Inlägg av Curik

Inlägg som Curik har skrivit i forumet

Skrivet av Gen:

Man undrar ju varför ett sådant beslut tas om nu spelet i princip är klart. Lite som att baka en tårta och när sista jordgubben ska läggas på toppen så ångrar man sig och slänger hela tårtan

Det var kanske inte kul? Det vore ju inte första gången det händer precis. Oftast flyttar man fram släppdatumet men i det här fallet kanske man ansåg att det inte skulle vara värt det.

Skrivet av Trikkster:

Första spelet i UE5 som lockat mig. Helt min typ av genre. Köpte och spelade i några timmar och lyckades få till en stabil upplevelse. Om man är medveten om vad early access innebär, att det ofta är en knölig resa man ger sig in på, så ska många nog kunna ha riktigt skoj med Greyzone. Jag har längtat efter spel i denna genren som pushar gränserna framåt. Inte bara grafiskt utan mycket annat. Tex. fientliga AI-motståndare. Där är inte Madfinger ännu men deras ambitionsnivå pekar dit. De är extremt transparenta i sin kommunikation till skillnad från många andra utvecklare.

Jag tror benhårt på det här projektet!

”-Tålamod är en early access-spelares bästa vän. ”

Första spelet i UE5? Vad viktigt.

Skrivet av hannes.theorell:

Man får ju fanimig hoppas på att det inte är någon mystisk rysk utvecklare, som placerat sig på Cypern för att komma runt sanktioner. Då skiter ju Sabaton (Pär Sundström) i det blå skåpet igen efter tidigare fadäsen när han uttalade sig positivt om Rysslands annektering av Krim.

Stort tack, detta hade jag inte koll på. Finns många andra spel att spela istället!

Sjukt ospännande att se hur lång tid Hazelight orkar stå emot EA:s korruption.

Skrivet av Karmak:

Nästa generation cpu ska ha ai accelerator. Kanske kan dessa npc uträkningar flyttas till det?

Det är helt olika saker tyvärr.

Skrivet av Keneay:

Absolut men majoriteten klagar ju bara för att det är Amazon som gör den utan att ha en aning om resultatet bara för att de inte råkar gilla vad som gjordes med ring of power serien så då undrar jag ifall de verkligen vill att alternativet (Netflix) skulle tagit hand om projektet istället för då hade man kunnat prata dumpster fire som gång på gång misslyckas och är kund fientliga.

Läsvärt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Skrivet av Keneay:

Varför så negativa? Hade ni hellre sett Netflix göra serien och få den lika värdelös som Witcher? Tycker man ska ge den en chans för så illa som ni försöker få den att framstå ser den inte alls ut..

Lugna ned dig. Man kan tycka serien ser dålig ut utan att vilja att Netflix gör den.

Skrivet av Pjotor:

Ouff. Varje gång de försöker sig på nåt nytt i WoW blir det plågsamt uppenbart hur jäkla gammal motor som finns där under. Men säkert kul omväxling för de som fortfarande spelar.

Den är ungefär gammal på samma sätt som Unreal Engine 5 är, d.v.s. inte särskilt.

Det handlar ju snarare om att man inte gör så stora ändringar efter att man släppt.

Skrivet av Freakon:

Hur skulle du göra det jag skrev snabbare/lika snabbt utan AI?

Har du använt dig av AI?

Genom att skapa upp klassen själv och instanser av den med slumpad data? Du får ju räkna in den tid det tar att formulera din fråga till ChatGPT, Copilot eller vad det nu kan vara du använder. Sen ska du rätta, formatera koden o.s.v.

Jag jobbar med TensorFlow och AutoML i .NET och Python professionellt (men är ingen guru) och på fritiden (amatörnivå) försöker jag tillämpa det i mitt datorspel i Unreal Engine 5. Vad gör du själv?

Skrivet av Freakon:

Ai fungerar extremt mycket bättre än allt som har funnits tidigare. Du kan mata in valfri data i en Ai och be den att filtrera på ett visst sätt, att skapa en funktion som loggar och sparar till databas, med mycket mera. Kod genereras på några sekunder.

Ett exempel som jag gjorde häromdagen:

Jag behövde mocka data. Bad chatgpt att skapa en class med diverse attribut, och sedan skapa 100 sådana med slumpade värden och spara i databasen. Vips, klart. Fungerade klockrent. Bara där sparade jag en hel del tid.

AI är inget mindre än en revolution om man ser det som ett verktyg. Det är för utvecklare typ vad miniräknaren var/är för matematiker.

Sparade tid jämfört med vad? Att göra samma sak manuellt?

Min erfarenhet är att de som helt plötsligt använder AI till allt kanske inte var de med bäst koll från början.

Skrivet av ZF:

Att skådisen blir ansvarig alls finner jag däremot helt absurt såvida han inte faktiskt har gjort något på eget bevåg för att det skulle kunna ske.

Fast problemet är att skådisen också är producent på filmen. Producent = arbetsgivaransvar i USA.

De har köpt in billigast möjlig arbetskraft och tjafsat ang. deras rättigheter vilket gjorde att en del av film-teamet lämnade produktionen. Det är inte en slump.

Skrivet av Zerox_no1:

Avaktar med Stalker.

"Later this year, the team will release a patch for Xbox Series X|S version that will bring additional graphical enhancements and other features. The console versions will also have mod support via mod.io, but this too will be a feature to roll out later as the team continues to tweak things a bit, so keep an eye on GSC’s social media channels on when these features will roll out. "

Det är nog sunt. Om det är samma studio som tidigare så brukar deras spel vara ruskigt buggiga vid release.

Skrivet av Darktoastern:

Den team känsla som byggs genom att jobba 8 timmar per dag med sina kollegor kan aldrig kan byggas på distans.

Covid var en händelse i historien som fick många av oss att behöva ändra på våra vanor i form av isolering…..det är lite som att säga ”under andra världskriget så behövde jag minsann inte gå till jobbet” (eftersom fabriken jag jobbade i var sönder bombad) så nu när det är fred vill jag inte heller gå till jobbet.

Jag kan förstå att det känns surt att gå tillbaka till kontoret, jag är en av dem som nyligen blev tillbaka ”tvingad” till kontoret, men glöm inte….det är ingen välgörenhet som företagen jobbar med. De betalar dig för att utföra en tjänst så att de kan tjäna pengar….simple as that.

Det går alldeles utmärkt. Kanske inte om man är junior eller översocial, men det är vi långt ifrån alla som är.

Tror precis som någon annan skrev att det är ett icke-problem för oss med lite erfarenhet. Vi hittar nya jobb direkt. Men särskriver man och tror att alla jobbade på kontor innan Covid så kanske det blir tufft.

Skrivet av blackidus:

Det är "crunch" dags med andra ord.

Eller hur. Klassiskt för spelindustrin, nu ska alla arbeta ihjäl sig och försaka vänner/familj under ett par månader.

Var är Mr Torque!

Ändå rätt fräscht att anställa folk istället för att säga upp vid spelets release (som annars är vanligt).

Det är ju bara en ursäkt.

Skrivet av Mirage:

Om du inte ser skillnaden på vad du betalar för i de olika spelen vet jag inte vad jag ska säga.

Helt okej att du inte vet vad du ska säga. Gissar att du känner dig typiskt träffad.

Intressant hur detta togs emot med fasa i Diablo Immortal men inte här.

Beklagar.

Jag hade en chinchilla som fick leva nästan 14 år och det var en kämpig tid när han gick bort.

Vila i frid Ilia.