illa till mods av att se video från ett spel?!??!!

Bra att IW vågar tänja på gränserna, nu har de fått ännu en köpare av deras spel!

Längtar!

Medlem

Intressant... måste köpa det när de kommer


signatur

Illiud Latine dici non potest!

Skriv svar