Medlem
Linser

Först vill jag fråga om det är någon som har något bra recept på linsgryta/soppa med röda linser.

Sedan är det så att jag går i tankar på att skaffa linser då mina glasögon inte riktigt har rätt skärpa längre. Hur kan man få billigaste möjliga synundersökning? Jag har sett att en del onlinebutiker har kuponger och så, men är det någon som har några bra tips, t ex en optiker som har gratis om man köper linser där o s v?
Alla tips är välkomna och jag bor i Stockholm.

Youtube-proffs

alltså, tänk istället bara på att få billiga linser. ^^ Kosta vill va kosta kan, jag betalade typ 300 på synoptik.. men du måste kolla ögonen varje år.. för dom kan ändras osv osv. Skärpan dvs.

Men mitt tips är att kolla hos synoptik sedan beställ över nätet, väldigt smidigt.. inte för att jag gör det iofs..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

heh. Två linser i en smäll, eh Karma.

Här är ett recept jag hittade i min kokbok med röda linser. Jag har inte testat det själv så jag kan inte säga om det är bra eller ej.

Kryddig Linssoppa till ca 10 portioner, tillagningstid ca 50min

ingredienser:
4-5 morötter
5 stjälkar selleri
4 dl röda linser
2 liter vatten
4 grönsaksbuljongtärningar
1-1½dl couscous
3-4 gula lökar
3-4cm färsk ingefära
2-3 msk margarin eller olja
1 msk malen spiskummin
1 msk malen koriander
2 tsk gurkmeja
2-3 msk pressad citron eller apelsin
salt, svartpeppar

tillagning:
Skala och hacka morötterna. Skjölj och skiva selleristjälkarna. Koka upp buljongen. Lägg i och koka morötter, selleri och linser ca 10min. Tag grytan från värmen, blanda i couscous ohc låt den svälla ca 5min.
Skala och hacka löken. Skala och finhacka ingefäran. Hetta upp fettet i en stekpappa och fräs först löken tills den blir mjuk och får lite färg. Blanda i ingefära och övriga kryddor och fräs ytterligare några minuter.
Blanda lök och kryddor i soppan och låt den sjuda några minuter. Smaka av med citron eller apelsin och mer kryddor om det behövs. Späd ev med lite vatten.
Servera soppa med naturell yoghurt, gräddfil eller crème fraiche.

Medlem

Jo, jag tänkte beställa på nätet, förutsatt att optikern inte har någon bra deal. Tänkte att det kanske var någon linsmänniska som hade något tips på sånt.

Tack för receptet. Skola testas imorgon, om än något modifierad. Jag har inte ett så välsorterat kök.

1
Skriv svar