Bekräftat: The Last of Us Online har lagts ner

Robot
Bekräftat: The Last of Us Online har lagts ner

För att inte tvinga Naughty Dog att bli en live service-studio.

#Naughty-dog, #The-last-of-us, #nyhetstips


Medlem

God nyhet! Live-service kan skräpstudios ägna sig åt.

Medlem

Bra beslut.
Man undrar ju vad beslutsfattarna på Sony tänkt egentligen. Att det ska bli ytlig, mp sörja av Sonys mest kära IPn?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Frågan är vad som skulle håva in mest pengar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Glädjande nyheter, rätt beslut av dem.

FM-guru
F.d. Sisyr

Sicket slöseri. Kunde de inte bara ha gjort typ vad de gjorde med MP till det första spelet istället, fast lite upphottat?

Medlem
Skrivet av lonian:

Frågan är vad som skulle håva in mest pengar.

Förmodligen ett live service spel bland många idag smaklösa gamers.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade det på känn.
Redan när jag var klar med kampanjen av tlou2 kändes det ju som att Naughty Dogs börjat tappa det. Ofokuserat, enformigt och segt. Tror deras guldålder är förbi, kommer nog bli fler evighetsprojekt framöver som slutar som nedlagda.

Medlem

Världen i last of us verkar annars underhållande, men det verkar väldigt svårt att få gameplay i de där online-spelen intressanta. De som lyckas bäst är väldigt generiska, och då måste de bara bli jäkligt bra.

Medlem
Medlem

Det var ett bra beslut. Dom borde fokusera på det dom gör bäst.

Medlem

Ouch! Vad händer där borta egentligen?

Quake-konnässsör

Varför ens lägga in det? För de fyra till sju personerna som spelar, kändes helt onödigt och lägga in det där i spelet.

Medlem

Mer pengar i remasters

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hade det på känn.
Redan när jag var klar med kampanjen av tlou2 kändes det ju som att Naughty Dogs börjat tappa det. Ofokuserat, enformigt och segt. Tror deras guldålder är förbi, kommer nog bli fler evighetsprojekt framöver som slutar som nedlagda.

inte kört klart tlou1 remastered så kan inte uttala mig men det känns oroväckande att deras senaste spel är tlou2 från 2020. sedan har det bara varit collections, remakes och remasters.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Live service? Bara för att man gör ett co-op lir behöver det väl inte bli ett live service spel? Ge mig en handling jag kan spela igenom i co-op så hade jag varit nöjd.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av lonian:

Frågan är vad som skulle håva in mest pengar.

Single player spel. Effort vs reward.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av YmerXE:

inte kört klart tlou1 remastered så kan inte uttala mig men det känns oroväckande att deras senaste spel är tlou2 från 2020. sedan har det bara varit collections, remakes och remasters.

3-4 år är ingenting. Det är inte oroande alls. Du jämför med studios som pumpar ut spel med 1-3 år imellan. Dom spelen har ofta lägre kvalitet. Eller kräver mer resurser mm bakom. Tänker på Cod,Fifa och Asscreed spelen nu som ofta blivit kritiserade för att slänga ut spel aldeles för ofta och med bristande kvalitet ibland. Factions hade inte mycket med Tlou 3 att göra (olika projekt) vad jag kan förstå/har hört.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

inte kört klart tlou1 remastered så kan inte uttala mig men det känns oroväckande att deras senaste spel är tlou2 från 2020. sedan har det bara varit collections, remakes och remasters.

3 år är inte mycket i spelbranschen. Visst har de lagt ner lite tid på remakes o remasters men det kommer nya spel också ska du se.

TLoU 1 remake var 100% värt det.
TLoU 2 "remaster" är en flopp.

Medlem

Lite trist att höra, då det lät som ett spännande koncept, med stor levande värld i TLOU-anda (antar i survival-genren), men kan förstå att de väljer att inte gå vidare med det, då det innebär lång utvecklingstid och stora risker. Ska dock bli intressant att höra framöver vad det är för titlar de arbetar på (då det verkar vara åtminstone 2), särskilt med tanke på hur grymt bra TLOU2 var


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av almblad:

https://c.tenor.com/RL0-tTg3QOQAAAAC/oh-no.gif

Varför ens lägga in det? För de fyra till sju personerna som spelar, kändes helt onödigt och lägga in det där i spelet.

