Dragon's Teeth är namnet på den fjärde miniexpansionen till #Battlefield 4, och den stora grejen med detta dlc-paket blir en tvåhandsburen sköld som stoppar fiendens kulor. Det står klart efter att #Dice avlsöjat lite om innehållet på Game Developers Conference-mässan som pågår i San Francisco i dagarna, skriver Polygon och MP1ST.

Det har funnits planer på att peta in en sköld i Battlefield-spelen tidigare, men det är först nu planerna realiserats. Man har testat sköldar med enhandsfattning där spelaren kunnat bära skjutvapen i den andra handen, men istället blir det tvåhandsfattning och möjligheten att ge motståndare som står inom en meters avstånd en rejäl smäll. De gamla konsolernas klena hårdvara är ett av skälen till att det inte blev sköld och skjutvapen, berättar animatören Robert Duffin.

"Vi hade inte tillräckligt med minne," säger Duffin. "Det krävde ungefär en megabyte, men en megabyte på en konsol från 2006 är massor, så det funkade inte".

Inför testerna hördes en del skepsis mot beslutet att inte beväpna sköldbärarna, men enligt Duffin mjuknade många, och man kom fram till att sköld passar bra i Battlefields lagstrider.

"Det var mycket motstånd först. men ju mer vi testade den, desto tydligare blev det att den var ett bättre inslag. Det visade sig att möjligheten att stoppa kulor i en förstapersonsskjutare är jättekul. Vi är säkra på att det kommer ge spelet mer dynamik."

I Battlefield 4: Dragon's Teeth krigas det i huvudsak i stadsmiljö och paketet släpps någon gång i sommar. Men innan dess, faktiskt redan nu i mars om planen håller, lanseras dlc-paket nummer tre – #Battlefield 4: Naval Strike – som uteslutande kretsar kring sjöstrider.