Inlägg av Dregget2000

Inlägg som Dregget2000 har skrivit i forumet

Skrivet av Keneay:

Att no mans sky var/är ett spel där man sömlöst kan landa och lyfta från planeter trots att det eventuellt kunde ses som årtiondets flopp gör ju att det upplevs som extremt slarvigt och pinsamt att starfield är fullt av laddskärmar.

Men nog har det lagts lite mer krut på världsbygget och innehåll på sagda planeter än NMS? Ser det som en trade-off, även om det kan kännas som lite av en besvikelse.

Super Metroid, i horisontalläge med Switchen.

Av någon anledning har jag alltid försatts i ett tillstånd av äckel, skräck och panik när Mirelurk Hunters från Fallout 4 (till viss del också Radscorpions) dundrar upp ur marken.

Subnauticas expeditioner, som många redan nämnt, kan också vara ren och skär nattskräck.

Jag hoppade också över Andromeda, och det trots att jag håller originaltrilogin som något av det mest spektakulära jag investerat mig i, över hela brädet. OCH jag gillade DA: I... Tack för påminnelsen, sätter det på nedladdning omedelbart.

Jag skulle uppskatta, och helt utan något större intresse för att diskutera sifferbetyget i sig, om dessa medlemsutsagor också skulle kunna erhålla recensionsstatus även utan ett betyg. Förstår om det blir aningen inkonsekvent inom FZ:s ramar och jag vill som sagt inte så missnöje, men ingående, matiga återbesök som detta kan ju inte kallas annat än en recension, hur man än väljer att se på saken.

Skrivet av Tomas Helenius:

@ScorchPipe - kul och skickligt skrivet! Jag slänger upp den på framsidan om ett litet tag.

Såna här texter funkar ju utmärkt som medlemsrecension om man vill också, behövs i stort bara ett betyg. Valfritt förstås, men tror den avdelningen kan passa bra för såna här återbesök. Vilket givetvis gäller alla som gillar att tycka om spel.

Skrivet av perihelion74:

Tycker Ghost and Goblins var ett lysande val som någon nämnde. Ett spel som på något sätt lyckades förtrolla mig som barn med sin då makalösa grafik. Vet inte hur många gånger jag plockat upp spelet via otaliga emulatorer under åren för att spela några minuter och inte klara första banan... Blir ofta mest irriterad. Likt förbannat återkommer jag år efter år efter år.....

Samma här, även om jag har spelat Super Ghouls 'n Ghosts mer genom åren. Faktumet att man (för att få möta slutbossen samt klara spelet "på riktigt") tvingas till att spela genom spelen en andra gång på en (ännu) högre svårighetsgrad förpassar hela serien för mig till otillgänglighetens skräphög. Jag körde en timme eller två här om dagen, men nu är det slutspelat.

Super Ghouls ’n Ghosts...

The Witness, Resident Evil 7, God of War

Nu när du säger det. Det hade varit fint!

Jag hade inte inte sneglat ett par extra gånger på en Metroid-kollektion heller.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det viktiga är nog att hålla två saker i huvudet samtidigt. Ja, det finns nedbrytande/orättvis/förj*vlig crunch som är ett problem hos en del studior. Men också: normal övertid med rimliga villkor.

Det ena utesluter inte det andra.

Jag är med dig.

Det förbryllande är att vi väljer att ge utvecklare med dokumenterad goodwill på kontot frikort utan närmare reflektion.

Oavsett om det är CDPR, Naughty Dog, Rockstar, Ubi eller EA som är den skyldiga parten handlar det väl om att skapa medvetenhet kring frågan i sig. Jag hade t ex svårt att ta mig genom Red Dead 2 när det slog mig att den anslående, färgstarka allén utanför Valentine, eller i Last of Us 2, när Ellie efter varje möjlig vapenuppgradering ses genomföra detta med en unik animation för varje uppgradering; möjliggjorts av en fullkomlig dränering av arbetskraften.

