Inlägg av Whyrus

Inlägg som Whyrus har skrivit i forumet

Skrivet av Viktor_94:

Hoppas combat inte är lika stelt och föråldrat som första spelet då.

Artikeln handlar om första spelet, så...

Skrivet av Atorak:

Du måste komma ihåg med det är ett demo för blizzcon. Jag spelade Diablo 1 predemo och demo och final där var även då spärrade saker. Ganska säker på dom lockat upp allt (utöver) Dels för det är ett PR demo men även av andra faktorer det går på tid innan du sparkas ut osv. finns inget som säger att spelet är nästan done men putsas mm på. Tror det kommer komma julen 2020 faktiskt.

Spelat flera spel där i demo är lockedout från diverse saker. Lite som alla streamers stream nu dom vet igentligen inte jack om hur något är. kanske enda sättet är att få tag i demot och decode det. Om det nu skulle vara 3år framåt så so be it men troligen inte dels för det är $ involverade och deras team är enormt om man jämför med många andra studios. Sen har dom även mycket kan jämföras med tex varje år typ BF1, BF2 ,BF3. CoD serien mm.

Spelade själv Diablo 1s demo när det begav sig.
När de som jobbar på spelet säger att det inte ens är "Blizzard soon", så tolkar jag det som att 1 år är påtok för kort tid för att det skall bli klart för försäljning. Om jag nu har fel och det kommer 2020 så kommer jag bara bli glad och nöjd. Storleken på grupperna som utvecklar spelet har helt klart en stor påverkan, vissa saker går otroligt snabbt, andra tar längre tid då det är ett härk att göra förändringar när du har stora grupperingar att rodda.

Konceptuellt och storymässigt sett är jag övertygad om att de är i hamn, nu är det att rodda ihop det hela till något som gör folk och dem själva glada.

Efter förra årets spektakel har de inte riktigt råd att släppa en produkt i samma klass som Anthem.

@Atorak: De har öppet sagt att de inte ens är i "Blizzard soon"-läge. Så spelet lär vara närmare 3 år bort. Mycket som är kvar att göra på det, enl David Kim.
https://www.twitch.tv/videos/502745002 - drygt 47 minuter in i streamen så kommer David Kim och surrar om en hel del saker.

Skrivet av T.Mani:

Förhandsboka inte Anthem:
https://www.youtube.com/watch?v=uEYBO5A18YQ

eller något annat spel för den delen...

Brukar kolla på the quartering och han har ofta poänger i sina videos, denna är dock fylld med genomgående faktafel. Utvecklarna har redan gått igenom det han snackar om och förklarat tankarna bakom det hela.

Med det sagt, håller jag med om att inte förhandsboka spel längre.

Testa demot, få en egen uppfattning.

Ekobrottsmyndigheten gör razzia på Starbreeze huvudkontor

Hittade denna lilla artikel på Dagens Industri
https://www.di.se/nyheter/ebm-gor-razzia-mot-starbreeze-huvud...

Härvan växer, minst sagt.
Hösten har varit en lång radda av korkade beslut hos div spelbolag, publicerare. Detta är dock bortom dåligt beslut och tar det vidare till möjlig olaglig aktivitet.

https://news.blizzard.com/en-us/world-of-warcraft/22551243/br...

"Once the demo is live, you’ll be able to play until 10am PST on November 8, giving BlizzCon attendees a chance to check it out again once they get back home."

Kollade trailern och gameplay. Gav mig "meh"-känsla, vilket är väldigt tråkigt. Hoppas på att studion inte går i graven efter de senaste fadäserna. De har kommit lite väl nära varandra. Förhoppningsvis är det inte som ME:A där E3 ser bättre ut än släppet.

Skrivet av faceslicer:

@Whyrus: men är du dum? Pay2win är att du kan köpa dig till fördelar före dom som inte lägger ner extra pengar i spelet. Och i både Hearthstone och heroes of the storm kan du göra detta. Det gör dom till pay2win spel. Om jag måste spela 1000h för att få tillgång till content som nån annan köper för 100:- det är pay2win.

pay2savetime dummaste jag hört. Sluta försvara blizz, dom är lika illa som andra företag.

Blev längre än beräknat, finns TL;DR: i slutet.

Onödigt med personangrepp, när jag pratade om en sakfråga.
Du har rätt i att pay2win är att köpa sig fördelar som andra inte kan få tillgång till, utan som är gömt bakom en pengavägg. Nu befinner sig varken kort eller hjältar i Hearthstone respektive Heroes of the Storm, bakom en sådan vägg.

Om vi tar Hearthstone, som verkar vara en passionerad hjärtefråga, så kan du köpa 7 paket med kort för €9,99, vilket är väl så nära 100 SEK vi kommer. Om det tar dig 1000h (41+2/3 dygn) av effektivt spelade att knåpa ihop 700 guld ingame så kan jag förstå att du ser det som pay2win.

Samma premisser för Heroes of the Storm (€9,99 ger 1170gems) med en tidsram på 1000 timmar, så hinner du nog runt 3 spel per timme, men låt avrundar vi nedåt 2,5 så är du ändå uppe i 2500 matcher och med 20 guld per förlust och 30 guld per vinst samt att du har 50/50 i vinstprocent så har du fått ihop 1250*20+ 1250*30 = 25000+ 37500 = 62500 i guld.