Jag har läst att multiplayer till det första spelet var väldigt uppskattat.

Medlem

Tråkigt att höra, hade sett fram emot detta. Föredrar mp då sp sällan är någon utmaning

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag har läst att multiplayer till det första spelet var väldigt uppskattat.

Jo, brukade köra det. Det var bra, alldeles lagom. Känns som de försöker för mycket också blir det pannkaka av alltsammans. Vill inte ha GTA Online i Tlou-kostym, nått småskaligt räcker som kan släppas som dlc till singleplayerspelet, inte som ett eget separat jättespel...

Medlem
Skrivet av YmerXE:

inte kört klart tlou1 remastered så kan inte uttala mig men det känns oroväckande att deras senaste spel är tlou2 från 2020. sedan har det bara varit collections, remakes och remasters.

Skulle säga att det är kloka beslut både ekonomiskt och för kommande kvalitet. Teamet får erfarenhet av den nya hårdvaran utan större ekonomisk risk och lärdomarna kan sedan investeras i andra IPn som ska räknas som nya AAA-spel. De gjode väl samma sak med PS4?

Medlem

Tråkiga men inte speciellt oväntade nyheter. Vi har ju bara fått lite konceptbilder, annars helt tyst trots flera års utveckling. Jag tror att man sköt sig själva lite i foten vad gäller ambitionsnivån för det här spelet.

Om Naughty Dog hade släppt en uppgraderad version av det första Factions (som folk för övrigt fortfarande spelar) så tror jag att de flesta hade varit nöjda, ingen förväntade sig ett fristående multiplayerspel med flera års stöd. Naughty Dogs styrka är ju ändå single player.

Man undrar hur mycket tid och resurser som lagts på detta och hur mycket det gått ut över övriga projekt. Det måste ändå ha varit en bromskloss. Så på så vis känns det väldigt tråkigt.

Samtidigt är jag någonstans glad och lättad att Sony’s live service-satsning inte verkar gå vägen och att det kanske börjar sjunka in att de ska satsa på sina styrkor.
Jag vet inte riktigt hur de tänkte men det fungerar bevisligen inte när flera utvecklare främst kända för single player ska gå över till multiplayerspel som ska håva in pengar över tid. Att inte ens en av deras mest meriterade studior klarar det säger väl ganska mycket. Live service i all ära men skapa då nya studior och avsätt folk specifikt för det ändamålet istället.

Medlem

Tråkigt att vi inte får se spelet överhuvudtaget, speciellt med tanke på hur många år de har utvecklat det. Men annars bra att de endast satsar på sina fantastiska single-player spel, ett avslut för Tlou och förhoppningsvis ett nytt ip senare.

Medlem

Kanske lika bra då live service ändå inte brukar bli något att hänga i granen men liiite fult att de har "sålt in" idén tillsammans med spelet men sen backar helt på den delen.

Medlem

Rätt beslut helt klart.
Naughty Dog har en del att bevisa framöver men det här känns som rätt väg framåt.

Medlem
Skrivet av matt76:

Ska dock bli intressant att höra framöver vad det är för titlar de arbetar på (då det verkar vara åtminstone 2), särskilt med tanke på hur grymt bra TLOU2 var

Håller med. Det ryktades ju iaf om ett fantasyspel ett tag men var ett par år sen det ryktet florerade så vetikattsingen vad som sagts sen dess. Allt ND utvecklar är ju värt å kika in oavsett dock.

Skrivet av Fatmajk:

TLoU 2 "remaster" är en flopp.

En aning för tidigt å säga? Släpps väl i slutet på januari?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förmodligen ett live service spel bland många idag smaklösa gamers.

Det stämmer bara om live servicen blir en enormt stor hit, och problemet som Sony (och alla andra stora AAA-företag) har är att det bara finns utrymme i publikens liv för en liten mängd live services som blir jättestora.

Den pågående trenden där nästan alla någorlunda stora företag pumpar ut massvis med allt dyrare och alltmer generiska live services i hopp om att nåt av de lyckas bli ett av de få som når framgång är fundamentalt ohållbart.

12
Skriv svar