Jag är ett CDPR-fan och jag hoppas och tror att detta kommer att skötas elegant och bra, men de har tidigare dragits med uppgifter om benhård crunch under utvecklingen av W3, och innan vi vet någonting om hur detta kommer att påverka personalstyrkan borde vi samlas under en "no crunch"-paroll och ifrågasätta varje enskild instans där detta sker.

Är det inte lite besynnerligt att ge CDPR ett fripass för att övertid är ”naturligt” inom andra jobbsektorer?

Crunch på Peab är inte samma sak som att cruncha på bananfälten i Costa Rica.

Nu säger jag inte att spelutvecklare i regel har det lika odrägligt, men finns det klagomål från anställda om en ohållbar arbetssituation väljer jag att tro att det också är så. För varför skulle anställda med skälig ersättning äventyra det som för många är en ouppnåelig dröm, för att de tvingas till 1-2 h betald övertid då och då? Även om ersättningen är skälig, så kanske människokostnaden är större än värdet av de otaliga timmar vi alla kommer att spendera i Night City.

Och vad i hela fridens namn har detta att göra med marxism?

Skrivet av Monsterfrukost:

Nej, men nära! 😃

Halo... 2?

Skrivet av tootey:

Har tagit upp den problematiken förut och fick en hel del mothugg med "det är så spelvärlden ser ut" om jag inte minns fel. Sorgligt nog är det väl också sant. Jag skulle kunna skriva en hel krönika om ämnet, men det känns som att alla vet redan hur FUT fungerar.

Samtidigt bör man också hylla såna som Konami med PES 2021 som går mot strömmen där. Visserligen kan man köpa grejer även i My Club, men det behövs inte för att tjäna ihop till ett grymt lag redan från vecka 1.

Min förhoppning är att det kommer striktare lagar för spel med casinoaspekter och mikrotransaktioner. Det var ju på tapeten för några år sen, men debatten verkar dött ut något för just Fifa - även om de nyligen fick rejäl kritik för att ha kört annonser i en leksakstidning.

EA kommer inte att ändra taktik förrän fler länder får in lagar mot mikrotransaktioner. Vad jag vet är det bara Belgien som har det i dagsläget, och det är ingen större smäll för dem. De tjänade nästan en miljard dollar enbart på mikrotransaktioner sista kvartalet 2019...

Håller med.

Inser problematiken i att först hävda att de här marknadsstrategierna är bedrägliga i EA-fallet, för att nästa andetag hänvisa till Konami, som ju minst sagt inte direkt har varit ett föredöme på området. Men man har åtminstone hörsammat spelarnas önskan efter en justare modell vad det gäller de årliga uppdateringarna.

Hur som helst så var meningen inte att besudla din recension med giftig negativitet (som så ofta är fallet), utan bara ventilera en framväxande frustration kring branschens tillstånd.

Och det är ju vi - spelare, forumanvändare, skribenter osv. som tillsammans kan mobilisera oss mot de stora utgivarna (läs: alla storföretag) och deras bedrägliga praktik. Det borde vi utnyttja varje chans vi får.

(Går loss här, men tog just en öl till maten, och då blir det gärna svulstigt och romantiskt).

Det är väl värt att i recensioner av EA:s sporttitlar (särskilt FIFA) lägga större emfas på att FUT fortsatt verkar vara den variga svulst det alltid varit. Hur bra än spelet må vara på planen har jag svårt att ta till mig nyare sporttitlar av ovan nämnda skäl. När man dessutom öppet och ogenerat lockar in barn i den i högre och högre grad absurda vinstkarusellen är något ur led, och rejält. Jag hoppas på att fler hoppar skepp och väljer PES.

Neuromancer!

Speedy Eggbert!

Dracula i Castlevania: Dracula X (eller Rondo of Blood som det också kallas) upplevde jag som minst sagt beklämmande. Jag tror att det tog närmare 30-40 försök innan han skildes hädan.

Korrekt!

Var detta en tråddödare?

En kanske lite mer avslöjande bild: