Hjälp mig reda ut nymodigheterna

Inaktiv
Hjälp mig reda ut nymodigheterna

Om några månader, förmodligen i september, kommer jag köpa en ny dator då det börjat bli dags nu. Förr följde jag utvecklingen inom hårdvara med intresse men numera sätter jag mig bara in när jag måste. Och eftersom det är ca 1.5 år sen jag köpte dator sist har det hänt en hel del, mer än vanligt verkar det som.

Efter vad jag har förstått är det Core 2 Duo som regerar bland processorer just nu. Intressant då jag inte ägt en Intel sen min Pentium 2 300mhz. Att det skulle ta dom nästan 10 år alltså
Så det blir med största sannolikhet en Core 2 Duo i det övre skiktet. Antingen en E6700 eller någon form av extreme eftersom priserna inte alls är så saftiga längre. Det som får mig att undra lite är det här med Quad. För mig låter det sjukt onödigt just nu. Är det nån idé att köpa en sån om jag uppgraderar inom 1-2 år? Och är det nåt jag missat som kommer dyka upp inom en snar framtid, exempelvis nåt från AMD?

Grafikkort verkar i stort sett vara en no-brainer. nVidia har gjort vad ATi gjorde för några år sen med 9700pro. Knäckt allt motstånd. De jämförelser jag hittat mellan 8800gtx/ultra och mitt 7900gtx tyder på helt enorma skillnader.
De frågetecken som finns här är väl 8800gtx eller ultra samt sli eller single och om det väntar något kring hörnet.
Sist jag kollade in sli var skillnaderna minimala, hur är det numera? Ger sli en vettig boost?

Processor och grafikkort är inte särkilt svårt. Värre är det med moderkort/chipset och minne. Jag har inte den blekaste om hur arkitekturen fungerar numera. Jag har knappt nån koll på förra generationen liksom.
Har jag fattat rätt att det enbart är nVidias chipset 680i(?) som har stöd för sli? Och hur blåser vindarna där ute när det gäller stabilitet osv? Vilka brädor funkar bra? Stabilitet är för mig numera nummer ett.
Minne är ett stort frågetecken för mig. Jag har inte ens DDR2 och nu hör jag det snackas om DDR3, wtf liksom? Vad gör jag här för att få ut maximalt av ett core 2 duo system som sannolikt inte kommer överklockas?

Har någon lust att plocka ihop ett system nånstans för att ge mig en överblick får ni gärna göra det. Prislapp är inget att bry sig om. Det är faktiskt så jag överväger att skaffa mig en falcon

Inaktiv

Intel har nästan alltid luggigt före när det gäller överklockning precis som AMD ligger före när det gäller oklockat.

AMD X2 6000+ presterar typ lika bra som en E6600 fast är ca. 500kr billigare... E6600 däremot är mycket lätt att klocka upp så att den blir väldigt mycket snabbare än AMDs X2a.

Kör på det moderkort som har de funktionaliteter du kräver.. jag känner igen mig i det du säger. Kör på DDR2 då dessa minnen är väldigt billiga nu.. 5300 eller 6xxx borde räcka.

Ska du inte överklocka så kör på AMD.
Kör på 8800GTS 640MB så har du prestanda så det räcker.. GTX och ultra är inte prisvärda men om du vill ha det bästa av allt så kör på Ultra.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

ang processor så är det en ganska stor skillnad på vad du tänker göra med pc:n. Ska du spela så är det dual core, ska du jobba med tex 3d grafik så rekommenderas quad.

Det är nya processorer på ingång och prissänkningar från intel och skulle jag handla i närframtiden skulle det nog bli en e6750 (2,66 ghz) eller e6850 (3 ghz).
Förstår jag rätt så kommer e6850 ligga någon hundralapp högre än e6600 gör idag.

Nu ska jag sova så nån annan får ta över


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Håller inte direkt på mycket med skapande på datorn, utan det är mest grym spel- och allround prestanda jag söker. Alltså verkar quad vara overkill.

Att det är nya prollar på ingång från intel låter intressant och det var precis den typen av information jag ville ha. Ska gräva lite mer i det ämnet. Särkilt e6850 låter väldigt intressant.

Att det överklockas är inte helt uteslutet. Men då hålls det inom strikta, stabila ramar.

Vidare kan nämnas att jag kommer lägga mycket på att få datorn att hålla käft. Vattenkylning är väldigt troligt.

Medlem

p35 är ett nytt chip som intel släppt, den har stöd för den nya fsb:n (1333 mhz), vilket de nya processorerna leverar, den har även stöd för ddr3. Därför kan det vara vettigt att kolla på det som alternativ. Nackdelen är att ddr3 är någorlunda nytt så latenserna på minnena är rätt så höga än, kostar nog lite mer också eftersom det precis kommit, men det finns moderkort som klarar av både ddr2 och ddr3, vilket kan vara ett vettigt allternativ. Börja med ddr2 och om du senare vill uppgradera går du på ddr3. Då har du framtidssäkrat det mesta (om man nu vågar säga det i den här marknaden).

Har inte läst några tester om de nya moderkorten, men komplett har dessa för tillfället:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335511
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336477
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336470

Vet inte om p35 har stöd för sli faktiskt.. men jag tror inte det. Nvidia släpper väl nåt liknande på den fronten. Sli ger inte så mycket ändå idag så tycker inte det är värt det. Ska du ändå gå på 8800 gtx eller liknade är det gott och väl för ett bra tag framåt.
Men lite overkill om du inte ska köra i väldigt höga upplösningar.

Vågar inte säga vilka minnen man ska gå på, men de här ser intressanta ut tycker jag, snabba och låg latens till hyffsat pris:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325571&view=detailed

Kika in på www.anandtech.com om du vill fräscha upp dina kunskaper


signatur

thank you, come again

DDR3 kostar inte bara lite mer än DDR2 - de är rent ut sagt svindyra. Kollade nu snabbt på komplett - det billigaste DDR3-minnet, 1066mhz, kostar 1100kr för 512MB.

Jämför det mot 4x1GB DDR2 PC6400 (800mhz) minnen för 2300kr.

DDR2 räcker, och DDR3 kommer inte ta över på några år ändå - så det kloka valet lär vara att köpa DDR2.

Angående P35 och SLI/Crossfire - det finns inget native stöd för det (eftersom P35 är ett Intel-chipset och SLI/Crossfire är utvecklat av nVidia(3DFX)/ATI(AMD)), däremot har jag sett moderkort som har inbyggt stöd för någotdera av dessa.

I övrigt: Både Intel och AMD har nya processorer på gång, och runt December så kommer nVidia ut med nya grafikkort (kanske ATI också.)

Inaktiv

Tackar. Blir ju inte köp förrens om ett par månader så jag har en del tid på mig att fördjupa mig.

De nya processorerna ser väldigt positiva ut men jag är alltid lite skeptisk till att vara bland dom första med nytt chipset. Just den delen mår bra av att mogna lite.
Bara för att möjligen bredda valet och kvalet lite, finns det brädor med det nuvarande nVidia chippet som garanterat klarar 1333mhz bus?

Och på tal om minnen. Det här kanske är en väldigt utdaterad fråga men jag har som sagt ingen koll på arkitekturen längre. Ska minnena helst köras i 1:1 ratio med systembus eller spelar sånt ingen roll?

EDIT

Hann komma ett nytt inlägg medans jag skrev

Ja, priserna på DDR3 verkar onekligen sjukt höga. Man får punga ut med runt 9000 för 4gb som jag ska ha, och vafan är 9-9-9-27 för timings??

Angående nya grafikkort så väntar det alltså inte nytt precis runt hörnet. Och om man ser till historisk utveckling så lär inte hoppet i prestanda mot nuvarande flaggskepp inte vara särkilt stor.

Mitt moderkort (Gigabyte GA-N680SLI-DQ6) klarar 1333mhz och jag tror att de flesta nForce 680-kort gör det (dock kan jag ha jättefel på den här punkten.) Men, poängen är - det finns de som gör det. Så när du bestämmer dig för att köpa så får du kolla så just det moderkortet du ska ha klarar en 1333mhz FSB.

Medlem
Skrivet av denbästaantisocial:

DDR3 kostar inte bara lite mer än DDR2 - de är rent ut sagt svindyra. Kollade nu snabbt på komplett - det billigaste DDR3-minnet, 1066mhz, kostar 1100kr för 512MB.

Det är ungefär samma pris som jag betalade för mina nya ddr2 pc8000 minnen i augusti 2006.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar