Inlägg av rednacid

Inlägg som rednacid har skrivit i forumet

Frågorna som inga politiker vill ha eller kan svara på trots att de borde

1. Hur ska ni balansera upphovsrättsinnehavares krav på kontroll över sitt spel med streamers som vinner tittare på att vara skickliga på spelet. Just nu låter vissa speltillverkare streamers vara men vilka lagar planerar ni för att balansera området?
https://venturebeat.com/2017/08/23/to-avoid-copyright-disaste...
2. Vad har ni för planer för lagskydd för emulatorer och biblioteksverksamhet med syfte att bevara retrospel och abandonware?
https://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware
3. Vad ska ni göra åt alltför uppenbara eller breda patent inom mjukvara? Behövs ytterligare lagstiftning? https://slashdot.org/comments.pl?sid=151312&cid=12701745

Bäst i en spelrecension

Min önskelista för spelrecensioner är:
1. Gedigen bakgrundsberättelse utifrån nutida och historiska spel. Vilka spel har inspirerat detta, vad konkurrerar med spelet nu och vilka hål i våra spelarliv försöker det fylla?
2. Försök förklara vad som drar spelaren in och vad det finns där inne som får en att stanna kvar, återigen med koppling till andra spel som försöker med samma trick.
3. Väl kontrollerade tekniska detaljer kan vi aldrig få nog av. Frameratedips, lagg på grund av opåverkbara trippelbuffring, dålig kollisionshantering, skuggbuggar.
4. Förklara mekanikerna och hur blir man bra på det. Är det bara grinding och att memorera styrkeförhållandet mellan olika items eller finns det någonting annat som reaktionsförmåga, klickprecision eller rentav matematisk skicklighet som belönas?
5. Vill skaparna någonting med det här spelet? Gameplay eller story - finns det bara där för att det verkar sälja eller verkar skaparna vilja förändra spelarna, spelbranschen och världen med det och i så fall på vilket sätt? Tekniskt, berättartekniskt, gameplaymässigt eller något helt annat.
6. Vad vill recensenten? Handlar det bara om att berätta hur kul eller tråkigt det var att spela spelet jämfört med liknande eller vill hen knyta ann spelet till något högre syfte? Här skulle jag önska att fragzone och deras recensenter hittade några saker att fokusera på som de kan göra bättre än alla andra. Feminist Frequency och Eurogamers Digital Foundry har två fokusområden som de driver väldigt hårt och gör bra. Vad kan fragzone göra som ingen annan recensionswebbplats kan?
7. På vilka punkter känns spelet realistiskt eller orealistiskt och spelar det roll? Den här punkten kan skippas i recensioner av Tetriskloner, men i alla spel med bilar är det obligatoriskt att berätta om det är mer simulatorlikt eller bara ska vara roligt. Riktigt seriösa recensioner skulle ta in experter på bilar, vapen och historia och peka ut vad som görs rätt och fel, men också i vilka fall avsteg från verkligheten skapade något genuint awesome (som Burnout eller Super Mario Galaxy).
8. När det gäller spellängd så finns det en risk att bara skriva ett tidsintervall och inte skriva ytterligare vad som menas med det. Är spelet långt för att vissa av banorna bara är "fillers" mellan de riktigt bra banorna eller är det bra trots att det var kort (Portal!)
9. Vad gäller dlc och mikrotransaktioner så är det bra om läsaren får en klar bild av om det här spelet är Bait'n'switch (om 3 månader kommer DLC:t och då kommer en massa spelare att gå över till nya versionen så du måste köpa den du också), eller om DLC:t bara är för entusiaster och de flesta gör bättre i att lägga pengarna på ett annat spel istället.
10. Slutligen: Vad kommer man att minnas med det här spelet? Var det bara ett "jag också"-fps eller något genuint nyskapande?

