Medlem
FSB

Hejsan igen.

Kan någon förklara något för mig?

Min FSB ligger på 246 MHZ nu, mitt moderkorts max är 800 MHZ.

Jag har
2.6GHZ northwood P4 @ 3.2

och minnet ser ut så här:

Om jag köper 400MHZ 2 X 512MB minnen, kommer jag få dubbelt så snabb preformance? kommer FSB ligga på 400 då för att nya minnet behöver inte clockas?

Hur får man högre FSB?

Har set att det finns folk som har samma CPU och samma grafik kort som mig men dom har FSB på 400 MHZ och dom får 2.5 gånger bättre resultat.
(source: 3dmark comparison system)

Hurså?

nj
Medlem

Dags för den underbara dubbel/quadpumpade bussen...

Moderkortet klarar Intels processorer med en buss på 800MHz, men eftersom Intels P4:or använder en quadpumpad buss så innebär det att dess riktiga FSB är 200MHz, dock så hinner fyra instruktioner utföras per klockcykel vilket effektivt då "blir" 800MHz (ja, det är en förbannad röra).

Dina nuvarande PC3200-minnen har en grundfrekvens på 200MHz, men eftersom det är DDR-minnen (Double Data Rate) så hinner de utföra 2 instruktioner per klockcykel, alltså 400MHz effektivt.

Iom du kör din processors FSB i 246MHz så blir den effektivt räknat 948MHz för processorn, detta går då lite osynkat mot minnet som arbetar i 400MHz.

Edit: Dödade smileys...

Medlem

okej, då förstår jag problemet.
Vad är lösningen?

nj
Medlem

Om du är ute efter att köra minnets FSB synkat med processorns så måste du förmodligen köpa PC4000-minnen (som klarar 250MHz FSB, 500MHz effektivt dvs) eller snabbare. Går att chansa på att långsammare minnen kan komma upp i de frekvenserna, men det är inget som kan garanteras.
Kostar dock lite iom det dels är mer eller mindre handplockade minneskretsar som används på modulerna samt att de förmodligen inte tillverkas i någon större utsträckning/alls längre iom DDR2 har tagit över rätt rejält.

1
Skriv svar