Inlägg av AmaLilith

Inlägg som AmaLilith har skrivit i forumet

1

Svag punkt för mig.
Jag gillar uppenbarligen inte kul.

Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

Behöver och behöver, det beror på vad man vill få ut av maskinen. I mitt fall vill jag spela allt i 4k med Path Tracing om det finns med hög bildfrekvens och då är alternativen få.

Vill man ha ut över 60 FPS i high 1440p utan att nämnvärt bry sig om RT behövs det givetvis inte.

Yoko Taro är en mycket mycket märklig man.

Det är särskilt oväntat att så skulle vara fallet.
Att själva processorprestandan inte får sig ett jättestort lyft skvallrar ju om just detta.
Ett spel som är begränsat eller "flaskhalsat" av processorn och med standardversionen av PS5 rullar i 30 FPS kommer då på förekommen anledning inte kunna dubblera sin bildfrekvens med typ 10% extra kraft för processorn. Däremot så lär de kunna rulla i 30 FPS med fler effekter och högre upplösning.

Ponerar vi däremot att ett spel redan idag når 60+ FPS fast med avkall på upplösning eller Raytracing kommer PS5 pro möjliggöra att de kommer att kunna fortsätta hålla 60 FPS med betydligt läckrare grafik.

I slutändan är inte 60 FPS ett självändamål. I vissa fall är 30 FPS det aktiva valet som utvecklarna behöver välja för att kunna få fram sin vision på den relativt enkla hårdvara som dagens konsoler besitter. Allt från hur grafikmotorn och i princip allt under huven på spelet och hur det utnyttjar de tillgängliga processortrådarna kommer avgöra om målsättningen blir 30 eller 60 FPS.

TLDR: är det grafikdelen som är flaskhalsen kommer PS5 Pro att ha större inverkan på bildfrekvensen än om det är processorn som är stoppklossen.

Ser riktigt läckert ut!

"vi får hoppas att de skippar den pay 2 win-mekanik som dessvärre är vanlig i sydkoreanska MMO-spel"

Det lär bero på huruvida spelet primärt är riktat mot den koreanska marknaden eller ej. En stor del av spelen som produceras för inhemska spelare har betalmodeller skapta för att passa in i sättet som spelarna spelar. Generellt har folk inte en gaming-rigg hemma och spenderar sin speltid på Pc bang, alltså internetcaféer. Det är därför typ ekonomiskt självmord att släppa spel som du behöver betala för att börja spela. Att betala för för att få snabbare tillgång till föremål eller fördelar i spelet snabbare är en så vedertagen metod att man kan räkna med att så lär vara fallet även denna gång.

Det ska dock sägas att många spel som lanseras i väst byter utgivare och ibland justeras då även betalmodeller eller hela spelets ekonomi som en del av lokaliseringen.

Skrivet av FLAXMANNEN:

Välkommen Calle!

I dessa tider med dyra komponenter är det extra intressant med mer prisvärda alternativ från alla tre läger.

Tack! Ja jag håller med. Om senaste ryktena stämmer kommer AMD:s nästa generation primärt satsa på midrange kort till ett mer attraktivt pris. Jag hoppas att Intel Battlemage ger en utmaning i detta segment också!

Skrivet av Soptunnebarn:

Bra avsnitt! Jävligt kul att Calle var med, riktig kunnig kille som pratar lugnt och sakligt. Roligt att ha med både hårdvara, spel och båda ihop! Det var dock lite synd att ni inte pratade mer om dagens konsolers spec och vad Calle tror om spec på ps5 pro och ev framtida konsoler!

Tackar ödmjukast!
Hoppas att jag får anledning att återkomma och snacka lite kommande konsoler. Det ser spännande ut med de nya generationerna och/eller pro modeller och vad de kan erbjuda.

Skrivet av alias:

Ok, förstår, visst är Nvidia långt före när det kommer till raytracing men det är ju inte så att ett 7900 XTX inte klarar av raytracing alls. Ska ligga runt 3080ti i rt prestanda.
Bra sammanfattning av GPU'er annars. Uppskattas nog av många.

Så är det såklart. 7900 XTX är kompetent i RT.
Den ligger dock ungefär 30% +/- efter 4080S.

I rastrering är den i snitt 3-4% snabbare och går att få för runt 12000 för vissa modeller.

Så för runt en tusenlapp i skillnad skulle jag personligen välja 4080S då jag ofta och gärna aktiverar RT. Dock är det som sagt mer värdefullt för vissa med ren råprestanda i raster och man vill spara en slant och då är XTX rätt val helt klart.

Detta är såklart förutsatt att 4080S köpes för riktpris på 12999kr eller i närheten av det. Finns modeller som kostar fasligt mycket mer och de är väldigt svårmotiverade. Samma sak med de 15k+-modellerna av XTX.

Skrivet av alias:

Lite förvånad att inte 7900 XTX utan 7900 XT jämfördes med 4080 Super. 7900 XTX är ju oftast billigare än 4080 Super. ??

Jag fattar hur du menar.
Det framkom kanske inte så väl i hur jag tänkte.
Min poäng var att XT generellt är ett bättre köp nu när den är prissänkt då man får ”mer för pengarna”.
XTX är fortfarande lite för nära 4080S i pris för att den ska vara en given rekommendation då den är så pass mycket svagare i ray tracing och har sämre energieffektivitet. Så i min bok får man mer för 12-13k med ett 4080S.

Däremot om du verkligen inte bryr dig alls om RT och får en superdeal på ett XTX är det ett jäkligt bra kort. Tror inte att någon blir missnöjd med det heller.

Förövrigt: tack för alla glada tillrop, och tveka inte att höra av er här eller på SweC om det är något ni undrar över eller bara vill säga hej!

såja.

Liquid Snake och/eller Liquid Ocelot

Skrivet av SWEBarb:

Den ser betydligt fulare ut än orginalet, förstår inte ens varför dom gör en slim, för att folk klagat det är för stor? lönt liksom en konsoll ska va stor bara den är tyst o snabb..

Om jag får gissa friskt så är det en kostnadsbesparing.
Med nuvarande modell behöver Sony tillverkade två enheter där många aspekter skiljer sig. Genom att minimera antalet delar som skiljer sig mellan de två olika versionerna behöver de enbart tillverka en "grundstomme" där disc-versionen har en extra del samt en annorlunda plastkåpa i det hörnet. Inga extra skruvar, inga extra kablar eller annan tooling.

Därtill gjorde krympningen till 6 nanometer som de gjorde på CFI-1200-modellerna att de alstrar mindre värme vilket gör att chassit har massa död yta inuti då storleken var anpassad för den betydligt större kylflänsen hos CFI-1000-serien.

Kommer kostnadsbesparingarna leda till lägre pris för konsumenten? troligtvis inte, den minskade kostnaden att byta nod till 6 nanometer från 7 nanometer medför inte den sänkta kostnaden i samma skala som tidigare generationer. Samtidigt ser Sony gärna att deras egna marginaler börjar öka och att de faktiskt börjar tjäna ordentligt med pengar så här pass många år in i konsolens livstid. Missförstå mig rätt, jag säger inte att det inte är trist att det inte blivit billigare med PS5, jag försöker bara sätta vad jag misstänker är Sonys strategi i lite perspektiv.

OJ oj, det finns ett gäng att välja på. Kommer alltid ha en svag punkt för Syndicate.
Men i ärlighetens namn känns det som att de nådde perfektion för serien vid Origins och Odyssey.

Jenna är föredetta gangster.
Nuförtiden kapten i UC Vanguard och har belönats med titlen Class One Citizen för sina insatser som absolut inte bestod av att ljuga i flertalet viktiga tillfällen för att maximera sin egen profit.

Det lär vara så att det handlar om att själva bildsignalen som streamas är i 4k utan att det egentligen förändrar renderings-upplösningen på spelet. Oavsett renderingsupplösning så lär det handla om en videström med högre bitrate och då lär det se skarpare ut oavsett om spelet renderas i lägre upplösning.

Enkelt.

Välkommen till nya kontorskollegan. Ska se hur lång tid det tar innan mina musikval driver dig till vansinne.

Nu vet jag inte om jag missförstod quizets titel men Ghost of Tsushima är väl ändå ett amerikanskt spel även om det utspelar sig i Japan.

1