Löjliga Skyrim-moddar protesterar mot Valve
Detta systemet kommer inte funka som det gör nu, det är som med Greenlight, valve har helt enkelt inte personal att sitta och gå igenom allt skit som kommer upp. Så då slutar det bara med att allt kommer genom.
Dessutom tycker jag att det är en dålig ide att sälja moddar, men, får väl se sedan.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag tycker det är skitbra att moddare har möjligheten att få betalt för sitt arbete genom Workshop, men jag tror nog Valve slängde ut det lite för tidigt och opolerat. Det är för mycket stöld just nu, och många skämtmoddar och det finns inga riktiga gränser för priser. En rustning bör få kosta max €0,25 eller något såvida den inte innehåller en quest line av något slag. (Sen över det är valfritt för kunden att betala helt enkelt som med vissa moddar.)
Companions med röster och interaktioner i världen osv kan jag förstå kan kosta lite mer. Det är helt okej för min del, men fortfarande inte €5 för en companion såvida det inte är mängder av NPCs i världen med quest lines. Finns många sånna moddar redan som är gratis som jag inte hade haft något emot att betala upp till €10~15 för t.om!
Men den största pungsparken är väl att Valve ska ha 75% av pengarna. Fuck. That.
Detta systemet kommer inte funka som det gör nu, det är som med Greenlight, valve har helt enkelt inte personal att sitta och gå igenom allt skit som kommer upp. Så då slutar det bara med att allt kommer genom.
Dessutom tycker jag att det är en dålig ide att sälja moddar, men, får väl se sedan.
Varför är det dåligt att sälja moddar tycker du? (Eller vart går gränsen som bör räknas som värdigt att få säljas?)
Vad händer med moddar som man redan har?
Kommer det inte kunna bli ett problem med folk som kommer kopiera andras "storslagna" moddar som är gratis just nu och själva lägga upp dom och ta betalt för det?
I sin helhet så tycker jag att detta är väl en bra ändring, för vissa mods är verkligen värt en peng, så länge det inte är hissnande summor vi pratar om.
Detta systemet kommer inte funka som det gör nu, det är som med Greenlight, valve har helt enkelt inte personal att sitta och gå igenom allt skit som kommer upp. Så då slutar det bara med att allt kommer genom.
Dessutom tycker jag att det är en dålig ide att sälja moddar, men, får väl se sedan.
Varför är det dåligt att sälja moddar tycker du? (Eller vart går gränsen som bör räknas som värdigt att få säljas?)
Personligen tycker jag att moddar är för instabila att betala för. En enda stor patch och hälften av dem slutar funka, och man är som betalande kund helt beroende av att modskaparna uppdaterar sina moddar.
Om jag däremot ser att en modskapare producerar massvis med gratis kvalitativt innehåll har jag inga problem med att donera en slant till honom/henne. Att ge skaparna pengar för sitt jobb är helt rimligt, men det känns efterblivet att låsa moddar bakom betalväggar.
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Jag håller med dig.
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.
Nej jag tror man får hålla sig till nexus
Där är det fortfarande gratis iaf
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.
Fast det är ju inte direkt som att Valve tar 75% av intäckterna själv. En stor del av den summan går garanterat till utvecklaren av spelet (I det här fallet Bethesda). Min gissning är att Valve tar 30% av de 75%, precis som de gör med försäljning av vanliga spel via Steam.
Personligen tycker jag alla de här workshop grejerna är en riktigt najs grej. Varför skulle inte folk få betalt för sitt jobb om de vill det? Samt kvalitén kommer på moddar kommer stiga något fruktansvärt om folk kan få betalt för det de gör.
Problemet dock, som folk nämt tidigare, är att det inte är modererat nog. Stulna moddar och liknande skit är ett mycket större problem än att någon tar för mycket betalt för ett fult svärd. Vill man inte ha små skit moddar, köp dem inte.
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.
Fast det är ju inte direkt som att Valve tar 75% av intäckterna själv. En stor del av den summan går garanterat till utvecklaren av spelet (I det här fallet Bethesda). Min gissning är att Valve tar 30% av de 75%, precis som de gör med försäljning av vanliga spel via Steam.
Personligen tycker jag alla de här workshop grejerna är en riktigt najs grej. Varför skulle inte folk få betalt för sitt jobb om de vill det? Samt kvalitén kommer på moddar kommer stiga något fruktansvärt om folk kan få betalt för det de gör.
Problemet dock, som folk nämt tidigare, är att det inte är modererat nog. Stulna moddar och liknande skit är ett mycket större problem än att någon tar för mycket betalt för ett fult svärd. Vill man inte ha små skit moddar, köp dem inte.
Du kan ju inte bara sitta här och gissa.
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.
Fast det är ju inte direkt som att Valve tar 75% av intäckterna själv. En stor del av den summan går garanterat till utvecklaren av spelet (I det här fallet Bethesda). Min gissning är att Valve tar 30% av de 75%, precis som de gör med försäljning av vanliga spel via Steam.
Personligen tycker jag alla de här workshop grejerna är en riktigt najs grej. Varför skulle inte folk få betalt för sitt jobb om de vill det? Samt kvalitén kommer på moddar kommer stiga något fruktansvärt om folk kan få betalt för det de gör.
Problemet dock, som folk nämt tidigare, är att det inte är modererat nog. Stulna moddar och liknande skit är ett mycket större problem än att någon tar för mycket betalt för ett fult svärd. Vill man inte ha små skit moddar, köp dem inte.
Dels tar valve och bethesda för mycket för något som de själva inte har gjort även om det är bethesdas spel och valve som har tjänsten är 75% rent sagt löjligt Mycket mer förtjänar att gå till han/hon som faktiskt har lagt ner arbete. steam och bethesda lär ju gå med vinst iallafall även om de bara skulle få 25% var.
Sen har vi alla juridiska problem, mods som är beroende av andra mods för att fungera så som FNIS, BOSS, SKSE osv, kommer blir mycket problem där, även det att vissa tar andra personers verk och lägger ut som sina egna.
Kan ju också gå in på det att vad är en bra summa att lägga ut sina mods för ? 1$ ? 5$ ? mindre ?
själv tycker jag att det borde vara extremt lite med tanke på att: Det är inte något officiellt från Bethesda. chansen finns att det inte kommer fungera, och steams refund system är riktigt dåligt och deras support ännu sämre.
En sak många inte tänker på är att i och med att Steam lanserar detta system så ändras inte bara skyrim, utan HELA modscenen överlag för ALLA spel och jag tycker det är bra att folk säjer ifrån direkt när chansen finns, majoriteten av pengarna bör gå till moddaren inte företagen.
Tycker iden är bra men finns så mycket som kan gå fel och som kommer gå fel om det inte utförs på rätt sätt..
Om något så tycker jag att man får betala OM MAN VILL. Moddar borde fortsätta vara gratis men om jag väljer att donera en slant så borde den funktionen finnas, istället för att sätta en betalvägg.
Jag förstår inte riktigt varför alla tycker att den här iden är så dålig.
Folk som vill kommer ju fortfarande släppa sina moddar gratis.
De som vill tjäna några kronor kan väll få försöka göra det.
Det är ju trots allt upp till var och en att ta betalt eller betala.
Det är inte idén som är dålig, det är hur Valve valt att ta 75% av pengarna samt hur det stjäls många moddar och läggs ut på Workshoppen. Idén är för ogenomtänkt - det är allt.
Det är för lätt att utnyttja systemet just nu helt enkelt.
Jag vill veta varför de tycker sig förtjäna 75% av något som en annan person skapat.
Fast det är ju inte direkt som att Valve tar 75% av intäckterna själv. En stor del av den summan går garanterat till utvecklaren av spelet (I det här fallet Bethesda). Min gissning är att Valve tar 30% av de 75%, precis som de gör med försäljning av vanliga spel via Steam.
Personligen tycker jag alla de här workshop grejerna är en riktigt najs grej. Varför skulle inte folk få betalt för sitt jobb om de vill det? Samt kvalitén kommer på moddar kommer stiga något fruktansvärt om folk kan få betalt för det de gör.
Problemet dock, som folk nämt tidigare, är att det inte är modererat nog. Stulna moddar och liknande skit är ett mycket större problem än att någon tar för mycket betalt för ett fult svärd. Vill man inte ha små skit moddar, köp dem inte.
Du kan ju inte bara sitta här och gissa.
Sure jag gissar, men man kan ju helt klart säga att det är väldigt troligt att Bethesda inte är helt ok med att Valve är de enda som tjänar pengar på det här eller hur? Vad procentsattserna är mellan Bethesda och Valve har jag ingen aning om, men det ändrar ju fortfarande inte att Valve faktiskt inte tar 75% av kakan... och då blir genast 75% mer ok(I mina ögon iaf). Det är fortfarande väldigt mycket att ta 3/4 av intäckterna från någon du spenderat noll jobb på, men det är ju trotts allt så att utan Valve och Bethesda hade inget av det här kunnat ske över huvud taget. Samt, det är tack vare Valve som det tagits fram en deal med Bethesda som ens tillåter det här att hända. Skulle man provat sälja mods utan den hade man fått en stämmning på posten.
Jag hålller helt klart med om att deras implementation har problem, men jag tycker folk överreagerar rätt rejält över det här.
Fjantigt, banna de användare som inte sköter sig så vi slipper deras skit i framtiden och kräv en minsta medlemstid så de inte bara kan skapa nya konton och fortsätta (ett år, kanske).
Att kunna ta betalt för moddar är en otroligt positiv utveckling, marknaden kommer explodera av välpolerat material.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
En av orsakerna bakom att jag köper spel som Skyrim till PC och inte till konsol är för att jag kan modda spelet tills det är spelbart och otroligt vackert.
Nu har modutvecklarna börjat ta bort alla gratismods och börjat ta betalt likt DLC. Om jag skulle börja modda om mitt Skyrim och lägga in mods som kostar 2-3 euro styck skulle mitt spel kosta upp till några tusen kronor i slutet.
Fortsätter det här i nyare spel som Witcher 3 så finns det ingen mening med att modda spel längre. Betala några tusen extra bara för att få spelet snyggare än en konsolversion.
Nej tack till den här skiten.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U