56250 guld är exklusive, quests som ger 200-800 guld https://heroesofthestorm.gamepedia.com/Quest
Varje 5, 10, 15 osv lvl på respektive hjälte du spelar ger dig 500 guld

Varje lvl på dig som spelare ger dig en lootbox, som verkligen är som grisen i säcken, då du kan få allt från sprej till hjälte.
Var 5:e lvl får du en låda som garanterar dig en rare
25:e en epic + 150 gems. 600 gems för 100lvls

Tittar jag på mig själv så är jag inte uppe i 2500 matcher (än) men ligger på lvl701 vilket ger mig 600*7 gems = 4200 gems. Nu har jag då inte fått 500*140 guld (700/5) = 70000 då mina hjältar inte ligger på exakta nivåer om 5...

Spelar även rankat och där kommer det rassla in lite guld i slutet på säsongen, utan att behöva slita ut sig.

Vad får man då för 100 SEK resp 1000 timmar?
En hjälte kostar mellan 2000-15000, då 15000 är första tiden de kommer ut och sedan går ned till 10000.
Eller i gems 300-750, ej inräknat rea på 50%.

Genom rotation av hjältar så får du även tillgång till ett gäng hjältar per vecka som du kan lira utan att köpa för varken ingamecurrency eller riktiga pengar.
Blev något längre post än vad jag tänkte mig, med det sagt hoppas jag det illustrerar att det är mer avancerat än att saker och ting är gömda bakom en mur av pengar.

Självklart skall Blizzard och andra företag ta betalt för sina tjänster, hur skall de annars kunna leverera produkter som vi gillar? Om priserna kan anses vara skäliga är en annan fråga.

TL;DR: Ingen Pay2Win, dock grind om snabb tillgång på allt i 2 spel som inte kostar dig något att spela. Pengar sparar dig tid.

Edit: Korrigerade summan för förlust i Heroes till 20 guld. Glömde bort att det ändrades för ett bra tag sedan.

Skrivet av Esri:

Vad nu det har med saken att göra, faktum kvarstår att Hearthstone är ett Pay2win spel och det är Blizzard som ligger bakom det, de kommer inte undan bara för att folk "gillar" Blizzard.

Pay2Win syftar på att du får något som gratisspelarna inte får som gör dig kraftfullare än dem. Du kan fortfarande få exakt samma kort som alla andra, utan att betala en krona i HS. Med det sagt är det grindläge som gäller för att få det. Bara räknat quests så kan du nog få in 40 guld/dag, ända upp till 100. Beroende på uppdrag. Snabb räkning 40*350 = 14000 och 1 pack är 100 guld och det kommer 3 expar detta år, så har du minimum 140 packs att fördela på dem. Visst det är grind och över lång tid, men detta är lågt räknat, om du nu går in tar dina 2-5 vinster per dag... Om det bara är packs/kort du är ute efter.

Ja, jag har avrundat och räknat lågt. Visst vill du ha alla kort på en gång, så får du nog grinda lite hårdare och kötta arena som en Gud. Eller köpa för riktiga pengar för att du väljer att inte lägga tiden på att grinda guld för packs...

Pay2SaveTime ligger närmare sanningen.

Trodde förövrigt att Reynad innehöll saltkronan...

Skrivet av Kleptoman:

Hearthstone är det enda kortspelet som kostar pengar och inte har något gratis alternativ.
Nä jag håller mig till MTG där jag kan spela gratis och inte behöver lägga en enda krona på spelet.

Det där är bullshit och det vet du själv. Du kan köpa allt för ingame guld packs/äventyr/arena, eller crafta med dust.

Edit: Rättelse att hjälteporträtt kostar riktiga pengar, det påverkar dock inte det speltekniska.

Har inte Alexstraza heller, utan satte ihop en gimmicklek som hunter med unleash, timberwolf och knifejuggler. En gigantisk hyena avslutade henne. För att överleva ibörjan använde jag mig av freezing trap och misdirect, dock ej samtidigt. Maexxna var ett härk, men denna lustiga lek gick vägen.

Sedan är det helt ok att vi alla har olika lösningar, det visar bara på vettig design.

Gällande att betala extra så är detta mer en expansion och sådana är sällan gratis, nu kan vi dock välja med att betala med våran tid istället för våra pengar.

Mindre hat, mer spel

Skrivet av wastaah:

Kommer man kunna köpa denna expansion med ingame guld eller gäller endast rl cash? (dvs för naxx delarna)

Första vingen är gratis, de andra kostar guld. Ganska saftigt med guld, men priset går ned med 100 för varje boss du tar i tidigare vinge.

Skrivet av Godofcheese:

Hurra.
Ännu ett spel som nästan tvingar spelaren att spela Mage.
Suveränt

Och är det bara jag som får Dark Souls vibbar utav spelet?
Kan vara så, för det är ju inne nu förtiden att kopiera stiler

Hoppas på det bästa för spelet dock.

Undrar hur någon kan nästan bli tvingad att spela magiker efter att sett en liten trailer på två minuter. Bara att rulla krigare och bli oövervinnerlig, som i föregångarna

Spel hämtar inspiration från varandra, det är inget som kommer förändras den närmsta tiden.

Själv blev jag lite småtaggad att fortsätta min bana som tjuv och gå lös med ett par smörknivar för att visa världen vem som bestämmer

Skrivet av PapaBear:

"Recension – Mario Kart 8 årets säkraste underhållning
Nintendo gör så lite som möjligt för att få folk att köpa Wii U."
Förvirrande rubrik..

Kan bara hålla med. För mig sänder det dubbla budskap. I ungefärlig stil med "Klockrent köp, men köp det inte"

Skrivet av Xepheros:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av doom:
Skrivet av LinusAnttila:

Nice, ett samurai svärt är ju ofc mycket snyggare.

det tar 10 år att lära sig att göra ett äkta samuraisvärd.

Och nästan lika länge att göra ett.

åtminstone med de gamla metoderna! grejen är ju att det är mycket lättare att göra svärden idag med andra tekniker och bättre stål, men de blir ALDRIG lika snygga och får samma estetik som de som görs på de äldre sätten.

Självklart. Svärden blir ju så snygga mest p.g.a av att dem har vikts så många gånger så att ljuset bryts på ett specielt sätt.

Exakt! Nackdelen är att de traditionellt skapade svärden är oerhört mycket mer ömtåliga än de som görs med moderna tekniker, men detta är i princip inte ett problem förrän zombieapokalypsen är här!

Så länge du har en slipsten med dig så borde du inte ha några större problem. Även om det hade varit synd att använde ett sådant vakert hantverk.

Är väl bara det att själva materialens kvalitet är oerhört mycket lägre än i nuläget, och även om du har med en slipsten så är det sannolikt att du har sönder svärdet efter tillräckligt mycket användande ifall du inte har kapacitet och resurser för att underhålla det helt perfekt. Nu spekulerar jag litegrann förvisso, men det ÄR väletablerat att de japanska svärden är mästerverk estetiskt och kvalitetsmässigt utifrån deras förutsättningar, så är de inte i närheten av lika hållbara som exempelvis en modern machete.

Moderna katanas borde vara jävligt effektiva mot zombies dock, eftersom det är ovanligt att ett välgjort svärd inte kan skära rakt genom flera centimeters tjockt bambo med ett svep som om det vore smör, i rätt händer. Nackdelarna med svärden dyker främst upp när man möter berustade fiender. Du hade inte haft en chans med en "katana" mot en europeisk riddare i fullplåt direkt. En nagamaki eller en nodachi däremot, de hade säkert kunnat klyva rakt genom riddarfanskapet.

Men jävlar vad jag gled off-topic nu. Skyller på spriten. Gått ny hår och så vidare.

Äh vad tusan. Grävde fram en video jag såg här här i höstas om just hur du gör ett katanasvärd. Verkar vara lite mer än bara att slipa det hela. Aja, allt för att vinna mot alla dessa zombies!

http://www.youtube.com/watch?v=LtulTGxJdDc

Gott nytt och allt sånt där!

Tycker detta är otroligt synd. Jag har nog aldrig haft så roligt som i WAR. Det har varit episka strider, speciellt i T2 (då allt var hyfsat balanserat).

Tyvärr plågades spelet av buggar och avsaknad av budget för att fixa allt: Städer, nytt content och framförallt balansering.

Det som förstörde det för mig var framförallt balansen, eller avsaknaden av den. Vi i Europa lyckades bryta systemet genom att maximera skadan, vilket amerikanarna inte fattade...

Roliga uppdrag, främst de episka och genuin spelglädje räcker tyvärr inte när produkten i själv inte är klar för marknaden.

Hoppas att ActivisionBlizzard inte blir uppköpt utav någon annan jätte, ingen nämnd ingen glömd...
Fördelen nu är att distributionen utav spel börjar bli mindre beroende utav dessa jättar. Se kickstart och gog för nya sätt att starta upp idéer och kränga dem.

Om det är för lätt finns alltid Hardcore. Har själv get mig i kast med det för första gången. Det var lite mer ansträngt i gruppen i slutet utav först akten. Alla överlevde med hedern, mer eller mindre, i behåll...

Spelet i sig är väl vad fansen har ropat efter, med förbättringar här och där.
Problemet är att alla förväntar sig att just de skall vara nöjda med det, vilket är omöjligt då vi alla är ute efter lite olika saker. Vare sig det nu är PvP, HC/SC, trolla AH...

Kruxet är väl att dessa är titlar är exklusiva för ambassadörerna, medan de tidigare kommer vara tillgängliga för resten utav världen

Skrivet av Paladia:
Skrivet av Whyrus:

Jag vet inte jag, men det känns svårt att varumärkesskydda ett alldagligt ord.

Ordet "Sommar" är varumärkesskyddat i Sverige. Det är så alldagligt det kan bli.

Sedär. Dock skulle jag vilja se den som drar till rätta över det ordet, rent praktiskt sett.
Dock cudos för infon