Ps5 matar inte ut skiva.

Medlem
Ps5 matar inte ut skiva.

Min son skulle spela Lego Batman från PS4 på vår PS5 och tog ut Lego Skywalker och mata in skivan som vanligt.
Sen ladda inget spel samt att det nu mera inte går att trycka ut skivan. Kommer samma signal som om där inte är nån skiva i systemet.
Har konsolen liggandes men ställde det upp på högkant för att se om det gjorde skillnad men ikke.

Någon som har tips på hur man kan lösa det eller är det att skruva i det själv eller posta det till Sony som gäller?

Skribent
Skrivet av delli:

Min son skulle spela Lego Batman från PS4 på vår PS5 och tog ut Lego Skywalker och mata in skivan som vanligt.
Sen ladda inget spel samt att det nu mera inte går att trycka ut skivan. Kommer samma signal som om där inte är nån skiva i systemet.
Har konsolen liggandes men ställde det upp på högkant för att se om det gjorde skillnad men ikke.

Någon som har tips på hur man kan lösa det eller är det att skruva i det själv eller posta det till Sony som gäller?

Min Ps4 gjorde samma sak, då höll skivläsaren på att ge upp. Det gick ett ganska långt tag att lägga tryck på konsolen, dvs jag la en hand på toppen av konsolen (när den ligger ned) och pressade ned medan jag tryckte på knappen då kom skivan ut. Efter ett tag så slutade dock detta funka så nu kör jag digitalt på den.

Vad jag förstod så är detta inte helt ovanligt på PS4:or, men jag har inte hört något om PS5 med samma problem. Dock äger jag ingen, så har inte heller kollat runt så mycket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kanske stoppa in skivan upp och ner?
Där har du iallafall en video på hur man får ut den manuellt.

Medlem
Skrivet av Lokander:

https://youtu.be/wooANn6fGGw?t=110

Kanske stoppa in skivan upp och ner?
Där har du iallafall en video på hur man får ut den manuellt.

Såg lättare ut än när man läste guiden
Aja får hem och testa detta efter jobb, nä jag var med när han satte i skivan för jag stog och mecka cykel intill så jag såg att han stoppa i den fel.
Gilla de gamla mekaniska grejerna från förr då man kunde stoppa i ett gem för att mata ut men detta såg ju faktiskt simpelt ut

Medlem

Har du garanti kvar så ska du ju lämna in den. Om du börjar mecka själv så tappar du förmodligen garantin.

Medlem

Tacka vet jag gamla hederliga PlayStation:

Då slapp man såna problem minsann. 😉


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Finns det ingen hål brevid man kan peka in en nål eller smal metallpinne som petar ut skivan? Alltid funnits på alla CD/DVD/Blueray-läsare jag sett på datorer.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Har du garanti kvar så ska du ju lämna in den. Om du börjar mecka själv så tappar du förmodligen garantin.

Sonys egna support hänvisar tydligen till att öppna själv också:

Stäng av och koppla bort strömsladden och andra kablar eller enheter från PS5-konsolen.
Placera konsolen på något mjukt på en plan yta och ta bort basen.
Placera konsolen så att höljet med PS-logotypen är vänd nedåt och diskfacket är på din vänstra sida.
Placera handflatorna vid de övre hörnen och ta tag i kanten på höljet med fingrarna. Dra försiktigt locket uppåt och mot dig. Du kan höra ett klick och höljet kan lyftas bort.
När höljet är borttaget letar du efter svarta ringar på den optiska enheten, inklusive ett cirkelformat svart plastskydd. Du kan ta bort det här skyddet eller bara trycka igenom det för att komma åt skruven som det täcker. Nyare konsoler har kanske inte det här plastskyddet.
Använd en stjärnskruvmejsel och vrid skruven MEDURS tills hela skivan nästan är helt synlig.
Ta försiktigt bort skivan. Ryck inte ut skivan ur den optiska enheten.
Sätt tillbaka det nedre höljet genom att placera det en bit (ca 2 cm) från den övre kanten och skjut tillbaka det på plats. Du hör ett klickljud när höljet sitter säkert på plats.
Anslut alla kablar och strömsladden igen. Slå på konsolen och kontrollera att allt fungerar.

Och enligt filmen så bryts inga Warrantys men ja man kan sakna den lilla knappen som funnits i årtioenden på enheter för skivor man kan ju ha otur med statisk elektricitet.

Jo jag har garanti kvar.

Skribent
Skrivet av Ghost Writer:

Tacka vet jag gamla hederliga PlayStation:
https://i0.wp.com/www.8-bitcentral.com/images/sony/playstatio...

Då slapp man såna problem minsann. 😉

Nja, även på den gamla goda tiden var vi en del som drabbades av att luckan fastnade i stängt läge

Medlem

Vet inte men skivan försvann i intet. Var ganska lätt att dra av sidan faktiskt.
Men skruva å skruva men ingen skiva kom ut, satte i en annan för att testa och det funkade.
Så vetefan om det var false flag eller om där är ett svart hål i konsolen

1
Skriv svar