Som jag läser henne så menar hon inte alls att datorspelen är jämställda med pornografi eller att datorspelande leder till ensamhet men snarare att män som fastnat i ofrivillig ensamhet ofta tar till datorspel och pornografi vilket dels skänker dem en glädje men också förstärker orealistiska, negativa och skadliga föreställningar om kvinnor och sig själva. Det är just de männen hon vill ska söka hjälp och inte de som har ett bra socialt liv och en sund kvinnosyn.

427 hundradelar är 4 sekunder och 27 hundradelar.

22 år efter releasen i japan så kanske vi får köpa ett Super Metroid som går i 60Hz utan att importera. Wow.

Super Nintendo: Pal 50Hz.
Wii: Nej, vi ni får Palversionen.
Wii-U: Nej, ni får Palversionen av Super Metroid men Balloon fight kommer att gå i 60 Hz.

En av de bästa real life-GTA är annars den här: https://www.youtube.com/watch?v=5Ih0_Mw2CKM

Sweet. De löste samtidigt buggen med mitt mobila Nvidia GTX-kort. Innan patchen kraschade spelet vid uppstart (då Social Club-splashen kommer upp) om jag inte slog av GTX-kortet i enhetshanteraren (och bootade med bara Intel) och sedan slog på det när själva spelet startade.

Jag undrar vad den där skärmen har för display lag (tiden från det att bilden lämnar konsollen tills den visas på skärmen). Gissningsvis är inte skärmen optimerad för att hålla det värdet lågt på samma sätt som på bra gamingskärmar/projektorer.

SVT:s ström är jättebuggig för mig. I intervjuerna hoppar den fram och tillbaka hela tiden, upprepar samma fråga etc. Är det fler än jag som har det problemet?

Genuskliché: Den kvinnliga krigaren har en urringad rustning med bar mage som verkar sämre lämpad för stick- och projektilvapen än den som hennes manliga motsvarighet bär. De borde ha kopierat Skyrim istället.

Geometry Wars var från början ett spel i Project Gotham Racing 2.
Lost viking inuti Starcraft 2 var snyggt, men kontrollerna är inte alls sköna.

John Henry Eden är alltså den enda som inte är vit man av alla dessa kandidater (osäker på om en dator kan anses ha ett kön, men pga namnet är den antingen man eller könslös). Varför inte Patricia Caldwell från Splinter Cell: Conviction? http://splintercell.wikia.com/wiki/Patricia_Caldwell
Ut och jaga minoritetspresidenter i dataspel tills nästa lista. Börja här: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fictional_United_States_...

Det verkar som att paradox har tagit Dwarf Fortress och lagt på bättre grafik än ASCII. Har de dummat ner det också?

Två frågor:
1. Kan man tvinga fram 16:10 aspektratio så att vissa gamla spel (som GTA Vice City) får rätt geometri?
2. Eftersom det här är en spelsajt, hur mycket Input lag tillför projektorn, dvs om man spelar ett spel som laggar 0 på en CRT-monitor, hur mycket mer laggar det då med denna projektor?

Det första spanska ordet ska vara "Hasta", med ett 't' som näst sista bokstav.

Ännu ett exempel på en vanlig icke-nyhet / gratisreklam för butiken ifråga. Om det började ske i större skala med spel från Valve, Blizzard och Id software så kanske spelsajterna eller deras besökare börjar klaga och säga "sluta publicera återförsäljardatum. Återförsäljarna vet inte mer om sånt här än spelsajterna."

Ännu ett exempel på en vanlig icke-nyhet / gratisreklam för butiken ifråga. Om det började ske i större skala med spel från Valve, Blizzard och Id software så kanske spelsajterna eller deras besökare börjar klaga och säga "sluta publicera återförsäljardatum. Återförsäljarna vet inte mer om sånt här än spelsajterna."

Om ni ska recensera skärmar, skriv då gärna om input lag, dvs hur mycket extra bildfödrdöjning lägger skärmen på när man spelar spel som kräver snabba reaktioner. Vissa TV-apparater gör spel helt ospelbara för oss gamers, så det är en synnerligen viktig variabel.

Är det mono-ljud även när man kopplar in hörlurar? Det sänker spelvärdet av Castlevania Symphony of the night och wipe'out" rejält!